Anak Tertidur Masa Menyusu Bukan Terus Tarik Ya Tip Ini Ibu Boleh Lakukan Sangat Membantu


Semakin ramai ibu dah mula tahu kebaikan susu ibu. Cuma ramai yang masih belum bersedia jika mengalami masalah dalam proses penyusuan sehingga semangat untuk menyusu itu dah down.
Sebenarnya jika ada ilmu yang cukup serta bersedia, ibu akan faham dan gembira dengan perjalanan penyusuan untuk anak. Seperti yang dikongsikan oleh Kaunselor Laktasi, Puan Asiah Maharam dalam Webinar Mama Tak Penat Susukan Anak anjuran Pa&Ma, ramai ibu anggap proses menyusu ini mudah tapi realtinya ada banyak masalah.

Contohnya seperti bengkak susu, susu tersumbat, ada jangkitan di bahagian puting ibu dan pelbagai lagi. Bagaimanapun, masalah yang biasa dan selalu ibu menyusu hadapi adalah isu puting luka.
Kebanyakan ibu akan melalui sejak dari dalam pantang lagi. Bukan itu saja ada bayi menolak direct feed dan tak tahu macam mana nak pastikan ia boleh menyusu semula atau perlu diberi susu formula. Selain itu, yang selalu juga ibu risau adalah walaupun anak dah dua tahun masih lagi nak mengempeng.
Masalah puting luka
Menurut Puan Asiah, bagi isu puting luka sebenarnya ia berlaku sebab lekapan kurang efektif dan lemah. Lagi satu adalah bila ibu guna pam untuk mengepam, pemilihan pam mungkin tak sesuai.
Ibu perlu faham mulut bayi bukan setakat tangkap puting je tapi kena cover kawasan tompok hitam. Puting ibu ibarat straw saja, mulut bayi mesti terbuka luas, lidah bayi akan tolak susu dari bawah baru aliran keluar lancar.
Bukan itu saja, ibu kena pastikan posisi badan dan kepala kena selari. Tak boleh offer straight sangat, kena pegang tengkuk bayi. Kalau cuma pegang badan dan kepala baby tak stabil itu yang menyebabkan puting ibu luka. Apa pun mesti sokong dulu tengkuk baby.
Ibu juga kena pastikan kepala baby mendongak..bukan straight..yang selalu sakit dan luka tu sebab baby tangkap puting je.
Oleh itu bagaimana ibu nak tahu baby dapat susu atau tak, ibu mesti dengar bayi hisap telan. Ini penting!

Lagi satu puting luka adalah bayi dah mula terlelap. Jangan biar puting lama kat mulut bayi. Jika bayi terlelap boleh pakai jari kelingking masuk kat bahgian tepi mulut bayi dan tolakkan nipple ke dalam dan automatik mulut bayi lepas. Jika ibu terus tarik ni yang menyebabkan baby gigit sebab terkejut dan seterusnya terluka.
Anak tolak direct feed
Dalam isu ini ada sesetengah ibu akan alami masalah kelahiran bayi pramatang ataupun bayi cleft palete. Ni antara masalah lekapan lemah. Jadi bagaimana nak bantu ibu dalam situasi ni adalah boleh bantu beri susu perah dulu pada anak sebabnya bayi ada kelemahan hisapan.
Apabila dah betul-betul stabil barulah boleh berikan secara terus. Persoalannya jika bayi tolak direct feed macam mana nak latih semula untuk dia hisap secara terus. Ini antara tipnya:
Latih semula anak hisap susu kena buat semula skin to skin atas dada ibu. Biar dia bau ibunya dan pasti boleh. Step kedua oral stimulasi, usik dengan jari pipi, dalam mulut boleh cuba stimulasi dalam tepi kiri kanan mulut, lelangit dan lidah. Buat berterusan dan boleh latih direct feed Selain tu boleh offer juga dengan pergerakan perlahan ibarat kita macam dodoi dan perlahan-lahan kepala dia dekat payudara kita. Insyaallah boleh direct feed semula. Jangan stres dan anggap tak ada harapan ya.
Wean off anak selepas 2 tahun
Tambah Puan Asiah lagi, ramai juga ibu bertanya macam mana nak wean off anak selepas 2 tahun. Ini kerana walaupun dah makin besar tetap nak mengempeng. Bila tidur terjaga menangis nak mengempeng.
Sebenarnya anak yang dah besar ni bukan dia nak sangat pun. Sebenarnya anak lepas dua tahun dia dah kenyang kerana dah boleh makan cuma mungkin saja itu adalah tabiatnya kerana sebelum ni dah memang selalu hisap susu kan.
Tip atasinya ibu perlu tukarkan rutin bayi. Cuba angkat dan tenangkan anak dulu. Jangan bila anak menangis terus suakan susu. Boleh minta tolong suami atau ahli keluarga lain tenangkan anak. Ibu jangan dekat sebab anak boleh bau ibu dia.

Lagi satu saya nak nasihatkan, ibu boleh sediakan juga air kosong siap-siap dalam botol sebelum anak nak tidur. Letak berdekatannya dan bila anak terjaga tengah malam nak susu, berikan dulu air kosong.
Bila anak dah terbiasa dengan rutin barunya, akan mudah untuk wean off anak. Tak perlulah nak sapu macam-macam atau letak yang pelik-pelik kat payudara ibu.

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
The post Anak Tertidur Masa Menyusu, Bukan Terus Tarik Ya! Tip Ini Ibu Boleh Lakukan & Sangat Membantu  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-tertidur-masa-menyusu-bukan-terus-tarik-ya-tip-ini-ibu-boleh-lakukan-sangat-membantu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Menyusu Nak Anak Lebih Bijak Boleh Amalkan Pemakanan Ini

Ibu Menyusu Nak Anak Lebih Bijak Boleh Amalkan Pemakanan Ini

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 215 hits
Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu Hal ini kera...
Motosikal Kena Tarik Anak Baru Keluar Penjara Belasah Ibu

Motosikal Kena Tarik Anak Baru Keluar Penjara Belasah Ibu

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 256 hits
Timbalan Ketua Polis Daerah Sibu Collin Babat berkata suspek yang di luar kawalan bertindak memukul ibunya menggunakan kerusi plastik PETALING JAYA Seorang lelaki yang baru keluar penjara dikatakan membelasah ibunya menggunakan kerusi plast...
Ibu Aliff Aziz Titip Pesanan Bersyukur Anak Dah Berubah Jangan Si4 Si4kan Masa Muda Abang Lagi

Ibu Aliff Aziz Titip Pesanan Bersyukur Anak Dah Berubah Jangan Si4 Si4kan Masa Muda Abang Lagi

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 272 hits
Tampil dengan perubahan baru selepas menyertai kumpulan tabligh dan keluar selama 3 hari untuk mendalami agama Islam nama penyanyi Aliff Aziz semakin mencvri tumpuan netizen di media sosial Terbaru Aliff dilihat memuat naik sebuah ucapan is...
Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

Susu Tak Keluar Jangan Putus Asa Praktis Tip Menyusu Ni Barulah Rasa Nikmatnya Dapat Susukan Anak

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 301 hits
Proses menyusukan anak sememangnya tidak mudah Tanpa pengalaman dan ilmu pengalaman pertama kali menyusukan anak menjadi terlalu sukar dan memenatkan Apa lagi kalau membandingkan susu kita dengan orang lain Boleh rasa down dan akhirnya kita...
Sesi Sekolah Bermula 3 Oktober Ibu Bapa Boleh Pilih Tidak Hantar Anak Ke Sekolah Kpm

Sesi Sekolah Bermula 3 Oktober Ibu Bapa Boleh Pilih Tidak Hantar Anak Ke Sekolah Kpm

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 197 hits
Ibu bapa boleh pilih tidak hantar anak ke sekolah KUALA LUMPUR Meskipun sesi bersemuka sekolah bermula pada 3 Oktober ini ibu bapa atau penjaga diberi pilihan untuk tidak menghantar anak ke sekolah Menteri Kanan Pendidikan Datuk Radzi Jidin...
Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 279 hits
Pastinya setiap ibu memang mengimpikan untuk susukan anak sehingga 2 tahun tanpa campur susu formula Tapi kadang kadang ada juga halangannya Sebenarnya sokongan yang mantap sangat mempengaruhi kejayaan penyusuan Jadi kalau anda berazam nak ...
Jangan Ada Susu Formula Di Rumah Tip Mudah Ibu Ini Bf Semua Anak Hingga Berjaya

Jangan Ada Susu Formula Di Rumah Tip Mudah Ibu Ini Bf Semua Anak Hingga Berjaya

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 289 hits
Sebelum mengandung dah niatkan untuk menyusukan bayi dengan susu ibu Tak sangka setelah disahkan hamil dan kini mempunyai empat orang anak termasuk anak kembar perjalanan penyusuan dipermudahkan Itu yang dikongsikan oleh seorang ibu Puan Is...
Janji Ikhlas T0long Vide0 Ibu Pel1k Lama Sangat Dekat Dapur Cara Anak Cuci Kerang Buat Netizen Terhibur

Janji Ikhlas T0long Vide0 Ibu Pel1k Lama Sangat Dekat Dapur Cara Anak Cuci Kerang Buat Netizen Terhibur

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 381 hits
Bila kita cakap pasal dapur ni memang lazimnya kita akan cakap ini adalah ruangan yang dikhaskan untuk kaum wanita Bagi kaum ibu pula selalunya mereka tak akan kasi anak anak untuk datang sekitar ruangan tersebut sebab tak mahu terg4nggu Pu...
Rindu Masakan Ibu Genap 30 Hari Pemergian Arwah Sarah Shuib Anak Terus Kuat

Rindu Masakan Ibu Genap 30 Hari Pemergian Arwah Sarah Shuib Anak Terus Kuat

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 266 hits
Sekejap je dah genap 30 hari pemergian penyanyi terkenal Siti Sarah Raissuddin Kehilangannya sungguh dirasai seluruh rakyat Malaysia baru baru ini Siapa sangka kematiannya sangat dicemburui kerana ramai yang mendoakan dan menceritakan kebai...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang