Menggigil Lihat Anak Tiba Tiba Demam Sawan Allah Masih Bagi Kami Peluk Mahsuri


Ibu bapa yang ada anak kecil, dinasihatkan untuk sentiasa lebih alert jika anak demam. Ini kerana pelnagai kemungkinan boleh berlaku jika badan anak terlampau panas. Antara yang biasa berlaku adalah sawan demam.
Sawan demam berlaku apabila suhu badan menjadi terlalu panas, aktiviti sel otak terganggu yang menyebabkan pesakit hilang kesedaran, badan, tangan dan kaki menjadi kejang, pergerakan mata hitam ke atas, air liur meleleh dan terkencing atau termuntah.
Selain itu, keadaan kekejangan badan akan disusuli dengan pergerakan tangan dan kaki yang berulang-ulang. Jadi sangat penting untuk ibu bapa bawa anak untuk rawatan segera.
Seperti kisah yang dikongsikan oleh seorang ibu, Cik Puan Ammy, demam sawan yang berlaku pada anak perempuannya, Mahsuri benar-benar memberi trauma buatnya dan suami.
Kisah ni berlaku tahun 2019 dan saya kongsi kembali untuk bacaan ibu bapa agar dapat menjadi panduan sekiranya anak tiba-tiba diserang sawan ketika demam supaya tidak panik seperti saya dan suami.
Demam Sawan
Sejak semalam ramai rakan dan ahli keluarga mesej bertanyakan tentang keadaan Mahsuri. Bila, bagaimana dan kenapa Mahsuri boleh terkena sawan demam… Bukan niat nak menyepi tapi masih dalam keadaan terkejut. Hari ini bila perasaan dah tenang, saya cuba menceritakan apa yang berlaku dan puncanya. Di kesempatan ini juga saya kongsikan sedikit sebanyak panduan yang diberi oleh doktor jika menghadapi anak yang mengidap #Sawan_Demam.
1-2 Ogos 2019 adalah satu malam yang amat panjang untuk saya sekeluarga… Malam yang tidak sanggup kami lalui lagi kerana setiap saat hanya berhujan dengan deraian air mata… Mengharap doa dimakbulkan kerana sedar diri ini tidak terlalu sempurna disisiNya… Allahu Akbar.

Ia bermula pada petang Rabu. Mahsuri tiba-tiba demam tetapi tidak terlalu panas. Dia aktif seperti biasa. Saya hanya memberi ubat demam kepadanya dan seperti selalu membawa dia berniaga. Di tempat niaga, dia juga aktif. Makan apa yang ingin dia makan dan main apa yang dia ingin main. Saya tidak terlalu risau memandangkan setiap kali Mahsuri demam ianya tidak akan lama, sehari dua ia akan ‘kebah’.
Habis niaga, jam 11 malam kami sampai dirumah. Mahsuri masih demam. Rutin harian saya, setelah sampai dirumah saya pasti akan mandikan Mahsuri apatah lagi jika dia tidak sihat. Saya pasti akan mandikannya berkali-kali dalam satu malam. Tetapi tidak pada hari ini, mungkin kerana pada waktu itu saya terlalu penat tambahan pula dia nyenyak tidur, maka saya tangguhkan untuk esok pagi.
Entah kenapa, malam tu saya rasa tidak sedap hati untuk tidur di dalam bilik. Saya bawa Mahsuri tidur diruang tamu. Dia sedar dan minta makan. Kebetulan abangnya juga sedang makan. Setelah beberapa suap Mahsuri makan, dia minta untuk menonton ABC Song (youtube). Dia juga aktif seperti biasa.
Mata terbeliak, badan kejang
Jam 2 pagi… Semuanya bermula disini. Saya terbangun dari tidur kerana rasa seperti digigit (Mahsuri breast feeding). Selalunya dia tidak pernah menggigit. Saya alihkan mukanya dan betapa terkejutnya saya bila dapati matanya telah ke atas dan seluruh badanya kejang. Saya menjerit sekuat hati memanggil suami yang tidur dibilik. Nasib baik menyebelahi saya kerana memilih tidur diruang tamu kerana terang. Jika saya tidur di bilik pasti tidak nampak keadaan Mahsuri kerana gelap.
Suami bergegas bangun dan mendakap Mahsuri. Alhamdulillah badannya kembali lembut dan matanya kembali normal. Tetapi ianya bertahan selama beberapa minit sahaja, badannya yang lemah tadi tiba-tiba menggigil dan dia mengetap giginya. Tanpa berlengah lagi, kami terus membawanya ke hospital. Sewaktu di dalam kereta, saya lihat bibirnya biru dan matanya sudah tertutup, badannya juga sudah terkulai.
Ya Allah… Pada waktu itu hanya tuhan sahaja tahu perasaan kami. Tanpa berlengah lagi, saya mencengkam mulutnya yang terkatup rapat dengan kuat dan memasukkan jari terlunjuk saya bagi membantu Mahsuri bernafas. Terbukanya mulut Mahsuri, banyak air liur yang berbuih keluar mengalir. Mahsuri kembali kejang.
Walaupun bergitu kami lega kerana Mahsuri masih bersama kami. Dalam perjalanan kami tempuhi satu sekatan jalan anggota PDRM. Suami sedaya upaya bunyikan ‘hon’ banyak kali sambil kami menjerit  “tolong tuan… Anak saya sawan…”
Berkali-kali supaya kereta dihadapan ketepi untuk memberi laluan kepada kami. Alhamdulillah PDRM telah memberi kerjasama yang baik dan amat kami hargainya. Sepanjang jalan, pada tiap kali Mahsuri berhenti menggigit dan terkulai, saya akan menggoncang tubuhnya sekuat hati sambil memanggil namanya berharap dia ‘respon’.
“Sayang… gigit mama sayang… Jangan berhenti… Gigit kuat-kuat”
Setiap kali Mahsuri sedar dia akan kembali kejang dan bergetar. Surah Al Fatihah tidak berhenti berkumandang dari mulut suami. Kalimah syahadah juga tidak berhenti saya bisikkan ketelinganya. Pagi itu terasa perjalanan kami ke hospital sangatlah jauh walaupun jalan raya lengang. Saya tidak tahu berapa lajunya suami saya memandu namun saya masih berasa kereta itu bergerak amat perlahan sehingga saya memaksa suami memandu dengan lebih laju.
Setibanya di hospital (HTJ Seremban), Mahsuri disambut oleh beberapa orang pegawai perubatan dan terus ke zon merah. Letak sahaja Mahsuri dikatil, jari saya segera dilepaskan oleh doktor dari mulut Mahsuri. Luluhnya hati seorang ibu melihat anaknya dalam keadaan bergitu. Saya tidak pernah melihat suami saya menggigil seteruk itu. Kasihnya seorang bapa. Melihat keadaan kami yang tidak tenang. Doktor meminta kami bertenang dan menunggu diluar sementara mereka memberi rawatan kepada Mahsuri.
Tubuh bergetar, mata terpejam kemas
Kami akur… Sepanjang masa kami berdoa mohon kepada Allah Swt agar diberi kesempatan kepada kami menjaga Mahsuri lagi. Berapa minit kemudian, kami dipanggil untuk menceritakan pada awal Mahsuri demam sehinggalah Mahsuri mendapat sawan demam atau dikenali sebagai #Febrile_Seizure. Saya merenung Mahsuri yang tidak sedarkan diri. Tubuh kecil itu bergetar dan matanya pejam kemas. Saya mengusap lembut kepalanya. ” Auciii… Auciii sakit ya… Mama baba ada Sayang…”
Saya bisikkan ke telinganya dengan lembut.
1 jam lebih di ’emergency room’, Mahsuri kembali tenang. Tubuhnya tidak lagi bergetar. Doktor mengatakan dia sedang berehat. Mahsuri ditolak ke ‘ward’ untuk rawatan selanjutnya. Semasa menunggu Mahsuri sedar saya didedahkan oleh pegawai perubatan mengenai sawan demam. Apa itu sawan demam. Apabila suami ‘up status’ di FB mohon kawan2 bantu mendoakan Mahsuri, rupanya ramai para kenalan mengalami nasib yang sama dengan kami. Ada juga yang tidak berpengalaman bertanya bagaimana ia menyerang, tanda-tanda sebelum ia menyerang dan bagaimana cara untuk merawatnya sementara ke hospital. Di sini saya kongsikan sedikit sebanyak keterangan doktor kepada saya.
Apa itu #Sawan_Demam_(Febrile_Seizure)
Ianya disebabkan oleh demam panas d kalangan bayi atau kanak-kanak kecil yang normal. Berbeza dengan #Sawan_Babi_(Epilepsi) ianya adalah sawan yang berulang-ulang tanpa disebabkan oleh demam.
2.5% drpd kanak2 normal boleh menghidap sawan demam. Tanda-tandanya…
Badan terasa panas.
Badan dan kaki tegang.
Kaki dan tangan tersentak2 tanpa ransangan.
Mulut berbuih.
Terberak atau terkencing.
Tertidur dan tdk sedarkan diri seketika. Apabila sedar kelihatan bingung dan kembali aktif.
Kebanyakan berlaku melebihi suhu badan 38.5°c dan pada hari pertama demam.
Apa harus dilakukan…?
1. Ibu dan ayah perlu bertenang.
2. Iringkan anak kesisi badan (mengiring ke kiri).
3. Rendahkan kepalanya agar cecair yg ada dalam mulut mengalir keluar.
4. Jika anak mengetap gigi, jangan masukkan sesuatu objek atau jari kedalam mulut anak bimbang akan tercekik atau tercucuk.
5. Lap seluruh badan menggunakan air paip bukan air sejuk bg mengawal panas badan.
6. Jika sawan melebihi 5 minit, ubat diazepam (Valium) melalui dubur perlu diberi dan segeralah bawa ke hospital.

Jika demam berpanjangan.
Berikan ubat-ubatan seperti paracetamol atau ibuprofen utk menurunkan demam. Mandi atau lap badan dengan air paip bukan air sejuk sekerap yg boleh. Bagi anak minum air sejuk, ini dpt membantu menurunkan suhu badan dan mengekalkan hidrasi.
Alhamdulillah… 2 Ogos… Jam 9 pagi Mahsuri sedar dari tidur, ayat pertama keluar dari mulutnya adalah…
“Hai… Hello mama…”
Sambil melambai tanganya… Ya Allah… Leganya hati saya… Terima kasih Allah kerana meminjamkan Mahsuri kepada kami dan memberi kesempatan kami menjaganya lagi…
Kredit: Cik Puan Ammy
The post Menggigil Lihat Anak Tiba-Tiba Demam Sawan. Allah Masih Bagi Kami Peluk Mahsuri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/menggigil-lihat-anak-tiba-tiba-demam-sawan-allah-masih-bagi-kami-peluk-mahsuri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kurang 48 Jam Untuk Lihat Dunia Allah Jemput Anak Ini Tunggu Ibu Ayahnya Di Syurga

Kurang 48 Jam Untuk Lihat Dunia Allah Jemput Anak Ini Tunggu Ibu Ayahnya Di Syurga

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 295 hits
Allah sebaik baik perancang Setiap apa yang berlaku semuanya dengan kehendak Nya Begitu jugalah dengan kisah pasangan suami isteri ini yang kehilangan anak dan hanya menunggu masa untuk dilahirkan Bagi pasangan suami isteri ini kegembiraan ...
Siapa Yang Masih Berpolitik Jawapan Untuk Mokhtar Anak Senik Aka Moktar Yopi Jerman

Siapa Yang Masih Berpolitik Jawapan Untuk Mokhtar Anak Senik Aka Moktar Yopi Jerman

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 196 hits
Apa yg mokhtar senik merapu ni Bukankah Pas juga sokong idea Muhyiddin utk buat darurat yg telah pun ditolak Agong Kalau takde perasaan malu tak kisahlah pasal kita org pun tahu lebai ni mana pernah malu terutamanya mokhtar senik Mokhtar se...
Farah Nabilah Selamat Lahirkan Bayi Lelaki Bakal Kongsi Nama Wajah Anak Bila Tiba Masa

Farah Nabilah Selamat Lahirkan Bayi Lelaki Bakal Kongsi Nama Wajah Anak Bila Tiba Masa

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 480 hits
Tahniah diucapkan kepada Pelakon Farah Nabilah yang baru sahaja melahirkan anak pertamanya pada pagi semalam Berita gembira tersebut dikongsi Farah menerusi Instagramnya dengan memuat naik video pendek tanpa visual dipercayai dirakam ketika...
Bawa Ke Emergency Terus Anzalna Tak Tidur Pantau Anak Demam Suhu Cecah 39 5 Darjah Selsius

Bawa Ke Emergency Terus Anzalna Tak Tidur Pantau Anak Demam Suhu Cecah 39 5 Darjah Selsius

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 285 hits
Ibu mana yang tidak bimbang saat anaknya demam apa lagi jika suhunya cukup tinggi hampir mencecah 40 darjah selsius Suhu tinggi sebegini membolehkan anak terkena sawan dan inilah sepatutnya dielakkan Ibu dan ayah harus bertindak pantas Pela...
7 Bulan Tak Jumpa Menyamar Orang Servis Aircond Menangis Anak Dapat Peluk Papa

7 Bulan Tak Jumpa Menyamar Orang Servis Aircond Menangis Anak Dapat Peluk Papa

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 329 hits
Jarak dan kasih sayang yang memisahkan selama 7 bulan bukan sesuatu yang mudah Dengan anak kecil yang terus merindui ayahnya atas faktor faktor tertentu sukar untuk diluahkan dengan kata kata Hanya air mata jadi peneman untuk merawat kesedi...
Ayah Menangis Peluk Mayat Anak Yang Baru Pandai Bawa Motor Maut Dilanggar Kereta

Ayah Menangis Peluk Mayat Anak Yang Baru Pandai Bawa Motor Maut Dilanggar Kereta

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 345 hits
The ReporterDalam dunia ini tiada hal yang lebih menyedihkan dari kehilangan orang tersayang apatah lagi jika orang itu adalah anak Bahkan ada orang tua yang rela berkorban demi kebahagiaan anaknya Seperti yang dialami oleh seorang bapa di ...
Anak Demam Kuarantin Di Pejabat

Anak Demam Kuarantin Di Pejabat

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 317 hits
assalamualaikum salam sejahtera kedah sabah kini selangor pula sedang tenat PKPB mulai esok in shaa Allah mujurlah last weekend saya dan anak anak sempat naik ke Bangi ziarah abah dan emak minggu sebelum tu ziarah mak mertua di Seremban mak...
2 Rumah Ludes Dilalap Si Jago Merah Al Quran Dan Tasbih Masih Utuh Warga Ini Tanda Kebesaran Allah

2 Rumah Ludes Dilalap Si Jago Merah Al Quran Dan Tasbih Masih Utuh Warga Ini Tanda Kebesaran Allah

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 341 hits
Tanda tanda kekuasaan dan kebesaran Allah muncul di Bandarharjo Semarang Dua rumah warga mengalami kebakaran hebat Namun ada kisah menakjubkan di balik kejadian tersebut Alquran dan tasbih ditemukan masih utuh tak terbakar di rumah milik Ni...
Astaghfirullahalazim Ingatkan Nak Peluk Disepaknya Plak Anak Tu

Astaghfirullahalazim Ingatkan Nak Peluk Disepaknya Plak Anak Tu

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 6556 hits
Astaghfirullahalazim Ingatkan nak peluk disepaknya plak anak tu Netizen di media sosial meluahkan rasa geram terhadap tindakan seorang lelaki yang tergamak menyepak anak perempuannya yang terjatuh dari motosikal Kejadian itu berlaku pada Ju...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan