Anak Ramadhan Datang Lagi Doakan Mama Kuat Ini Tahun Ke 3 Menyusukan Anak Pada Bulan Ramadhan


Ramai ibu menyusu dan hamil timbul kegusaran untuk berpuasa bila tibanya Ramadhan. Dalam masa yang sama, ibu-ibu ini tetap ingin menunaikan ibadah wajib ini untuk merebut pahala di bulan yang mulia. Namun, ibu-ibu harus mendapatkan nasihat pakar berkenaan kesihatan diri dan anak agar tidak terjejas.
Semoga kisah Cik Puan Ammy menjadi inspirasi buat semua ibu lain untuk terus kuat menyusukan anak walauapapun cabaran dan dugaan.

Anak… Ramadhan datang lagi, bulan yang penuh keberkatannya. Bermakna inilah kali ke tiga mama berpuasa sambil menyusukan kamu.
Doakan mama kuat ya sayang. Mama tdk mahu menjadikan penyusuan badan adalah satu asbab mama meninggalkan ibadah puasa dengan sengaja.
08.12.18… Tepat usiamu 2 tahun…
Berlalu dengan pantas sekali… Cepatnya kamu membesar sayang…
Tercapai juga impian mama untuk menyusukan kamu dengan susu badan sepenuhnya. Masih terbayang lagi pada hari pertama kamu melihat dunia, hanya tahu menangis, menyusu dan tidur. Kini kamu sudah kenal yang mana mama dan yang mana baba… Kamu petah memanggil abang-abang dan kakak-kakak. Sudah tahu beza antara buah dan juga sayur. Tahu yang mana masam dan yang mana manis. Bijak sungguh anak mama, namun apabila kamu haus, mama juga yang kamu cari… Bukannya sirap didalam peti ais ataupun teh yang telah siap terhidang. Kamu akan memanggil dan terus memanggil selagi mama tidak kelihatan untuk menyusukan kamu.
Pernah sekali mama menduga, mama sembunyi di balik peti ais, kamu memanggil ibarat hilang arah… Seluruh sudut kamu mencari, tidak kenal erti mengalah. Panggilan mama tak lekang dibibir, dari irama perlahan kamu mula lantang, mama bersabar di balik peti ais. Ingin menduga lagi sejauh mana kamu mampu bertahan. Tiba-tiba… Dari lantang bertukar sayu dan mendayu-dayu.
” Mama… Mama… Ooo mama…”
Hati Mama Hiba
Hati mama menjadi hiba walaupun jelas kedengaran ketawa abang-abang dan kakak mempersendakan kamu. Mama tinjau dibalik peti ais, kamu tegak berdiri di penjuru meja. Mata melilau mencari, mengharap mama ada. Baba panggil tidak kamu hirau kan… Abang-abang dan kakak cuba memujuk dengan mengusap lembut rambutmu, kamu tepis dengan kasar.
” Mama… Ooo mama… mama ‘anner’…?”
Gigih kamu memanggil lagi, kali ini suaramu perlahan sekali dan bergetar… Luluh hati mama, lalu mama keluar dari balik peti sejuk laju memeluk kamu…
” Haaaa Mama…”
Jerit kamu riang walaupun kelopak mata bergenang air jernih… Baba ketawa, abang-abang dan kakak juga ketawa… Tetapi mama sayu… Terkenangkan seandainya mama benar-benar tiada lagi… Bagaimanakah keadaanya kamu nanti… Mana arah lagi kamu akan mencari mama… Kamu memeluk mama seerat-eratnya. Tidak mahu lepas lagi. Benar kata orang, anak menyusu badan ni cengeng dan manja.

Dua Tahun Bukan Masa Yang Pendek
2 tahun sayang, bukanlah satu masa yang pendek. Pelbagai cara dan ikhtiar mama usahakan agar kamu sentiasa kenyang memandangkan kamu bukanlah seperti kanak-kanak yang lain. Kamu menolak susu fomula. Kamu menolak botol dan puting susu, ‘jijik’ sungguh ianya dari pandangan kamu sehingga kamu akan muntah jika dipaksa juga. Kamu juga bukanlah jenis yang suka makan apatah lagi nasi. Payah sungguh melihat kamu menghabiskannya, kadangkala mama terpaksa memaksa kamu makan. Menangis nangis kamu menolaknya. Makanan kamu hanyalah buah buahan. Mampukah ianya mengenyangkan kamu…? Hati mama mana yang tidak terguris bila ada yang menegur
” Kenapa kecil jer badan, dah nak masuk 3 tahun kan… Mama tak bagi makan ke…?”
Allah Sahaja Tahu Usaha Mama Nak Buat Kamu Kenyang
Ya Allah, tuhan sahaja yang tahu. Bagaimana mama berusaha untuk membuat kamu kenyang membesar dengan sihat. Semua petua mama amalkan asalkan susu sentiasa ada dan banyak. Air halba mama minum, rebusan jintan manis juga mama telan sehinggakan satu badan dah bau rempah ratus demi kamu mama bertahan. Susu kurma juga mama minum biarpun kadang kala terasa mual dan muak. Air kosong tidak pernah kurang 3 liter sehari walaupun ianya tidak sesedap ‘fresh orange’. Bimbang jika tiba-tiba susu ‘drop’, bagaimana dengan kamu. Bimbangnya jika kamu lapar.
Pernah Kena Serangan Jantung, Tapi Kuat Memikirkan Anak Yang Masih Menyusu
Pernah sekali mama ‘collaps’, hampir kena serangan jantung. Sakitnya hanya Allah SWT yg tahu. Terasa berada di ambang kematian. Namun bergitu, wajah kamu bermain dimata. Tidak putus mama merayu pada Allah, jangan diambil nyawa mama. Masih ada kamu yang memerlukan mama disisi. Anak mama masih menyusu badan. Mama berjuang untuk bernafas demi kamu sayang. Bagi mama, baba, abang-abang dan kakak-kakak mungkin boleh bedikari jika ditakdirkan mama ‘pergi’, tapi kamu…? Alhamdulillah Allah dengar doa mama. Mama berlagak kuat untuk pulang. Mama tidak mahu bermalam di hospital. Mama tidak mahu berjauhan dengan kamu. Mama tidak mahu, celik kamu memandang mama di sebelah… Tiada… Mencari di dapur juga tiada. Mama mahu kamu tahu mama sentiasa ada di sisi kamu.
Rezki kamu sayang, dapat menyusu sehingga 2 tahun. Sedangkan abang-abang dan kakak hanya mampu bertahan sehingga habis pantang sahaja. Mungkin waktu itu mama bekerja. Pagi petang di tempat kerja mencari rezki untuk keluarga membantu baba selagi berdaya, jadi terpaksa mama sia-sia sesuatu bernilai yang diidamkan para ibu iaitu menyusukan anak-anaknya dengan susu sendiri sehingga 2 tahun. Mama pula tidak didedahkan dengan betul cara menyusu bagi ibu yang bekerja. Jadi bila hadirnya kamu selepas 8 tahun mama menjadi suri rumah tangga, mama tidak akan sia-sia kan lagi peluang yang ada. Bila lahirnya kamu, mama bulatkan di hati akan menyusukan kamu selagi terdaya dan alhamdulillah mama berjaya.

Tidak lama lagi, kamu akan ke angka tiga. Tak sanggup rasanya mama memaksa kamu untuk bercerai susu. Tidak puas lagi rasanya mama melihat matamu yang merenung mama dengan kasih sayang ketika menyusu, tangan kecil kamu yang mengusap lembut pipi mama, sentuh mata, sentuh hidung, sentuh telinga dan bertanya…
” ni apaaa… maaaa… ni apaaa”
Jenuh mama menjawab. Tiap kali menyusu sehingga kamu tertidur itulah rutin kamu. Bertanya tentang anggota muka mama… Nanti mesti mama akan rindu.
Banyak Petua & Cara, Tapi Mama Fikir Bukan Sekarang
Banyak petua dan cara lama diberikan kepada mama untuk kamu bercerai susu, namun hati mama berkata, nantilah bukan sekarang. Biarlah kamu menolaknya sendiri. Sekarang, melihat kamu sudah boleh habiskan sesuku senduk nasi, sekeping sandwish dan beberapa jenis makanan ringan pun mama dah bersyukur. Kita perlahan-lahan cuba ya sayang. Jangan bimbang dan takut kerana baba, mama, abang-abang dan kakak akan sentiasa ada di sisi kamu untuk tolong suapkan makan dan cubitkan lauk utk kamu kerana kami sangat sayang kan kamu…
Sumber: Cik Puan Ammy 
The post “Anak..Ramadhan Datang Lagi, Doakan Mama Kuat” Ini Tahun Ke-3 Menyusukan Anak Pada Bulan Ramadhan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-ramadhan-datang-lagi-doakan-mama-kuat-ini-tahun-ke-3-menyusukan-anak-pada-bulan-ramadhan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Mudah Dan Ringkas Menyambut Bulan Ramadhan Tahun 2019 1440h

Doa Mudah Dan Ringkas Menyambut Bulan Ramadhan Tahun 2019 1440h

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 425 hits
As Salam Doa Mudah Dan Ringkas Menyambut Bulan Ramadhan Tahun 2019 1440H Tinggal beberapa hari saja lagi Ramadhan bakal kita lalui Entah sampai entahkan tidak Allahuakbar Ya Allah pilihlah kami dalam kalangan hamba Mu yang mendapat rahmat p...
Mandi Manda Kat Amverton Heritage Resort Melaka Sebelum Tengok Anak Bulan Ramadhan 2019

Mandi Manda Kat Amverton Heritage Resort Melaka Sebelum Tengok Anak Bulan Ramadhan 2019

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 525 hits
Assalammualaikum Dunia Haaa ambik ko tajuk penuh satu alam Seminggu sebelum puasa cikbunga dan anak anak bunga semua nya layu sebab demam selsema dan batuk Sib baik bapak bunga pi outstation kalau tak semuanya demam satu rumah Nampak tak ba...
Anak Ini Kematian Ayah Di Bulan Ramadhan

Anak Ini Kematian Ayah Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 250 hits
Pelajar baru dari Kelantan Ayahnya telah kembali ke rahmatillah di bulan Ramadhan 2011 Semoga Allah merahmati arwah dgn pahala yg besar Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Bila datang bulan Ramadhan pintu pintu syurga dibuka pintu pin...
Umur 1 Tahun 6 Bulan Patutnya Dah Ada Perkataan Pertama Anak Boleh Sebut

Umur 1 Tahun 6 Bulan Patutnya Dah Ada Perkataan Pertama Anak Boleh Sebut

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 251 hits
Bila orang mula membanding bandingkan bila anak kita nak bercakap ibu bapa dah mula rasa cuak Lagi lagi bila tengok anak orang lain yang sebaya anak sendiri dah cakap banyak Sampai satu tahap ibu bapa dah mula rasa stres dan mula memberi te...
Minum Susu Je Terus Muntah Awas Jangkitan Rotavirus Mama Kena Kenal Pasti Level Dehidrasi Anak

Minum Susu Je Terus Muntah Awas Jangkitan Rotavirus Mama Kena Kenal Pasti Level Dehidrasi Anak

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 316 hits
Bila anak alami cirit birit dan muntah muntah berpanjangan jangan dibiarkan sahaja sebaiknya perlu periksa keadaan anak Bimbang anak terkena jangkitan Rotavirus tanpa mama sedar Banyak bahayanya malah mengundang nyawa anak lebih lebih lagi ...
Saya Peluk Anak Lelaki Saya Kuat Kuat Ibu Dedah Kisah Jumpa Anak Di Penjara Kemboja

Saya Peluk Anak Lelaki Saya Kuat Kuat Ibu Dedah Kisah Jumpa Anak Di Penjara Kemboja

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 181 hits
Saya peluk anak lelaki saya kuat kuat Ibu Dedah Kisah Jumpa Anak Di Penjara Kemboja
5 Mei Tarikh Melihat Anak Bulan Ramadan

5 Mei Tarikh Melihat Anak Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 183 hits
KUALA LUMPUR Tarikh melihat anak bulan Ramadan untuk menetapkan permulaan puasa bagi umat Islam di Malaysia adalah pada Ahad 5 Mei bersamaan 29 Syaaban 1440 Hijrah Menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja Raja jawatankuasa yang ...
Behavior Keakuan Pada Anak Anak 1 Tahun Setengah Hingga 4 Tahun

Behavior Keakuan Pada Anak Anak 1 Tahun Setengah Hingga 4 Tahun

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 192 hits
You all ada anak berumur 1 tahun setengah hingga 4 tahun Atau pernah punyai anak lingkungan ini ke Kalau ada mommy ingat tak apa dia sikap yang mommy nampak ketara pada anak seumur ini Pernah tak jadi bila ada orang lain nak main mainan dia...
Masih Ayu Walaupun Bawa Lori Wanita 53 Tahun Pandu Lori Kontena Raih Pendapatan Demi Sara Dua Anak

Masih Ayu Walaupun Bawa Lori Wanita 53 Tahun Pandu Lori Kontena Raih Pendapatan Demi Sara Dua Anak

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 382 hits
Masih Ayu Walaupun Bawa Lori Wanita 53 tahun pandu lori kontena raih pendapatan demi sara dua anak Kaum wanita sinonim dengan pekerjaan dalam pejabat malah jarang kelihatan mereka melakukan kerja kerja berat yang dimonopoli oleh kaum lelaki...
Nasi Lemak Bungkus Daun Pisang

Kasih Manusia Dan Kucing Berpisah Tiada Bertemu Selepas Hilang Selama 15 Tahun

Semakan Bayaran Bpr Fasa 1 Bujang Isi Rumah

Setahun Nikah Masih Tak Disentuh Aku Hilang Arah Sebab Masih Dara Selepas Kahwin

Cm State Govt To Help Strengthen Security In Esszone

Sram Ayah Dapat Rakam Detlk Detlk Anak Beliau Kena Gnggu Dengan Entlti Mlsteri Slap Ada Tarlk Kakl Lagl

Sistem Pencen Penjawat Awam Perlu Diubah

17 Produk Makanan Jenama Tesco Sedap Viral Sampai Sold Out Bila Dicari



Perlis Negeri Unik Yang Tidak Terikat Dengan Aliran Mazhab di Malaysia

Kisah Inspirasi Pengasas The Manhattan Fish Market Dari Penghantar Pizza Hut Kepada Jutawan F B

Sejarah Rompakan Vaksin yang Membuatkan Kanada Huru Hara

10 Fakta Drama Berepisod Angkara Cinta Yang Ramai Tak Tahu

Biodata 10 Fakta Aniq Suhair Yang Ramai Tak Tahu


Budak Meninggal Dunia Kerana Kerap Bermain Mobile Game Alami Keadaan Mengerikan Hospital Pun Tak Dapat Tolong

Cara Cara Untuk Hilangkan Sedu Dengan Cepat

Bukannya Berapa Sokong Muhyiddin

Selawat Ibrahimiyah

Cara Buat Link Di Profil Instagram

Spaghetti Goreng Simple Dimple