Amalan Rasulullah Saw Yang Dibuktikan Kajian Sains



Allah SWT telah mengutuskan seorang nabi yang akan menjadi suri teladan yang baik buat seluruh manusia. Siapa lagi kalau bukan baginda Rasulullah SAW. Jika diteliti hadis daripada baginda, terlalu banyak amalan yang boleh dicontohi. Ianya dibadikan dalam Kitab Syamail Muhammadiyyah karangan Imam Tirmidzi.
Kini, telah banyak kajian sains yang dilakukan yang akhirnya menyerlahkan lagi kebenaran serta hikmah di sebalik amalan yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW beribu tahun dahulu.
#1- Bangun Awal Pagi
Bangun awal pada waktu pagi dibuktikan sains dapat menjadikan hidup lebih produktif. Masalah tekanan juga kurang berlaku kepada orang yang bangun pada awal pagi.
#2- Makan Sedikit
Rasulullah SAW selalu mengamalkan makan secara sedikit. Kajian sains membuktikan bahawa makan dengan sedikit mampu menjauhkan kita daripada dijangkiti penyakit. Banyak penyakit bermula daripada pemakanan.
#3- Makan Dengan Perlahan
Tempoh 20 minit diperlukan bagi menghantar isyarat ke otak sebelum kita berasa kenyang. Makan dengan perlahan mampu membantu proses pencernaan.
#4- Makan Bersama-Sama
Makan bersama-sama ahli keluarga dikaji dapat mengurangkan perasaan stres. Hubungan kekeluargaan akan menjadi lebih erat dan konflik dapat dielakkan.

#5- Minum Air Dalam 3 Nafas
Kajian sains pada hari ini menunjukkan bahawa minum air dalam sekali tegukan (sekali nafas) boleh menyebabkan pening, sakit kepala dan juga ketidak seimbangan elektrolit dalam badan.
#6- Makan Buah Delima
Buah delima dikatakan sebagai buah yang paling berkhasiat. Ia kaya dengan Vitamin C, antioksiden dan mempunyai kandungan yang mampu mencegah kanser, meningkat sistem imunisasi badan dan juga meningkatkan kesuburan.
#7- Makan Buah Kurma
Rasullah SAW suka merendam buah kurma pada malam hari dan akan meminum keesokannya. Antara faedah makan buah kurma ialah dapat menyeimbangkan kadar gula dalam badan, elektrolit dan juga darah.
#8- Berpuasa
Berpuasa adalah amalan yang biasanya dilakukan oleh umat Islam terutama pada bulan Ramadan. Kini ia menjadi satu amalan gaya hidup sihat – diamalkan juga oleh orang bukan Islam. Berpuasa dapat mengawal tekanan darah, kolestrol serta menguatkan antibodi badan dalam melawan sel-sel kanser.
#9- Solat
Solat boleh menyihatkan tubuh badan kerana ia mempunyai pergerakan-pergerakan yang membolehkan darah dalam badan mengalir dengan lancar. Selain itu, solat juga menggalakkan aktiviti postur badan yang betul, dalam masa yang sama memberi ketenangan dalaman kepada minda dan jiwa.
Semoga maklumat berkaitan kajian yang disampaikan ini akan meningkatkan lagi keyakinan serta kesungguhan kita untuk melakukan amalan sunnah yang dilakukan oleh Nabi SAW.
 
Sumber: tzkrh.com
The post Amalan Rasulullah SAW Yang Dibuktikan Kajian Sains appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/amalan-rasulullah-saw-yang-dibuktikan-kajian-sains/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalan Dan Doa Sebelum Tidur Yang Di Ajar Oleh Rasulullah Saw Rileks Media

Amalan Dan Doa Sebelum Tidur Yang Di Ajar Oleh Rasulullah Saw Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 387 hits
Amalan amalan sunnah yang Rasulullah contohkan salah satunya adalah mengenai hal tidur Walaupun tidur adalah hal yang sangat mudah tetapi dibalik fungsi tidur sangat penting sekali dan banyak sekali aspek kesehatan di dalamnya yang dibutuhk...
Ini Rambut Rasulullah Saw E Ppb

Ini Rambut Rasulullah Saw E Ppb

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 488 hits
INI Rambut Rasulullah SAW Hadis hadis Rambut Rasulullah saw mencapai pertengahan kedua telinganya Rasulullah saw adalah seorang yang berbadan sedang kedua bahunya bidang sedangkan rambutnya menyentuh kedua daun telinganya Rambut Rasulullah ...
Perjuangan Rasulullah Saw Memecah Monopoli Peniaga Yahudi

Perjuangan Rasulullah Saw Memecah Monopoli Peniaga Yahudi

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 267 hits
SOKONG PRODUK MUSLIMPernah diceritakan di zaman Rasululullah SAW bekalan air di Madinah pada masa itu dikuasai oleh seorang pengusaha Yahudi Bekalan boleh di beli di telaga milik yahudi ini setiap hari kecuali pada hari sabtu dimana adalah ...
Mengungkap Perjalanan Isra Mi Raj Rasulullah Saw Dengan Teori Fisika Hawking

Mengungkap Perjalanan Isra Mi Raj Rasulullah Saw Dengan Teori Fisika Hawking

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 258 hits
Ilustrasi Lubang Cacing Mengungkap Perjalanan Isra Mi raj Rasulullah SAW Dengan Teori Fisika Hawking UN1X PROJECT Salah satu mukjizat Nabi Muhammad SAW adalah diperjalankannya beliau oleh Allah SWT melalui peristiwa Isra Mi raj Banyak yang ...
Kajian Matan Kenal Hadis Palsu

Kajian Matan Kenal Hadis Palsu

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 178 hits
Terdapat kaedah untuk mengenal hadis palsu Salah satu kaedah ialah melalui kajian matan Matan ialah perkataan atau maksud sesuatu hadis Imam Ibn al Qayyim al Jauziyah telah menjelaskan secara jelas dan terperinci ciri ciri mengenal pasti ha...
Kajian Mendapati Lebah Mempunyai Kemampuan Untuk Melakukan Matematik Asas

Kajian Mendapati Lebah Mempunyai Kemampuan Untuk Melakukan Matematik Asas

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 186 hits
Kemampuan mengira biasanya dikaitkan dengan saiz dan kuasa otak sesebuah organisma Penyelidik dari RMIT Australia dan University of Toulouse telah menerbitkan jurnal yang mendapati lebah mempunyai kemampuan untuk melakukan matematik asas Le...
Minyak Ikan Mengurangkan Risiko Diabetes Kajian Harvard

Minyak Ikan Mengurangkan Risiko Diabetes Kajian Harvard

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 269 hits
Minyak Ikan Mengurangkan Risiko Diabetes Kajian Harvard Menurut hasil penyelidikan terbaru suplimen minyak ikan boleh membantu mengurangkan risiko diabetes jenis 2 Beberapa penyelidik dari Harvard mendapati bahawa asid lemak omega 3 dapat m...
Populariti Ph Jatuh Teruk Dan Bakal Terkambus Kata Kajian Viral Hancing

Populariti Ph Jatuh Teruk Dan Bakal Terkambus Kata Kajian Viral Hancing

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 438 hits
Populariti Pakatan Harapan diramalkan menurun dalam tempoh beberapa bulan akan datang antaranya disebabkan oleh dasar dasar yang diamalkan dan perbalahan dalam gabungan pakatan itu sendiri Firma penyelidikan Fitch Solutions Macro Research t...
Mana Kajian Yang Beriya Cakap Water Filter Mencegah Penyakit Buah Pinggang Dr Rafidah Persoal Jurujual Penapis Air

Mana Kajian Yang Beriya Cakap Water Filter Mencegah Penyakit Buah Pinggang Dr Rafidah Persoal Jurujual Penapis Air

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 455 hits
Pakar Buah Pinggang Dr Rafidah Abdullah memang terkenal dengan kelantangannya dalam memberi informasi yang tepat dan berguna kepada masyarakat Malah dia juga pantang apabila melihat peniaga atau usahawan produk kecantikan dan kesihatan yang...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih