Anak Mendiang Karpal Singh Mungkin Tarik Balik Saman Terhadap Bekas Ketua Hakim Negara


Anak kepada mendiang Karpal Singh, peguam Sangeet Kaur Deo berkemungkinan menarik balik tindakan undang-undang ke atas bekas Ketua Hakim Negara berhubung dengan dakwaan campur tangan kehakiman dalam keputusan kes hasutan mendiang bapanya dan kes mengubah agama tiga kanak-kanak beragama Hindu.
“Saya mungkin menarik balik saman itu tetapi ia bergantung kepada perkembangan kes itu,” Sangeet memberitahu pemberita selepas pengurusan kes di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Firuz Jaffril hari ini yang turut dihadiri Peguam Kanan Persekutuan, S Narkunavathy.

Loading… (function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})(); Narkunavathy berkata, Jabatan Peguam Negara telah meminta pemohon (Sangeet) agar menangguhkan penarikan balik saman itu sementara menunggu keputusan permohonan mereka memadamkan sebahagian besar afidavit Hakim Mahkamah Rayuan Hamid Sultan Abu Backer.
“Tiada keputusan telah dibuat berhubung perkara itu dan hakim menetapkan 6 Ogos untuk pengurusan kes akan datang,” katanya.
Sangeet juga berkata, beliau telah membuat permohonan formal kepada Ketua Hakim Negara, Tengku Maimun Tuan Mat agar perkara itu disiasat.
“Saya tidak fikir hasil keputusan rayuan Mahkamah Persekutuan akan menangani aduan yang menjejaskan imej kehakiman Malaysia ini,” katanya.
Pada 29 Mac, Mahkamah Persekutuan melepaskan mendiang Karpal Singh daripada tuduhan hasutan kerana didakwa mempersoalkan tindakan Almarhum Sultan Perak berhubung krisis Perak selepas menyatakan bahawa terdapat salah urus undang-undang oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan apabila kedua-dua mahkamah itu gagal untuk menilai pembelaan oleh bekas Pengerusi kebangsaan DAP itu (Karpal Singh).
Mahkamah tertinggi itu membenarkan rayuan bagi mengetepikan sabitan Karpal Singh dan dikenakan denda RM1,800. Isteri mendiang, Gurmit Kaur, 70, bertindak sebagai perayu pengganti dalam rayuan itu.
Sangeet berkata, sehingga hari ini tidak ada siasatan atau hasil yang sebenar berhubung dakwaan campur tangan dalam keputusan Mahkamah Rayuan (COA).
“Saya rasa perkara itu masih perlu disiasat,” katanya dan menambah bahawa beliau telah menulis kepada Ketua Hakim Negara (CJ) dan berharap perkara itu akan disiasat.Sangeet berkata, memandangkan CJ (Tengku Maimun) sebelum ini pernah menduduki panel COA, mereka mungkin perlu menimbang pihak yang benar untuk menyiasat dakwaan itu.
“Jadi, kes itu ditangguhkan pada masa sekarang dan menjadi matlamat utama saya agar dakwaan ini disiasat dan bukan membiarkan saja ia senyap hilang,” katanya.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Pada 14 Feb, Hamid Sultan mengemukakan afidavit setelah 63 muka surat bagi menyokong satu saman pemula yang dikemukakan oleh Sangeet terhadap CJ pada ketika itu.
Dalam saman pemula itu, Sangeet Kaur cuba mendapatkan, antaranya, satu deklarasi bahawa Ketua Hakim Negara telah gagal menjalankan tugas sebagai ketua kehakiman bagi mempertahankan integriti dan kredibalitinya apabila beliau gagal menyiapkan siasatan terhadap dua dakwaan iaitu campurtangan kehakiman terhadap keputusan rayuan kes hasutan mendiang bapanya Karpal Singh dan dalam kes penukaran agama guru tadika, M Indira Gandhi.
– Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/07/anak-mendiang-karpal-singh-mungkin-tarik-balik-saman-terhadap-bekas-ketua-hakim-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Bakal Tertimbus Terus Jika Kalah Sekali Lagi Bekas Ketua Hakim Negara

Umno Bakal Tertimbus Terus Jika Kalah Sekali Lagi Bekas Ketua Hakim Negara

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 252 hits
Umno kalah sekali terbenam sekali lagi mungkin tertimbus Usahlah bertempik di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra jika pemimpin atasan Umno enggan mendesak Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya berundur daripada jawatannya sebagai presiden kata...
Hati Hati Buat Komen Kes Wan Ji Kata Bekas Ketua Hakim Negara

Hati Hati Buat Komen Kes Wan Ji Kata Bekas Ketua Hakim Negara

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 260 hits
Tun Abdul Hamid Mohamad Jangan pula Wan Ji masuk penjara kerana hina Sultan dan ketua pemuda parti komponen PH masuk penjara kerana hina mahkamahTIBA TIBA Wan Ji Wan Hussin menarik perhatian ramai apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata hu...
Bertemu Presiden China Trump Akhirnya Tarik Balik Sekatan Terhadap Huawei

Bertemu Presiden China Trump Akhirnya Tarik Balik Sekatan Terhadap Huawei

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 519 hits
Setelah menguatkuasakan sekatan berani mati terhadap Huawei pada 15 Mei lalu Donald Trump dilaporkan membuka semula sekatan tersebut dan membenarkan syarikat Amerika berurusniaga dengan Huawei Ketika sidang media G20 di Osaka Jepun hari ini...
Tarik Balik Kenyataan Buta Tuli Terhadap Umat Islam Xinjiang

Tarik Balik Kenyataan Buta Tuli Terhadap Umat Islam Xinjiang

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 250 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Pendirian Mujahid boleh jejas hubungan dengan negara Islam lain IsmaBANGI Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mujahid Yusuf Rawa berhubung lawatannya ke Xinjiang China baru baru ini disifatkan seb...
Permohonan Bekas Ketua Risikan Hasanah Cabar Sprm Beku Akaun Bank Ditolak

Permohonan Bekas Ketua Risikan Hasanah Cabar Sprm Beku Akaun Bank Ditolak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 173 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini berjaya membatalkan saman pemula bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia Hasanah Abdul Hamid yang mencabar tindakan suruhanjaya itu membekukan akaun banknya sejak September tah...
Yakeb Bekas Pemain Hoki Negara Dapat Pembelaan

Yakeb Bekas Pemain Hoki Negara Dapat Pembelaan

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 192 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Kedaifan Bekas Atlet Paralimpik Negara Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan

Kedaifan Bekas Atlet Paralimpik Negara Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 423 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Pemerkosa Anak Yang Dibebaskan Hakim Pn Cibinong Dihukum 11 Tahun Oleh Ma

Pemerkosa Anak Yang Dibebaskan Hakim Pn Cibinong Dihukum 11 Tahun Oleh Ma

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 186 hits
HI terdakwa pemerkosa anak berusia 7 dan 14 tahun yang dibebaskan Pengadilan Negeri Cibinong pada 25 Maret 2019 kini harus kembali mendekam di balik jeruji besi
Nak Kena Lempang Ke Bahasa Kasar Ibu Bapa Terhadap Anak Bawa Kesan Jangka Masa Panjang

Nak Kena Lempang Ke Bahasa Kasar Ibu Bapa Terhadap Anak Bawa Kesan Jangka Masa Panjang

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 368 hits
Layanan yang baik kepada orang lain sudah pastinya dapat memberi kebaikan kepada diri sendiri dan juga orang lain Apa tidaknya layanan yang baik dapat melatih diri untuk menghormati orang lain di samping dapat menjaga hati mereka Begitu jug...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ