Anak Umur Berapa Patut Diberi Menggunakan Smartphone


ANAK UMUR BERAPA PATUT DIBERI MENGGUNAKAN SMARTPHONE | Ada banyak sangat pendapat mengenai penggunaan smartphone pada anak-anak. Ada yang kata tak boleh , ada yang tak kisah nak bagi pada anak kecil dan ada juga yang kata  boleh bagi pada umur tertentu.


Saya mula beri anak perempuan guna smartphone masa dia berusia 10 tahun. Waktu tu dia mula kelas tambahan dan saya rasa perlu beri dia smartphone sebab bila dia nak balik class dia akan call saya atau ayah dia. Itulah permulaan saya beri smartphone pada Maisara.
 Apa kesan buruk dan kesan baik nya?Saya cerita yang tak best dulu la. Kesan buruk masa bagi Maisara smartphone ialah dia akan gunakan smartphone tu sebagai imbuhan untuk apa saja benda baik yang dia buat.
" kalau kakak siapkan kerja sekolah awal, ibu bagi phone boleh ye?"
" Lepas kakak jemur baju , boleh kakak guna smartphone kan ibu?"
Memang pening kepala saya masa tu sebab walaupun saya bagi smartphone tapi  ianya berjadual. Smartphone tak sentiasa dengan dia. Tapi smartphone sentiasa ada dalam fikiran dia.
Itu lah satu-satunya kesan buruk beri smartphone pada anak diawal usia. Saya memang mengadap anak 24 jam jadi tak de masalah nak pantau bab smartphone ni. 
Tapi bagi ibu bapa yang kedua-duanya bekerja mungkin agak susah nak mengawal penggunaan smartphone pada awal usia. 
Sebab tu saya tak bantah dan saya tak juga menggalak kan ibu bapa bagi smartphone pada anak-anak. Ianya bergantung pada ibu bapa tu jugak.

5 nasihat untuk anak bila dia mula guna smartphone Masa awal-awal saya bagi Maisara guna smartphone , saya kerap bagi dia pesanan "boleh dan tak boleh" kalau nak guna smartphone.
Antara nasihat dan pesanan yang kami ulang-ulang setiap hari:- 
 - Jangan letak gambar dalam sosial media sebelum tunjuk gambar tu pada ibu atau ayah.
- Jangan approve sesiapa pun yang add friends , sebelum tanya ibu dan ayah.
- Jangan tinggalkan komen di mana2 page tanpa kebenaran ibu dan ayah.
- Jangan bertegur sapa dengan sesiapa saja yang hantar mesej private.
- Jangan install apa-apa app sebelum dapat kebenaran ibu dan ayahKami terangkan juga kesan-kesan buruk kalau dia buat sesuatu di sosial media  tanpa pengetahuan kami. Contohnya perkara-perkara berkaitan keselamatan, bab aurat , privasi dan sebagainya.
Kebaikan anak guna Smartphone diawal usiaMaisara ada facebook sejak umur 10 tahun tau. Jadi benda ni kena diingatkan selalu setiap kali tiba jam untuk dia guna smartphone. 
Alhamdulillah, diusia 13 tahun ni dia dah tahu apa yang boleh dan tak boleh bila menggunakan smartphone. sosial media terutamanya.
Dia tahu bila masa untuk dia stop guna smartphone. (Ini yang paling penting)Dia dah pandai kawal diri bila ada komen-komen tak suka dengan posting dia. Dia tak murung, tak buat luahan perasaan kat sosial media, tak jadi attention seekers.Bila dia nampak benda tak elok dalam phone dia, dia cepat2 block dan pastikan benda tu dia tak nampak dah.Dia dah tahu nak kekalkan rakan yang positif dan buang rakan yang toxic.Dan yang paling bagus dia pandai menggunakan macam-macam aplikasi photo dan video editor yang ada. Dia boleh buat doodle, lukis anime kegemaran dia, lukis logo untuk pertandingan . Semuanya dia gunakan smartphone.Kalau korang perasan ada banyak kebaikan guna smartphone diawal usia yang saya tulis kan ni. 
Kenapa?? Sebab saya dan suami tak lepas tangan bila bagi anak guna smartphone. Anak saya punya phone pun saya boleh akses bila2 masa kalau saya nak.
Tak pernah la dia nak letak pasword yang saya tak tahu ke, atau sorok phone dia tak bagi saya buka. Tak pernah.


Kenapa ada Ibu bapa tak setuju beri smartphone pada anakKebanyakan ibu bapa yang tak bagi anak guna phone diawal usia kebanyakan nya diaorang tahu diaorang tak de masa nak pantau lebih2. Ada yang bekerja dan jarang ada di rumah.
Diaorang kenal anak diaorang macam mana. Diaorang tahu anak diaorang ni boleh ikut arahan atau pun tidak. 
Kadang2 saya tengok budak umur 17 baru dapat phone, terus jadi macam cempera orang utara kata. Dia punya tak lepas phone tu macam ada gam kat tangan. Maklum la, baru merasa.
Lepas tu tak reti nak kawal perasan bila kena kecam dan kritik. mula la toreh2 tangan dengan pisu sebab nak kan perhatian netizen. 
Pesanan saya, tak kira la berapa pun usia anak kita baru mula guna smartphone, jangan lepas tangan. Selalu pantau dan nasihat apa yang boleh dan tak boleh dibuat. Dalam smartphone ni ada macam-macam benda baru. 
Sebab tu pemantauan yang berterusan tu perlu. Selagi mereka di bawah tanggungjawab kita, sepatutnya lah  kita menjalankan tanggungjawab itu.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/11/anak-umur-berapa-patut-diberi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Eksiden Salahkan Yang Melanggar Netizen Geram Ibu Bapa Biarkan Anak Bawah Umur Tunggang Motosikal

Bila Eksiden Salahkan Yang Melanggar Netizen Geram Ibu Bapa Biarkan Anak Bawah Umur Tunggang Motosikal

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 401 hits
Melihat kanak kanak menunggang basikal yang tidak padan dengan saiz badannya adalah satu kebiasaan Tetapi apabila melihat kanak kanak menunggang motosikal Honda EX5 yang jelas dan ketara sekali besar dari saiz badannya itu adalah luar biasa...
Foto Baru Umur 29 Tahun Ada 7 Orang Anak Ibu Muda Ini Kongsi Pengalaman Kahwin Awal

Foto Baru Umur 29 Tahun Ada 7 Orang Anak Ibu Muda Ini Kongsi Pengalaman Kahwin Awal

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 754 hits
Berkahwin pada usia yang muda bukanlah suatu perkara yang pelik ketika ini Ramai diantara kita memilih untuk menamatkan zaman bujang ketika usia belasan tahun Tiada apa yang salah mendirikan rumahtangga di usia yang muda namun apa yang pent...
Awasi Anak Dari Menggunakan Gajet Terlalu Lama Dalam Waktu Pandemik

Awasi Anak Dari Menggunakan Gajet Terlalu Lama Dalam Waktu Pandemik

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 237 hits
Dalam tempoh pandemik Covid 19 aktiviti pengajaran dan pembelajaran hanya dilakukan dari rumah sahaja dengan menggunakan gajet Ini menjadi perhatian khusus masyarakat kerana boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan mata Salah seorang pa...
Umur Anak 2 Tahun Memang Suka Tantrum Jangan Marah Dulu Kena Sabar Dan Pujuk Si Kecil

Umur Anak 2 Tahun Memang Suka Tantrum Jangan Marah Dulu Kena Sabar Dan Pujuk Si Kecil

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 337 hits
Sukar nak faham perangai anak umur 2 tahun terutama bila mereka tantrum Tapi ayah terutamanya jangan cepat marah sebaliknya kena sabar dan pujuk si kecil Kenapa tak dengar cakap papa ni Kan papa suruh diam Jangan nangis lagi Degil ya marah ...
Hiburan Semua Ini Demi Keselamatan Anak Anak Bekas Suami Fail Tuntutan Hadhanah Dsv Mohon Dirinya Diberi Ruang

Hiburan Semua Ini Demi Keselamatan Anak Anak Bekas Suami Fail Tuntutan Hadhanah Dsv Mohon Dirinya Diberi Ruang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 303 hits
Selepas kecoh isu bekas suaminya menuntut Hadhanah bersama anak anak usahawan penuh sensasi Datuk Seri Vida mohon dirinya diberikan ruang sebelum mengulas lanjut mengenai perkara tersebut Namun begitu memetik laporan Gempak DSV khabarnya ti...
Anak Hisap Jari Masa Kecil Normal Umur 2 4 Tahun Dah Kena Berhenti Bukan Gigi Je Tak Cantik Boleh Sebabkan Masalah Lain

Anak Hisap Jari Masa Kecil Normal Umur 2 4 Tahun Dah Kena Berhenti Bukan Gigi Je Tak Cantik Boleh Sebabkan Masalah Lain

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 682 hits
Bayi atau anak yang masih kecil menghisap jari adalah perkara normal menurut Dr Iqbal Rosali Tapi bila dah sampai tahap umur antara 2 hingga 4 tahun tabiat ini perlu dihentikan Lagi awal dapat buang tabiat anak menghisap jari ini lagi bagus...
Anak Main Sekejap Fokus Dah Kemana Ini Aktiviti Yang Boleh Mak Ayah Buat Di Rumah Nak Tahu Tahap Fokus Anak

Anak Main Sekejap Fokus Dah Kemana Ini Aktiviti Yang Boleh Mak Ayah Buat Di Rumah Nak Tahu Tahap Fokus Anak

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 398 hits
Membuat aktiviti aktiviti menarik di rumah bukan sahaja dapat mengeratkan lagi hubungan ibu bapa dan anak anak malah ia juga dapat membantu si kecil untuk belajar dan meneroka Namun pasti sukar untuk dapatkan fokus daripada mereka kan Ada y...
Anak Tampal Sana Sini Main Koyak Koyak Kertas Sepah Sikit Je Hebat Kesannya Pada Anak

Anak Tampal Sana Sini Main Koyak Koyak Kertas Sepah Sikit Je Hebat Kesannya Pada Anak

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 367 hits
Bila anak main koyak koyak kertas dan sepahkan sana sini kita mula marah marah Hakikatnya aktiviti sekecil itu sebenarnya punya banyak kelebihannya pada perkembangan anak kecil kita Apa sebabnya Aktiviti yang nampak remeh dan simple macam n...
Menggigil Lihat Anak Tiba Tiba Demam Sawan Allah Masih Bagi Kami Peluk Mahsuri

Menggigil Lihat Anak Tiba Tiba Demam Sawan Allah Masih Bagi Kami Peluk Mahsuri

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 308 hits
Ibu bapa yang ada anak kecil dinasihatkan untuk sentiasa lebih alert jika anak demam Ini kerana pelnagai kemungkinan boleh berlaku jika badan anak terlampau panas Antara yang biasa berlaku adalah sawan demam Sawan demam berlaku apabila suhu...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri