Ancaman Dari Jho Low Kenapa Tak Pernah Rujuk Tanya Najib Soal Shafee Kepada Amhari




1MDB: Bukan Najib tetapi Jho Low beri ancaman kepada saya – Amhari
Dua hari memberi keterangan, Datuk Amhari Efendi Nazaruddin beberapa kali menegaskan tentang senario di mana beliau berhadapan dengan ancaman dan tekanan sehinggga memaksanya bersetuju membuka akaun bank luar negara dan menyertai ‘misi’ menyelamatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Hari ini saksi kelapan kes berprofil tinggi itu diasak oleh peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sejauh mana beliau diancam dan siapa sebenarnya yang mengeluarkan ancaman-ancaman tersebut.
Amhari merupakan bekas pegawai khas kepada Datuk Seri Najib Tun Razak ketika beliau masih lagi menjadi Perdana Menteri antara 2008 sehingga 2018.
Ketika pemeriksaan balas Amhari dengan ketua pasukan peguam Najib itu, Amhari pernah berkhidmat di Bank Negara Malaysia (BNM) itu berkata, ancaman yang dimaksudkan tersebut sebenarnya bukan secara terus tetapi melalui Low Taek Low atau Jho Low.
Shafee: Saya ingatkan balik kenyataan saksi anda di mana anda rasa begitu tertekan terutamanya ketika membuka akaun bank bawah arahan Jho Low pada 2012.
Amhari: Ya.
Shafee: Itu pada 2012. Arwah Datuk Azlin juga meminta anda untuk turuti sahaja arahan atau berdepan dengan ancaman nyawa? Siapa yang bawa ancaman itu? Adakah Jho Low atau Najib mahu menembak anda di mana-mana?
Amhari: Perdana Menteri ada kuasa. Apabila saya cakap ancaman, bukan sahaja nyawa. Tentulah kehilangan nyawa adalah yang terburuk tetapi saya juga maksudkan ancaman kerja dan kehidupan harian. Datuk Azlin yang beri saya nasihat itu.
Shafee: Jho Low mendesak dan meyakinkan dan anda merasakan semua itu datangnya daripada arahan Perdana Menteri sendiri?
Amhari: Jho Low kata ada restu Perdana Menteri.
Shafee: Itu yang Jho Low cakap, anda rasa terancam dan ianya datang melalui Jho Low? Adakah itu yang kamu rasa?
Amhari: Selepas berbincang dengan mendalam dengan Datuk Azlin, memang ancaman tidak datang secara terus daripada Perdana Menteri. Ianya datang daripada Jho Low.
Shafee: Anda pastinya boleh sahaja pergi bertanya sendiri kepada Najib tentang arahan-arahan itu? Pastinya tekanan perasaan malah tekanan gula juga turun. Tidakkah anda bersetuju?
Amhari: Tidak setuju.
Shafee Abdullah juga beberapa kali bertanya kepada Amhari mengapakah beliau tidak bersemuka sahaja dengan Najib setiap kali adanya arahan yang dirasakan mengancam atau was was tetapi bekas pegawai itu tidak menjelaskan mengapa sebaliknya hanya berkata tidak setuju.
Semalam, Amhari dalam keadaan sebak dan hampir menangis ketika membacakan penyataan saksinya berkata beliau terpaksa mengikut sahaja arahan Najib atau Jho Low kerana takut jika ingkar, dirinya atau keluarga dan kerjayanya terancam.
Kata Amhari, antara arahan dikeluarkan oleh Jho Low ‘melalui Najib’ yang menyebabkan dirinya berat hati namun di ikuti sahaja termasuk menjadi wakil Malaysia ke China yang dipercayai dilakukan untuk menutup hutang 1MDB melalui pelaburan.
Selain itu, juga pembukaan akaun bank BSI di atas nama Amhari dan Datuk Azlin yang didakwanya bagi tujuan untuk penggubahan wang haram (money laundering).
Bagaimanapun hari ini, Amhari berkata arahan Jho Low untuk beliau membuka akaun di Singapura tidak di ketahui oleh Najib.
Malah Amhari mengakui tidak bertanya juga tentang arahan pembukaan bank Singapura itu kepada Najib sambil memberikan alasan dirinya hanya pegawai biasa berbanding arwah Datuk Azlin.
Perbicaraan terus bersambung dengan Shafee Abdullah terus menyoal balas saksi pada masa ini. –MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/05/ancaman-dari-jho-low-kenapa-tak-pernah-rujuk-tanya-najib-soal-shafee-kepada-amhari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1mdb Bukan Najib Tetapi Jho Low Beri Ancaman Kepada Saya Amhari

1mdb Bukan Najib Tetapi Jho Low Beri Ancaman Kepada Saya Amhari

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 430 hits
Datuk Amhari Efendi Nazaruddin saksi kelapan kes 1MDB yang membabitkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Dua hari memberi keterangan Datuk Amhari Efendi Nazaru...
Pulak Dah Jho Low Dalang Utama Najib Tak Salah Guna Kuasa Amhari

Pulak Dah Jho Low Dalang Utama Najib Tak Salah Guna Kuasa Amhari

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 344 hits
Berbeza sedikit nada berbanding dua hari lepas Datuk Amhari Efendi Nazaruddin hari ini memberitahu mahkamah bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempunyai perwatakan gentleman Ia dinyatakan ketika pemeriksaan balas di mahkamah Antar...
Najib Jho Low Palsukan Dokumen Terima Wang Derma Arab

Najib Jho Low Palsukan Dokumen Terima Wang Derma Arab

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 328 hits
Najib Razak dan Jho Low didakwa cuba menutup skandal 1MDB daripada terdedah antaranya dengan membuat dokumen palsu bagi menunjukkan kononnya Najib menerima wang dari penderma Arab Sedangkan ia didakwa berpunca daripada 1MDB Perkara ini diny...
Jho Low Lent Me Us 200k Without Agreement Najib S Ex Aide

Jho Low Lent Me Us 200k Without Agreement Najib S Ex Aide

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 367 hits
NAJIB TRIAL The Kuala Lumpur High Court today heard that fugitive businessperson Low Taek Jho gave a US 200 000 loan to then prime minister Najib Abdul Razak s special officer Amhari Efendi Nazaruddin in 2010 Testifying as the eighth witnes...
Najib 1mdb Trial Day 5 Jho Low Was At Najib S House More Often Than Others

Najib 1mdb Trial Day 5 Jho Low Was At Najib S House More Often Than Others

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 306 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged abuse of power and laundering of 1MDB funds enters its fifth day at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the proceedings S...
Najib Knew Jho Low Long Before I Did Says Accused S Ex Aide

Najib Knew Jho Low Long Before I Did Says Accused S Ex Aide

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 221 hits
KUALA LUMPUR A witness told the High Court here yesterday that Low Taek Jho or Jho Low was already familiar with Datuk Seri Najib Tun Razak and his family long before he himself came to know the fugitive businessman Najib s former special o...
1mdb Trial Jho Low Was Najib S Alter Ego Prosecution Says In Opening Statement

1mdb Trial Jho Low Was Najib S Alter Ego Prosecution Says In Opening Statement

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 289 hits
Najib during one of his court appearances File Photo KUCHING Datuk Seri Najib Razak s 1MDB trial started today with the prosecution saying that it will prove that fugitive businessman Low Taek Jho is the alter ego of the former prime minist...
Najib Beri Jho Low Mandat Urus Bailout Hutang 1mdb Dan Src

Najib Beri Jho Low Mandat Urus Bailout Hutang 1mdb Dan Src

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 263 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa Datuk Seri Najib Razak mempunyai pengetahuan dan telah memberikan mandat kepada ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low untuk merancang dan menguruskan usaha bagi menyelamatkan kerug...
Jho Low Amat Rapat Dengan Keluarga Najib

Jho Low Amat Rapat Dengan Keluarga Najib

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 540 hits
Mahkamah Tinggi yang mendengar perbicaraan kes Datuk Seri Najib Razak membabitkan 1Malaysia Development Berhad hari ini diberitahu bahawa ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho yang dikenali sebagai Jho Low amat rapat dengan keluarga bek...
Pemilihan Bersatu Dedah Wujud Kem Tidak Sebulu Muhyiddin

Building An Inclusive Economy

Isu Ruu Mufti Wilayah

Gisbh No Proof Of Links To Political Leaders Home Ministry Says

Pemuda Merangkak Belajar Solat Undang Sebak Dia Telah Buka Jalan Ke Pintu Syurga

Stroke Survivors Terus Dapat Preskripsi Benzodiazepin Yang Membimbangkan

Budget 2025 Looking Beyond The Material World

Adik Mak Lampir Jadi Penjamin Aliff Aziz


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Lirik Lagu Lemah Dayang Nurfaizah

Anwar Mesti Beri Respon Terhadap Dakwaan Shamsul

Arghpiez Tentang Dia Chord

Apa Itu Tepung Sagu Kegunaan Dan Manfaatnya Pada Kesihatan

Yogurt Farm Fresh Sedap

First Look The 2025 Ktm Freeride E Electric Dirt Bike