Allah Dengar Keluhan Ketika Saya Ha Mil Mungkin Sebab Itulah Anak Kedua Saya Muhammad Pergi Anis Atokman




Saya nak buat kejutan, kan? Saya meng,andung memang jenis tak ada masalah atau alahan apa-apa, sebab tengok saya relaks saja tak ada update apa-apa. Macam tak ada apa-apa, tahu-tahu je keluar Aira. Saya tak umumkan masa keha,milan Aira Mikayla (3rd pregnancy) bukan sebab nak buat kejutan ke apa tetapi keha,milan kedua membuatkan saya sedar dan muhasabah diri.

Hampir dua tahun usaha dan menunggu keha,milan yang kedua. Akhirnya Allah dengar dan perkenankan doa saya. Alhamdulillah bulan Ogos tahun lepas, positive pre,gnant. Suami pun gembira sangat bila dapat tahu saya meng,andung. Jadi bermulalah aktiviti buku merah, ulang alik check up.

Sepanjang keh,amilan itu, ada juga saya update di Facebook, tetapi mungkin ada yang perasan dan ada yang tak perasan sebab posting saya tak jelas. Cuma hint saja tetapi update something yang bunyi seperti, “mengeluh dan merungut” sebab tak sihat, sak,it-sa,kit badan, alahan apa semua disebabkan pembawakan.

Keha,milan kedua saya dijangka due pada bulan puasa lalu. Masa itu saya suka cakap pada suami dan mak, “Aloo, tak syok la kena berpa,ntang time puasa. Tak boleh pakai baju rayalah, tak boleh makan makanan sedap-sedap,” memang ayat itu selalu keluar dari mulut saya. Sa,kit sikit merungut, “tak sukanya badan sa,kit-s,akit macam ini”.

Bila munt,ah-munt,ah pun merungut, “Tak syoknya m,untah-mu,ntah macam ini. Lecehlah..”. Masa nak kena check up pun merungut, “Cemuihnya every week/month nak kena pergi sua muka kat misi dan doktor”. Kira pendek kata apa saja perubahan fizikal atau mental semasa menga,ndung, kerja saya memang merungut saja.

Pemakanan dan aktiviti pun tak berapa jaga. Minggu berganti minggu, check up di klinik kesihatan dan swasta. Bulan pertama Alhamdulillah kelibat Muhammad dah mula nampak. Masa itu syok tak tahu nak cakap macam mana. Kalau boleh nak suruh dia besar cepat-cepat. Yelah, kakak pun berusia tiga tahun, rindu nak bau baby lagi.



Dalam kegembiraan itu pun, sepanjang proses nak pergi check up itu pun tak habis-habis mulut merungut. “Ramai orang la, tak larat tunggu turn. Macam-macam la..”. Merungut tak habis-habis sebab masa ini alahan dah mula datang. Mu,ntah tak kira masa dan tempat. Fizikal dah mula berubah.
Masuk bulan kedua, check up.

Doktor tunjuk degu,pan jan,tung Muhammad. Alhamdulillah, Muhammad sedang membesar. Setiap kali scan mesti simpan kertas scan itu walaupun rupa Muhammad masih tak nampak dengan jelas. Tetapi setiap kali bila scan, rungutan di mulut tetap tak berhenti sebab masa ini alahan dah semakin menjadi-jadi.

Keh,amilan hampir masuk ke bulan ketiga, waktu ini saya dah mula perasan perubahan fizikal yang saya rasa macam sepatutnya ibu-ibu meng,andung rasa dah mula tak ada. Mu,ntah-mun,tah pun dah berhenti, makan pun dah lalu seperti biasa. Saya cuba berfikiran positif, mungkin alahan dah habis agaknya.

Tetapi ini keha,milan kedua saya, bermaksud dah ada pengalaman sewaktu keha,milan pertama. Jadi serba sedikit perkara yang negatif datang juga.

Kemudian malam itu, mula rasa sa,kit pinggang. Tak senang duduk dibuatnya. Esok pergi klinik check up, dua kali doktor scan. First scan

seperti biasa, masa itu saya nampak muka doktor seperti ada sesuatu yang tak kena. Saya dah mula berdebar tetapi masih berfikiran positif. Doktor kata dia tak nampak kelibat “Muhammad”. Kemudian doktor periksa sekali lagi dan kali ini scan direct ke dalam. Masa ini mata saya dah mula berkaca mungkin sebab naluri ibu dah boleh rasa.

Selepas scan, doktor kata “Muhammad” mengecut dan tidak membesar. Degupan jantung dah berhenti. Masa ini Allah saja yang tahu perasaan kecewa saya. Masa dalam bilik doktor, perasaan itu masih disorok. Masa berjalan ke kereta, air mata dah mula bertakung tetapi masih disembunyikan lagi.

Masuk saja dalam kereta, saya dan suami memang tak putus air mata.

Sampai saja di rumah, saya duduk sambil membelek-belek buku merah Muhammad dengan air mata. Masa ini barulah saya sedar rupanya sekali lagi Allah dengar rungutan saya dan Allah perkenankan agar saya tidak



mu,ntah-munt,ah lagi, tidak sak,it-saki,t badan lagi, tak perlu berulang alik dan tunggu giliran untuk check up, boleh pakai baju raya dan makan sedap-sedap bila hari raya nanti. Masa ini saya juga sedar, sebelum saya kecewa dengan peme,rgian Muhammad, mungkin Muhammad lebih awal kecewa dengan rungutan saya sepanjang kehadiran dia dalam rahim saya.

Mungkin sebab itu dia pergi. Masa dia tak ada, kita bersungguh-sungguh nak dan minta. Bila dia ada, kita merungut pula. Allahu. Masa ini saya bersungguh-sungguh meminta ampun dan doa kepada Allah agar masih ada zuriat lagi buat saya dan suami. Dan ternyata Allah itu Maha Pengampun.

Bulan Disember, saya disahkan ha,mil lagi untuk kali ketiga, syukur masih diberikan peluang. Masa ini, saya jaga hati, percakapan dan perbuatan. Setiap yang berlaku sepanjang keha,milan, saya panjatkan rasa bersyukur kerana saya tidak mahu Allah tarik sekali lagi dan saya tahu semua itu berlaku tanda anak saya sihat dan sedang membesar di dalam.

Semua itu juga sebenarnya satu nikmat sebab di waktu meng,andung saja kita boleh merasa semua itu. Selepas sembilan bulan, pasti kita akan rindu semula dengan semua detik-detik itu. Masa ini juga saya mengambil keputusan untuk tidak mengumumkan perkara ini sebab dalam masa yang sama saya mahu menjaga hati rakan-rakan yang lain, yang belum ada zuriat.

Tunggu dah selamat bersalin nanti, baru saya akan kongsikan. Sekarang, hari ini, syukur Aira Mikayla dah genap dua bulan satu hari. Al-fatihah untuk Muhammad, anak syurga Ummi dan Baba. Ingatlah, kata-kata itu satu doa, jangan mengeluh dan jangan merungut. Hargai selagi ada.

Sumber: Anis Atokman via The Reporter © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Sumber “Allah Dengar Keluhan Ketika Saya Ha mil, Mungkin Sebab Itulah Anak Kedua Saya ‘Muhammad’ Pergi….” - Anis Atokman

Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/02/allah-dengar-keluhan-ketika-saya-ha-mil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Jenis Sayur Bantu Wa Nita Cepat Ha Mil Dapat Bantu Orang Lain Yang Belum Ada Anak Rileks Media

4 Jenis Sayur Bantu Wa Nita Cepat Ha Mil Dapat Bantu Orang Lain Yang Belum Ada Anak Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 343 hits
Setiap sayur ada nutrisinya yang tersendiri untuk badan manusia Tapi ada 4 jenis sayur yang dikatakan membantu mempercepatkan keha milan Bayam mengandungi zat besi folat zink dan antioksidan yang baik untuk kesu buran wa nita dan membantu w...
Kesalahan Biasa Ibubapa Jangan Mandikan Anak Dengan Air Sejuk Ketika Demam

Kesalahan Biasa Ibubapa Jangan Mandikan Anak Dengan Air Sejuk Ketika Demam

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 291 hits
Kesalahan Biasa Ibubapa Jangan Mandikan Anak Dengan Air Sejuk Ketika Demam Doktor boleh tak anak saya mandi ketika demam Soalan di atas banyak disoal oleh pesakit ketika saya merawat pesakit di klinik Saya rasa adalah tanggungjawab saya mem...
Anak Kerap Berpeluh Mungkin Petanda Penyakit Jika Mama Bimbang Bawa Jumpa Doktor

Anak Kerap Berpeluh Mungkin Petanda Penyakit Jika Mama Bimbang Bawa Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 299 hits
Anak berumur setahun dua bulan Kepala kerap berpeluh sehingga basah rambutnya Kadang kadang boleh menyebabkan bau masam hingga terpaksa syampu rambutnya setiap hari Adakah ia normal atau ada tanda penyakit lain Berikut jawapan dari Pakar Pe...
Batuk Berkahak Tak Hilang Walau Diberi Ubat Demam Panas Nafas Laju Berbunyi Anak Mungkin Pneumonia

Batuk Berkahak Tak Hilang Walau Diberi Ubat Demam Panas Nafas Laju Berbunyi Anak Mungkin Pneumonia

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 421 hits
Batuk berkahak demam suhu tinggi lemah nafas laju Mama papa tolong jangan ambil mudah dan lengahkan masa mendapatkan rawatan Radang paru paru atau pneumonia boleh menyerang sesiapa sahaja pada pelbagai peringkat usia Kanak kanak juga tidak ...
Video 3 Kali Tangguh Pengajian Sebab Sakit Akhirnya Pergi Bapa Ganti Terima Skrol Anak Undang Sebak

Video 3 Kali Tangguh Pengajian Sebab Sakit Akhirnya Pergi Bapa Ganti Terima Skrol Anak Undang Sebak

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 330 hits
VIDEO 3 Kali Tangguh Pengajian Sebab Sakit Akhirnya Pergi Bapa Ganti Terima Skrol Anak Undang Sebak Hari konvokesyen adalah detik ditunggu tunggu oleh mereka yang bergelar penuntut setelah sekian lama bertungkus lumus ke kelas menyiapkan tu...
Anak Anda Sukar Tidur Malam Mungkin Mereka Tergolong Dalam Golongan Kanak Kanak Insomnia

Anak Anda Sukar Tidur Malam Mungkin Mereka Tergolong Dalam Golongan Kanak Kanak Insomnia

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 291 hits
Insomnia adalah gangguan tidur yang menyebabkan individu itu mengalami kesukaran untuk tidur dan cenderung untuk berjaga sepanjang malam Golongan kanak kanak juga tidak terkecuali daripada kondisi ini dan kebiasaannya mereka akan mudah terj...
Anak Berlari Lari Buka Peti Ais Ketika Bertandang Ke Rumah Orang Ibu Bapa Wajib Tegur Perangai Anak

Anak Berlari Lari Buka Peti Ais Ketika Bertandang Ke Rumah Orang Ibu Bapa Wajib Tegur Perangai Anak

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 488 hits
Biasa kita lihat bila bertandang ke rumah sesiapa pada hari raya mahupun hari biasa ada kanak kanak yang suka masuk bilik orang tanpa minta izin berlari lari dalam rumah buka peti sejuk tuan rumah Tanpa sedar anak ini melampau batas dan ket...
Doa Ketika Meninggalkan Anak Kepada Pengasuh

Doa Ketika Meninggalkan Anak Kepada Pengasuh

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 1192 hits
BismillahDoa ketika meninggalkan anak keluarga dan harta benda Semuanya milik Allah jua tapi dipinjamkan kepada kita sebagai amanah Jadi menjadi tanggungjawab kita untuk berusaha menjaganya dengan baik Ya Allah aku tinggalkan apa yang dipin...
22 Tips Mendidik Anak Agar Mendengar Kata Insha Allah Berguna Untuk Para Ibu Bapa Rileks Media

22 Tips Mendidik Anak Agar Mendengar Kata Insha Allah Berguna Untuk Para Ibu Bapa Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 386 hits
1 Jangan pu kul anak dari lutut keatas 2 Jangan gunakan tangan anggota tu buh kita utk memu kul anak dengan tangan dan jangan sesekali menam par anak pakai tangan kita nanti anak jadi bertambah de gil dan na kal dan tak boleh control 3 Rota...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects