Ambilkan Mama Kasut Jangan Tunjuk Pandang Biar Anak Cari Cara Nak Tahu Anak Faham Arahan


“Anak saya faham je arahan, tapi tak bercakap lagi”
Ayat yang biasa disebut oleh parents bila ditanya mengenai anak faham atau tak. Ya memang ada kanak-kanak yang mmpunyai kefahaman yang sepatutnya dengan usia mereka tapi masih belum bercakap, tetapi ramai sebenarnya masih belum bercakap disebabkan oleh kurang kefahaman. Tapi mereka bijak dengan tingkahlaku mereka hingga membuatkan parents sangka anak-anak ini faham.
Kredit: Freepik Macam mana tu? Ikuti perkongsian dari Puan Aishah Kassim, Speech therapist · Occupational therapist.
Ok, saya akan terangkan macam mana yang dikatakan kanak-kanak nampak macam faham, tapi sebenarnya tak faham.
MEMBUAT PILIHAN
Bila kita memberi pilihan pada kanak-kanak, mereka biasanya memang akan ambil tak kisah samaada mereka nak atau tak nak.. Ini membuatkan parents percaya yang anak boleh faham dan membuat pilihan. Untuk mengenalpasti samada anak betul-betul faham atau tidak, perhatikan betul-betul perkataan yg anda gunakan.. sebab biasanya kanak-kanak akan mengambil perkataan terakhir yang anda sebut. Oleh itu, cuba tukar kedudukan perkataan setiap kali memberi pilihan.. contohnya “nak lego ke puzzle?” Anak mungkin akan menjawab “puzzle” kerana ia adalah perkataan terakhir yg mereka dengar. Kemudian tanya semula “nak puzzle ke lego?” Sekiranya anak menjawab “lego”, mmg jelas lah anak tak faham soalan tersebut.. tapi hanya menyebut perkataan terakhir yang didengarnya saja..
TUMPUAN BERSAMA
Kanak-kanak mungkin menggunakan tumpuan bersama ini untuk berpura-pura menunjukkan mereka faham. Ini terjadi bila parents melihat ke arah objek dan kanak-kanak juga melihat ke arah objek yang sama. Contoh bila ibu bertanya, “mana kasut” dan tanpa disedari, ibu memang sedang melihat ke arah kasut.
Oleh itu, pastikan anda TIDAK melihat ke arah objek yang anda sebutkan.. contohnya bila anda memberi arahan “bagi mama kasut”, anda melihat ke arah kanak-kanak atau lihat ke arah objek lain.. Jika anak mengambil kasut, bermaksud mereka faham.. tapi sekiranya mereka mengambil objek lain yang anda tengok, itu menunjukkan yang mereka masih tidak faham.
MENGIKUT RUTIN
Kanak-kanak memang bagus dalam mengikut rutin.. ada kalanya kita akan nampak anak boleh mengikut apa yang cikgu di sekolah arahkan. Contohnya apabila cikgu meminta semua kanak-kanak untuk beratur, jika anak anda seorang yang ‘observer’, mereka akan melihat apa yang dilakukan oleh kanak-kanak lain dan meniru pergerakan mereka.
Di rumah, mereka akan dapat lakukan sesuatu yang rutin tanpa perlu memahami arahan dari parents.. Sebagai contoh, sudah menjadi kebiasaan yang diajar oleh parents, lepas makan kanak-kanak perlu meletakkan pinggan ke singki.. atau pun selepas membuka gula-gula, kanak-kanak perlu membuang plastik gula-gula ke dalam tong sampah. Jadi bila parents memberi arahan “buang sampah ni”, anak akan terus bawa ke tong sampah walaupun anak tidak faham arahan kerana situasi itu yang biasa terjadi.
MENGGUNAKAN OBJEK MENGIKUT KEGUNAANNYA
Contoh yang mudah untuk kita faham adalah, anda beri arahan “Baling bola” semasa sedang bermain bola dengan anak. Nampak seperti anak betul-betul faham arahan tersebut kan. Tapi jika difikir semula, memang itu fungsi bola: untuk dibaling. Jika anda beri arahan “duduk atas bola” dan anak boleh buat, boleh kita cakap yang mereka betul-betul faham, sebab sangat pelik bola digunakan untuk duduk.
GUNAKAN KEDUDUKAN DALAM ARAHAN
Biasanya parents jarang atau kurang memberi perhatian kefahaman pada kedudukan, kerana selalunya anak boleh je buat arahan yang melibatkan kedudukan. Sebagai conoth “buang sampah dalam tong sampah” dan anak memang buang dalam tong samapah.. kerana sampah memang kita akan letak di dalam tong.. tapi jika anda memberi arahan “letak sampah di luar tong sampah” mungkin akan berbeza, kerana adalah pelik dan tak biasa untuk kita letakkan sampah di luar tong sampah.
Jadi, untuk bertul-betul kenalpasti sama ada anak faham arahan yang melibatkan kedudukan (atas, bawah, luar, dalam, depan, belakang), anda boleh cuba memberi arahan yang tak masuk akal atau diluar kebiasaan, seperti “letak mainan bawah kotak” atau “letak patung bawah katil”.. Atau untuk periksa samaada anak faham dalam dan luar, anda boleh lakukan aktiviti seperti gunakan kotak atau bas yang boleh dibuka pintu / bumbung.. kemudian letakkan beberapa blocks di luar dan di dalam kotak/bas.. dan beri arahan.. “letak block dalam bas” dan “keluarkan block dari bas”.. jadi kita boleh tahu yang anak betul-betul faham atau tidak konsep tersebut..
Jadi MAKSUDNYA APA?
Maksudnya, kita kadang-kadang “assume” yang anak faham, tapi sebenarnya , mereka sedang melakukan perkara yang biasa dilakukan.. dalam erti kata lain “common sense”. Tapi perlu diingat juga, kita perlu lihat umur anak dan keupayaan untuk mereka memahami arahan.. sebab setiap peringkat umur ada kebolehannya tersendiri..
Tetapi, jika anak sudah melebihi usia 18 bulan tapi masih belum juga bercakap, dan kerap kali parents mengatakan “anak saya faham semua arahan tapi tak bercakap”.. di sini lah perlunya penilaian yang lebih terperinci untuk kefahaman mereka.. Jangan takut dan risau untuk berjumpa Speech Therapist berhampiran anda untuk penilaian.. Tak rugi untuk anda tahu kan.
The post “Ambilkan Mama Kasut” Jangan Tunjuk & Pandang, Biar Anak Cari! Cara Nak Tahu Anak Faham Arahan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ambilkan-mama-kasut-jangan-tunjuk-pandang-biar-anak-cari-cara-nak-tahu-anak-faham-arahan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Nak Anak Memilih Makan Sejak Dari Bayi Mama Cuba Buat 5 Tip Ini Pasti Membantu

Tak Nak Anak Memilih Makan Sejak Dari Bayi Mama Cuba Buat 5 Tip Ini Pasti Membantu

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 393 hits
Masalah anak memilih makanan hampir dilalui oleh semua ibu Ada yang tak mahu makan langsung hanya minum susu sahaja ada juga yang hanya makan benda yang sama sahaja dan ada juga yang kalau nak makan terpaksa berperang ke hulu ke hilir nak s...
Nak Ayam Goreng Macam Dalam Tv Pernah Tak Anak Minta Macam Ni Kalau Pernah Mama Ayah Kena Buat Sesuatu

Nak Ayam Goreng Macam Dalam Tv Pernah Tak Anak Minta Macam Ni Kalau Pernah Mama Ayah Kena Buat Sesuatu

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 258 hits
Mmm sedapnya ayam goreng tu Ibu tengah hari nanti Alia nak makan ayam goreng macam dalam TV tu ya Ayah nanti bila ayah pergi kedai tolong belikan Adam keropok macam dalam TV tu ya Pernahkah anda mendengar ayat ayat seperti di atas keluar da...
Anak Buat Perangai Kesan Emosinya Terganggu Gunalah Perkataan Baik Baik Jangan Ingat Anak Tak Faham

Anak Buat Perangai Kesan Emosinya Terganggu Gunalah Perkataan Baik Baik Jangan Ingat Anak Tak Faham

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 231 hits
Macam macam perkataan yang kita keluarkan pada anak kita Anak anak kecil yang sedang membesar sebenarnya sudah mula memahami apa yang diperkatakan kepada mereka Oleh sebab itu belajarlah untuk mengeluarkan perkataan yang baik baik sahaja Ad...
Hiburan Tak Cukup Tiga Orang Wawa Zainal Rancang Nak Tambah Anak Lagi

Hiburan Tak Cukup Tiga Orang Wawa Zainal Rancang Nak Tambah Anak Lagi

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 349 hits
Menyambut ulang tahun kelahiran suaminya yang ke 32 tempoh hari pasangan selebriti popular tanah air Wawa Zainal dan Aeril Zafrel raih perhatian umum apabila sambutan yang dirai penuh gah di sebuah lokasi mewah di ibu kota itu dilihat penuh...
Infografis Cara Orangtua Membiasakan Anak Menggunakan Masker

Infografis Cara Orangtua Membiasakan Anak Menggunakan Masker

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 167 hits
Terdapat cara yang bisa dilakukan oleh orangtua untuk membuat anak menjadi nyaman menggunakan masker
Hiburan Bawa Teksi 8 Jam Sehari Dapat Rm15 Ebit Lew Sebak Dengar Kisah Lelaki Kudung Ini Cari Duit Sara Dua Anak

Hiburan Bawa Teksi 8 Jam Sehari Dapat Rm15 Ebit Lew Sebak Dengar Kisah Lelaki Kudung Ini Cari Duit Sara Dua Anak

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 454 hits
Nama yang tidak asing lagi kerana sering saja menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan penceramah bebas Ebit Lew kali ini tampil berkongsikan sebuah kisah mengenai kesusahan seorang lelaki Orang Kelainan Upaya yang gigih mencari n...
Bagaimana Nak Kenalkan Anak Dengan Ubat Gigi Dewasa Doktor Gigi Kongsi Tip Menarik

Bagaimana Nak Kenalkan Anak Dengan Ubat Gigi Dewasa Doktor Gigi Kongsi Tip Menarik

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 288 hits
Seawal usia anak sehari ibu ayah wajib membersihkan mulut bayi dengan menggunakan kain dan air suam apabila mencecah 6 bulan ibu ayah boleh mula menggunakan berus lembut silicon untuk membersihkan gusi serta lidah anak Apabila anak sudah be...
Nak Dukung Cium Gomol Anak Datin Seri Shahida Terpaksa Kuarantin Diri Mula Rindu Anak Anak

Nak Dukung Cium Gomol Anak Datin Seri Shahida Terpaksa Kuarantin Diri Mula Rindu Anak Anak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 190 hits
Sehari tidak bertemu dengan anak pun terasa seksa inikan pula terpaksa berjauhan selama 14 hari Inilah yang kini sedang dilalui oleh isteri kepada usahawan kosmetik popular Datuk Seri Aliff Syukri iaitu Datin Seri Nur Shahida Mohd Rashid Me...
Pesan Ustazah Asma Nak Anak Layan Kita Elok Bila Tua Dulukan Mereka Tengok Hp No 2

Pesan Ustazah Asma Nak Anak Layan Kita Elok Bila Tua Dulukan Mereka Tengok Hp No 2

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 247 hits
Cabaran ibu bapa membesarkan anak anak hari ni tak sama seperti zaman ibu ayah kita waktu dulu Kini segala kecanggihan teknologi buatkan diri kita sedikit terlupa akan kehadiran anak walaupun di depan mata Hinggakan apabila anak dah besar m...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer