Tak Menangis Tak Minta Susu Ibu Ini Kongsi Seawal 2 Tahun Anak Dah Tidur Sendiri


“Bila agaknya anak boleh tidur sendiri ni. Dah umur 5 tahun pun masih nak tidur sekali”. Ni antara persoalan yang bermain di fikiran ibu bapa dan dalam masa yang sama tak sampai hati nak biarkan anak tidur dalam biliknya.
Disebabkan kita terlalu fikirkan anak boleh atau tak tidur sendiri, sampai dah masuk sekolah pun anak jadi tak yakin. Nak tak nak, ibu ayah kena biasakan dari awal dan hati kena kental.

Berdasarkan perkongsian ibu ini, Puan Nuursyamien Farhien, pengalamannya membiasakan anak tidur sendiri seawal usia 1 tahun 3 bulan nampaknya berhasil dan sampai sekarang dah berusia 2 tahun 6 bulan dah boleh berdikari.
Berikut antara perkongsiannya..
Usia dua tahun dah tidur sendiri dalam bilik 

Okay macam ni anak saya start umur 1y3 month dia dah berhenti minta susu malam sebab saya fokuskan makan banyak sebelum tidur. Jadi tiap kali tidur malam, dia tak akan bangun minta susu dah.
Bila nampak keadaan ini terkawal, saya mula membiasakannya tidur sendiri dalam biliknya pada waktu siang dulu. Seminggu pertama saya akan bagi waktu siang sahaja dia tidur biliknya. Sambil tu saya uruskan rumah, masak, urus kain baju. Alhamdulillah dia bangun tak menangis.
Umur dia genap 2 tahun saya terus ajarkan dia tidur pada waktu malam di bilik sendirinya. Cuma sebelum dia lelapkan mata, saya akan temankan dia smpailah terlelap dan saya akan keluar, tinggal dia tidur bersendirian.
Sentiasa bagi semangat, hias cantik bilik tidur
Minggu pertama tu memang letih sebab dia akan terjaga pukul 5 pagi masuk bilik. Waktu tu bila saya sedar dia nak tidur sekali, saya akan cakap elok-elok dan temankan dia sekejap untuk tidur sendiri pula dalam biliknya. Sampailah dia dah ok.

Lagi satu saya dan suami buat untuk dia rasa gembira tidur di bilik sendiri, kami penuhkan mainan kegemaran dalam biliknya. Alhamdulillah lama-lama anak saya jadi biasa tidur tanpa saya.
Bukan itu saja, bagi mempersiapkan emosi anak, saya bukan terus tinggalkannya tidur macam tu je. Awal-awal saya selalu bercakap dengannya seperti ni “Cicha dah besar nanti Cicha kena tidur sendiri ye..Cicha kan nak school nanti.” Ayat ini saya sentiasa ulang sampailah dia faham.

Lagi satu saya buat untuk anak tak bagi rasa takut tidur dalam biliknya sendiri, saya akan pasang lampu ruang tami dan buka sedikit pintu biliknya. Ini untuk pastikan ada cahaya malap dan bila dia nak turun sendiri katil, lebih mudah.
Selalu buat aktiviti bersama
Nuursyamien Farhien akui, disebabkan caranya ajar anak tidur sendiri di awal usia, selalu juga orang ‘cop’ saya tak sayangkan anak. Memang masa mula-mula dulu saya rasa down sebab orang selalu kata nanti anak kurang kasih sayanglah, kenapa terlalu awal ajarnya tidur sendiri dan macam-macam lagi.

Tapi saya ambil pendekatan postif je sebab ibu bapa mana nak buat sebegitu dengan anak. Ni semua untuk kebaikan bersama juga.
Walaupun setiap malam anak tidur sendiri, hubungan kami sangat rapat. Setiap hari saya akan libatkan anak dengan bermacam-macam aktiviti untuk dilakukan bersama. Contohnya jika saya sidai kain, dia akan buat sekali. Sekiranya saya masak di dapur, dia pun akan berada di dapur.

Waktu makan saya juga akan pastikan dia ada bersama agar bonding antara kami kuat. Anak zaman sekarang mereka cepat matang dan faham. Jadi saya akui apa yang kita nak untuk anak, jika diniatkan dengan baik, pasti dipermudahkan.
Bukan itu saja, waktu siang atau sebelum dia nak tidur malam, saya akan pastikan buat aktiviti bermain dalam biliknya dan memang nampak dia seronok dan faham. Apa-apa pun, cara kita sebagai ibu bapa penentu untuk anak-anak. Kita yang tahu apa terbaik buat mereka.
Kredit: Syaa Sari

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Tak Menangis & Tak Minta Susu”. Ibu Ini Kongsi Seawal 2 Tahun Anak Dah Tidur Sendiri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-menangis-tak-minta-susu-ibu-ini-kongsi-seawal-2-tahun-anak-dah-tidur-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rupanya Tak Cukup Tidur Je Punyalah Mengamuk Menangis Anak Tak Pandai Cakap Ibu Ayah Kena Pandai Cari Punca

Rupanya Tak Cukup Tidur Je Punyalah Mengamuk Menangis Anak Tak Pandai Cakap Ibu Ayah Kena Pandai Cari Punca

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 260 hits
Sebagai Ibu bapa kadang kadang kita buntu kenapa anak suka mengamuk Sakit ke dia Lapar ke Doktor Taufiq Razif terangkan kenapa anak suka mengamuk Mungkin lima perkara ini ibu bapa perlu periksa kalau anak mengamuk Patutlah Solahuddin Ni Suk...
Ada Anak 6 Bulan 3 Tahun Tak Nampak Ibu Terus Menangis 5 Teknik Ni Berkesan

Ada Anak 6 Bulan 3 Tahun Tak Nampak Ibu Terus Menangis 5 Teknik Ni Berkesan

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 320 hits
Kalau ibu ayah ada anak dalam lingkungan umur 6 bulan ke 3 tahun sebaiknya anda ambil tahu pasal separation anxiety ni Menurut Dr Ahmad Luqman Bukhari memang mencabar emosi bila anak asyik nak melekat dengan kita sampaikan tak boleh nak ber...
Ibu Ini Kongsi Resipi Antibiotik Anak Jadi Lebih Berselera Bertenaga Ketika Sakit

Ibu Ini Kongsi Resipi Antibiotik Anak Jadi Lebih Berselera Bertenaga Ketika Sakit

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 340 hits
Kalau anak sakit mesti si kecil tak selera makan kan Apa kata mama papa cuba 4 resipi antibiotik menu ini buat anak berselera dan bertenaga Resipi ini disediakan dan dikongsikan oleh Puan Shazney Rahman untuk anaknya Faleq ANTIBIOTIC MENU T...
Ajar Anak 5 6 Tahun Membaca Menulis Ibu Mesti Selalu Puji Senyum Baru Menjadi

Ajar Anak 5 6 Tahun Membaca Menulis Ibu Mesti Selalu Puji Senyum Baru Menjadi

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 329 hits
Ada orang tanya anaknya 5 tahun belum kenal huruf tak minat nak belajar membaca Apa sepatutnya nak buat Menurut Speech Language Therapist Puan Ruby Atika untuk nak memastikan anak minat membaca dan cepat belajar ada kaedahnya Umur kecil ni ...
Seawal 3 4 Tahun Dah Boleh Minta Anak Buat Kerja Rumah Yang Simple Bila Besar Nanti Tak Manja

Seawal 3 4 Tahun Dah Boleh Minta Anak Buat Kerja Rumah Yang Simple Bila Besar Nanti Tak Manja

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 274 hits
Melatih anak anak untuk melakukan kerja ringan di rumah bukan sahaja akan memudahkan dan meringankan tugas anda malah ia juga dapat meningkatkan peribadi serta kejayaan mereka untuk jangka masa panjang BACA Tugas kerja rumah ini boleh dimul...
Kanak Kanak 11 Tahun Lahirkan Anak Jadi Ibu Termuda Di Britain

Kanak Kanak 11 Tahun Lahirkan Anak Jadi Ibu Termuda Di Britain

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 213 hits
Oleh Media Mulia LONDON Seorang kanak kanak perempuan berusia 11 tahun menjadi ibu paling muda di Britain apabila dia melahirkan anak pada bulan ini Kanak kanak itu dan bayinya dilaporkan sihat dan kini dijaga oleh badan kebajikan Keluargan...
Comel Gelagat Anak Dara Che Ta Dah 7 Tahun Masih Nak Minum Susu Dalam Botol

Comel Gelagat Anak Dara Che Ta Dah 7 Tahun Masih Nak Minum Susu Dalam Botol

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 359 hits
Lama tak dengar khabar pasangan Che Ta dan Zain Saidin Tahu tahu anak perempuan mereka Aaisyah Dhia Rana dah bersekolah Tahun Satu Dulu dulu masa kecil sering menjadi perhatian ramai kerana wajah kacukannya Kini bila dah besar Aaisyah terny...
Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Protein Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda

Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Protein Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 313 hits
Kepentingan susu untuk tumbesaran dan perkembangan minda anak anak tidak dapat dinafikan Setiap nutrisi yang ada di dalam susu memainkan peranannya tersendiri untuk membantu proses ini dan sudah tentunya ibu ayah tercari cari susu dari sumb...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024