Amalkan Doa Sebelum Tidur Ini Setiap Hari Agar Diturunkan Rezeki Dari Langit Laut Dan Bumi




Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat. Di antaranya:

1. Menyempatkan diri beribadah

Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu. (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2. Memperbanyak istighfar

Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi s.a.w.: “Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)

3. Tinggalkan perbuatan dosa

Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi s.a.w.: “dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)

4. Sentiasa ingat Allah

Banyak ingat Allah buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang.Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman. Firman-Nya: “(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah . Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d: 28)

5. Berbakti dan mendoakan ibu bapa



Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Baginda s.a.w. juga bersabda: “Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya.” (Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani,al-Asybahani dan al-Hakim) Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w.: “Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah ) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

6. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah

Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.: “Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.” (Riwayat Bukhari)

7. Tunaikan hajat orang lain

Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi s.a.w.: “Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…” (Riwayat Muslim)

8. Banyak berselawat

Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.

9. Buat kebajikan banyak-banyak

Ibnu Abbas berkata: “Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya.”

10. Berpagi-pagi

Menurut Rasulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.

11 . Menjalin silaturrahim

Nabi s.a.w. bersabda: “Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya.” (Riwayat Bukhari)

12. Melazimi kekal berwuduk

Seorang Arab desa menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah . Baginda s.a.w. bersabda: “Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

13. Bersedekah

Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad- Daruquthni dari Anas r.a.)

14. Melazimi solat malam (tahajud)

Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah

15. Melazimi solat Dhuha

Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.” (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

16. Bersyukur kepada Allah

Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah . Lawannya adalah kufur nikmat. Allah berfirman: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras.” (Ibrahim: 7). Firman-Nya lagi: “… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” (Ali Imran: 145)

17. Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu


Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjernihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.

Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki. Salah satu nama Allah , al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca “Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang, diiringi doa: “Ya Allah , bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya `Alim.” Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a’lam.

18. Berdoa

Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah , penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.

19. Berikhtiar sehabisnya

Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah beri kepada orang yang dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim). Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas. Misalnya, hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram, dan sebagainya.

20. Bertawakal

Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah. Firman-Nya: “Barang siapa bertawakal kepada Allah , nescaya Allah mencukupkan (keperluannya).” (At-Thalaq: 3) Nabi s.a.w. bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at- Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

Kesemua yang disebut di atas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa. Dengan takwa, Allah akan beri “jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan) , dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.” (At-Talaq: 2-3) Pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata yang sebenarnya, kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah , lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya

Sumber: mohdherman © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/amalkan-doa-sebelum-tidur-ini-setiap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Pemanis Wajah Doa Agar Kelihatan Cantik Dan Bercahaya Setiap Hari

Doa Pemanis Wajah Doa Agar Kelihatan Cantik Dan Bercahaya Setiap Hari

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 134 hits
Menjadi wanita cantik tentu adalah impian bagi semua wanita di dunia ini Cantik adalah naluri wanita cantik itu sudah melekat pada diri wanita Cantik itu terdiri dari dua unsur yaitu cantik secara fisik dan juga cantik dari hati Cantik luar...
Ini Doa Sebelum Tidur Dan Bangun Tidur Ikut Hadis Sahih

Ini Doa Sebelum Tidur Dan Bangun Tidur Ikut Hadis Sahih

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 164 hits
Doa Sebelum Tidur dan Bangun Dari Tidur Dari Hudzaifah ia berkata Apabila Nabi SAW hendak tidur baginda mengucapkan Bismika allahumma amuutu wa ahya Dan apabila bangun tidur baginda mengucapkan Alhamdulillahilladzii ahyaana ba da maa amatan...
Ini Doa Yang Diajarkan Nabi Muhammad Agar Rezeki Tetap Lancar Di Usia Tua

Ini Doa Yang Diajarkan Nabi Muhammad Agar Rezeki Tetap Lancar Di Usia Tua

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 84 hits
Salah satu doa Nabi Saw agar tetap diberikan rizki yang lancar di waktu usia tua adalah doa berikut Allohummaj al rizqoka alayya inda kibari sinni wanqitho i umri wa qurbi ajali Ya Allah jadikanlah keluasan rizki Mu padaku di saat usia senj...
Doa Sebelum Tidur

Doa Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 261 hits
Allah menjadikan wakut malam untuk istirahat dan tidur Tidur merupakan keperluan manusia Malah tidur merupakan satu nikmat dari Allah SWTApabila tidur ikut sunnah tidur itu jadi ibadah Adab Islam sebelum tidur adalah membacakan doa Membaca ...
Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur Esoknya Segala Toksin Dan Ra Cun Dalam Tubuh Badan Akan Hilang Rileks Media

Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur Esoknya Segala Toksin Dan Ra Cun Dalam Tubuh Badan Akan Hilang Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 123 hits
Bawang putih merupakan salah satu makanan sihat yang perlu anda amalkan sebagai rutin harian Bawang putih kaya dengan vitamin mineral enzim yang diperlukan oleh tubuh badan serta mempunyai banyak manfaat dari sudut kesihatan Antara manfaat ...
Amalkan Sapu Vaseline Sebelum Tidur Petua Jadi Cantik Semulajadi

Amalkan Sapu Vaseline Sebelum Tidur Petua Jadi Cantik Semulajadi

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 103 hits
Kita semua tahu Vaseline merupakan produk penjagaan kuulit yang mengagumkan dan sememangnya boleh dipercayai Penulis ingin kongsikan rutin kecantikan penulis amalkan dengan menggunakan Vaseline Sediakan Sesi 10 minit sebelum tidur1 bekas Va...
Sebab Suami Isteri Harus Tidur Berpelukan Setiap Hari

Sebab Suami Isteri Harus Tidur Berpelukan Setiap Hari

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 83 hits
Pelukan merupakan salah satu luahan rasa cinta dan kasih sayang terhadap pasangan Ia bukan sahaja sentuhan secara fizikal namun juga secara emosi Jika sebelum ini suami isteri jarang sekali nak tidur berpelukan mungkin sebab rasa rimas pana...
Cara Nak Kelihatan Cantik Semulajadi Amalkan Sapu Vaseline Sebelum Tidur

Cara Nak Kelihatan Cantik Semulajadi Amalkan Sapu Vaseline Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 135 hits
Cara Nak Kelihatan Cantik Semulajadi Amalkan Sapu Vaseline Sebelum Tidur Setiap orang mempunyai pengalaman yang berbeza beza dalam menjaga kesihatan diri dari penjagaan rambut sehinggalah kaki Bagi sesetengah orang untuk memiliki rupa yang ...
2 Waktu Doa Pada Hari Jumaat Tidak Tertolak Insyaallah Rileks Media

2 Waktu Doa Pada Hari Jumaat Tidak Tertolak Insyaallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 104 hits
Umum kita mengetahui hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan menurut hadis nabi Sallallhu Alaihi Wasallam juga hari Jumaat merupakan hari yang paling mulia di sisi Allah malah lebih mulia berbanding Hari raya Aidilfitri Aidil Adha Pada ...
Isu Video Cium Mulut Anak Norman Hakim Menganjing Siapa

Subhanallah Dulu Mewah Kehidupan 3 Anak Bekas Staf Pelantar Minyak Kini Daif Kerana Satu Sebab

Berang Anak Kena Marah Guru Tendang Perut Anggota Polis Wanita Yang Baru 5 Bulan Melahirkan Anak

Campurkan Bahan Ini Dalam Shampoo Rambut Tak Gugur Lagi

Pasangan Tidur Tepi Jalan Akibat Mabuk Teruk

Permaisuri Dan Agong Terima Cucu Lelaki

Baru Tahu Air Tercemar Salah Pemancing Ikan

Najis Burung Punca Murid Sesak Nafas Di Pasir Gudang Netizens Pertikaikan Kajian



Info Drama Kerana Dia Manusia Biasa Slot Samarinda

Punca Syafie Naswip Dan Aishah Azman Putus Tunang Terjawab

7 Gambar Palsu Popular Yang Dipercayai Oleh Warga Maya Tanpa Usul Periksa

Sejarah Perkembangan Sushi Yang Sebenarnya Bukan Berasal Dari Jepun

Kisah 7 Individu yang Mewariskan Harta Mereka Kepada Orang Tidak Dikenali


Sukatan Dan Resepi Bihun Goreng Untuk Kenduri

Kuah Rojak Mudah

Dc Dimming Sangat Penting Untuk Skrin Amoled

Sains Vs Bomba

Aziz Sattar Menulis Huru Hara Di Malaya Singapura

Antara Punca Rezeki Terhalang Adalah Dari Bilik Air Rumah Kita Sendiri