Anak Faham Je Apa Saya Cakap Tapi Tak Bercakap Lagi Yakin Ke Anak Anda Betul Betul Faham


Memang ada kanak-kanak yang mempunyai kefahaman yang sepatutnya dengan usia mereka tapi masih belum bercakap, tetapi ramai sebenarnya masih belum bercakap disebabkan oleh kurang kefahaman. Tapi mereka bijak dengan tingkahlaku mereka hingga membuatkan parents sangka anak-anak ini faham.
Baca Selanjutnya:
Nak Masa Hadapan Pendidikan Anak Terjamin? Persiapan Haruslah Bermula Dari Sekarang!  

Ok, saya akan terangkan macam mana yang dikatakan kanak-kanak nampak macam faham, tapi sebenarnya tak faham.

MEMBUAT PILIHAN
Bila kita memberi pilihan pada kanak-kanak, mereka biasanya memang akan ambil tak kisah samaada mereka nak atau tak nak.. Ini membuatkan parents percaya yang anak boleh faham dan membuat pilihan. Untuk mengenalpasti samada anak betul-betul faham atau tidak, perhatikan betul-betul perkataan yg anda gunakan.. sebab biasanya kanak-kanak akan mengambil perkataan terakhir yang anda sebut. Oleh itu, cuba tukar kedudukan perkataan setiap kali memberi pilihan.. contohnya “nak lego ke puzzle?” Anak mungkin akan menjawab “puzzle” kerana ia adalah perkataan terakhir yg mereka dengar. Kemudian tanya semula “nak puzzle ke lego?” Sekiranya anak menjawab “lego”, mmg jelas lah anak tak faham soalan tersebut.. tapi hanya menyebut perkataan terakhir yang didengarnya saja..
TUMPUAN BERSAMA
Kanak-kanak mungkin menggunakan tumpuan bersama ini untuk berpura-pura menunjukkan mereka faham. Ini terjadi bila parents melihat ke arah objek dan kanak-kanak juga melihat ke arah objek yang sama. Contoh bila ibu bertanya, “mana kasut” dan tanpa disedari, ibu memang sedang melihat ke arah kasut.
Oleh itu, pastikan anda TIDAK melihat ke arah objek yang anda sebutkan.. contohnya bila anda memberi arahan “bagi mama kasut”, anda melihat ke arah kanak-kanak atau lihat ke arah objek lain.. Jika anak mengambil kasut, bermaksud mereka faham.. tapi sekiranya mereka mengambil objek lain yang anda tengok, itu menunjukkan yang mereka masih tidak faham.
MENGIKUT RUTIN
Kanak-kanak memang bagus dalam mengikut rutin.. ada kalanya kita akan nampak anak boleh mengikut apa yang cikgu di sekolah arahkan. Contohnya apabila cikgu meminta semua kanak-kanak untuk beratur, jika anak anda seorang yang ‘observer’, mereka akan melihat apa yang dilakukan oleh kanak-kanak lain dan meniru pergerakan mereka.
Di rumah, mereka akan dapat lakukan sesuatu yang rutin tanpa perlu memahami arahan dari parents.. Sebagai contoh, sudah menjadi kebiasaan yang diajar oleh parents, lepas makan kanak-kanak perlu meletakkan pinggan ke singki.. atau pun selepas membuka gula-gula, kanak-kanak perlu membuang plastik gula-gula ke dalam tong sampah. Jadi bila parents memberi arahan “buang sampah ni”, anak akan terus bawa ke tong sampah walaupun anak tidak faham arahan kerana situasi itu yang biasa terjadi.

MENGGUNAKAN OBJEK MENGIKUT KEGUNAANNYA
Contoh yang mudah untuk kita faham adalah, anda beri arahan “Baling bola” semasa sedang bermain bola dengan anak. Nampak seperti anak betul-betul faham arahan tersebut kan. Tapi jika difikir semula, memang itu fungsi bola: untuk dibaling. Jika anda beri arahan “duduk atas bola” dan anak boleh buat, boleh kita cakap yang mereka betul-betul faham, sebab sangat pelik bola digunakan untuk duduk.
GUNAKAN KEDUDUKAN DALAM ARAHAN
Biasanya parents jarang atau kurang memberi perhatian kefahaman pada kedudukan, kerana selalunya anak boleh je buat arahan yang melibatkan kedudukan. Sebagai conoth “buang sampah dalam tong sampah” dan anak memang buang dalam tong samaph.. kerana sampah memang kita akan letak di dalam tong.. tapi jika anda memberi arahan “letak sampah di luar tong sampah” mungkin akan berbeza, kerana adalah pelik dan tak biasa untuk kita letakkan sampah di luar tong sampah.
Jadi, untuk bertul-betul kenalpasti sama ada anak faham arahan yang melibatkan kedudukan (atas, bawah, luar, dalam, depan, belakang), anda boleh cuba memberi arahan yang tak masuk akal atau diluar kebiasaan, seperti “letak mainan bawah kotak” atau “letak patung bawah katil”.. Atau untuk periksa samaada anak faham dalam dan luar, anda boleh lakukan aktiviti seperti gunakan kotak atau bas yang boleh dibuka pintu / bumbung.. kemudian letakkan beberapa blocks di luar dan di dalam kotak/bas.. dan beri arahan.. “letak block dalam bas” dan “keluarkan block dari bas”.. jadi kita boleh tahu yang anak betul-betul faham atau tidak konsep tersebut.

JADI MAKSUDNYA APA?
Maksudnya, kita kadang-kadang “assume” yang anak faham, tapi sebenarnya , mereka sedang melakukan perkara yang biasa dilakukan.. dalam erti kata lain “common sense”. Tapi perlu diingat juga, kita perlu lihat umur anak dan keupayaan untuk mereka memahami arahan.. sebab setiap peringkat umur ada kebolehannya tersendiri..
Tetapi, jika anak sudah melebihi usia 18 bulan tapi masih belum juga bercakap, dan kerap kali parents mengatakan “anak saya faham semua arahan tapi tak bercakap”.. di sini lah perlunya penilaian yang lebih terperinci untuk kefahaman mereka.. Jangan takut dan risau untuk berjumpa Speech Therapist berhampiran anda untuk penilaian.. Tak rugi untuk anda tahu kan.
Sumber: Aishah Kassim
The post “Anak Faham Je Apa Saya Cakap Tapi Tak Bercakap Lagi” Yakin Ke Anak Anda Betul-Betul Faham? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-faham-je-apa-saya-cakap-tapi-tak-bercakap-lagi-yakin-ke-anak-anda-betul-betul-faham/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 501 hits
Bayi yang masih kecil jangkitan mudah berlaku Cium didukung orang yang individu lain boleh mendedahkan mereka kepada pelbagai penyakit Antibodi bayi tidak sekuat orang dewasa Ketahanan tubuhnya sedang dibina dan ini mendedahkan kepada pelba...
Simple Tapi Amat Berkesan Bagi Anak Murid Faham

Simple Tapi Amat Berkesan Bagi Anak Murid Faham

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 356 hits
Kisah viral sebuah video bagaimana seorang guru sekolah menengah memberi kefahaman kepada murid muridnya memahami fungsi jantung serta bagaimana peredaran darah dari jantung ke seluruh anggota tubuh manusia Hanya dengan tapak tangan pelajar...
Dengan Anak Tak Boleh Cakap Pusing Pusing Mereka Tak Faham Ozlynn Kongsi Cara Disiplinkan Anak

Dengan Anak Tak Boleh Cakap Pusing Pusing Mereka Tak Faham Ozlynn Kongsi Cara Disiplinkan Anak

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 325 hits
Pelakon Ozlynn menerusi akaun instagram Jozlynn yang dikongsi bersama suaminya Johan Raja Lawak memuatnaik sebuah video dimana gelagat Chantiq sedang melayan baby Moleiq subuh tadi Menerusi kepsyen video tersebut Ozlynn berkongsi dengan pan...
Tak Payah Kahwinlah Wanita Sebenarnya Lagi Bahagia Kalau Tak Ada Suami Atau Anak Betul Ke

Tak Payah Kahwinlah Wanita Sebenarnya Lagi Bahagia Kalau Tak Ada Suami Atau Anak Betul Ke

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 554 hits
Perempuan selalu disuruh kahwin awal kalau dah nak cecah umur 30 orang sekeliling dah mula sibuk tanya bila nak kahwin lepastu kena cop andartu Menurut Mirror lain pula seorang pakar kebahagiaan Profesor Paul Dolan berkata keinginan untuk s...
Telur Dadar Halia Bukan Hanya Sedap Tapi Baik Untuk Penghidap Asma Anak Anak Pun Suka

Telur Dadar Halia Bukan Hanya Sedap Tapi Baik Untuk Penghidap Asma Anak Anak Pun Suka

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 342 hits
Bagi penghidap asma selain bergantung kepada ubat ubatan seperti inhaler dan sebagainya menjaga pemakanan adalah menjadi satu keutamaan Ramai penghidap asma alah dengan bermacam jenis makanan tetapi tidak semua penghidap asma mengalami alah...
Sebelum Ajar Anak Menabung Ajar Dulu Dia Value Duit Sampai Dia Faham Untuk Menabung

Sebelum Ajar Anak Menabung Ajar Dulu Dia Value Duit Sampai Dia Faham Untuk Menabung

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 335 hits
Menjelang hari raya pasti yang paling seronok ialah anak anak Yelah duit raya pasti menjadi perhatian anak anak berbanding makanan Ketika ini lah anak anak akan sibuk mengira hasil duit raya Baca Selanjutnya Ibu bapa jangan terlalu cepat me...
Dia Minta Rm50 Nak Beli Gam Tapi Saya Tak Layan Berang Tak Dapat Duit Anak Saudara Bakar Rumah Pusaka 3 Beradik Buta

Dia Minta Rm50 Nak Beli Gam Tapi Saya Tak Layan Berang Tak Dapat Duit Anak Saudara Bakar Rumah Pusaka 3 Beradik Buta

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 419 hits
Tiga beradik warga emas yang cacat penglihatan tinggal sehelai sepinggang selepas rumah pusaka yang berusia lebih 100 tahun yang didiami mereka di Kampung Titi Besi musnah dibakar oleh anak saudara sendiri Dalam kejadian yang berlaku pada j...
Pernah Beri Sepenuh Kasih Sayang Tapi Anak Tinggalkan Ayah Lumpuh Di Rumah Kebajikan

Pernah Beri Sepenuh Kasih Sayang Tapi Anak Tinggalkan Ayah Lumpuh Di Rumah Kebajikan

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 260 hits
Semangat untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri kian dirasai walaupun Ramadhan masih berbaki beberapa minggu lagi Kebiasaannya seisi keluarga akan mula sibuk menyiapkan segala persiapan bagi menyambut hari kemenangan ini Namun di kala orang l...
Mat Sabu Broken Tapi Pernah Dengar Hadi Cakap English

Mat Sabu Broken Tapi Pernah Dengar Hadi Cakap English

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 678 hits
Oleh RAMMTengok ramai yang dok perlekeh Mat Sabu Peliknya ramai pimpinan PAS Aku akui dari sudut komunikasi tambah berbahasa Inggeris Mat Sabu punya kekurangan Itu semua maklum dari Mat Sabu dalam PAS lagi dalam soal Jawab dengan media pun ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally