Pesan Ustazah Ibu Ayah Mesti Seimbang Tegas Sangat Anak Rasa Ada Harimau Dalam Rumah


Pesanan Datuk Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood ini wajar dijadikan panduan dalam mendidik. generasi soleh dan solehah. Seimbang dari semua aspek sangat penting.
Beliau dalam seminar Ibu Bapa Versatile, Merealisasikan Geneasi Soleh Solehah ,beliau menegaskan ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting. Berikut ialah perkongsian beliau;

Allah menyuruh ibu bapa menjaga diri dan menjaga keluarga. Kalau tak dijaga amanah ini, ibu bapa akan diazab oleh Allah dalam api neraka. Justeru, kita tidak mahu diri dan keluarga menjadi penghuni neraka. Kita tentunya mahukan keluarga menjadi penghuni syurga.
Dalam dunia hari ini, ada 4 kategori ibu bapa iaitu;
1) Ibu bapa yang tidak peduli-iaitu ibubapa yang jenis tak buat apa pun tak apalah. Tak solat pun tak apa, tak buat apa pun tak apa asalkan hidup. Biasanya anak menjadi liar & susah nak dengar cakap.
2)Terlalu tegas-ada undang-undang keluarga tak boleh langgar, anak kurang bermanja & curah kasih sayang. Anak rasa macam ada harimau dalam rumah.
3)Ibu bapa yang manja-apa yang anak nak semua disediakan, ibu bapa tidak tegas. Bagi muka dan anak ‘memijak’ kepala ibu ayah.
4)Seimbang-tidak terlalu tegas, tidak terlalu manja, ada masa yang berkasih sayang & bermanja. Ini yang membina keluarga seimbang.
Tugas kita memimpin dan mendidik anak solat. Perlu sentiasa periksa solat anak. Solat adalah benteng dan boleh melepaskan daripada seksa kubur.
Ibu bapa yang seimbang mesti ada 7 personaliti ini
7 ‘P’ ialah personaliti dalam mendidik anak-anak. Sebab apa kita perlu jadi versatile dalam mendidik anak-anak? Sebab kita perlu menjadi ibu bapa yang seimbang.
#1: Pemimpin
Rasulullah telah bersabda, “Setiap kamu adalah pemimpin dan kamu bertanggungjawab di atas orang yang dipimpin.” Bahagianya ayah ibu, terutamanya ayah kalau berjaya memimpin keluarga. Anak tidak meninggalkan solat, anak pandai mengaji Al-Quran. Anak mempunyai akhlak yang hebat kerana berjayanya peranan bapa sebagai pemimpin.
Ustazah juga turut berkongsi tentang pertanyaan yang diajukan oleh sahabat baginda “Siapakah orang-orang yang mandul Ya Rasulullah. Rasulullah SAW berkata orang yang ada anak tetapi tiada seorang pun yang memberikan manfaat kepada kedua ibu bapanya. Dan itu yang aku maksudkan dengan orang yang mandul.”
Tugas kita memimpin dan mendidik anak solat. Perlu sentiasa periksa solat anak. Solat adalah benteng dan boleh melepaskan daripada seksaan kubur.

#2: Penawar
Ibu bapa yang menjadi penawar kepada anak-anak bermaksud isteri perlu menjadi penawar hati kepada suami, suami perlu menjadi penawar hati kepada isteri. Ibu bapa perlu menjadi penawar hati kepada anak-anak.
Anak-anak perlu menjadi penawar hati kepada kedua ibu bapa. Penawar ini sangat penting, perlu dimainkan sampai bila-bila. Contoh Sayyidatina Siti Hajar mencari air untuk Nabi Ismail, anak kecil yang haus dan lapar di tengah padang pasir yang tandus. Tapi ibu ini sanggup berusaha keras untuk anak yang haus, berlari dari Safa ke Marwah berulang alik. Kerana ibu ini penawar, pengorbanan ibu ini Allah anugerahkan air zam zam. Sebab itu ibu ayah apabila anak menagis, yang perlu pujuk dan kesat air mata anak itu mestilah ayah atau ibu.
#3: Penghibur.
Kalau tegas sangat, anak akan rasa macam ada harimau dalam rumah. Ini adalah sebab anak lari dari rumah dan liar. Ini kerana dalam rumah itu hanya garang-garang. Senda gurau dalam rumah tangga penting. Rasulullah SAW menjadi penghibur kepada cucuanda Hasan & Husin sehingga semasa solat cucuandanya memanjat ke atas belakang. Rasulullah tidak marah, malah sujud lama dan sudahkan solat secara bangun perlahan-lahan supaya Hasan tidak jatuh. Apabila sahabat baginda bertanya mengapa, kata baginda, cucu-cucuku penawar hatiku.

#4: Penyayang
Ibu bapa  perlu menyayangi anak-anak. Ibu ayah perlu rasa anak ini adalah amanah dari Allah. Hadis ini ada kaitannya. Pada suatu hari Rasulullah SAW sedang peluk, cium dengan Hasan & Husin. Ada seorang sahabat bertanya ” Begini caranya kamu layan cucu-cucumu? Engkau peluk, engkau cium. Aku ada 10 orang anak, tapi tiada seorang pun aku peluk & cium. Maka baginda berkata “Barangsiapa tidak menyayangi, dia tidak akan disayangi.” Bagaimana ibu bapa apabila sudah tua nanti, sudah uzur dan tidak boleh urus diri. Anak-anak yang akan menyayangi sehingga ke syurga.
#5: Penyabar
Untuk menjadi ibu bapa yang penyabar, ustaz Wan Akashah telah memberikan tip. Pertama sekali ibu bapa perlu menjaga kata-kata, kerana kata-kata memberikan kekuatan dan ada kehebatan luar biasa. Ia boleh menjatuhkan dan menaikkan seseorang. Ibu bapa wajib menjaga kata-kata dan banyakkan bersabar.

Rasulullah telah bersabda, “Barangsiapa beriman dengan Allah dan hari akhirat bercakap baik atau hanya diam. Ini penting terutamanya kepada ibu dan ayah. Sabda Rasulullah juga barang siapa yang memiliki 3 anak perempuan dan mendidik mereka dengan sabar, memberi makan dan minum daripada apa-apa yang dia dapatkan, maka tersebut akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka di hari kiamat. Sahabat bertanya, bagaimana sekiranya ada 2 anak perempuan? Rasulullah menjawab ‘sama’. Sahabat bertanya, sekiranya ada 1 anak perempuan? Rasulullah menjawab ‘sama.’ Sahabat bertanya, sekiranya hanya mempunyai anak laki-laki? Rasulullah menjawab ‘sama.’ Mudah-mudahan ia menjadi benteng kepada kita daripada azab api neraka.
#6: Prihatin
Ibu bapa yang ambil berat dan ambil tahu tentang anak-anak. Jangan dibiarkan masa dengan anak-anak berlalu pergi begitu sahaja tanpa kenangan indah bersama. Suatu saat nanti kita akan pergi. Masa yang diluangkan dengan anak-anak, anak sakit kita jaga, anak sakit kita bawa dapatkan rawatan, anak belajar kita duduk temankan, solat berjemaah, baca Al-Quran bersama-sama. Masa cuti kita bercuti bersama-sama dengan anak, makan bersama-sama. Ibu yang prihatin memasak dengan air tangan ibu, bapa prihatin cari nafkah untuk keluarga. Semua yang dilakukan ini, apabila kita sudah tiada lagi anak-anak akan terbayangkan segala-galanya.

#7: Pengorbanan
Apa sahaja pengorbanan yang dilakukan kepada anak-anak yang dikasihi semuanya akan dinilai oleh Allah. Ibu ada pengorbanan, ayah ada pengorbanannya. Pengorbanan ibu jelas dilihat apabila anak di dalam rahim ibu. Ibu melahirkan dengan penuh kesakitan, ibu menyusukan dengan kepayahan, ibu didik dengan kasih sayang.
Tetapi pengorbanan ayah, jarang-jarang diperlihatkan. Pengorbanan ayah untuk membahagiakan anak-anak. Justeru, ibu ayah jangan pernah rasa penat dan kecewa, kerana kini tiba masanya kita pula yang perlu mendidik anak-anak dengan merealisasikan generasi soleh dan solehah.
Mudah-mudahan ibu bapa mampu menjadi versatile, berjihad ke jalan Allah SWT. Semoga anda boleh menjadi ibu bapa yang ada 7 ‘P’ ini’ dan seimbang membentuk anak-anak soleh dan solehah.
The post Pesan Ustazah, Ibu Ayah Mesti Seimbang. Tegas Sangat, Anak Rasa Ada Harimau Dalam Rumah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pesan-ustazah-ibu-ayah-mesti-seimbang-tegas-sangat-anak-rasa-ada-harimau-dalam-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ayah Suka Jerit Bila Marah Anak Akan Ikut Sebab Itu Depan Anak Kena Control

Ibu Ayah Suka Jerit Bila Marah Anak Akan Ikut Sebab Itu Depan Anak Kena Control

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 391 hits
Usia antara bayi hingga 8 tahun merupakan usia yang crucial Anak anak berada dalam usia prime perkembangan mereka Ketika usia ini ibu bapa dan keluarga masih lagi menjadi pengaruh terbesar mereka Kerana itu amat penting untuk memastikan mer...
Nak Anak Cerdik Ibu Ayah Kena Rajin Melayan Simple Je Tapi Berkesan

Nak Anak Cerdik Ibu Ayah Kena Rajin Melayan Simple Je Tapi Berkesan

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 448 hits
Anak yang cerdik dan pintar perlu dirangsang dari awal Ibu ayah dan orang di sekeliling memainakn peranan sangat besar Merangsang otak si kecil bukanlah perkara yang sukar Ibu dan ayah tentu boleh melakukannya Rangsangan otak yang awal akan...
Tiada Talak Antara Anak Ayah Ibu Aliff Aziz Akhirnya Meluahkan Perasaan

Tiada Talak Antara Anak Ayah Ibu Aliff Aziz Akhirnya Meluahkan Perasaan

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 6001 hits
Ibu kepada pelakon dan penyanyi kontroversi Aliff Aziz Siti Hafiza Sheikh Mohamad akan tetap menyayangi cucunya Mohamad Ayden Adrean 2 Kata Siti Hafiza dia akan sentiasa mendoakan cucunya itu biarpun sudah tidak akan bertemu lagi pada masa ...
Cakap Elok Elok Masa Marah Anak Jika Ibu Ayah Asyik Tinggi Suara Lagi Kuat Melawannya

Cakap Elok Elok Masa Marah Anak Jika Ibu Ayah Asyik Tinggi Suara Lagi Kuat Melawannya

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 347 hits
Marahkan anak tak bermakna itu penyelesaian cepat untuk bagi anak dengar cakap Sebaliknya ia boleh buat anak kita lagi menyimpan dendam dan melawan Cuba perhatikan apabila anak sering di marah apa tindak balas anak selepas itu Ya memang aka...
Anak Lelaki Pemalu Sangat Sampai Tak Bercakap Buntu Juga Si Ibu

Anak Lelaki Pemalu Sangat Sampai Tak Bercakap Buntu Juga Si Ibu

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 233 hits
Anak perempuan pemalu itu mungkin biasa kita dengar jika anak lelaki pemalu risau si ibu dibuatnya Begitulah dilema si ibu bila anak lelakinya pemalu Ini penjelasan dari ibu rose berkenaan situasi tersebut Salam ibu anak saya 6 thn sangat p...
Ada Makna Bila Dengan Ibu Perangai Anak Lain Dengan Ayah Pula Mengadanya Lebih

Ada Makna Bila Dengan Ibu Perangai Anak Lain Dengan Ayah Pula Mengadanya Lebih

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 705 hits
Pernah alami anak bila di sekolah lain di rumah lain Dengan atuk dan nenek lain perangai dengan ibu lain perangai atau dengan ayah lain perangainya Tingkah laku yang ditunjukkan anak ini adalah satu bentuk komunikasi tidak kisah jika anak a...
Mama Baik Rumah Dekat Dengan Kubur Sebab Anak Mangsa Nahas Duke Pilih Tinggal Dengan Ibu Saudara

Mama Baik Rumah Dekat Dengan Kubur Sebab Anak Mangsa Nahas Duke Pilih Tinggal Dengan Ibu Saudara

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 404 hits
Mama baik rumah dekat dengan kubur Sebab anak mangsa nahas Duke pilih tinggal dengan ibu saudara Pada tahun 2015 kita digemparkan dengan kes kemalangan yang melibatkn pasangan suami isteri di Lebuhraya Duta Ulu Kelang sehingga menyebakan du...
Ramadan Tanpa Adib Ibu Bapa Luah Rasa Rindu Yang Teramat Sangat

Ramadan Tanpa Adib Ibu Bapa Luah Rasa Rindu Yang Teramat Sangat

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 327 hits
TANGGAL 17 Mei ini genaplah lima bulan pemergian Muhammad Adib Mohd Kassim Tempoh lima bulan pemergian Adib 25 tahun yang meninggal dunia akibat kecederaan ketika rusuhan Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25 Seafield Subang Jaya bermula 26 Nov...
Solat Tarawih Sendirian Di Rumah Yang Ringkas Dan Mudah Untuk Ibu Ada Anak Kecil

Solat Tarawih Sendirian Di Rumah Yang Ringkas Dan Mudah Untuk Ibu Ada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 704 hits
Mak mak yang ada anak kecil atau yang tak berapa sihat dan tak dapat nak ke surau atau masjid bolehlah ikut cara solat tarawih yang mudah ni Tak semestinya ibu yang ada anak kecil tak boleh melakukan ibadah sunat ini sendirian di rumah Beri...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord