Anak Malu Takut Jumpa Orang Ini Caranya Bagi Cepat Mesra Bukan Paksa


“Dekat rumah elok, tapi nampak orang ramai automatik malu. Puas pujuk anak last-last jadi pemerhati je.” Ini antara luahan ibu bapa yang anaknya malu dan takut bersosial. Bila difikirkan sampai bila kan?
Menurut Puan Uswatun Hasanah, anak yang dalam kategori ini akan ambil masa sedikit. Jadi ibu bapa kena main peranan dan tiap kali bercakap dengan anak, perbetulkan ayat yang keluar dari mulut kita. Berikut antara penjelasan lebih lanjut.
Percayalah jika saya kata topik ini AMAT dekat dengan saya. Anak kedua saya merupakan seorang anak yang suka menyendiri sewaktu kecil. Suka main sendiri, suka buat hal sendiri. Bukan jenis budak yang akan mulakan langkah pertama untuk pergi menyapa rakan atau pergi dekat dengan kanak-kanak lain.

Jika ada anak orang lain yang mendekati atau cuba nak bermain dengannya, dia buat selamba macam tak nampak saja. Kurang pandai nak jadi ‘friendly’ dengan rakan asing. Untungnya, dia bukan jenis yang akan menangis ketakutan bila di dalam sebarang situasi sosial. Cuma dia seolah jadi ‘shut down’.

Entah kenapa, hal ini cuma berlaku apabila di luar rumah. Sedangkan dia amat meriah bila bersama abangnya atau sepupunya. Hal ini buat saya agak stres kerana setiap kali kami berkumpul bersama jiran-jiran di taman permainan rumah kami, dia seorang saja yang akan melekat di tepi saya atau bermain sendirian di tepi taman. Rasa kasihan pun ada bila tengok dia bermain sendiri. Tapi yang peliknya, dia pula seperti enjoy dengan hal tersebut. Saya saja sebagai maknya yang rasa tak enjoy.

Jujur, saya ada rasa “Apalah yang tak kena dengan dia ni?”. Tambah resah bila orang lain juga mula bertanya tentang kelakuannya. Maka dalam terdesak , saya mula mengugut dan memaksanya untuk keluar sertai rakan lain bermain di taman hampir pada setiap petang. Ke tahap saya sengaja keluar bersama abangnya ke taman di depan rumah pura-pura mahu meninggalkannya sendirian didalam rumah (jarak pagar rumah dan taman cuma +/- 5meter).
Bila dia melekat saja di tepi saya semasa di taman, saya bagai ‘menghalaunya’ untuk dia pergi dari saya. Saya bagai mendapat kesedaran bila pada satu hari saya melihatnya sangat sedih ➡️ terpaksa keluar dari rumah kerana takut ditinggal sendiri dan dalam masa yang sama ‘dihalau’ dari berada berdekatan dengan mamanya sendiri. Dia bagai ‘lost’ dan menyendiri dalam kesedihan.

Bagai ada satu suara dalam kepala saya yang berkata ” Bagaimana dia dapat bermain jika rasa terpaksa dan sedih, dan bagaimana pula rakan lain dapat rasa tertarik untuk mendekatinya jika dia kelihatan seperti seorang budak yang menyedihkan?”.
Dalam rasa bersalah yang amat, saya cari tahu cara untuk bantu anak saya bersosial. 8-9 tahun dulu saya tak ‘terjumpa’ sebarang panduan khusus namun saya faham kunci ideanya iaitu “Jangan Paksa”.

Saya belajar ‘let go’ perasaan nak anak hebat bersosial dengan serta-merta. Saya pilih untuk berinya sebanyak masa yang dia perlukan untuk rasa bersedia. Saya sedar punca utama saya rasa tertekan nak segera anak hebat bersosial adalah kerana:
– Saya rasa sedih bagi pihaknya yang nampak macam tiada kawan. Sedangkan dia OK dan happy saja. Kenapa pula saya yang nak sedih lebih-lebih bagi pihak dia?
– Saya rasa stres sebab saya rasa anak saya nampak tak normal. Tak macam anak orang lain yang pandai berkawan dan paling penting, tak seperti abangnya sendiri yang peramah dan ‘out going’. Saya lupa hakikat setiap anak unik dan ada personaliti tersendiri.
– Saya rasa malu dengan apa yang orang lain mungkin fikir tentang anak saya. Tapi…. itu cuma perasaan saya saja. Entah-entah orang lain bukan kisah sangat dan tak ada masa nak fikir lebih-lebih tentang anak orang lain.

Hasilnya:
Dia berkembang elok menjadi ‘anak normal’ yang suka bermain. Hampir setiap hari, sekitar jam 5 -6 petang, pasti loceng rumah kami akan berbunyi ditekan oleh rakan-rakannya tanda ajak bermain di taman.

Malah dia jadi anak yang mudah empati bila melihat budak lain malu-malu atau tak diendahkan.

Untungnya kini saya terjumpa modul menggendalikan pelbagai isu tingkahlaku toddler yang lengkap dengan skrip dan langkah demi langkah oleh pakar toddler. Nah, saya kongsikan percuma buat anda, salah satu isu popular toddler. Semoga membantu!
Kredit: USWATUN HASANAH MOHD HABIB
KONSULTAN TANGISAN DAN TIDUR BAYI
DBL INSTITUTE
THB EDU ASSC
THE WONDER WEEKS ACADEMY
SLEEPSMART EDUCATION
BIG LITTLE FEELINGS
Tak sabar tunggu baby lahir, nak persiapkan mental dan fizikal sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang ilmu persediaan urus bayi selepas lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma: Misi Mama Sambut Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-e-workshop-misi-mama-cantik-sihat/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Anak Malu & Takut Jumpa Orang, Ini Caranya Bagi Cepat Mesra. Bukan Paksa! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-malu-takut-jumpa-orang-ini-caranya-bagi-cepat-mesra-bukan-paksa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Biar Anak Belajar Sendiri Kena Join Sekali Barulah Dia Cepat Tangkap Teruja

Jangan Biar Anak Belajar Sendiri Kena Join Sekali Barulah Dia Cepat Tangkap Teruja

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 64 hits
Sebagai ibu bapa kita sentiasa berusaha untuk menyediakan yang terbaik untuk anak anak termasuklah pendidikan Seboleh bolehnya kita mahu anak selesa dan cepat tangkap apa yang mereka pelajari Ada sesetengah ibu bapa yang mendaftarkan anak k...
Anak Sebak Jumpa Ibu Lepas Berpisah 30 Tahun

Anak Sebak Jumpa Ibu Lepas Berpisah 30 Tahun

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 117 hits
Anak Sebak Jumpa Ibu Lepas Berpisah 30 Tahun Kita pernah dengar kisah anak diculik lebih 30 tahun bertemu semula dengan ibu kandung Di China contohnya ada kisah saudara kembar terpisah 30 tahun tak sengaja bertemu secara online di media sos...
Silapnya Usia Anak 6 11 Tahun Cepat Sangat Kita Menilai Mereka Tak Pandai

Silapnya Usia Anak 6 11 Tahun Cepat Sangat Kita Menilai Mereka Tak Pandai

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 84 hits
Apabila kanak kanak didedahkan kepada penilaian akademik terlalu awal dalam hidup maka tekanan ke atas mereka untuk memenuhi harapan orang dewasa juga bermula terlalu awal dalam hidup mereka Jika anda mempunyai anak yang akan menamatkan zam...
Takut Ketahuan Punya Anak Lagi Suami Istri Nikah Siri Nekat Membuang Bayinya

Takut Ketahuan Punya Anak Lagi Suami Istri Nikah Siri Nekat Membuang Bayinya

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 71 hits
Ryan menjelaskan berdasarkan fakta dari pemeriksaan terhadap kedua pelaku mereka telah menikah siri pada tahun 2019 silam Dari pernikahan tersebut mereka melahirkan bayi laki laki yang saat ini berusia 1 5 tahun dan diasuh oleh orangtua AS
Isu Sekolah Vernakular Pemimpin Seolah Takut Nak Bela Hak Anak Bangsa

Isu Sekolah Vernakular Pemimpin Seolah Takut Nak Bela Hak Anak Bangsa

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 130 hits
BANGI Tidak mustahil rakyat akan memberontak dan menunjukkan kuasa mereka sekiranya kerajaan berterusan dengan sikap tidak acuh dalam isu isu penting negara Kerajaan seharusnya memiliki pendirian tegas dan adil selain mengutamakan keperluan...
Ibu Check Dulu Dengan Harapan Aafiyah Tak T4kut Tokti Bawa Anak Jumpa Dentist Alamak Banyak Cara Dah Pvjuk Ni

Ibu Check Dulu Dengan Harapan Aafiyah Tak T4kut Tokti Bawa Anak Jumpa Dentist Alamak Banyak Cara Dah Pvjuk Ni

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 73 hits
Penyanyi kesayangan negara Datuk Seri Siti Nurhaliza berkongsi ragam anak sulungnya Siti Aafiyah yang kali pertama bertemu dengan doktor gigi Menerusi hantaran terbaharu di akaun Instagram Siti memaklumkan telah mencuba pelbagai cara untuk ...
Anak Kecil Tak Pandai Sorok Perasaan Kalau Anak Takut Nak Ke Tadika Cari Puncanya

Anak Kecil Tak Pandai Sorok Perasaan Kalau Anak Takut Nak Ke Tadika Cari Puncanya

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 64 hits
Ramai yang bertanya mengenai isu anak anak tidak mahu ke tadika kerana cikgu tersangat garang marah marah dan kuat menghukum fizikal dan kata kata kasar Ini jawapan Ibu Rose Anak anak kecil tidak pandai menyorok perasaan mereka Terutama jik...
Saya Masih Dihantui Kata Kata Terakhir Anak Sebelum Dibunuh Oleh Ibunya Sendiri

Saya Masih Dihantui Kata Kata Terakhir Anak Sebelum Dibunuh Oleh Ibunya Sendiri

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 81 hits
Seorang ayah kepada tiga orang anak yang telah dibunuh oleh isterinya sendiri masih dihantui oleh kata kata terakhir anak lelakinya Isterinya Deirdre Morley 44 yang merupakan ibu kepada anak anaknya didapati tidak bersalah kerana didakwa ti...
Potret Kedekatan Jenderal Dudung Dengan Anak Anak Tni Ada Yang Nangis Saat Dicium

Potret Kedekatan Jenderal Dudung Dengan Anak Anak Tni Ada Yang Nangis Saat Dicium

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 83 hits
Kunjungan kerja Kepala Staf Angkatan Darat Jenderal TNI Dudung Abdurachman di Batam memberikan kesan tersendiri Terdapat momen indah kedekatan pimpinan dengan prajurit dan keluarganya Apalagi momen kala Dudung mencium anak TNI Berikut deret...
Kita Usaha Perbaiki Diri Dah Merasa Semua Kan Elite Reunion Di Hari Raya Abby Abadi Titip Nasihat Buat Sahabat

Najib Enggan Ulas Mengenai Dakwaan Berkahwin Baru Selesai Bicara Terus Balik Rumah

Digari Punca Tolak Palang Nk Masuk Rumah Ini Tindakan Terkini Awal Ashaari Elak Pengurusan B0doh

Isteri Bekas Pengarah Jans Miliki Lebih Rm292 000 Lagi

Tiba Tiba Najib Jadi Pendiam

Pengalaman Menginap Di Park Inn By Radisson Putrajaya Satu Yang Luar Biasa

Cosmoderm Skin Lab Luminous A Solusi Rawatan Wajah Hyperpigmentasi

Singapore Seizes 18kg Heroin In Car From Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bisik Bisik Gelora Slot Akasia TV3

Inilah Bulu Paling Mahal Di Dunia

5 Jenis Boss Yang Disayangi dan Dibenci Rakyat Malaysia

Info Penuh Program Mystery Ranking Show Malaysia Astro Warna 2022

5 Tabiat Memandu Yang Boleh Selamatkan Nyawa Anda


Buat Sendiri Gummy Bear Guna 4 Bahan Je 6 Minit Dah Siap

26 Jam Mummy Dalam Hospital Anak Dah Setahun Ain Edruce Kongsi Momen Kelahiran Soraya

Tim Netral Papua Bintang Kejora Sudah Dirobek Jadi 6 Bagian

Menakar Syarat Bernegara Menuju Pemenuhan Hak Kemerdekaan Bangsa Papua

Comment On Pelaburan Emas Ar Rahnu By Phyllis Sue

Dim Sum Valet Di George Town Yang Ni Halal Punya Lol