Jangan Ada Susu Formula Di Rumah Tip Mudah Ibu Ini Bf Semua Anak Hingga Berjaya


Sebelum mengandung dah niatkan untuk menyusukan bayi dengan susu ibu. Tak sangka setelah disahkan hamil dan kini mempunyai empat orang anak termasuk anak kembar, perjalanan penyusuan dipermudahkan. Itu yang dikongsikan oleh seorang ibu, Puan Isliyana Kambali kepada Pa&Ma.
Menurut Puan Isliyana, sebelum kelahiran kembar, dua anak memang menyusu secara esklusif walaupun pelbagai cabaran dilalui. Malah untuk kelahiran kembar kali ini setakat ini masih lagi direzekikan susu yang mencukupi buat mereka. Syukur juga dalam keadaan menyusu anak kembar, dapat juga buat stok susu untuk mereka. Berikut kisah inspirasi Puan Isliyana.

Kenapa memilih untuk menyusu ibu?
Bermula semasa mengandung anak pertama, memang dah berniat nak susukan dengan susu ibu sepenuhnya supaya dia cukup sihat dan kuat. Maklumlah kami merantau. Kami tinggal di Kapit, Sarawak masa tu.
Satu daerah yang agak jauh ke dalam. Perjalanann ke sana perlu menaiki bot ekspress selama hampir 3 jam dari Sibu.

Saya pula orang Johor, suami orang Kedah. Tinggal di Sarawak. So anak kami adalah anak traveller. Bila balik kampung kena tempuh perjalanan yang panjang. Semua jenis kenderaan kami naik. Kereta, kapal terbang, bot.
Jadi saya pilih menjadi breast feeding mama sebab memudahkan saya untuk travel. Tak perlu nak bawak macam-macam semasa travel. Just pakai pakaian bf friendly. Nursing cover kalau perlu. Saya boleh susukan anak saya di mana-mana. Lebih mudah. Just selak dan sua.

Perjalanan menyusukan anak tetap ada cabaran
Tapi perjalanan breast feeding tak semudah yang disangka. Ada pasang surut turun naik. Tapi sangat indah untuk dikenang.
Pengalaman paling indah sepanjang menyusukan 4 orang anak termasuk si kembar.
Anak sulung. Masa ni masih di Kapit. Saya dan suami sambung belajar masa tu. Part time student master.
Ada satu masa ni kami perlu menjawab peperiksaan di Sibu. Terpaksa tinggalkan Hadif bersama pengasuh selama seminggu. Haaa, kat sini struggle saya bermula. Hadif tak minum EBM frozen.
Saya akan pam hari ini untuk esok atau lusa. Masa ni hidup saya ke hulu ke hilir dengan pam. Buat strategi untuk kumpul stok bekalan seminggu Hadif di rumah pengasuh.
Masya Allah. Di sekolah saya pam macam biasa. Kalau sempat masa rehat, sambil makan saya pam susu dan tanda kerja murid. 3 in 1 laa kiranya.

Lepas tu di rumah memang saya akan tanderm. Sebelah susukan Hadif dan sebelah lagi saya pam untuk stok masa saya tinggalkan dia bersama pengasuh kami. Arwah nekwan dan atok.
Sampaikan tidur pun bawak pam. Alhamdulillah stok chilled EBM mencukupi. Syukurr sangat sangat masa tu arwah nekwan pun pandai handle susu ibu.
Tapi peristiwa menyedihkan berlaku pada saya semasa seminggu saya jawab exam. Yelah, seminggu stay di Sibu. Kami suami isteri menyewa hotel bajet saja. Cukuplah untuk tidur, mandi dan study sebelum exam.
Gigih saya mengepam setiap 3 jam. Ke sana ke mari saya bawa cooler bag supaya susu saya kekal sejuk. Bila sampai hotel, saya tumpang di dalam peti ais hotel.
Masa ni hasil EBM saya selama seminggu lebih 100oz. Pada hari last sebelum saya balik. Saya ambil semua stok EBM sy di dalam peti ais hotel. Waktu tu pagi. Ehh, kenapa susu ni suam? Rupa-rupanya dia orang tutup suis peti ais bila malam. Yelah, hotel bajet. Nak save elektrik.
Maka terbuanglah semua EBM saya lebih 100oz. Menangis jugaklah masa saya tuang semua EBM saya.
Bersama atok dan arwah Nek Wan pengasuh yang sangat membantu penyusuan susu ibu bagi dua anak ketika berada di Kapit, Sarawak Tapi suami kata takpe..insya Allah rezeki Hadif ada. Saya pujuk hati dan teruskan tekad.
Alhamdulillah. Berjaya sehingga 2 tahun. Sampaikan kawan-kawan di sekolah kagum.
Kenangan BF anak kedua
Masa ni berpantang di Kapit. Alhamdulillah susu ada untuk anak. Sama seperti masa menyusukan si abg Hadif dulu. Bezanya kali ni semasa berpantang saya dah pandai pam sikit untuk kurangkan bengkak. Tak nak jadi demam bengkak susu sama macam berpantang anak sulung. Azabb sangat.
Alhamdulillah saya dapat kumpulkam stok semasa berpantang. Masa ni di rumah sewa kami peti ais kecil saja. Jadi takde space untuk simpan stok susu.
Nekwan offer deep freezer di rumah dia. So saya simpan 90oz EBM di rumah nekwan.
Selepas sebulan berpantang di Kapit, saya sambung berpantang di kampung halaman saya, Bukit Gambir, Ledang, Johor.
Saya berpantang dengan bahagia di kampung sebab dah ada stok susu untuk naik kerja nanti. Tapi biasalah, langit tak selalu cerah. Beberapa hari sebelum saya balik Kapit, nekwan call. Berlaku kejadian black out selama beberapa hari di Kapit.

Masa tu nekwan pun takde di Kapit. Jadi stok susu saya rosak. Dengan berlapang dada saya katakan pada nekwan, buang sajalah semua susu tu. Insya Allah ada rezeki anak kedua saya kakak Hani.
Nekwan yang sedih berair mata nak buang stok susu saya. Bila sampai di Kapit, mulalah saya ke sana ke sini dengan pam untuk kumpul stok sebelum masuk kerja.
Alhamdulillah. Mencukupi susu saya.
Dan perjalanan menyusukan anak kedua, kakak Hani sehingga 3 tahun. Menyusukan mudah tapi nak wean off payah. Letak macam-macam tak berkesan. Akhirnya gunakan plaster. Bagitau dia susu mama luka sebab gigi dia dah penuh dan tajam. Lebih seminggu berperang emosi. Alhamdulillah akhirnya wean off juga.
Perjalanan BF anak kembar
Untuk perjalanan bf twin, masih baru. Baru 2 bulan. Tapi sangat struggle masa dalam pantang. Bersalin czer, sakitnya di kawasan luka. Kena pulak menyusu sambil duduk. Lenguh pinggang.

Pernah beberapa kali menangis juga sebab terasa penat sangat. Yelah. Tempoh berpantang anak seorang pun kita rasa seksa tak tidur malam. Inikan kembar. Berganda-ganda cabarannya. Tapi macam biasa. Tekad saya tetap utuh. Sebab kat rumah tak ada susu formula. Nak tak nak saya kena kuat, bangun susukan anak-anak kembar saya.
Tips paling mudah bagi saya untuk menjayakan dunia bf. Jangan ada susu formula di rumah. Percaya bahawa setiap anak ada rezeki mereka yang Allah dah sediakan. Kita cuma perlu berusaha. Alhamdulillah.
Dalam perjalanan BF, sokongan dan tekad sangat diperlukan. Untuk pengalaman saya, alhamdulillah. Keluarga sangat menyokong terutamanya suami. Dialah yang bantu angkat baby setup untuk tanderm twin. Sebab menyusukan twin serentak bukan mudah tapi indah.
Untuk anak kembar memang saya simpan stok frozen mula dari dia orang 60 hari. Sepanjang dalam pantang saya fokus untuk direct feed. Alhamdulillah mula-mula pam untuk twin dapat 1 oz. Setelah istiqamah pam, sekarang twin berusia 83 hari dapatlah sekali pam boleh sehingga 6oz.

Untuk pemakanan saya amalkan makan kurma dan Amoora, gabungan makanan sunnah untuk bantu tambah tenaga, naikkan mood bahagia dan sihatkan tubuh badan. Secara tak  langsung susu pun meriah. Setakat ni rekod terbanyak sekali pam, saya dapat 9oz.
Saya amalkan makanan sunnah sebab musim-musim pandemik macam ni, kita nak bina antibodi yang sihat untuk diri dan anak-anak melalui susu ibu.
Kredit: Isliyana Kambali

Mama jom rileks jap, klik link ni!
KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
 
The post “Jangan Ada Susu Formula Di Rumah.” Tip Mudah Ibu Ini BF Semua Anak Hingga Berjaya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-ada-susu-formula-di-rumah-tip-mudah-ibu-ini-bf-semua-anak-hingga-berjaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 286 hits
Pastinya setiap ibu memang mengimpikan untuk susukan anak sehingga 2 tahun tanpa campur susu formula Tapi kadang kadang ada juga halangannya Sebenarnya sokongan yang mantap sangat mempengaruhi kejayaan penyusuan Jadi kalau anda berazam nak ...
Dr Kongsi Tip Selamat Bawa Anak Keluar Rumah Ibu Ayah Wajib Ambil Kira Risiko Ni

Dr Kongsi Tip Selamat Bawa Anak Keluar Rumah Ibu Ayah Wajib Ambil Kira Risiko Ni

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 257 hits
Selepas Perdana Menteri mengumumkan Lembah Klang beralih ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara baru baru ini kebanyakan ibu bapa telah mula membawa anak anak keluar beriadah dan berkelah di kawasan air terjun pantai taman rekreasi dan beberapa l...
Sukatan Susu Formula Yang Betul Untuk Anak Kita

Sukatan Susu Formula Yang Betul Untuk Anak Kita

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 233 hits
Ramai ibu ayah yang sanggup mengeluarkan belanja yang banyak untuk membeli susu anak setiap bulan bagi memastikan anak membesar dengan The post appeared first on
Simpati Dengan Ibu Ibu Di Blitar Yang Curi Susu Demi Anak Hotman Paris Siap Ganti Kerugian Toko

Simpati Dengan Ibu Ibu Di Blitar Yang Curi Susu Demi Anak Hotman Paris Siap Ganti Kerugian Toko

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 257 hits
Terancam maksimal 7 tahun penjara Hotman Paris merasa bahwa ibu ibu tersebut terpaksa melakukan hal yang salah karena kegetiran ekonomi
Ibu Menyusu Dah Mula Bekerja Tak Mahu Stres Jangan Bandingkan Stok Susu Orang Lain

Ibu Menyusu Dah Mula Bekerja Tak Mahu Stres Jangan Bandingkan Stok Susu Orang Lain

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 237 hits
Berapa oz sebenarnya yang ibu bekerja perlu dapatkan untuk memastikan penyusuan dapat berjalan dengan baik dan lancar hingga cukup tempoh 2 tahun Persoalan ini sentiasa buatkan ramai ibu yang bekerja dalam dilema lagi lagi yang sedang berpa...
Cara Naikkan Berat Baby Dengan Susu Ibu Mama Ada Anak Susah Naik Berat Boleh Try

Cara Naikkan Berat Baby Dengan Susu Ibu Mama Ada Anak Susah Naik Berat Boleh Try

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 267 hits
Kenapa anak saya kecil walaupun menyusu badan Tengok anak orang lain bukan main bersemangat badan Bukan setakat itu ada juga mulut mulut negatif yang selalu perli lebih baik bagi susu formula je Bagi membantu ibu memperjuangkan susu ibu unt...
Gigi Susu Anak Belum Goyang Dah Keluar Gigi Kekal Ini Sepatutnya Ibu Ayah Perlu Buat

Gigi Susu Anak Belum Goyang Dah Keluar Gigi Kekal Ini Sepatutnya Ibu Ayah Perlu Buat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 447 hits
Gigi susu ialah gigi sementara yang akan berganti kepada gigi kekal atau gigi dewasa Kanak kanak akan mula tumbuh gigi ketika usia 6 bulan hingga 2 tahun Ketika kanak kanak berusia 6 7 tahun gigi kekal akan mula tumbuh secara berperingkat d...
11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 271 hits
11 jenis susu yang ibu bapa patut tahu sebelum beri anak minum Pernah baca beberapa viral di internet pasal susu yang sesuai di pasaran Ada yang kata susu ni banyak gula susu ni banyak perisa Habisnya ibu bapa pening nak pilih susu bagi ana...
Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 337 hits
Pengacara TV Mya Zulkifli berkongsi pandangan tentang kesihatan mental dan fizikal kanak kanak yang banyak terganggu setelah berbulan bulan lamanya terkurung kerana Perintah Kawalan Pergerakan Akhirnya terdapat sedikit kelonggaran dalam SOP...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte