Ibu Menyusu Nak Anak Lebih Bijak Boleh Amalkan Pemakanan Ini


Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting, terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal. Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu, dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu.

Hal ini kerana, bagi menghasilkan susu badan, tubuh anda memerlukan banyak tenaga.
Kajian menunjukkan tenaga harian yang diperlukan oleh ibu yang menyusukan bayi adalah kira-kira 2,000 kJ (478 kalori) lebih daripada yang diperlukan oleh seorang wanita normal.
Angka ini diukur dalam enam bulan pertama penyusuan penuh atau eksklusif, di mana bayi hanya diberikan susu ibu sahaja. Selepas tempoh ini, anak anda akan memerlukan kurang susu badan, dan, lantaran itu, anda juga akan memerlukan kurang tenaga.
#1 Protein
Bayi yang sedang membesar memerlukan banyak protein, jadi anda perlu untuk membekalkan banyak protein dalam diet anda. Ini bagi memenuhi keperluan si manja anda.
Protein adalah penting untuk perkembangan, dan pembaikan sel. Jumlah purata protein yang ibu penyusuan perlukan setiap hari ialah 54g, tetapi sesetengah ibu mungkin perlukan 67g sehari, atau mungkin juga lebih.
Sumber protein termasuklah:
Daging Telur Tenusu Sayur kacang, kekacang dan produk soya Vitamin untuk ibu menyusu #2 Folat
Folat ialah jenis vitamin B yang penting untuk tumbesaran dan perkembangan sihat bayi anda. Secara purata, ibu yang menyusukan bayi memerlukan 450μg folat sehari, tetapi anda mungkin perlu 500μg setiap hari, atau lebih. Sumber folat termasuklah:
Sayuran berdaun hijau Bijirin penuh Kacang pis dan kekacang Avokado Ekstrak yis
#3 Iodin
Iodin ialah mineral penting untuk penghasilan hormon tiroid untuk memastikan perkembangan otak dan sistem saraf. Ibu yang menyusukan bayi memerlukan 190μg iodin setiap hari, tetapi sesetengahnya perlu mengambil 270μg setiap hari.
Sumber baik iodin termasuklah:
Makanan laut Susu Sayuran #4 Zink
Zink adalah penting untuk perkembangan sistem imun bayi. Ibu yang menyusukan bayi perlu 10mg zink setiap hari, tetapi sesetengah ibu memerlukan 12mg zink sehari, atau mungkin lebih. Sumber zink termasuklah:
Bijirin gandum penuh Susu Makanan laut Sayur kacang, kekacang, dan produk soya #5 Vitamin A
Vitamin A adalah penting untuk perkembangan normal anak dan membantu untuk melawan jangkitan. Ibu yang menyusukan bayi memerlukan purata 800μg vitamin A setiap hari, tetapi sesetengah ibu mungkin memerlukan sehingga 1,100μg setiap hari, atau lebih.
(Followers Pa&Ma jom rileks jap, klik link ni! https://bit.ly/3fRSN23)
Sumber baik vitamin A termasuklah:
Susu Keju Telur Spesies ikan berlemak Sayuran berwarna oren-kekuningan Buah-buahan seperti labu, mangga, aprikot Sayuran seperti lobak merah, bayam, dan brokoli #6 Vitamin B6
Vitamin B6 membantu proses metabolisma dan pembentukan sel darah merah. Ibu yang menyusukan bayi memerlukan purata 1.7mg sehari vitamin B6, tetapi anda juga mungkin perlu 2mg setiap hari atau lebih.
Sumber baik vitamin B6 termasuklah:
Daging organ dan otot Ayam itik Ikan Bijirin penuh Kubis Brussels Kacang pis hijau Sayur kacang Kekal hidrat Penyusuan boleh membuatkan ibu berasa amat dahaga. Jadi, anda perlu minum sekurang-kurangnya 700ml air setiap hari untuk menggantikan cecair yang hilang dari penyusuan.
Kekal mendapatkan cecair yang sihat seperti air kosong, susu, jus, dan mengelakkan alkohol. Minuman berkafein (teh, kopi, dan kola) boleh diambil, tetapi perlu dihadkan pengambilannya.
Tip untuk bantu anda makan dengan betul
Penyusuan semasa beberapa hari terawal boleh jadi amat memenatkan untuk ibu. Jika anda berasa sulit, minta bantuan bagi kekal mendapatkan diet yang sihat.
Dengan hasrat untuk mendapat diet yang sihat, seimbang dan berserta air, anda perlu makan lima atau enam hidangan kecil setiap hari, berbanding tiga hidangan besar sehari.
Bagi memberikan kualiti susu terbaik untuk anak anda, ingatlah untuk mengambil sedikit daripada makanan yang dinyatakan di atas dalam diet anda, dan elakkan makanan yang pedas dan panas, begitu juga dengan yang berkafein dan minuman beralkohol.
_
Tinggal lagi 6 hari sahaja webinar Mama Tak Penat Susukan Anak akan berlangsung. Tahniah & terima kasih admin ucapkan kepada 1000 orang yang sudah mendaftar sebagai peserta webinar terbesar ini. Mohon semua peserta untuk join Telegram Group Mama Tak Penat Susukan Anak di https://t.me/joinchat/a_u8xHQS-09mZDA1 kerana kita akan update segala info, itinerary webinar, pemenang cabutan bertuah, cara nak menang hadiah kuiz semasa webinar. Jadi penting ya untuk semua peserta join Telegram webinar.
Bagi yang belum daftar sebagai peserta webinar, anda boleh daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ kemudian terus join grup Telegram webinar ya.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ibu Menyusu Nak Anak Lebih Bijak Boleh Amalkan Pemakanan Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-menyusu-nak-anak-lebih-bijak-amalkan-pemakanan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 496 hits
Ibu ibu yang ada bayi berusia 6 bulan ke atas dan mula makan situasi anak susah makan atau kurang minum susu sentiasa buatkan ibu risau Bukan apa risau berat akan turun mendadak lagi lagi anak dalam fasa aktif meneroka Namun menurut Dietiti...
Nak Mata Anak Cantik Penglihatan Jelas Boleh Beri Jenis Makanan Ini Pada Si Kecil

Nak Mata Anak Cantik Penglihatan Jelas Boleh Beri Jenis Makanan Ini Pada Si Kecil

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 364 hits
Kita sudah sedia maklum mengenai khasiat lobak merah kepada kesihatan mata Kandungan beta karoten yang ada di dalam lobak merah membantu retina dan bahagian mata lain berfungsi dengan baik Bagaimanapun tidak semestinya anda perlu beri anak ...
Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 275 hits
Semasa tahun pertama kehidupan kanak kanak mengalami tumbesaran fizikal sosial dan emosi yang pesat Tabiat pemakanan mereka juga berkembang ketika tempoh ini Ketika tempoh ini juga berlakunya peralihan daripada susu ibu ke pelbagai jenis ma...
Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 281 hits
Pastinya setiap ibu memang mengimpikan untuk susukan anak sehingga 2 tahun tanpa campur susu formula Tapi kadang kadang ada juga halangannya Sebenarnya sokongan yang mantap sangat mempengaruhi kejayaan penyusuan Jadi kalau anda berazam nak ...
Kandungan Wawa Dah Nak Masuk 7 Bulan Kalau Boleh Aeril Nak Cukupkan 5 Anak

Kandungan Wawa Dah Nak Masuk 7 Bulan Kalau Boleh Aeril Nak Cukupkan 5 Anak

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 236 hits
Pelakon yang juga suami kepada Wawa Zainal Aeril Zafrel berkongsi berita gembira mengenai kehamilan keempat isterinya setelah peminat membuat teka teki Ini berikutan satu gambar yang dikongsikan ketika sambutan hari lahir anak sulungnya bar...
Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 262 hits
Pernahkan alami masalah anak kecil berumur 2 3 tahun yang mengamuk marah marah sampai menangis Sampai satu tahap anak mula baling barang pukul dan guling atas lantai macam kena histeria Lagi lagi apabila berada di majlis atau tempat awam bi...
Nak Tahu Cara Terbaik Untuk Mengajar Anak Anda Menghafal Sifir Dengan Lebih Berkesan Di Rumah

Nak Tahu Cara Terbaik Untuk Mengajar Anak Anda Menghafal Sifir Dengan Lebih Berkesan Di Rumah

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 353 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Kini anda mampu mendorong anak anda untuk menghafal sifir SERTA menguasai Matematik dengan lebih mudah tanpa sebarang paksaan Mengajar anak anda menghafal sifir di rumah merupakan satu tugasan yang sangat...
Idea Tip Ibu Ni Ajar Anak Anak Mengaji Memang Terbaik Mula Mula Nak Rebut Sticker Lama Lama Anak Teruja

Idea Tip Ibu Ni Ajar Anak Anak Mengaji Memang Terbaik Mula Mula Nak Rebut Sticker Lama Lama Anak Teruja

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 429 hits
Bila diajak untuk sama sama mengaji anak mulalah buat alasan Penat mengantuk dan sebagainya sudah menjadi alasan biasa dari mulut anak anak kecil kita Jangan putus asa sebaliknya kuatkan hati untuk terus membimbing anak kita Idea ibu ini ya...
Iq Skor Anak Yang Dapat Susu Ibu Lebih Tinggi Sewaktu Zaman Kanak Kanak Hebatnya Susu Ibu

Iq Skor Anak Yang Dapat Susu Ibu Lebih Tinggi Sewaktu Zaman Kanak Kanak Hebatnya Susu Ibu

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 221 hits
Salah satu keputusan yang paling besar yang perlu dibuat para ibu untuk pemakanan si manja mereka adalah sama ada menyusu badan atau formula Ia boleh menjadi satu perkara peribadi atau mungkin mengundang reaksi yang kuat daripada rakan raka...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan