Anak Anak Menc4rut Ini Tindakan Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan


Geram kan kalau anak tiba-tiba menuturkan perkataan yang tidak baik-kasar, kesat atau lucah. Dalam kepala ligat berfikir, mana pulak dia belajar perkataan tak elok ni, emosi jadi tak terkawal. Panngg….tangan si ibu hinggap di paha anak dan kemudian tangisan si kecil terhambur. Adakah ini cara sebenar mengendalikan situasi sebegini!
Tentu ramai ibu bapa yang mengalami situasi sebegini? Perkongsian daripada Encik Hazhari Ismail, pensyarah pendidikan awal kanak-kanak berkenaan hal ini diharapkan dapat membantu ibu baa melalui fasa ini dengan baik.
ANAK SAYA CAKAP PERKATAAN YANG TAK ELOK?
Kanak-kanak biasanya ‘belajar’ perkataan yang tidak elok dari sekeliling seperti mencarut, menyumpah atau kata-kata yang negatif. Bila sebut sekeliling, bukan sekadar dari orang dewasa, bahkan ia termasuklah dari rakan sebaya, TV dan internet, atau jika yang dah pandai baca sikit, boleh jadi dari tulisan.
Kadang-kadang kita risau, kita sedaya upaya menjaga perkataan yang disebut di rumah dengan perkataan yang baik. Tetapi, kita terkejut bila tiba-tiba terpacul dari mulut si kecil seperti bodoh atau kata-kata kesat yang lain. Kalau ada saudara mara yang terdengar, kita yang malu.
Kita pun mungkin tuduh sesiapa mungkin perkataan itu dari Taska atau Tadika, mungkin bila bawa main ke taman permainan dan mendengar dari kanak-kanak lain yang bermain di tempat yang sama.
Ini adalah sifat semula jadi manusia untuk belajar berkomunikasi dengan mendengar perbualan dari sekeliling, kemudian perbendaharaan kata mereka pun bertambah (vocab) dan tadaaaa, mereka pun boleh turut sama berbual.
ANAK SEAWAL DUA TAHUN BOLEH TAHU 1 PERKATAAN TAK ELOK!
Kajian dari Stanford Universiti di bawah pakar bahasa, Melissa Mohr ada menyatakan dalam setiap bahasa, ada lebih kurang 0.7% perkataan berbentuk ‘swearing’ yang mana perkataan ini lebih banyak dituturkan di dalam perbualan harian. Melissa juga menekankan kaitan yang significant kenapa kanak-kanak boleh tahu sekurang-kurangnya satu perkataan yang tidak elok pada umur 2 tahun!
Sebab pada umur bawah 3 tahun, Montessori merujuk otak kanak-kanak di bawah unconscious mind. Mereka akan serap apa sahaja dan mendengar apa sahaja yang berata di sekeliling. Di dalam Islam, umur begini kita kata kan belum mumayyiz iaitu tidak tahu membezakan yang mana baik dan buruk sehingga umur 6/7 tahun.

KENAPA IA BERLAKU?
Jadi, kenapa kanak-kanak cakap perkataan yang tidak baik?
Sebab mereka tak tahu. Benar, mereka tak tahu pun perkataan yang dia tiru adalah perkataan yang tidak baik. Mereka hanya memerhati dari sekeliling (atau menonton), perkataan yang digunakan dengan situasi-situasi tertentu. Oh, bila berlaku situasi begini, kena sebut perkataan ini.
Contoh,
Kalau kawan ejek, kena sebut bodoh. Kalau kena marah, kena sebut pukul kang.
Kalau hilang barang, kena maki orang.
Mereka tidak akan tahu menggunakan perkataan tersebut kalau orang sekeliling tidak menggunakan. Mereka pun kadang-kadang bereksperimen dengan perkataan yang digunakan itu betul atau tidak dalam pelbagai konteks dan situasi. Adakah perkataan itu perkataan yang kelakar? atau menarik perhatian? atau buat orang lain sedum dan marah?
Mereka cuma tak tahu.
BEHAVIOR MODIFICATION
Kita dibiasakan dengan kaedah ‘behavior modification’ iaitu untuk mengubah tingkah laku kanak-kanak, kita perlukan sesuatu seperti reinforcement (pengukuhan/peneguhan) dan punishment (hukuman). Dua-dua itu bertujuan untuk meningkatkan tingkah laku yang baik, atau membuang tingkahlaku yang tidak baik.
Cuma kadang-kadang kita tersilap. Sebab ibu bapa pun panik. Kali pertama kan dengar. Kita ter ‘overreact’ dengan situasi yang terjadi. Kalau ibu bapa terdengar anak sebut perkataan yang tidak elok, apa yang ibu bapa buat? Ya, lazimnya kita akan terus marah mereka. Atau terus melakukan proses reinforcement atau punishment. Anak pun terpinga-pinga kena marah. Ini yang selalu terjadi.
APA YANG KITA KENA BUAT?
#1 Tenang, dan bagi tahu kepada anak yang perkataan itu tidak elok dan tidak boleh digunakan. Bagi pilihan perkataan yang lain yang lebih baik dan sesuai. Bagi tahu yang perkataan yang tidak elok itu sama sakitnya macam kena tumbuk or cubit.
#2 Jangan gelak! Kita mungkin kelakar sebab si kecil cakap benda yang tak elok atau salah tempat. Ingat ya tadi, mereka nak explore penggunaan perkataan either perkataan itu untuk marah ke, sedih ke, lucu ke.. Kalau kita gelak, mereka akan salah faham dan akan ulang berulangkali.
#3 Tolong check apa yang ditonton. TV ke, Youtube ke. Bukan boleh percaya sangat rancangan kanak-kanak ini.
#4 Berbalik kepada kita, tengok diri sendiri berbual bagaimana. Mungkin kita secara tak sedar tersebut depan anak ke. Berborak dekat telefon dengan kawan sambil menyumpah. Kalau perasan silap kita, cepat-cepat bagi tahu dekat anak perkataan itu tidak sesuai dan minta maaf.
#5 Kalau ada improvement, anak tak sebut perkataan yang tidak elok even dalam situasi yang sama, jangan lupa puji! Pujian merupakan salah satu positive reinforcement untuk meningkatkan tingkat laku yang baik. Ini lebih efektif.
#6 Yang paling penting, konsisten. Kalau hari ini kita tegur guna perkataan lain, esok kita biarkan dia sebut perkataan tak elok, pun tak jadi juga. Istiqamah dalam mengubah tingkah laku anak-anak. Jangan on-off bila teringat.
Tapi ingat ya, setiap anak berbeza. Maka hasilnya juga berbeza, cepat atau lambat je.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/03/anak-anak-menc4rut-ini-tindakan-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Bergaduh Apa Perlu Anak Lakukan

Ibu Bapa Bergaduh Apa Perlu Anak Lakukan

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 183 hits
Soalan Ibu bapa saya sering bergaduh dan sering membuatkan saya dan adik beradik merasa sedih Keadaan menjadi semakin teruk apabila saya dan adik saya akan menduduki peperiksaan yang penting Saya sangat pening dan runsing memikirkan keadaan...
Sebagai Anak Kita Patut Tahu Bahagiakan Hati Ibu Bapa Jika Kita Ingin Berjaya

Sebagai Anak Kita Patut Tahu Bahagiakan Hati Ibu Bapa Jika Kita Ingin Berjaya

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 242 hits
Sebagai Anak Kita Patut Tahu Bahagiakan Hati Ibu Bapa Jika Kita Ingin Berjaya Rupanya belum habis isu tentang anak perempuan kena bertanggung jawab pada ibu sekali pun tak bekerja kita patut tahu bahagiakan hati orang tua Itulah yang cuba d...
Ibu Bapa Perlu Amal 7 Doa Ini Supaya Anak Dengar Kata Dan Rajin Solat Sejak Kecil

Ibu Bapa Perlu Amal 7 Doa Ini Supaya Anak Dengar Kata Dan Rajin Solat Sejak Kecil

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 269 hits
Doa ibu untuk anak tiada hijabnya Justeru dalam apa jua keadaan sentiasa doakan anak anak Malah tatkala mereka melakukan perkara yang tidak disenangi adalah lebih baik terus mendoakan kebaikan daripada mengeluarkan kata kata kesat Dalam pad...
Anak Lambat Menulis Mungkin Dia Ada Masalah Penglihatan Ibu Bapa Perlu Dapatkan Rawatan Segera

Anak Lambat Menulis Mungkin Dia Ada Masalah Penglihatan Ibu Bapa Perlu Dapatkan Rawatan Segera

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 159 hits
Cikgu mengadu anak saya lambat menulis Anak saya berusia 6 tahun Dia akan tengok pada White Board dengan sangat lama kemudian dia akan menulis satu persatu huruf sambil merujuk kembali white board untuk menulis huruf seterusnya Dia akan men...
Suka Menyampuk Cakap Orang Tua Masuk Bilik Tuan Rumah Ibu Bapa Wajib Tegur Perangai Anak Elak Makin Parah

Suka Menyampuk Cakap Orang Tua Masuk Bilik Tuan Rumah Ibu Bapa Wajib Tegur Perangai Anak Elak Makin Parah

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 273 hits
Biasa kita lihat bila bertandang ke rumah sesiapa pada hari raya mahupun hari biasa ada kanak kanak yang suka masuk bilik orang tanpa minta izin berlari lari dalam rumah buka peti sejuk tuan rumah Tanpa sedar anak ini melampau batas dan ket...
Hukum Ibu Bapa Menggunakan Harta Anak Anak

Hukum Ibu Bapa Menggunakan Harta Anak Anak

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 231 hits
Soalan Apakah hukum ibu bapa yang menggunakan duit simpanan anak anak tetapi menggantikan semula duit tersebut Boleh terangkan sedikit mengenai perkara ini Terima kasih Jawapan Dalam kehidupan harian yang kian mencabar sering kali terjadi p...
Ibu Bapa Dakwa Guru Tahfiz Cium Bibir Anak Dan Paksa Mereka Urut Badannya

Ibu Bapa Dakwa Guru Tahfiz Cium Bibir Anak Dan Paksa Mereka Urut Badannya

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 309 hits
Sekumpulan ibu bapa mendakwa guru di sebuah sekolah tahfiz telah mendera anak anak mereka Dalam video dua minit yang viral di media sosial menunjukkan pihak ibu bapa berdepan dengan seorang guru di sekolah tersebut Berdasarkan video itu ibu...
Tular Anak Pakai Uniform Polis Ibu Habiskan Ratusan Ringgit Untuk Inspektor Matin

Tular Anak Pakai Uniform Polis Ibu Habiskan Ratusan Ringgit Untuk Inspektor Matin

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 711 hits
Tular anak pakai uniform polis ibu habiskan ratusan ringgit untuk Inspektor Matin Baru baru ini gambar seorang kanak kanak lelaki yang memakai pakaian seragam polis menjadi tular di laman media sosial Ia menjadi perhatian apabila kanak kana...
Pembantu Menteri Sabah Bosan Layan Permintaan Ibu Bapa Siswazah

Pembantu Menteri Sabah Bosan Layan Permintaan Ibu Bapa Siswazah

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 236 hits
KUALA LUMPUR Ahli Dewan Undangan Negeri Moyog Jennifer Lasimbang secara terbuka semalam melahirkan rasa tidak puas hati dengan kerenah sesetengah ibu bapa yang mendesaknya mencari kerja kepada siswazah menganggur Jennifer atau lebih dikenal...
Misi Labour Room Tanya Banyak Kali Sebab Sayang Tak Mahu Ada Kes Tertukar Baby

Permohonan Bantuan Zakat Kecemasan Maiwp 3 0

Use Cpo Export Duty Collection To Subsidise Cooking Oil

Jawatan Kosong Lembaga Getah Malaysia

Lee Kwangsoo Ucap Terima Kasih Buat Peminat Running Man Lee Sunbin Beri Komen Sokongan

Selawat Istighfar Kabir Bacaan Bazli Unic Makna Bacaan Dalam Rumi Terjemahan

Upuonline Reopens From Tomorrow For Spm 2020 Leavers

Bayi Dalam Kotak Dibuang Di Pondok Bas



6 Monyet Dengan Wajah Paling Pelik Dan Menakutkan Di Dunia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Love Elsa Slot Megadrama Astro

5 Pemain Bola Sepak Berprofil Tinggi Yang Meninggal Dunia Atas Padang

5 Masalah Biasa Yang Dihadapi Golongan Bijak Pandai

Kenali Penulis Kisah Seram No 1 di Malaysia Tamar Jalis


Jenama Fanbo Penjagaan Dan Kecantikan Wajah Untuk Orang Asia

Till Putra Lrt Adjudicatng Committee Is Establised

Thomas Arya Seandainya Chord

Pasha Pasti Ada Harapan Chord

Percubaan Pertama Kali Masak Nasi Kuning Berjaya

Buat Duit Rm10k Dari Rumah