Antara 2 Hadiah Untuk Presiden Pas L K Siang




I. Hadiah Untuk Presiden PAS.

Sesungguhnya Tuan Guru lebih daripada layak.
KEPUTUSAN Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin melantik Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai Duta Khas ke Timur Tengah adalah satu keputusan yang bukan sahaja tepat, tetapi juga penting untuk kepentingan strategik negara – termasuk dalam situasi kita berhadapan krisis pandemik COVID-19.

Sesiapa yang mendalami kajian politik Antarabangsa dan Asia Barat pasti akan bersetuju bahawa langkah ini cukup kritikal. Ada yang bertanya mengapa kita memerlukan Duta Khas untuk Timur Tengah sedangkan kita sudah memiliki Menteri Luar iaitu Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Jawapannya cukup jelas jika kita memahami orientasi dan hubungan politik luar kedua-dua Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan juga Datuk Seri Hishammuddin. Datuk Seri Hishammuddin Hussein memiliki hubungan yang cukup erat dengan para pemimpin Kerajaan Monarki Arab seperti Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Bahrain, dan Kuwait.

Tuan Guru Abdul Hadi Awang pula cukup berpengalaman dan memiliki hubungan erat dengan gerakan Islamis di Timur Tengah seperti Kesatuan Ulamak Muslimin Sedunia, Ikhwanul Muslimin, Hamas Palestin, serta pelbagai gerakan Islam lain di Turki, Tunisia, Maghribi, Qatar, dan juga Iran – antara seteru monarki Arab.

Sinergi antara Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang memiliki hubungan erat dengan pemimpin Monarki Timur Tengah dengan Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang memiliki hubungan mesra dengan para pemimpin dan gerakan Islamis ini pasti akan memberi manfaat kepada kepentingan strategik negara – termasuk dalam konteks kita berhadapan dengan COVID-19.

Sebagai contoh, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali (Ahli Parlimen PAS Kuala Nerus) telah berikrar untuk meneroka pasaran baru untuk industri sawit negara dan ‘bukan hanya bergantung kepada pasaran sedia ada sekarang iaitu minyak sawit melibatkan empat negara utama iaitu India, China, Eropah dan Amerika Syarikat’.

Di sini dalam potensi industri sawit sahaja kita boleh memanfaatkan sinergi Datuk Seri Hishammuddin Hussein dengan Tuan Guru Abdul Hadi Awang untuk membantu hampir sejuta rakyat Malaysia yang terlibat dalam bidang minyak sawit khususnya.

Begitu juga dalam isu Palestin dan Baitulmaqdis yang dijajah Zionis Israel serta disokong Amerika Syarikat. Ketegasan Tuan Guru Abdul Hadi Awang bakal memposisikan Malaysia sebagai negara yang tidak mudah tunduk dengan Imperialisme Zionis.

Jelas Perdana Menteri sendiri dalam kenyataan media beliau merujuk pada ketokohan Tuan Guru Hadi Awang yang bukan sahaja bekas Naib Presiden Kesatuan Ulamak Muslimin Sedunia, tetapi juga diiktiraf sebagai antara 500 Muslim Berpengaruh di Dunia bagi kategori Pendakwah dan Pembimbing Rohani dari The Royal Islamic Strategic Studies, Jordan pada 2016. 

Tuan Guru Abdul Hadi Awang juga merupakan pemegang Ijazah Sarjana Sains Politik dari Universiti Al-Azhar (Mesir) dan Ijazah Sarjana Muda Syariah dari Universiti Islam Madinah, Arab Saudi. 

Ketika ramai masih terperangkap dengan pemikiran sempit yang hanya melihat geopolitik dengan pandangan hitam putih dua kutub sahaja yang kaku, jumud, dan rigid – seperti hanya antara ‘Iran vs Arab Saudi’, atau ‘Amerika vs Rusia’, atau ‘Iran vs Amerika’, ‘Syiah vs Sunni’, atau ‘Turki vs Syria’ semata-mata, Tuan Guru Abdul Hadi Awang jelas menegaskan sudut pandang kepentingan geopolitik Islam merentas negara-bangsa tertentu sahaja – bahkan bersifat fleksibel menurut keutamaan semasa.

Pendirian Tuan Guru Abdul Hadi Awang ini bersifat mengutamakan kelompok negara yang lebih utama dalam memberikan hasil positif kepada kepentingan politik Islam, tanpa meletakkan kebergantungan kepada satu kuasa semata-mata.

Dalam masa yang sama, beliau tidak hanya meletakkan sandaran kepada negara-negara Islam semata-mata, sebaliknya turut mendukung kerjasama dengan negara kuasa besar yang mampu mengimbangi kuasa besar yang lebih memudaratkan kepentingan politik Islam. Jelas, Rusia ialah kuasa besar yang memberi lebih banyak manfaat kepada perjuangan politik Islam.

Ringkasnya, pendirian Tuan Guru Abdul Hadi Awang adalah seperti berikut: 

umat Islam perlu berusaha untuk mengimbangi pengaruh Amerika dengan Rusia. Antara Iran dengan Amerika, umat Islam perlu memberi sokongan kepada Iran. Hal ini cukup jelas kerana Iran membantu perjuangan Hamas dan Jihad Islam di Palestin, di samping mengimbangi Zionis yang disokong Amerika di Lubnan melalui Hezbollah. 

Namun begitu, umat Islam tidak hanya 100 peratus bergantung pada Iran, tetapi juga perlu memberi sokongan kepada Turki dan Qatar serta negara-negara Islam lain yang menyokong perjuangan Islam. Apa yang pasti, sokongan tidak diberi Imperialisme Amerika serta Zionis Israel.

Iran pula seperti mana menurut Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri, ‘menunjukkan perubahan kerajaannya yang tidak terikat dengan Feqah Syiah yang fanatik dalam pemerintahannya kepada sistem Islam yang demokratik yang mereka sebut Wilayah Al-Faqeh’. Hal ini jelas membezakan Iran di bawah Ayatollah Ruhollah Khomenei dahulu dengan Ayatollah Ali Khamenei hari ini.

Justeru seruan beliau: ‘Marilah kita bersatu menghadapi Israel dan sekutunya terlebih dahulu, kemudian selesaikan isu Sunni dan Syiah secara dalaman dan ukhuwwah dalam satu keluarga Islam dalam perkara rukun dan asas, walaupun berkhilaf cabangnya’.

Semoga Allah membantu Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam menjalankan tugas beliau sebagai Duta Khas Malaysia ke Timur Tengah.
Seeru A’la Barakatillah.

Oleh: ABDUL MUEIN ABADI
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) – HARAKAHDAILY 3/4/2020

II. Hadiah Untuk DAP/Lim Kit Siang

UEC: Selamat tinggal DAP dari Putrajaya.
GAMIS menyambut baik keputusan DAP untuk keluar dari Pakatan Harapan apabila kerajaan mengambil keputusan tidak mengiktiraf UEC sebagai satu peperiksan rasmi dalam sistem pendidikan di Malaysia.

GAMIS mengucapkan selamat menjadi pembangkang kepada DAP lantaran masih degil mempertahankan sikap rasis mereka mempertahan UEC.

GAMIS terharu melihat kesungguhan DAP menjulang pendidikan UEC berbanding pendidikan sedia ada sebagai satu senjata untuk menjadi King Maker dalam institusi kerajaan. Malah, DAP terlalu yakin tuntutan mereka akan diberi perhatian oleh KPM yang dipangku oleh Tun Dr Mahathir.

Mengambil semangat tuah Tahun Baru Cina, GAMIS berbesar hati menyatakan komitmen penuh untuk membentangkan karpet merah menunjukkan jalan keluar dari Putrajaya kepada DAP dengan disertai kumpulan pancaragam.

GAMIS juga sedia mengambil alih tugas Bentara mengiringi keluar Nga Kor Ming dari Dewan Rakyat kerana kerelaan beliau untuk melepaskan jawatan.

GAMIS menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk bersama-sama GAMIS mengiringi perarakan keluar DAP dari Putrajaya.
“Demi Islam, Mahasiswa Bangkit”

SAIFULLAH BAIDURI
Presiden,
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS)
30 Januari 2020M | 06 Jamadil Akhir 1441H – HARAKAHDAILY 30/1/2020

Sekian, harap maklum.

Lihat sebelum ini..
DAP Dengki, Benci Penjawat Awam, Kerana Majoriti M...DAP tegar musuhi penjawat awamOrang Melayu mesti sedar propaganda jahat DAP'Cabaikan mulut celupar Lim Kit Siang..' FB Dr Ka...Apa motif LKS unjur kematian melampau tinggi?Antara 2 Hadiah. Untuk Presiden PAS& L K Siang..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/04/antara-2-hadiah-untuk-presiden-pas-l-k.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Duta Khas Galaknya Mereka Serang Presiden Pas

Duta Khas Galaknya Mereka Serang Presiden Pas

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 224 hits
KELUAR pula cerita elaun Presiden PAS sebagai Duta Khas PM ke Timur Tengah Sebelum PRU14 mereka iaitu cybertroopers PH guna jumlah ini bagi menggambarkan betapa besarnya gaji diraih Menteri BN di Malaysia Tetapi selepas PH menang mereka men...
Covid 19 Dan Masalah Yang Diizinkan Syarak Presiden Pas

Covid 19 Dan Masalah Yang Diizinkan Syarak Presiden Pas

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 191 hits
Maqasid Syariah dalam menangani wabak COVID 19ISLAM yang ditakrifkan daripada perkataan al Din yang merupakan bahasa al Quran adalah petunjuk Allah S W T yang menyeluruh kesempurnaannya Ajaran Islam membawa rahmat dan kebajikan kepada selur...
Surat Presiden Pas Kepada Gerakan Islam Halang Anwar Yang Disokong Freemason

Surat Presiden Pas Kepada Gerakan Islam Halang Anwar Yang Disokong Freemason

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 424 hits
Terjemahan Friends of HARAPAN Jordan Segala puji bagi Allah yang segala kekuasaan berada di tangan Nya dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu Katakanlah Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau...
Kenangan Presiden Pas Bermusafir Bersama Dr Najmuddin Erbakan

Kenangan Presiden Pas Bermusafir Bersama Dr Najmuddin Erbakan

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 155 hits
HARI ini dalam catatan Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menceritakan Pengalaman beliau bermusafir bersama gurunya Dr Najmuddin Erbakan dan ahli ahli Parlimen parti Islam ke Amerika Syarikat 20 tahun yang lalu iaitu pada tah...
Covid 19 Islam Jadi Contoh Penyelesaian Presiden Pas

Covid 19 Islam Jadi Contoh Penyelesaian Presiden Pas

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 174 hits
MARANG Islam mendahului tamadun barat ribuan tahun dalam penyelesaian menyekat wabak penyakit seperti taun yang kini menyamai koronavirus atau Covid 19 menular ke seluruh dunia Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata apabi...
Dimakamkan Siang Ini Berikut Sejumlah Fakta Terkait Berpulangnya Ibunda Presiden Joko Widodo

Dimakamkan Siang Ini Berikut Sejumlah Fakta Terkait Berpulangnya Ibunda Presiden Joko Widodo

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 138 hits
Sehubungan dengan adanya wabah Covid 19 pemakaman Eyang Noto akan dilaksanakan secara internal
Warkah Presiden Pas Kpd Gerakan2 Islam Spt Tulisan Blogger2 Umno Sahaja

Warkah Presiden Pas Kpd Gerakan2 Islam Spt Tulisan Blogger2 Umno Sahaja

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 183 hits
Warkah Presiden PAS kpd Gerakan2 Islam Spt Tulisan Blogger2 UMNO Sahaja Tulang Besi membaca warkah Haji Hadi serta terjemahannya dengan teliti Sesiapa yang mahu membacanya boleh merujuk kepada posting original dari FB Friends of Harapan Jor...
Jenazah Ibunda Presiden Jokowi Dimakamkan Di Karanganyar Besok Siang

Jenazah Ibunda Presiden Jokowi Dimakamkan Di Karanganyar Besok Siang

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 166 hits
Jenazah ibunda Presiden Joko Widodo Sudjiatmi Notomiharjo akan dimakamkan di Karanganyar Kamis pukul 13 00 WIB Jenazah akan diberangkatkan dari rumah duka Jalan Plered Raya No 9A Sumber Banjarsari Solo ke pemakaman keluarga Mundu Desa Selok...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo