Anak Mengamuk Ibu Ayah Jangan Ikut Sangat Tapi Kena Tahu Beza Tantrum Meltdown


Anak mengamuk adalah perkara biasa bagi ibu bapa yang mempunyai anak kecil. Cabaran bermula apabila si kecil mencecah 1 tahun hingga 3 tahun.
Namun, terdapat perbezaan besar antara tantrum dan meltdown. Tantrum biasanya ialah ledakan emosi yang lebih ringan, di mana seorang kanak-kanak masih mengekalkan beberapa kawalan terhadap tingkah lakunya.
Ini bertentangan dengan meltdown di mana seorang kanak-kanak kehilangan kawalan sepenuhnya sehingga tingkah laku hanya berhenti apabila ibu bapa dapat menenangkannya.
Perkongsian daripada Puan Wawa Shauqi ini memberikan panduan kepada ibu bapa untuk berhadapan dengan situasi tantrum atau meltdown ini. Yang pasti kedua-duanya memerlukan pengendalian yang berbeza.

Tantrum Atau Meltdown? “Segan Wa, nak bawak anak berjalan. Takut menyusahkan orang. Kite ni tak kuat bila tengok orang pandang serong bila anak kita buat benda yang pelik.”
Ini luahan salah seorang sahabat saya yang anak autistik. Kesian sangat. Kalaulah lebih ramai yang faham, dunia ini lebih terbuka untuk anak autistik ini teroka.
JANGAN PANDANG SERONG 
Sebenarnya bukan anak autistik je yang berisiko dipandang serong. Anak tipikal pon sama. Kalau bawak ke mall tiba-tiba anak berguling-guling kat lantai, cuba kita perati orang sekeliling.
Mulalah ada yang soksek-soksek. Mata diorang hujung-hujung je tengok kita.
“Ish. Mengada-ngadanya anak dia. Ni mesti sebab manja sangat!”
“Kalau aku ada anak esok, anak aku takkan perangai macam ni.”
“ Apa masalah mak dengan ayah dia ni? Bagi je lah apa anak dia nak.”
Mohon sesiapa yang membaca ini, bila nampak insiden budak menjerit/ mengangis berguling-guling, kalau ada sedikit di hati terdetik nak cakap ayat yang seumpamanya, mohon tolak muka, pandang ke tempat lain dan silalah berlalu pergi.

IBU BAPA PUN CUBA UNTUK KEKAL RASIONAL
Percayalah, ibu ayah yang menghadapi insiden tersebut kecik-besar-kecik-besar je nak join anak berguling sekali. Nak kekal rasional kemain sukarnya amboi.
Kalau di rumah, mungkin boleh melepaskan ngauman sedas-dua. Tapi di depan public, kalau salah tindakan, habis viral & kena kecam.
Cuba letakkan diri kita dalam diri ibu bapa yang mengadap anak tantrum/ meldown ini. Apa rasanya bila anak yang kita yakin di rumah perilaku adorable bak panda atau pendiam bak burung hantu, tiba-tiba bertukar ganas bak rasaksa bila di tempat awam?
Helpless kan. Kalau boleh nak bagitau sorang-sorang yang memandang, “Anak saya kat rumah tak macam ni.”
Dulu saya pernah tanya seorang Psikologis, apa nak buat kalau anak tantrum? Sejujurnya, saya tak berapa berpuas hati dengan jawapan beliau.
Bila saya baca Aiman Amri punya buku Autism : Unik atau Pelik, owh…barulah saya tau. Rupanya saya yang salah tanya soalan.
Sepatutnya saya tanya, ‘apa nak buat kalau anak TANTRUM? Bagaimana pula kalau anak MELTDOWN?’.
Sebab tantrum dan meltdown tu 2 benda yang berbeza. Dari luaran nampak sama je. Anak mengamuk berguling-guling kat lantai. Mengangis tak berhenti macam hidung tercabut atau buntut kena libas.
Saya sarankan semua ibu bapa tak kira anak tipikal mahupun yang ada anak autistik, bacalah buku tulisan Psikologis Aiman ni. Buku ni asas untuk faham dunia anak-anak yang unik.
Dalam buku ni, penulis ada cadangkan kaedah nak handle tantrum dan meltdown. Tapi cadangannya bersesuaian untuk anak-anak autistik.
Pun begitu, kaedah yang dicadangkan beri gambaran yang baik untuk membezakan cara nak melayan anak tipikal yang tantrum dengan anak tipikal yang meltdown.
Apa beza tantrum & meltdown?
Tantrum & meltdown lebih kerap untuk anak usia 2 tahun. Perlahan-lahan akan berkurangan mengikut kematangan mereka nak handle emosi.
Berbanding anak yang autism, tantrum & meltdownnya lebih kerap. Dan fasanya lebih lama. Ada yang sampai dah umur 5 tahun pun masih tantrum.
Ini kerana keupayaan otak mereka untuk kendali emosi agak limit.
Maklumlah, otak mereka bekerja secara luar biasa.

Tantrum – Tantrum ada 2 jenis. Kalau tantrum luaran, anak menangis & menjerit. Kadang-kadang boleh sampai ke tahap memukul, menendang dan mencederakan diri.
Kalau tantrum dalaman pula, responnya merajuk, yang mana mak kepada anak-anak saya pun selalu buat dulu, ehem.
– Kebiasaan anak-anak yang tantrum ni sebab nak kawal situasi. Lagi ayah tunjuk saspen, lagi mak tunjuk muka takut, lagi galak dia tantrum. Dia tau itulah senjata yang boleh dia pakai untuk dia menang dan dapatkan apa yang dimahu.
Selalunya untuk dapatkan benda-benda yang mak ayah strict nak bagi. Mainan, gula-gula, telefon dan sebagainya. Ada juga yang tantrum sebab protes taknak buat apa diminta.

Meltdown Lain pula dengan meltdown.
Anak kebiasaannya hilang kawalan terhadap diri sendiri. Mereka belum memahami ke-tak-sedap-an perasaan yang mereka rasa. Jadi ia diluah dengan cara yang tak menyenangkan.
– Mereka bukan mengada. Bukan juga sebab mak ayah tak pandai didik.
Semasa meltdown, anak autistik ini sendiri ‘menderita’ menanggung kesan kecelaruan neurologikal yang dialami.

Anak autisme deria badan sensitif Kalau kita yang biasa ni mampu menapis input hasil stimulasi yang masuk ke otak. Tetapi, untuk anak autism, deria badan mereka sangat sensitif.
Bila deria mereka terlebih mendapat stimulasi sehingga mencapai batasan/ had yang mampu untuk mereka terima, mereka hilang kawalan dan meletup.
Itu sebab ibu dan ayah anak autistik selalu mengecualikan kenduri, pasar dan mall untuk bawa anak berjalan.
Bunyi hingar, pencahayaan dan objek di sekitar akan jadi punca stimulasi yang keterlaluan untuk diterima otak mereka.
Jujur saya katakan. Saya malu. Saya segan dengan mak ayah yang ada anak autistik. Mereka sangat kuat dan sabar.
Kalau kita rasa kita dah banyak bekorban kerana anak, mereka apatah lagi. Kalau kita rasa tak boleh pergi panggung waktu anak kecil, mereka mungkin tak boleh pergi sampai anak dah besar.
Kalau kita rasa susah nak melayani kerenah anak-anak kita, mereka yang mendepani anak berfikiran unik ni apatah lagi.
Pun begitu, having autistic child is a blessing. Gaya fikirnya mungkin menjadikan mereka tidak sama seperti anak yang lain, tapi ia boleh jadi kelebihan dalam beberapa aspek.
Anak autisme mempunyai pelbagai keupayaan Sebab ada yang high function, pandai melukis, bijak muzik, hebat matematik malah ada punya keupayaan menganalisis fungsi mekanikal sesuatu mesin dan apa yang tak kena dalam badan seseorang yang sakit.
Tabik hormat kepada mereka!
Apa punya panjang daa membebel. Belum lagi cerita macam mana nak handle. Sebelum ada yang minta saya lukiskan, ni haa. Saya dah siap lukis dah, kaedah nak handle anak tipikal tantrum dan meltdown.

 
Untuk anak autistik, kita pinjam nota dari buku Autism : Unik atau Pelik tulisan Aiman Psikologis ni.

 
Jangan lupa sebelum bertindak, kena kenal pasti dulu anak guling-guling sebab tantrum ke meltdown. Atau sengaja buat exercise nak kurangkan lelemak berlebihan di badannya.
Sumber: Wawa Shauqi
The post Anak Mengamuk Ibu Ayah Jangan Ikut Sangat. Tapi Kena Tahu Beza Tantrum & Meltdown appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-mengamuk-ibu-ayah-jangan-ikut-sangat-tapi-kena-tahu-beza-tantrum-meltdown/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesan Ustazah Ibu Ayah Mesti Seimbang Tegas Sangat Anak Rasa Ada Harimau Dalam Rumah

Pesan Ustazah Ibu Ayah Mesti Seimbang Tegas Sangat Anak Rasa Ada Harimau Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 444 hits
Pesanan Datuk Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood ini wajar dijadikan panduan dalam mendidik generasi soleh dan solehah Seimbang dari semua aspek sangat penting Beliau dalam seminar Ibu Bapa Versatile Merealisasikan Geneasi Soleh Solehah belia...
Anak Tak Fokus Cepat Marah Dan Mengamuk Ada Sebabnya Mama Jangan Terlebih Bebel Kena Tahu Fungsi Otak Anak

Anak Tak Fokus Cepat Marah Dan Mengamuk Ada Sebabnya Mama Jangan Terlebih Bebel Kena Tahu Fungsi Otak Anak

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 387 hits
Berbuih mulut mama suruh buat itu dan ini bagi arahan untuk mandi dan uruskan diri sendiri tapi anak buat buat tak dengar saja Geram dan naik darah juga ibu dibuatnya Kalau sekali mungkin tak mengapa tapi berkali kali Ibu mana yang boleh be...
Menginjak 3 Tahun Anak Mula Tunjuk Kuasa Tempoh Ini Jangan Biar Tapi Kena Ajar

Menginjak 3 Tahun Anak Mula Tunjuk Kuasa Tempoh Ini Jangan Biar Tapi Kena Ajar

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 340 hits
Bila anak dah mula nak suruh kita ikut cakapnya sehingga apa yang ibu ayah arahkan dah tak mahu dengar maksudnya anak dalam fasa Misguided Power atau Power Seeking Behaviour Biasanya di usia dua tahun ke atas anak dah mula menunjukkan ciri ...
Ada Makna Bila Dengan Ibu Perangai Anak Lain Dengan Ayah Pula Mengadanya Lebih

Ada Makna Bila Dengan Ibu Perangai Anak Lain Dengan Ayah Pula Mengadanya Lebih

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 706 hits
Pernah alami anak bila di sekolah lain di rumah lain Dengan atuk dan nenek lain perangai dengan ibu lain perangai atau dengan ayah lain perangainya Tingkah laku yang ditunjukkan anak ini adalah satu bentuk komunikasi tidak kisah jika anak a...
Jaga Anak Perempuan Ni Susah Tapi Kalau Kena Caranya Syurga Untuk Mak Ayah

Jaga Anak Perempuan Ni Susah Tapi Kalau Kena Caranya Syurga Untuk Mak Ayah

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 629 hits
Menjaga anak perempuan tidak mudah Anak lelaki dan perempuan kedua duanya pun ada cabaran berbeza Yang penting ibu ayah mesti tahu caranya Perkongsian daripada Dr Taufiq Razif ini boleh dijadikan panduan dalam mendidik cahaya mata perempuan...
Lepas Salam Tak Semestinya Dapat Duit Raya Ibu Ayah Kena Betulkan Mindset Anak

Lepas Salam Tak Semestinya Dapat Duit Raya Ibu Ayah Kena Betulkan Mindset Anak

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 754 hits
Kala sambutan raya kanak kanaklah menjadi orang yang paling seronok Girang gembira dan teruja elok juga dingatkan beberapa pesanan penting supaya menjaga adab Manisnya menyambut hari raya buat kanak kanak kenangan yang akan terpahat dalam i...
Jadi Ibu Ayah Bukan Senang Masa Anak Kecil Cabarannya Lain Anak Besar Makin Strugle

Jadi Ibu Ayah Bukan Senang Masa Anak Kecil Cabarannya Lain Anak Besar Makin Strugle

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 416 hits
Ingat senang ke jadi ibu ayah Besar tanggungjawabnya sejak dari anak lahir sampailah anak besar Masa kecil cabarannya lain bila dah pandai berdikari lain pula cara perhatiannya pula Bagi yang tak jelas peringkat umur anak ini mungkin boleh ...
Ingat Tak Bahaya Tapi Macam Mercun Pula Ibu Cemas Tangan Anak Melecur Bunga Api Meletup

Ingat Tak Bahaya Tapi Macam Mercun Pula Ibu Cemas Tangan Anak Melecur Bunga Api Meletup

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 863 hits
Bahaya ada di mana mana Bunga api yang disangka tidak berbahaya rupanya boleh meletup Ibu ini tidak menjagka bunga api boleh menyebabkan kecederaan pada anaknya Hati hati mama papa Dalam kejadian yang berlaku malam Jumaat lalu ibu Intan Dia...
Bila Anak Nak Dukung Bukan Mengada Ngada Tapi Dia Rindu Pelukan Dari Ayah

Bila Anak Nak Dukung Bukan Mengada Ngada Tapi Dia Rindu Pelukan Dari Ayah

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 542 hits
Pernah tak bila kita bawa anak keluar berjalan jalan atau ketika di rumah tiba tiba anak minta dukung Tapi jawapan kita bila anak berbuat demikian mesti akan cakap kakak abang atau adik dah besar Papa mama tak larat nak dukung dah Perasan t...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik