Anak Tak Suka Kongsi Mainan Bukan Salah Kita Mendidik Anak Ada Egonya Sendiri


Apabila semakin membesar, perlahan-lahan anak sudah mula menunjukkan sikapnya. Marah bila mainannya dirosakkan atau dirampas, begitu juga jika berkongsi dengan orang lain.
Semua ini kerana anak sudah pandai membezakan hak miliknya sendiri dan bukan pula salah kita kerana tidak pandai mendidik anak. Ibu Rose-Mesejnya Kasih berkongsi tip dan sebab mengapa anak sudah mula pandai tidak mahu berkongsi.

Untuk menjadi lebih sabar dan bijak menangani perkara ini ada perlu 3 :
1- ILMU mengapa anak merampas mainan
2- SKIL bagaimana hendak menyelesaikannya
3- SIKAP untuk bersangka baik terhadap anak. Ini sangat penting dan boleh terjadi dengan mudah bila anda ada ilmu.
Memahami tahap perkembangan anak-anak adalah penting. Jika anak itu berumur diantara 1.5 hingga 3.5 dan membawa kepada 4 tahun dalam sesetengah kes, maka ini adalah umur anak itu fasa Individuating.
Anak pada usia ini sangat EGO CENTRIC – maksudnya mereka hanya memikirkan keperluan diri sendiri dan tidak begitu kisah akan orang lain. Jika anak melihat anak-anak pada usia ini berkelakuan begini, janganlah cepat panik dan menyangka anda telah melahirkan anak yang tamak dan tidak berakhlak mulia!

Pendek kata mereka belum faham! Bukan buat-buat tak faham. Ini adalah fasa dan jika dikendalikan dengan BIJAKSANA fasa ini akan pendek sahaja dan kadar ‘TAUFAN’ nya taklah kuat sangat. 🙂
Ingat pesan Ibu ini ya. Bertenanglah dan jangan bersedih…ini cumalah satu tahap yang dilalui oleh semua orang. Bertuah seorang anak itu jika ibu bapanya mengenali tahap ini dan mendidik penuh sabar dan hormat supaya anak itu berasa selamat dan boleh maju ke tahap seterusnya dimana anak itu mulia pandai berkongsi dan memikirkan perasaan dan kepentingan orang lain.

Mengapa tahap ini penting dikendalikan dengan baik? Kerana pada tahap ini anak menguatkan perasaan aku wujud di sini. Aku penting dengan kata lain, a sense of self. Ini sangat penting untuk anak itu bertapak.
Bila ibu bapa memahami tahap ini dan memberi ruang untuk anak itu membangunkan keyakinan kewujudannya maka dengan segera anak itu akan maju ke tahap seterusnya. Jika tidak dikendalikan dengan baik…ini akan membuat anak itu berasa kecewa dan kekecewaan seperti inilah yang bila berkumpul akan menyebabkan seorang anak kecil itu tantrum.

Apa maksud Ibu? Pada tahap 1.5 tahun hingga 3.5 tahun ini mungkin anda nampak anak anda tidak suka berkongsi barang mainannya. Mungkin juga memukul anak kecil yang lain. Atau merampas mainan kawan.
No, no, please jangan sangka YOU ARE A BAD MUM! NO NO NO. That is not right!
Jika anda layan pemikiran begini itulah yang anda jadi stress tak menentu dan akhirnya menjadi HANTU pada anak kecil anda, membelasah dan marah yang tidak patut.
Sabar ya sayang. Baca terus ni…Ibu nak bagi PERMATA NI!

1- PRO AKTIF DENGAN KEADAAN YANG MUNGKIN AKAN MENJADI MELT-DOWN PADA ANAK.
Jika anak sayang dalam fasa ini, apa yang patut anda lakukan?
a) Untuk mengelakkan anak tak mahu share atau mengamuk sebab kawan ambil mainan dia -pilihlah hanya mainan yang dia boleh berkongsi. Tanya dan biar dia pilih. Dapatkan kata setuju.
Anak kecil pun tahu sayang akan barang mainannya. Oleh itu hormatlah barang kepunyaannya. Janganlah hanya kerana dia anak kecil anda memasksa dia untuk memberi semua mainannya kepada orang lain. Itu yang Ibu maksudkan hormat akan perasaannya.

INGAT ini juga. Kita orang dewasa pun tidak memberi dengan mudah barang yang penting dalam hidup kita kepada sebarangan orang. Contoh, kita tidak mudah memberi orang meminjam kereta, komputer, telefon kita kepada any Tom, Dick or Harry. Kenapa?
Kerana barang itu penting untuk kegunaan kita dan kita perlu menggunakannya dengan cermat. Pada anak-anak kecil, barang mainannya adalah ibarat kereta, komputer, telefon bimbit dan barang berharga kita. Itulah sebab, bila ada anak kecil yang lain nak bermain mainannya…ambil sedikit masa untuk lakukan ini.

STEP 1-
Minta izin dia untuk kawannya itu bermain sama. Lebih elok jika ibu atau ayah kepada anak itu yang meminta dengan baik dan hormat.
STEP 2
2- Anda pula sebagai ibu dan bapa menerangkan dengan baik untuk dia berkongsi dan bertanya mainan yang mana yang boleh dia berkongsi? JANGAN MEMAKSA TAPI MEMUJUK. Inilah masa untuk membina sikap murah hati dan belas ehsan.

STEP 3
3- Ibu bapa yang diberi berkongsi mainan itu, ambillah masa untuk mengucap terima kasih kepada anak itu dan mengingatkan dengan baik anaknya untuk bermain dengan baik mainan kawannya itu. Inilah masa untuk menyemai amanah dan akhlak mulia.
Salam kasih,
Ibu Rose – Mesejnya Kasih
Menarik: Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Protein Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Anak Tak Suka Kongsi Mainan, Bukan Salah Kita Mendidik, Anak Ada Egonya Sendiri! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-tak-suka-kongsi-mainan-bukan-salah-kita-mendidik-anak-ada-egonya-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Menangis Tak Minta Susu Ibu Ini Kongsi Seawal 2 Tahun Anak Dah Tidur Sendiri

Tak Menangis Tak Minta Susu Ibu Ini Kongsi Seawal 2 Tahun Anak Dah Tidur Sendiri

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 299 hits
Bila agaknya anak boleh tidur sendiri ni Dah umur 5 tahun pun masih nak tidur sekali Ni antara persoalan yang bermain di fikiran ibu bapa dan dalam masa yang sama tak sampai hati nak biarkan anak tidur dalam biliknya Disebabkan kita terlalu...
Wanita Kelainan Upaya Besarkan 5 Anak Sendiri Selepas Suami Meninggal Dunia

Wanita Kelainan Upaya Besarkan 5 Anak Sendiri Selepas Suami Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 196 hits
Selepas suaminya meninggal dunia tahun lalu Amisah Mohd Isa mengambil masa enam bulan untuk berkabung dan memberi perhatian kepada anak anak MELAKA Hari Bapa selalunya disambut untuk meraikan tokoh bapa dalam kehidupan anak anak tetapi ini ...
Rainbow Unicorn Cakes Resipi Mudah Lembut Anak Anak Confirm Suka Hanya Guna Bahan Mudah Je

Rainbow Unicorn Cakes Resipi Mudah Lembut Anak Anak Confirm Suka Hanya Guna Bahan Mudah Je

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 248 hits
Waktu PKP ni apa kata isi waktu lapang anak anak dengan buat sendiri Rainbow Unicorn Cakes resipi paling mudah dan senang Anak anak confirm suka Salam anak anak mak Mak ajar kan kek yang menarik minat anak anak dan sedap lembut dimakan Muda...
Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 241 hits
Sejajar dengan peredaran zaman sekarang anak anak pun perlu belajar sesuatu yang baru untuk pastikan mereka tidak ketinggalan Jika dulu boleh secara bersemuka dengan guru kini teknologi di hujung jari di anggap guru untuk anak Cuma yang dir...
Rupa Comel Kuih Bom Inti Sambal Ikan Anak Anak Pasti Suka

Rupa Comel Kuih Bom Inti Sambal Ikan Anak Anak Pasti Suka

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 235 hits
Rupanya seakan akan kuih bebola yang cantik namun inti pula terisi dengan sambal kelapa ikan Sangat menyelerakan Bahan bahan pun mudah didapati dan cara membuatnya sangat senang Rupa yang comel begini pasti anak anak suka makan Jom kita cub...
Beli Mainan Kaktus Berc4kap Reaksii Anak Pula Bikin Terhibur

Beli Mainan Kaktus Berc4kap Reaksii Anak Pula Bikin Terhibur

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 257 hits
Jika anda seorang pengguna tegar media sosial pastinya anda cukup tahu dengan trend terkini yang dikongsikan Macam mainan kaktus berj0get ini yang menjadi antara mainan vir4l baru baru ini dan hang4t diperkatakan Baru baru ini pula wanita i...
Suami Terlanjur Dengan Anak Sendiri Isteri Rela Ditalak

Suami Terlanjur Dengan Anak Sendiri Isteri Rela Ditalak

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 194 hits
Baru baru ini amat pahit ditelan namun kenyataannya memang benar apabila tular sebuah kisah seorang lelaki bergelar suami yang berusia lingkungan 40 an terlanjur menghamilkan anak kandung sendiri selepas tidur bersama secara rela Si isteri ...
Dekorasi Ruang Mainan Anak Di Ruang Tamu

Dekorasi Ruang Mainan Anak Di Ruang Tamu

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 482 hits
hai assalammualaikum Kemas Ruang Mainan Anak Di Ruang Tamu Kali ke berapa entah duk kemas ruang mainan anak ni Biasalah selagi tak puas hati selagi tu la kita nak kemas bagi sampai puas hati dan tak sakit mata Dan ni nad rasa dah cukup puas...
Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 360 hits
Wow idea ni memang membantu jimatkan masa mama Mainan anak tak dinafikan memang banyak habuk dan bila anak kita yang kecil pegang sudah semestinya dia akan masukkan ke dalam mulut Banyak sangat bakteria terkumpul Selain rendam dalam baldi d...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api