Doa Mudah Dan Ringkas Menyambut Bulan Ramadhan Tahun 2019 1440h


As Salam,
Doa Mudah Dan Ringkas Menyambut Bulan Ramadhan Tahun 2019/ 1440H-Tinggal beberapa hari saja lagi, Ramadhan bakal kita lalui.Entah sampai entahkan tidak.Allahuakbar.Ya Allah, pilihlah kami dalam kalangan hamba-Mu yang mendapat rahmat, pengampunan dan keberkatan pada Ramadhan-Mu kali ini.Aamiin.


Doa Menyambut Bulan Ramadhan Tahun 2019/ 1440H
 اَللّٰهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَارِكْ لَنَا فِى رَمَضَانَ
Allaahumma baarik lanaa fii Rajabi wa Sya'baana, wa baarik lanaa fii RomadhoonaErtinya : "Ya Allah, berkahilah kami di bulan Rajab dan Sya'ban. serta berkahilah kami dalam bulan Ramadhan."
Doa menyambut bulan suci ramadhan diatas dibaca sejak bulan Rajab, diambil dari hadist riwayat Ahmad Nomor 2346 dan 2387, Selain membaca doa diatas kita juga bisa membaca doa dibawah ini.

اَللّٰهُمَّ سَلِّمْنـِي إِلَى رَمَضَانَ وَسَلِّمْ لِـي رَمَضَانَ وَتَسَلَّمْهُ مِنِي مُتَقَبَّلاً
Allaahumma sallimnii ilaa romadhoona wa sallim lii romadhoona wa tasallamhu miniii mutaqobbalaaErtinya :
"Ya Allah, hantarkanlah aku hingga sampai Ramadhan, dan hantarkanlah Ramadhan kepadaku, dan terimalah amal-amalku di bulan Ramadhan." (Latha-if al-Ma'arif, 148)
Doa Menyambut Ramadhan
“Ya Allah!
Sesungguhnya bulan ini adalah bulan yang penuh keberkatan, bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur’an dan dijadikan petunjuk bagi manusia, penjelasan daripada petunjuk dan perselisihan. Bulan Ramadhan telah datang, maka selamatkan kami di dalamnya, salurkan kedamaiannya pada kami, jadikan ia keselamatan bagi kami dalam kemudahan dan keselamatan dari-Mu. Wahai Yang Menerima amal yang sedikit dan mensyukuri yang banyak, terimalah amalku yang sedikit ini.

Ya Allah!
Daku memohon kepada-Mu, jadikan bagiku jalan pada semua kebaikan, dan penghalang daripada semua yang tidak Dikau cintai, wahai Yang Maha Pengasih dari semua yang mengasihi. Wahai Yang Memaafkan kesalahanku dan keburukan yang kusembunyikan. Wahai Yang Tidak menyiksaku kerana perbuatan maksiatku, maafkan daku, maafkan daku, maafkan daku wahai Yang Maha Mulia.

Tuhanku!
Dikau sedarkan daku, tapi daku belum juga menyedarinya. Dikau usir daku daripada larangan-Mu, tapi daku masih belum juga terusir, lalu apalagi alasanku, maafkan daku wahai Yang Maha Mulia, maafkan daku, maafkan daku!!!

Ya Allah!
Daku memohon kepada-Mu kedamaian saat kematian menjemputku, dan maafkan daku ketika amalku dihisab. Besar sudah dosa hamba-Mu ini, maka ampuni daku dengan pengampunan yang baik dari sisi-Mu wahai Yang Maha Menjaga dan Maha Mengampuni, maafkan daku, maafkan daku.

Ya Allah!
Daku adalah hamba-Mu putera hamba-Mu, yang lemah dan perlu pada rahmat-Mu. Sementara Dikau Yang Menurunkan kekayaan dan keberkatan kepada semua hamba-Mu, Dikau Maha Perkasa dan Maha Kuasa, Dikau menghitung semua amal mereka, Dikau yang membagikan rezeki mereka. Dikau ciptakan mereka berbeza-beza dalam bahasa dan kulit dari generasi ke generasi berikutnya. Hamba-Mu tak akan mampu mengetahui semua ilmu-Mu, hamba-Mu tak akan mampu menolak takdir-Mu. Kami semua perlu pada rahmat-Mu, maka jangan palingkan wajah-Mu dariku, jadikan daku tergolong pada hamba-Mu yang soleh dalam amal dan keinginan, dalam ketetapan dan takdir-Mu.

Ya Allah!
Hidupkan daku dalam kehidupan yang paling baik, dan matikan daku dalam kematian yang terbaik mengikuti para kekasih-Mu dan menjauhi musuh-musuh-Mu, takut dan patuh pada-Mu, memenuhi dan menerima perintah-Mu, membenarkan kitab-Mu dan mengikuti sunnah Rasul-Mu.

Ya Allah!
Semua yang ada dalam hatiku: keraguan, penentangan, keberputus-asaan, kesenangan yang berlebihan, kesombongan, keangkuhan ketika mendapat nikmat, prasangka buruk, riak atau suka pujian, permusuhan, kemunafikan atau kekufuran, kefasikan atau kemaksiatan, atau kebanggaan, atau sesuatu yang lain yang tidak Dikau redhai.

Kerana itu, daku memohon kepada-Mu, gantikan semua itu dengan keimanan pada janji-Mu, mematuhi perintah-Mu, redha pada ketentuan-Mu, kehidupan zuhud di dunia, harapan pada yang ada di sisi-Mu, ketenangan dan taubat yang sebenarnya; daku memohon semua itu kepada-Mu Ya Rabbal ‘alamin.

Tuhanku!
Dikau dikianati dan dicurangi kerana kelembutan-Mu, Dikau ditaati kerana kemuliaan dan kedermawanan-Mu, seolah-olah Dikau tidak pernah dicurangi olehku dan oleh seluruh penghuni bumi. Maka jadilah Dikau bagi kami Yang Maha Pemurah dengan segala kurniaan-Mu, Yang Maha Perihatin dengan segala kebaikan-Mu. Wahai Yang Maha Pengasih daripada semua yang mengasihi!

Semoga selawat sentiasa tercurahkan kepada Muhammad SAW dan keluarganya, selawat yang abadi yang tidak terhitung jumlahnya dan tidak terukur nilainya oleh selain-Mu wahai Yang Maha Penyayang daripada semua yang mengasihi!”

(Petikan dari kitab Mafatihul Jinan, bab 2, pasal 2)-Sumber : DI SINI

Perlu diketahui sebenarnya tidak ada doa khusus untuk menyambut bulan Ramadhan yang diajarkan oleh Rasulullah Saw mahupun para sahabat, akan tetapi para sahabat dan para ulama terdahulu menyambut bulan Ramadhan dengan penuh suka cita dan kegembiraan. 
Mereka mengungkapkannya dengan kalimat-kalimat yang mengandungi doa kebaikan dan harapan. Semoga bacaan doa menyambut bulan Ramadhan lengkap beserta terjemahnya diatas bisa bermanfaat bagi kita semua.

Wallahualam







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://cikmatahariku.blogspot.com/2019/04/doa-mudah-dan-ringkas-menyambut-bulan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seminar Penyusuan Di Bulan Ramadhan 1 Mei 2019

Seminar Penyusuan Di Bulan Ramadhan 1 Mei 2019

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 444 hits
Assalamualaikum Bulan Ramadhan bakal menjelma Persoalan persoalan di bawah ini pasti bermain di fikiran si ibu yang menyusukan anak kecil mereka Laratkah nanti saya berpuasa Cukupkah
Bacaan Doa Mudah Dan Ringkas Sesuai Untuk Sebarang Majlis

Bacaan Doa Mudah Dan Ringkas Sesuai Untuk Sebarang Majlis

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 691 hits
Bacaan Doa Mudah Dan Ringkas Sesuai Untuk Sebarang Majlis Masyarakat kita sememangnya gemar mengadakan sebarang majlis tidak kira majlis berbentuk ilimah mahupun sebagainya Dan seandainya kalian sendiri secara tiba tiba di minta untuk menja...
Doa Di Bulan Ramadhan

Doa Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 481 hits
Hari Pertama Ya Allah jadikanlah puasaku puasa orang benar benar berpuasa Dan ibadah malamku ibadah orang benar benar mengerjakan ibadah Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam Dan Ampunil...
Warna Warni Ramadhan Buffet 2019 Putrajaya International Convention Centre

Warna Warni Ramadhan Buffet 2019 Putrajaya International Convention Centre

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 619 hits
In the advent of the season of togetherness goodness and patience Putrajaya International Convention Centre ushers in Ramadhan by announcing its special Warna Warni Ramadan buffet 2019 Visit http www sinfully delicious net to continue readi...
Kejayaan Pasukan Mtaq Smkpz Tahun 2019

Kejayaan Pasukan Mtaq Smkpz Tahun 2019

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 284 hits
KEJAYAAN PASUKAN MTAQ SMKPZ TAHUN 2019TARIKH 13 APRIL 2019Tahniah kepada guru pembimbing dan para pelajar yang mewakili SMKPZ dalam Pertandingan MTAQ Daerah Seremban 2 Keputusan pertandingan adalah seperti berikut Syarahan tempat ke 2Hafaza...
Senarai Cuti Panjang Tahun 2019

Senarai Cuti Panjang Tahun 2019

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 390 hits
Dah masuk pertengahan 2019 lambat update pasal cuti sebab mood berblogging baru datang kembali Senarai cuti panjang 2019 nampaknya cuti weekend dalam tahun 2019 banyak yang panjang Jimat cuti tahunan rancanglah cuti anda
Statistik Bulan Mac 2019

Statistik Bulan Mac 2019

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 332 hits
Setiap bulan pasti saya akan lihat statistik blog ini untuk tahu mengenai kemajuan yang dicapai Bukan mudah kalau mahu menjadi seorang penulis blog yang kekal relevan dengan pembaca apatah lagi apabila blog anda merupakan blog peribadi dan ...
Juadah Warisan Ramadhan Buffet 2019 Pacific Regency Hotel Suites Kl

Juadah Warisan Ramadhan Buffet 2019 Pacific Regency Hotel Suites Kl

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 764 hits
Pacific Regency Hotel Suites KL is offering Juadah Warisan Ramadhan Buffet 2019 this year Their experienced and award winning chefs are set to prepare extravagant flavors of sumptuous spread a Visit http www sinfully delicious net to contin...
Contoh Menu Dalam Sehari Bayi 6 Bulan Hingga 3 Tahun Yang Alami Masalah Kurang Berat

Contoh Menu Dalam Sehari Bayi 6 Bulan Hingga 3 Tahun Yang Alami Masalah Kurang Berat

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 1246 hits
Boleh dikatakan hampir semua ibu bapa risau bila anak anak mengalami masalah kurang berat badan walaupun menyusu dan makan ok APA nak bagi si kecil makan Berapa KALI nak beri makan sehari Berapa banyak KUANTITI nasi ikan sayur Apa TEKSTUR y...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji