Anak Sulong Bukan Sahaja Banyak Berkorban Malah Banyak Pikul Tanggungjawab Keluarga


Anak Sulong Bukan Sahaja Banyak Berkorban, Malah Banyak Pikul Tanggungjawab Keluarga! Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa semenjak mereka masih kecil sehinggalah dewasa. Semua ibu bapa mengharapkan semua anakya berkasih sayang dan mengharapkan anak mereka akan kekal sayang sampai bila-bila.
Anak Sulung Paling Disayangi
Anak sulung adalah anak yang paling disayangi pada awalnya. Ada yang direzekikan awal, ada yang direzekikan setelah bertahun. Jadi, kecintaan pada anak pertama itu melebihi. Namun, kasih terbahagi bila dapat adik. Berkurang lagi bila bertambah bilangan adik-beradik. Semakin hujung anak itu, makin disayangi. Signifikan, yang bongsu lebih dimanjakan. Yang awal-awal sudah semakin dewasa, kasih beralih pada yang lebih kecil.
Anak sulung
Masa kecil, biasa saja abang atau kakak menyakat adik-adiknya. Itulah gurauan berkasih dalam keluarga. Kadang-kadang, bergaduh, kata-mengata, bertegang leher, tu lumrah dalam pertalian keluarga. Orang kata, lepas bergaduh, makin erat. Itu kasar pada kita. Tidak pada mereka.
Lain orang lain ragam, ada bahasakan “aku-kau”, ada bahasakan nama, ada panggil along angah. Bergaduh macam mana pun, biasanya anak sulung dan kedua lebih mengalah pada adik-adiknya. Awal-awal saja seperti rimau, sebenarnya di dalam kiut seperti kucing. Marahnya ada sebab kerana daya fikirnya lebih dulu matang dari adik-adik.
Pengorbanan
Yang sulung-sulung abang kakak ni, nampak saja buat dono tak peduli. Tapi sebenarnya, adik-adik jadi prioriti. Ada abang kakak yang korbankan pengajiannya demi menyara adik-adik. Ada yang sanggup berlapar demi adik. Ada yang rela adik hidup senang, dia sendiri kais pagi makan pagi. Ada yang korbankan usia mudanya hingga tak berumahtangga demi adik-adik. Ada yang menjamin gadai nama demi adindanya. Pengorbanan ikhlas. Tiada mengungkit. Jika diungkit sekalipun, demi menyedarkan, bukan meminta jasa dibalas semula.

 
Pelindung Setelah ayah dan ibu, pelindung adik-adik adalah anak sulung abang dan kakak. Kata buruk pada adik-adik, merekalah yang dulu membela. Terjadi apa-apa musibah, merekalah yang tampil menjaga. Kadang-kadang, bila sakit pening adik-adik, yang duduk berteleku di samping adalah abang kakak picitkan kepala, tadah muntah dan tahan segala ragam adik-adiknya.
Terima kasih kerana bersusah payah menjaga dan bersabar. Andai ikut turutan umur, logiknya yang tua-lah akan pergi.
Hargailah abang dan kakak kita. Merekalah yang tempuh fasa jatuh bangun bersama ayah ibu di awal membina kehidupan berkeluarga. Biarlah adik-adik nikmati dan kecapi era senang selesa.
Rahsia Perangai Anak Sulung, Tengah, Bongsu & Tunggal. Anda Yang Mana Satu?
Setiap orang pasti ada perangai dan sikapnya yang tersendiri, sama ada negatif atau positif. Yang pastinya apabila mempunyai anak yang ramai, bermacam-macam perangai dan ragam dapat dilihat dari setiap anak.
Anak Sulung
Anak sulung merupakan cahaya mata pertama di dalam keluarga dan menjadi tumpuan kasih sayang dan perhatian ibu bapa sampailah dia dapat adik baru. Namun apabila mereka meningkat remaja, mereka lebih pandai membawa diri masing-masing dan sanggup berkorban demi demi adik-adik.
Ciri-ciri yang ada pada anak sulung:
Dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.sering berjaya dalam hidup.lebih pandai mengambil hati orang tua. mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi.
Anak Tengah
Biasanya anak tengah punya perangai lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain. Tak suka dihalang tapi suka berdikari dan membuat hal sendiri. Golongan anak tengah selalunya banyak mengalah kepada si sulung atas arahan atau dengan si bongsu sebab tak nak keruhkan keadaan. Sebab itu di kalangan mereka juga kadangkala mudah dilanda tekanan. Jadi anak tengah suka cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain.
Ciri-ciri yang ada pada anak tengah:
Lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain. lebih percaya dengan keyakinan sendiri.suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
sering merasakan diri mereka terpinggir. terlalu mengalah
Anak Bongsu
Golongan anak bongsu perlukan orang lain untuk melakukan apa saja dalam hidup. Dikatakan mereka kurang berjaya dalam hidup memandangkan sikap ketidakpercaya ibu bapa terhadap mereka. Biarpun mereka berjaya namun sikap ibu bapa sendiri membuatkan hidup mereka terbatas. Mungkin ibu bapa sentiasa berasakan anak bongsu memerlukan perlindungan mereka buat selama-lamanya. Itu yang jadi nampak manja dan dapat apa saja yang dia sebut!
Ciri-ciri yang ada pada anak bongsu:
Happy go-lucky dan yakin diri. manja. berkeinginan dan bercita-cita tinggi. sukar membuat keputusan sendiri.
Anak Tunggal
Dalam banyak kategori, mungkin ramai nak menjadi anak tunggal dan anggap seronok memandangkan hanya mereka satu-satunya anak dalam keluarga. Tak perlu berebut malah mereka akan menjadi tempat sepenuh tumpuan, perhatian dan curahan kasih sayang ibu bapa.
Ciri-ciri yang ada pada anak tungga:
sering merasakan diri mereka kesunyian.lebih berkeyakinan kerana sudah terbiasa segala yang dihajati tercapai. lebih bijak bergaul. Lebih cepat matang. terlalu rapat dengan ibu bapa walau usia makin meningkat. sukar nak bertolak ansur dengan orang lain.
The post Anak Sulong Bukan Sahaja Banyak Berkorban, Malah Banyak Pikul Tanggungjawab Keluarga! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/anak-sulong-bukan-sahaja-banyak-berkorban-malah-banyak-pikul-tanggungjawab-keluarga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sulong Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

Anak Sulong Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 461 hits
Anak Sulong Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa semenjak mere...
Ngaku Anak Kapolda Sultra Polisi Gadungan Banyak Kencani Wanita

Ngaku Anak Kapolda Sultra Polisi Gadungan Banyak Kencani Wanita

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 426 hits
Pelaku Ari mengaku baru sebulan menjadi polisi gadungan yang bertugas di Bidang Kedokteran dan Kesehatan Polda Sumsel Dia mengaku melakukan hal tersebut karena disuruh kenalannya asal Bogor melalui aplikasi BeeTalk dengan diberikan uang Rp ...
Hikmah Tunai Zakat Ganjarannya Boleh Datang Pelbagai Bentuk Anak Soleh Keluarga Harmoni Tidak Mustahil Dicapai

Hikmah Tunai Zakat Ganjarannya Boleh Datang Pelbagai Bentuk Anak Soleh Keluarga Harmoni Tidak Mustahil Dicapai

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 350 hits
Zakat adalah kewajipan kepada semua pemilik harta yang beragama Islam Mama papa juga tidak terkecuali berdasarkan syarat pemilikan harta secara sah sepanjang haulnya Hikmah berzakat mampu membuang sifat kedekut dan unsur unsur bakhil Hakika...
Suami Jual Istri Di Batam Hingga Lahirkan Anak Pembeli Malah Dinikahkan Pelaku Dengan Adik Korban

Suami Jual Istri Di Batam Hingga Lahirkan Anak Pembeli Malah Dinikahkan Pelaku Dengan Adik Korban

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 258 hits
Kasus pria jual istri dan adik ipar di Batam ternyata sempat berujung pada pernikahan sebelum dilaporkan ke pihak kepolisian Dilansir TribunVideo dari TribunBatam ER melapor telah dijual kakak iparnya AZ kepada temannya BS Setelah mendapat ...
Anak Balita Makannya Banyak Sekali

Anak Balita Makannya Banyak Sekali

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 230 hits
Ada anak Balita umur 2 tahun tapi makannya Banyaaak sekali jarang banget ada anak kecil yang bisa makan sebanyak ini Wajah dan tingkahnya yang imut bikin gemes bukan berarti makannya sedikit anak keturunan dari keluarga tionghoa ini sudah m...
Bukan Senang Jaga Anak Lepas Berpisah Selalu Berbual Banyak Lakukan Aktiviti Bersama Antara Tip Yang Boleh Dilakukan

Bukan Senang Jaga Anak Lepas Berpisah Selalu Berbual Banyak Lakukan Aktiviti Bersama Antara Tip Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 339 hits
Bukan senang membesarkan anak sendirian Tetapi anda perlu kuatkan semangat Tiada siapa yang menginginkan perkahwinan berakhir dengan penceraian Dan kajian juga menunjukkan memang ada kesan sampingan kepada anak anak terutamanya di usia anak...
Umno Banyak Berkorban Untuk Mca

Umno Banyak Berkorban Untuk Mca

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 311 hits
Umno sebagai parti BN sebenarnya begitu menghormati semangat setiakawan dengan parti parti komponen khususnya MAC dan MIC kerana kita telah lama bersama Umno telah memberikan segala galanyanya untuk memastikan MCA terus diwakili dalam keraj...
Keajaiban Darah Tali Pusat Bayi Boleh Selamatkan Nyawa Anak Ahli Keluarga 6 Kelebihannya Mama Papa Perlu Tahu

Keajaiban Darah Tali Pusat Bayi Boleh Selamatkan Nyawa Anak Ahli Keluarga 6 Kelebihannya Mama Papa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 441 hits
Keajaiban sel stem dari tali pusat bayi mampu mengubati Tidak hanya sekadar ditanam selepas kelahiran kemajuan teknologi terkini merungkai keistimewaan darah dari tali pusat yang keupayaan merawat hampir 80 jenis penyakit Darah dan tisu dar...
Smiggle Dan At Takathur Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan Sejak Kecil Ni Tanggungjawab Kita

Smiggle Dan At Takathur Didik Anak Jangan Bermegah Dengan Kemewahan Sejak Kecil Ni Tanggungjawab Kita

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 342 hits
Hari ni mama berlumba lumba nak penuhi permintaan anak Belikan beg bekas air bekas pensil dan pelbagai aksesori berjenama Tak salah pun jika berkemampuan namun janganlah didik anak kita untuk bermegah megah dengan orang lain yang tidak mamp...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia