Umno Banyak Berkorban Untuk Mca



Umno sebagai parti BN sebenarnya begitu menghormati semangat setiakawan dengan parti-parti komponen khususnya MAC dan MIC kerana kita telah lama bersama.

Umno telah memberikan segala-galanyanya untuk memastikan MCA terus diwakili dalam kerajaan sejak 61 tahun pemerintahannya, walaupun MCA hanya menyumbangkan bilangan kerusi yang terus mengecil dari satu pilihanraya ke satu pilihanraya.

Sekadar mengambil contoh di Pahang ini saja, Umno telah mengepikan haknya untuk bertanding di kerusi-kerusi majoriti Melayu semata-mata untuk memberi peluang untuk MCA dan MIC malah Gerakan atas semangat setiakawan BN.

Di Lipis umpamanya, MCA pernah diberi peluang bertanding di kerusi parlimen walaupun pengundinya hampir 70% adalah Melayu. DUN Cheka dulunya Bandar Lipis terus menerus diserahkan kepada MCA kecuali sekali diambil oleh Umno itu pun ditukarkan dengan parlimen. MCA tetap menang atas sokongan kuat Umno.

Kalau Umno berlagak tuan seperti yg didakwa oleh YB DS Ti sudah tentu semua kerusi DUN dan Parlimen Lipis ditandingi oleh Umno. Dalam PRU 14, calon MCA telah menang di Cheka menemani rakannya di Titi Tinggi Perlis dan satu-satunyanya kerusi Parlimen Ayer Hitam melalui Prasiden MCA yang baru dinobatkan. Hakikatnya MCA hampir lenyap dalam politik tanahair lantaran telah ditolak oleh kaumnya sendiri dan 3 orang yang ada itu pun telah diselamatkan oleh undi Umno.

MCA sudah lama bersabar Umno? Sebenarnya Umnolah yang telah bersabar dan bersabar dengan terus memberi peluang kepada MCA walaupun menyedari bahawa memberi MCA bertanding, risikonya BN akan hilang kerusi.

Kekalahan MCA sejak 2 atau 3 pilihanraya umum di kerusi-kerusi tradisi mereka seperti Teruntum, Semambu, Ketari, Bilut, Teras, Mentakab dan Tanah Rata membuktikan MCA sekadar parti yang ada pemimpin tapi tiada pengikut.

Di Parlimen Raub dan Kuantan kajian awal telah pun menjangkakan MCA akan tewas kerana yg diletakkan bukan calon yang disukai pengundi tetapi calon yang dipaksakan kepada pengundi.

Umum mengetahui MCA tidak pernah punyai jentera yang tersusun untuk gerak kerja kempen tapi tetapi sekadar mengadakan jamuan makan-makan saja. Makanya jentera Umno yang digerakkan untuk memenangkan calon BN termasuklah MCA.

Contohnya, seorang yang berjawatan Ketua Wanita yang telah pun ditolak pada PRU 13 dan PRK diletakkan bertanding di Raub dan Umno telah rela menerimanya walaupun kajian menunjukkan calon Umno lebih berpotensi untuk menang.

Siapakah yang mengamalkan amalan ketuanan kalau bukan MCA yang cuba memaksa Umno Raub memenangkan Ketua Wanita MCA Kebangsaan yang terdesak untuk mencari kawasan selamat. Namun Umno Raub tetap sabar dan terus berkerja kuat tapi apakan daya MCA yang gagal memujuk ahli-ahlinya untuk mengundi waima calonnya dari kalangan pemimpin tertinggi mereka.

Begitu jugalah yg berlaku di Parlimen Bentong, MCA gagal memberi kemenangan kepada presidennya sendirinya berdasarkan keputusan di PDM majoriti kaum cina yang memihak kepada parti lawan. Jadi, tak payahlah menuduh Umno sedangkan parti sendiri yang pincang.

MCA harus mengaku Umno tidak pun membuli MCA walaupun parti itu berada di tahap yang paling lemah sekarang. Sebaliknya Umno tetap meraikan MCA, contohnya untuk jawatan senator bagi mewakili Pahang penggal ini telah diberikan Dato Sri Ti Liar Ker kerana ia adalah kouta parti MCA. Umno boleh sahaja mengambil kuota tersebut untuk diberikan kepada kompenan BN yang lain tetapi kerana sifat Umno menghormati dan setiakawan Umno tidak sekali-kali mengkhianati kawan.

Eloknya MCA bermusabah diri, cari sebab mengapa parti kamu tidak lagi mendapat sokongan. Kalau perlu masuk workshop masuklah, baiki apa yang rosak, overhaul enjin yang sudah lemah itu..Jangan nak menyalahkan orang lain atas kelemahan dan kegagalan sendiri. Kita tidak akan kuat tanpa usaha kita sendiri.

Disalin dari FB DATUK MUSTAPA LONG
ADUN Padang Tengku
Pahang
05-12-2018

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/12/hod.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sulong Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

Anak Sulong Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 461 hits
Anak Sulong Banyak Berkorban Jangan Pandang Rendah Pada Mereka Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa semenjak mere...
Umno Hormati Keputusan Mca Tapi Tiada Hak Cadang Bn Dibubar

Umno Hormati Keputusan Mca Tapi Tiada Hak Cadang Bn Dibubar

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 169 hits
KUALA LUMPUR 3 Dis Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan bahawa UMNO menghormati keputusan MCA namun parti itu tidak mempunyai hak untuk mencadangkan supaya Barisan Nasional dibubarkan Katanya yang juga Pengerusi BN wala...
Lagi Banyak Tembelang Umno Terbongkar Lagi Sayang Parti Tu Pada Umno

Lagi Banyak Tembelang Umno Terbongkar Lagi Sayang Parti Tu Pada Umno

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 412 hits
Sikit hairan Ketika banyak pertuduhan terhadap bekas Presiden UMNO Satu parti ni beriya benar untuk bersama UMNO Ada orang dari parti tu kata Itu bekas presiden dia Bukan UMNO yang buat salah Betul UMNO tak salah Tapi yang mengisi kepimpina...
Goodbye Bn Mca Mca Join Dap Jela Umno Join Bersatu Relaks Jerr

Goodbye Bn Mca Mca Join Dap Jela Umno Join Bersatu Relaks Jerr

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 296 hits
MCA meluluskan resolusi untuk menggesa pembubaran BN dan membentuk pakatan baru di perhimpunan agung parti itu hari ini Menurut Presiden MCA Wee Ka Siong dalam sidang medianya pakatan baru itu akan ditubuhkan pada masa yang sesuai Tambah We...
Mca Boleh Bersemadi Dengan Aman Tanpa Umno

Mca Boleh Bersemadi Dengan Aman Tanpa Umno

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 254 hits
Wartawan Watan Online Setiausaha Agung BN Datuk Seri Nazri Aziz menempelak MCA yang mahu gabungan BN dibubarkan namun hakikatnya mereka takut Jelas Nazri MCA hanya tahu cakap besar kerana yakin tanpa UMNO parti itu akan bersemadi dengan ten...
Can Umno Go Without Mca

Can Umno Go Without Mca

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 239 hits
Even though there are 120 Malay majority seats or over half of the total non Malays could be the kingmakers in many of them Umno and PAS may not win all Tay Tian Yan Sin Chew Daily MCA has decided to initiate the process of dissolving BN an...
Anak Sulong Bukan Sahaja Banyak Berkorban Malah Banyak Pikul Tanggungjawab Keluarga

Anak Sulong Bukan Sahaja Banyak Berkorban Malah Banyak Pikul Tanggungjawab Keluarga

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 394 hits
Anak Sulong Bukan Sahaja Banyak Berkorban Malah Banyak Pikul Tanggungjawab Keluarga Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh i...
Umno Mic Tak Diundang Ke Perhimpunan Agung Mca

Umno Mic Tak Diundang Ke Perhimpunan Agung Mca

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 175 hits
Diterbitkan 30 Nov 2018 8 47 malam Perhimpunan Agung MCA akan diadakan hujung minggu ini dengan menyaksikan beberapa perubahan yang ketara Buat kali pertama pengerusi BN tidak akan berucap di perhimpunan itu Malah tiada jemputan kepada raka...
Menangkar Pleci Perlu Banyak Protein Dan Kalsium

Menangkar Pleci Perlu Banyak Protein Dan Kalsium

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 175 hits
Menangkar burung Pleci adalah kegiatan yang banyak digeluti akhir akhir ini Karena selain asyik kegiatan ini pun dapat mendatangkan keuntungan Pasalnya setiap anakan yang ditetaskan oleh indukan burung bisa langsung Kita jual Dan setiap bul...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom