Jangan Biar Anak Belajar Sendiri Kena Join Sekali Barulah Dia Cepat Tangkap Teruja


Sebagai ibu bapa, kita sentiasa berusaha untuk menyediakan yang terbaik untuk anak-anak termasuklah pendidikan. Seboleh-bolehnya, kita mahu anak selesa dan cepat ‘tangkap’ apa yang mereka pelajari.  Ada sesetengah ibu bapa yang mendaftarkan anak ke kelas tambahan bagi memastikan anak muda belajar. Kebanyakan kelas tambahan sekarang diadakan secara atas talian dan kadang-kadang menyebabkan kesukaran untuk anak memahami subjek yang diajarkan kepada mereka. Apabila belajar atas talian sangat penting untuk anak dapat ‘adapt’ manakala ibu bapa pula boleh memantau kemajuan mereka dalam setiap subjek termasuklah bahasa asing.

Sumber foto: www.shutterstock.com Bagaimana untuk memantau kemajuan berorientasikan kanak-kanak dan bernilai kepada ibu bapa? Ketua Pegawai Eksekutif Novakid Max Azarov dan Pengarah Pengajian Amy Krolevetskaya berkongsi pengalaman mereka.

Ubah pemantauan kemajuan menjadi pembelajaran bersama dan masa berkualiti dengan anak anda

Memiliki sikap untuk belajar adalah salah satu elemen pembelajaran sepanjang hayat, konsep yang dapat dilihat dan diterapkan dari perspektif yang berbeza: Profesional, peribadi tetapi juga dalam keluarga.

“Belajar bersama anak anda! Proses pembelajaran bersama membantu membina semula model peranan ibu bapa dan anak dan beralih dari cara tradisional Saya memantau kemajuan akademik anda dan menguji anda untuk Kita belajar daripada satu sama lain dan menerokai dunia bersama-sama”, kata Max Azarov, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas untuk platform Novakid ESL dan bapa kepada 3 orang anak.

Dengan pendekatan ini, kawalan kemajuan digantikan dengan minat dan sifat ingin tahu dalam kejayaan kanak-kanak dan penglibatan secara langsung dalam proses tersebut. Ibu bapa juga dapat belajar banyak perkara daripada anak-anak mereka.
Sumber foto: www.shutterstock.com “Jika ibu bapa dan anak-anak mereka menggabungkan kemahiran mereka, mereka boleh menjadi satu pasukan: menjadi lebih baik, belajar lebih baik dan berseronok.  Contohnya pembelajaran bersama adalah ketika ibu bapa bersama anak-anak mencuba permainan digital. Anak-anak secara naluri lebih baik sedikit daripada ibu bapa mereka. Sebaliknya, ibu bapa mungkin lebih reflektif, dan kadang-kadang juga dapat mengesan beberapa masalah, perangkap, seperti bahaya dalam talian. Mereka perlu menerima bahawa setiap dari mereka mempunyai kelebihan tersendiri di dalam sesuatu perkara’, kata Amy Krolevetskaya, Pengarah Pengajian di Novakid.

Sebaliknya, pembelajaran bukan sahaja mengenai pengetahuan sebagai perkara utama, tetapi juga mengenai pendekatan dan format pembelajaran baru. Sekiranya kita bercakap mengenai pembelajaran bahasa asing, maka kurikulum sekolah ibu bapa 20-30 tahun yang lalu sangat berbeza dengan format moden yang tersedia untuk kanak-kanak hari ini – platform digital, program ESL berasaskan permainan dan kaedah yang fokus kepada pertuturan. Belajar untuk belajar semula adalah sisi lain dari pembelajaran bersama.

Cipta ruang selamat untuk hubungan: menjadi diri anda sendiri dengan anak anda dan menarik kepada pengalaman dan emosi mereka

Sentiasa dekat dengan anak anda semasa mereka belajar menjadikan mereka selesa ketika pembelajaran. Kepercayaan dan komunikasi berterusan adalah komponen yang sangat penting dalam proses pembelajaran. Tanpa dua asas ini, terdapat risiko salah faham dan halangan dalam komunikasi antara anak dan ibu bapa.
Sumber foto: www.shutterstock.com Soalan yang seringkali ditanyakan Apa yang kamu belajar di sekolah pada hari ini? boleh mengelirukan, kerana bagi kanak-kanak itu sendiri, proses pembelajaran adalah lebih penting daripada hasil. Sebaliknya anda tanya jika mereka berminat dengan pelajaran itu, jika mereka menyukai topik itu atau jika mereka ingin mengetahui lebih lanjut mengenainya pada masa lapang mereka”, kata Max Azarov.

Adalah sangat penting untuk dapat bertanya soalan, menjadi kreatif, dan menarik emosi dan pengalaman. Minat untuk belajar bukan diukur dengan bilangan peraturan yang dipelajari, tetapi dengan rasa ingin tahu dan pandangan penuh minat seorang kanak-kanak.

“Kebanyakkan ibu bapa terus kepada soalan yang mereka ingin tahu, tetapi ideanya adalah untuk mengetahui sedikit kehidupan seorang anak, tetapi dalam perspektif yang berbeza. Ia bukan tentang menjadi penyoal siasat, anda perlu berada di sana, untuk mudah didekati. Mencipta ruang untuk hubungan adalah strategi yang baik. Ketahui apa yang anak anda sukai dan cuba masuk ke dunia mereka. Cari aktiviti yang menarik untuk anda berdua dan lakukannya, praktikkannya, bincangkan mengenainya”, tegas Amy Krolevetskaya.

Berusaha untuk menjadi pihak ketiga dalam model pembelajaran digital: mengambil bahagian dalam proses dan bersikap proaktif

Begitu juga pembelajaran luar talian, e-pembelajaran memerlukan keibubapaan proaktif yang berterusan. Peranan ibu bapa tidak boleh terhad kepada “pemerhatian luar” dan “penilaian keputusan”.

Untuk membolehkan ibu bapa mengambil bahagian secara aktif dalam proses pembelajaran bahasa Inggeris, platform ESL Novakid telah membangunkan akaun khusus untuk ibu bapa. Ia adalah ruang untuk komunikasi antara guru, sekolah, kanak-kanak dan ibu bapa, dan sistem navigasi yang mudah untuk jadual, kandungan kursus, bonus dan langganan.

“Komen guru berkenaan perkembangan anak dalam setiap kelas boleh dilihat dalam akaun peribadi, ada juga ruangan chat dengan pihak sokongan sekolah Novakid. Segala cadangan daripada ibu bapa pelajar diambil kira. Kami sangat memerlukan maklum balas dan penglibatan ibu bapa dalam proses pembelajaran”, ulas Max Azarov.

Jom, tonton video ini!

 
Dalam bahagian “pencapaian”, anda boleh melihat kemajuan anak anda dalam program kursus, mengetahui topik pembelajaran yang seterusnya dan kerja rumah. Perpustakaan ini mengandungi buku mewarna, video dan bahan tambahan untuk pembelajaran bahasa Inggeris. Novakid menyarankan membuat kerja rumah, bermain permainan pendidikan bersama-sama dengan anak anda. Kongsi pengalaman pembelajaran untuk menjadikannya lebih menyeronokkan, menghiburkan dan berkesan untuk kedua-duanya!
Ketahui lebih lanjut tentang Novakid, klik SINI
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Jangan Biar Anak Belajar Sendiri. Kena Join Sekali, Barulah Dia Cepat ‘Tangkap’ & Teruja! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-biar-anak-belajar-sendiri-kena-join-sekali-barulah-dia-cepat-tangkap-teruja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adik Beradik Jangan Bergaduh Ragam 5 Anak Lelaki Biar Saling Mengalah

Adik Beradik Jangan Bergaduh Ragam 5 Anak Lelaki Biar Saling Mengalah

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 209 hits
Cerita anak lima dengan kesemuanya anak lelaki memang berbeza Pergaduhan kecil setiap hari usik mengusik itu perkara biasa bagi lima beradik lelaki Setiap hari ada sahaja aktiviti diluar jangka Mak ayah perlu bersedia Inilah yang dikongsika...
Curi Tabung Masjid Orang Awam Jangan Ambil Tindakan Sendiri

Curi Tabung Masjid Orang Awam Jangan Ambil Tindakan Sendiri

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 225 hits
Kes seorang remaja mencuri tabung masjid dan kemudian dimandikan seperti jenazah untuk memberi keinsafan tidak sewajarnya dilakukan dalam kalangan orang awam Jawatankuasa Pilihan Khas Hal Ehwal Wanita dan Kanak Kanak dan Pembangunan Sosial ...
Jangan Ris4u Semoga Cepat Sembuh Azwan Ali Masuk Icu Ak1bat Ker4cunan Makanan

Jangan Ris4u Semoga Cepat Sembuh Azwan Ali Masuk Icu Ak1bat Ker4cunan Makanan

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 230 hits
Pengacara dan pelakon sens4si bermvlut l4ntang Azwan Ali terp4ksa dimasukkan ke sebuah pusat perubatan ak1bat ker4cunan makanan Azwan atau lebih dikenali sebagai Diva AA menerusi Twitter berharap kesihatannya kembali pulih dan peminat tidak...
Jangan Biarkan Anak Ralit Screen Time Ada Hadnya Bertegaslah Dengan Anak

Jangan Biarkan Anak Ralit Screen Time Ada Hadnya Bertegaslah Dengan Anak

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 127 hits
Semakin anak kecil kita membesar semakin kuat rasa ingin tahu mereka dalam segala hal Kita hanya tahu luaran namun di dalam diri anak itu sendiri kita tak mampu untuk mengawalnya Ada baiknya kita pantau anak kecil kita yang masih lagi kecil...
Dua Askar Israel Maut Ditembak Pasukan Sendiri

Dua Askar Israel Maut Ditembak Pasukan Sendiri

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 254 hits
Dua askar Israel maut ditembak pasukan sendiri BAITULMUQADDIS Dua pegawai tentera Israel terbunuh selepas terlibat dalam satu insiden tembakan ketika mereka melakukan rondaan pada waktu malam lapor agensi berita United Press International s...
Masa Anak Kecil Je Ada Moment Macam Ni Jangan Stress Aidid Marcello

Masa Anak Kecil Je Ada Moment Macam Ni Jangan Stress Aidid Marcello

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 153 hits
Melihat gelagat anak kadang kadang buat kita rasa nak tergelak ada masa terasa juga stress datang melanda Bagi pengacara popular Aidid Marcello moment anak sedang membesar adalah moment yang paling indah Menurutnya moment seperti ini hanya ...
Jangan Buatkan Kerja Sekolah Untuk Anak Ini Cara Yang Betul Untuk Bantu Anak Buat Kerja Sekolah

Jangan Buatkan Kerja Sekolah Untuk Anak Ini Cara Yang Betul Untuk Bantu Anak Buat Kerja Sekolah

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 164 hits
Kerja sekolah memainkan peranan yang besar dalam pendidikan setiap kanak kanak Kerja sekolah mengambil kira sehingga lebih 50 peratus daripada prestasi pelajar Tambahan pula setiap ibu bapa pasti inginkan anak anak mereka mendapat skor yang...
Mungkin Anak Akan Tolak Makanan Buat Pertama Kali Mama Jangan Down

Mungkin Anak Akan Tolak Makanan Buat Pertama Kali Mama Jangan Down

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 145 hits
Memberi anak makanan pejal adalah salah satu pencapaian penting dalam perkembangan anak anda Dalam artikel ini kami akan membincangkan mengenai tips untuk memulakan makanan pejal pada anak anda Pilih masa yang tepat untuk mula beri makanan ...
Pm Gagal Kah Kah Lain Kali Jangan Syiok Sendiri

Pm Gagal Kah Kah Lain Kali Jangan Syiok Sendiri

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 114 hits
1 Baguslah kalau sudah sedar dan mengaku yang pelaksanaan sistem Radio Frequency Identification di seluruh Lebuh Raya Utara Selatan gagal mencapai matlamat malah menyusahkan pengguna 2 Dilaporkan yang PLUS Malaysia Berhad telah atau akan me...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen