Ancaman Fenomena Pluralism


oleh Ab Jalil Backer
Ramadhan kali menyaksikan fenomena liberalisme dan pluralisme Islam yang agak membimbangkan.
Liberal secara literasi membawa konotasi yang positif iaitu berfikiran terbuka, bebas, demokratik, pluralisme dan rasional.
Namun Islam liberal merujuk kepada kumpulan manusia yang giat memperkenalkan persamaan sejagat antara agama (pluralisme) sehingga tidak lagi dapat membezakan antara kebaikan sejagat dan tuntutan khusus agama.
Islam adalah agama yang penuh kasih sayang antara manusia walaupun berbeza agama dan warna kulit, namun ia mempunyai had dan ketertiban tertentu.
Mungkin agak kasar, namun saya melihat sepanjang Ramdahan ini ada usaha “melacurkan” ibadah Islam bagi memberi gambaran bahawa kerajaan ini lebih terbuka dan sama rata kepada semua agama.
Di Pulau Pinang sudah dibenarkan pemimpin bukan Islam menyampaikan bantuan zakat kepada umat Islam.
Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dalam mempertahankan tindakan Baitumal Pulau Pinang itu menghukum “harus” bagi orang bukan Islam mengagihkan bantuan zakat kepada golongan asnaf Islam.
Pandangan beliau tidak diiringi sebarang nas al-quran dan Sunnah, atau ijtihad para sahabat dan ulama-ulama terdahulu.
Memang tiada dalil jelas larangan perilaku ini. Namun zakat merupakan satu kerja ibadah khusus yang disebut berpuluh kali dalam al-Quran. Banyak kali kewajipan zakat ini diletakkan setara dengan solat.
Allah berfirman dalam Surah An-Nur 24:56, “Dan tunaikanlah solat dan laksanakanlah zakat; serta taatilah Rasul; nescaya kamu beroleh rahmat” dan; Surah Al-Baqarah 2:43, “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.”
Ulama-ulama muktabar terdahulu banyak berbincang mengenai kadar zakat, penerimanya dan pembahagian asnaf.
Imam syafie menegaskan pemberian zakat hanyalah kepada orang Islam. Manakala imam-imam mazhab lain ada yang berpandangan sebahagian kecil zakat boleh diberikan kepada bukan Islam yang mahu belajar mengenai Islam.
Adalah mudah untuk memahami mengapa tiada perbahasan dalam mewakilkan orang bukan Islam mengagihkan zakat. Ini kerana tidak pernah terjangkau dalam pemikiran mereka bahawa ada orang Islam sanggup membenarkan ia terjadi demi politik dan kuasa.
Apakah semua orang Islam sudah kudung tangan sehingga terpaksa menggunakan bukan Islam untuk melaksanakan perintah Allah ini?
Malah Ramadhan kali ini telah dijadikan pesta untuk menunjukkan pemimpin bukan Islam dari DAP terkehadapan memberi bantuan dan sumbangan kepada orang Islam, masjid dan surau.
Ramadhan adalah bulan untuk umat islam beribadah puasa dan sedekah. Namun yang terjadi, kita menerima sedekah dan bantuan dari bukan Islam.
Lebih menyedihkan, ada ahli politik bukan Islam yang menyampaikan bantuan wang kerajaan mendabik dada di media sosial bahawa beliau seorang yang prihatin kepada orang Islam.
Merempat sangatkah orang Islam di negara ini?
Tidak cukup itu, acara berbuka puasa sudah menjadi pesta makan mengaitkan dengan agama-agama lain atas nama muhibbah dan persaudaraan antara agama.
Ada wakil rakyat muslim menganjurkan majlis sambutan Hari Wesak bersama majlis berbuka puasa. Wesak adalah hari keagamaan penganut Buddha, ia tidak harus bercampur dengan majlis berbuka puasa yang merupakan ibadah dalam agama Islam.
Ada pula wakil rakyat muslim mengadakan majlis berbuka puasa di kuil Sikh seolah-olah ada kekangan tempat dan ruang untuk mengadakan majlis ibadah kita.
Saya ingin ingatkan bahawa menyatukan kepercayaan agama lain dengan ibadah Islam sangat merbahaya dan jika tidak berhati-hati boleh menjurumus kepada syirik.
Orang Islam yang berbangga berbuka puasa di Gereja, Kuil, dan rumah ibadat agama lain perlu bertanya kepada diri sendiri – anda sedang membesarkan syiar Islam atau memalukan agama sendiri dengan perlakuan sedemikian.
Malah orang bukan Islam yang waras dan rasional juga akan kehairanan mengapa orang Islam di negara ini memerlukan bantuan bukan Islam untuk menyampaikan zakat atau berbuka puasa di rumah ibadat mereka.
Zakat dan puasa adalah ibadah khusus yang diarahkan oleh Allah s.w.t kepada muslim. Oleh kerana ia ibadah khusus maka etika dan ketertiban itu perlu ada. Ingatlah firman Allah,
“Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Hai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”. (Surah Al-kafirun 109:1-6)
Banyak persamaan antara penganut agama kita boleh buat seperti saling membantu dalam ekonomi, kehidupan sosial, perayaan budaya, majis jamuan biasa, perkongsian idea dan persahabatan.
Selamat hari raya, maaf zahir batin. Semoga Allah menerima semua ibadah kita pada bulan Ramadhan ini.
*Sebahagian artikel ini tersiar dalam Sinar Harian 3hb Jun 2019 (https://www.sinarharian.com.my/article/31195/KOLUMNIS/Ancaman-fenomena-pluralisme)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/06/03/ancaman-fenomena-pluralism/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mujahid Bimbang Fenomena Orang Jahil Cakap Agama

Mujahid Bimbang Fenomena Orang Jahil Cakap Agama

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 204 hits
PARIT BUNTAR Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof menyuarakan kebimbangan terhadap masyarakat Islam di Malaysia kini terperangkap dengan fenomena orang jahil bercakap tentang agama sejak kebelakangan ini Mujahid be...
Fenomena Istiwa Adzam 28 Mei 2019 Jam 5 16 Petang

Fenomena Istiwa Adzam 28 Mei 2019 Jam 5 16 Petang

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 419 hits
Assalamu alaikum Peringatan buat semua muslimin dan muslimat penentuan arah kiblat iaitu Fenomena Istiwa Adzam Setiap individu boleh melakukan kaedah Istiwa Adzam namun masanya perlu tepat
Hadapi Ancaman Iran As Akan Kirim 10 000 Tentara Tambahan Ke Timur Tengah

Hadapi Ancaman Iran As Akan Kirim 10 000 Tentara Tambahan Ke Timur Tengah

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 204 hits
Para pejabat Pentagon mengatakan belum ada keputusan akhir yang dibuat dan tidak jelas apakah Gedung Putih akan menyetujui pengiriman semua atau hanya sebagian dari pasukan yang diminta
4 Kasus Ancaman Pembunuhan Pejabat Indonesia Yang Berhasil Digagalkan

4 Kasus Ancaman Pembunuhan Pejabat Indonesia Yang Berhasil Digagalkan

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 162 hits
Pejabat Indonesia bahkan Presiden pernah mendapat ancaman pembunuhan dari pihak yang tak bertanggung jawab Beruntungnya polisi berhasil menggagalkan rencana tersebut
Penggeledahan Kantor Abc News Dan Ancaman Kebebasan Pers Di Australia

Penggeledahan Kantor Abc News Dan Ancaman Kebebasan Pers Di Australia

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 160 hits
Dalam sebuah pernyataan Direktur Pelaksana ABC David Anderson mengatakan penggerebekan polisi menimbulkan kekhawatiran atas kebebasan pers
Antisipasi Ancaman Teror Polda Banten Bekali Anggota Senjata Api Di Pospam

Antisipasi Ancaman Teror Polda Banten Bekali Anggota Senjata Api Di Pospam

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 188 hits
Kepolisian Daerah Banten mewaspadai ancaman terorisme selama pengamanan libur Lebaran 2019 Langkah ini diambil menyusul ancaman aksi bom bunuh diri di pos pengamanan Kartasura Sukoharjo Jawa Tengah pada Senin malam
Ancaman Terhadap Periuk Kera

Ancaman Terhadap Periuk Kera

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 450 hits
Lemang periuk kera semakin mendapat perhatian sebagai juadah hari raya sehingga semakin ramai peniaga mengambil peluang untuk turut menjual sajian tersebut Bagaimanapun pakar taksonomi tumbuhan dan biologi pemuliharaan dari Universiti Keban...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor