Amalkan 7 Susu Ini Untuk Ibu Hamil Bukan Hanya Bagus Untuk Ibu Tetapi Juga Untuk Janin


Ada yang mengatakan susu untuk ibu hamil penting sepanjang tempoh kehamilan. Tetapi apakah jenis susu untuk ibu mengandung yang sesuai? Ikuti penjelasan lanjut dalam perkongsian artikel ini.

(Followers Pa&Ma jom rileks jap, klik link ni! https://bit.ly/3fRSN23)
Susu untuk ibu hamil
Aspek pemakanan yang melibatkan makan dan minum bagi seorang individu sedang hamil adalah penting. Ini kerana ibu mengandung memerlukan nutrisi dan khasiat yang mencukupi untuk dirinya sendiri serta bayi di dalam kandungan.
Seorang ibu sedang hamil memerlukan jumlah kalsium yang tinggi. Ada kajian mengatakan ibuhamil memerlukan lebih 1000 miligram kalsium setiap hari. Kebiasaannya keperluan ini boleh dipenuhi dengan mengamalkan pengambilan susu untuk ibu mengandung.
Amalan meminum susu untuk ibu mengandung memberikan pelbagai manfaat kesihatan, ia dapat mengurangkan risiko penyakit diabetes jenis 2 bagi ibu.

Ia juga dapat mengurangkan risiko osteoporosis pada si manja apabila meningkat usia dan membantu meningkatkan IQ anak kerana kandungan iodine dalam susu berfungsi untuk tumbesaran otak bayi. Ini antara jenis-jenis susu untuk ibu hamil yang pernah dikongsi dalam Hello Doktor.
Jenis-jenis susu untuk ibu hamil
1. Susu lembu
Merupakan antara susu kegemaran kebanyakan individu. Lebih menarik lagi, ia boleh didapati dalam pelbagai jenis perisa seperti coklat, strawberi mahupun kurma.
Kandungan nutrisi:
Ia mengandungi asid amino yang baik untuk sel badan ibu dan bayi dalam kandungan
Mengandungi vitamin D yang dapat mengurangkan risiko diabetes bagi ibu hamil dan membantu aspek perkembangan bayi dalam kandungan Vitamin E yang terkandung di dalam susu ini menawarkan fungsi antioksidan dan dapat mengurangkan risiko penyakit Mempunyai kandungan kalsium yang tinggi Vitamin A dalam susu ini membantu perkembangan tisu badan dan sistem imunisasi bayi 2. Susu soya
Susu jenis ini tidak mengandungi lemak dan tinggi dengan serat serta kalsium. Tahap kandungan protein bagi susu soya adalah sama seperti susu lembu.

Kandungan nutrisi:
Tidak mengandungi kolesterol dan kandungan kalsium yang terkandung di dalam susu soya dapat membantu proses tumbesaran bayi Mempunyai kandungan lemak monounsaturated dan polyunsaturated yang mempunyai peranan penting dalam membantu mencegah penyakit kardiovaskular Kandungan antioksidan di dalam susu ini dapat mencegah kanser 3. Susu kambing
Ia boleh didapati dalam bentuk keluaran secara organik, UHT ataupun susu segar.
Kandungan nutrisi:
Susu kambing ini dipercayai mengandungi protein tinggi, vitamin B2 dan rendah kandungan butterfat globules Susu ini dikatakan dapat mengurangkan masalah kolesterol dan meningkatkan metabolisma badan Kandungan vitamin B2 dalam susu ini dapat membantu meningkatkan antibodi dan sistem imunisasi badan 4. Susu badam
Seperti namanya, susu ini diperbuat daripada kacang badam (almond) dan air. Kebiasaannya, bagi individu yang tidak menggemari susu soya, susu badam merupakan pilihan yang terbaik.

Kandungan nutrisi
Ia merupakan susu yang bebas kandungan lemak dan kolesterol Merupakan susu yang tinggi kandungan asid folik, serat, protein, vitamin B, kalsium, zat besi dan vitamin E Adalah sejenis susu yang mempunyai antioksidan bagi membantu sistem imunisasi badan dan kandungan kalori yang rendah 5. Susu oat
Antara pilihan susu baik untuk ibu mengandung kerana ia dikatakan dapat membantu mencegah masalah sembelit yang kebiasaannya menjadi antara isu yang sering dialami oleh wanita hamil.
Susu oat juga dipercayai dapat mengawal rasa lapar, membantu mengawal tahap kandungan gula dalam darah serta berkeupayaan untuk menyalurkan oksigen dengan secukupnya ke dalam sel-sel badan.
Kandungan nutrisi
Mengandungi kandungan vitamin A dan B yang tinggi Susu ini juga dikatakan mempunyai mineral mangan, kalium dan fosforus Susu oat turut menawarkan khasiat protein yang diperlukan ibu mengandung 6. Susu beras
Jenis susu terakhir yang sesuai untuk ibu mengandung adalah susu beras.
Sudah tentu sumber utama penghasilan susu ini adalah beras yang dicampurkan dengan air. Namun, susu jenis ini dikatakan tidak sesuai dijadikan susu untuk ibu mengandung yang menghidapi penyakit diabetes.
Ini adalah kerana kandungan karbohidratnya adalah 4 kali ganda berbanding susu lembu.
Kandungan nutrisi
Susu beras ini mengandungi vitamin B Ia merupakan sejenis susu yang rendah lemak, rendah protein tetapi mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi Susu beras dipercayai dapat mencegah penyakit selenium dan manganese Mungkin ada kalangan ibu yang sedang hamil bimbang untuk meminum susu kerana khuatir bayi di dalam kandungan akan bersaiz besar (macrosomia). Namun hakikatnya, pengambilan susu bukanlah faktor yang menjadi punca kepada kekhuatiran tersebut.
Ini kerana antara punca yang dikenal pasti berkait rapat dengan bayi macrosomia atau dirujuk sebagai bayi yang lahir dengan berat melebihi 4 kilogram adalah seperti kehamilan melebihi tarikh jangkaan bersalin, ibu hamil menghidap kencing manis ataupun kenaikan berat badan yang berlebihan ketika hamil.
Apa yang penting, ibu mengandung perlu sentiasa mengawal pengambilan makanan yang seimbang dan sihat serta bersenam.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post Amalkan 7 Susu Ini Untuk Ibu Hamil, Bukan Hanya Bagus Untuk Ibu Tetapi Juga Untuk Janin! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/amalkan-7-susu-ini-untuk-ibu-hamil-bukan-hanya-bagus-untuk-ibu-tetapi-juga-untuk-janin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalkan Pemakanan Ini Selepas Bersalin Bagus Untuk Susu Badan Perkembangan Bayi

Amalkan Pemakanan Ini Selepas Bersalin Bagus Untuk Susu Badan Perkembangan Bayi

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 134 hits
Selepas bersalin anda bukan lagi makan untuk dua orang Walau bagaimanapun ini tidak bermakna yang anda boleh kembali makan makanan ringan kerana bayi anda masih perlu mendapat nutrien daripada anda melalui susu badan Jika anda mahu si manja...
Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 282 hits
Biarpun disahkan hamil anak kedua keinginan untuk terus menyusukan anak sulung yang masih kecil pastinya ada Malah langsung tidak terfikir untuk memberhentikan anak dari terus menyusu Biarpun hal ini tidak menjadi masalah bagi ibu hamil nam...
Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

Normal Anak Minum Susu Ibu Mula Makan Akan Kurang Menyusu Ibu Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 497 hits
Ibu ibu yang ada bayi berusia 6 bulan ke atas dan mula makan situasi anak susah makan atau kurang minum susu sentiasa buatkan ibu risau Bukan apa risau berat akan turun mendadak lagi lagi anak dalam fasa aktif meneroka Namun menurut Dietiti...
Noah Anak Yang Betul Betul Suka Susu Ibu Siang Hari Saja Boleh Minum 33 Auns Susu Ika

Noah Anak Yang Betul Betul Suka Susu Ibu Siang Hari Saja Boleh Minum 33 Auns Susu Ika

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 307 hits
Perjalanan menyusukan bayi bukan sesuatu yang mudah melainkan dalam diri dah bertekad untuk memberikan yang terbaik buat bayi Begitu juga kisah yang penuh inspirasi oleh pelakon Ika Nabella yang sangat komited memberi susu ibu buat anak lel...
Iq Skor Anak Yang Dapat Susu Ibu Lebih Tinggi Sewaktu Zaman Kanak Kanak Hebatnya Susu Ibu

Iq Skor Anak Yang Dapat Susu Ibu Lebih Tinggi Sewaktu Zaman Kanak Kanak Hebatnya Susu Ibu

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 222 hits
Salah satu keputusan yang paling besar yang perlu dibuat para ibu untuk pemakanan si manja mereka adalah sama ada menyusu badan atau formula Ia boleh menjadi satu perkara peribadi atau mungkin mengundang reaksi yang kuat daripada rakan raka...
Ramai Nak Beri Susu Ibu Untuk Ayash Affan Termasuk Syatilla Shuib Rujuk Ustaz

Ramai Nak Beri Susu Ibu Untuk Ayash Affan Termasuk Syatilla Shuib Rujuk Ustaz

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 379 hits
ANAK keempat Shuib dan Siti Sarah Ayash Affan yang dilahirkan pada Isnin lalu dilaporkan stabil
Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

Anak Yang Menyusu Susu Ibu Kurang Jadi Picky Eater Dalam Susu Ibu Ada Pelbagai Rasa

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 279 hits
Semasa tahun pertama kehidupan kanak kanak mengalami tumbesaran fizikal sosial dan emosi yang pesat Tabiat pemakanan mereka juga berkembang ketika tempoh ini Ketika tempoh ini juga berlakunya peralihan daripada susu ibu ke pelbagai jenis ma...
Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 300 hits
Menyusukan seorang anak pun sudah terasa kepenatannya inikan pula menyusukan anak kembar Kegigihan dan kecekalan hati isteri Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar iaitu Dr Halina Yunos menyusu dua anak kembarnya sememangnya amat dikag...
Ayash Dah Keluar Dari Inkubator Berat Makin Naik Dia Pun Mula Minum Susu Ibu

Ayash Dah Keluar Dari Inkubator Berat Makin Naik Dia Pun Mula Minum Susu Ibu

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 294 hits
Sejak dilahirkan pada 6 Ogos lalu anak bongsu pelakon dan pelawak popular Shuib 37 iaitu Ayash Affan yang lahir pramatang sudah dikeluarkan dari inkubator di Hospital Canselor Tuanku Muhriz Universiti Kebangsaan Malaysia dua hari lalu Berat...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan