Alhamdulillah Demi Melayu Islam


Oleh Zulkifli Jalil
SIAPA sangka gambar di atas boleh dipetik lensa kamera?
Siapa sangka selepas puluhan tahun UMNO menjadi musuh Pas, setelah Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) barulah Pas nampak siapa lawan, siapa kawan dalam memperjuangkan agama Islam.
Kerjasama Pas-UMNO bukan sandiwara atau wayang, sehinggakan tak termimpi oleh sesiapa yang membawa pengumuman rasmi jalinan kedua-dua parti bagi tujuan perpaduan ummah.
Ia semua atas prinsip kebersamaan mempertahankan Melayu, kedaulatan Raja-Raja Melayu dan Islam.
Dikupas peristiwa berikut yang dipercayai mencetuskan bibit-bibit permuafakatan Pas-UMNO sehingga membawa ke perjumpaan kepemimpinan Pas-UMNO di Menara Dato’ Onn, Kuala Lumpur kelmarin.
TITIK TOLAK DARI RUU 355?
Pembentangan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Pindaan 2016) atau RUU 355 di Dewan Rakyat pada April 2017 adalah hasil kesepakatan dan perpaduan antara Pas-UMNO.
Tanpa ada sokongan padu dari pemimpin UMNO tidak mungkin Pas boleh membawanya (RUU 355) ke Parlimen.
Walaupun pembentangan RUU 355 itu hanya bagi memperkasakan Mahkamah Syariah sedia ada dan cuma melibatkan orang Islam, namun apabila Penasihat DAP, Lim Kit Siang sendiri secara terbuka menentang usaha menambah baik un­dang-undang Islam itu, bukan sahaja Pas, malah orang Melayu pun curiga dengan tindak tanduk DAP.
Mengapa PKR, PAN dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang mendakwa dirinya parti-parti Melayu menghalang pelaksanaan hukuman lebih berat dari pindaan akta itu?
Apabila Kit Siang membantah RUU 355 ini, semua ikut ‘melolong’ sahaja.
Bahkan, bantahan DAP disifatkan oleh Pre­siden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai melakukan kejahatan yang tidak boleh diizinkan oleh umat Islam.
“Maka, begitulah RUU 355 terus menghadapi gangguan syaitan besar dan kecil, sekurang-kurangnya mewas-waskan hati manusia,” kata Abdul Hadi menerusi tulisan di Facebook waktu itu.
Kalau hendak dikatakan gelisah kerana takut RUU 355 ini tem­piasnya terkena kepada orang bukan Islam, boleh diterima juga alasannya. Padahal ini tidak sama sekali akan berlaku.
Ia hanya tertakluk kepada orang Islam sahaja. Ahli-ahli Parlimen DAP ini tidak akan masuk Mahkamah Syariah pun. Kenapa takut sangat?
Amat sedih apabila melihat ‘drama’ tindak-tanduk Kit Siang dan beberapa orang kanannya dalam sidang Dewan Rakyat tempoh hari yang sanggup mencuri masa dan ‘mengumpan’ ahli Parlimen pembangkang lain yang bukan Islam untuk sama-sama membantah pembentangan RUU 355 itu.
‘PUKULAN’ DI PANTAI TIMUR
Banyak pihak dalam politik ‘tersentak’ dengan aura Pas dalam PRU-14. Daripada sebuah parti yang langsung tidak diberi harapan sehingga ada tergamak membayangkan Pas hanya akan melukut di tepi gantang, keadaan sebaliknya berlaku. Itu juga kehendak-Nya.
Pada 9 Mei tahun lalu me­nyaksikan kejayaan Pas yang ‘bukan kecil anak’. Terengganu kembali ke pangkuannya menerusi kemenangan 22 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri itu daripada 32 keseluruhan kerusi. Ini berbanding 14 kerusi pada PRU-13.
Pas turut mengekalkan pe­nguasaannya di Kelantan selepas memperoleh 28 kerusi. Di Kedah pula, Pas turut menggigit, biarpun cuma memperoleh 15 kerusi sementara tiga kerusi di Perak.
Dan meskipun hasrat Pas mahu menjadi king maker tidak kesampaian, tetapi ia tetap menjadi parti paling berpengaruh di Pantai Timur termasuklah memenangi 18 kerusi Parlimen.
Dengan Pakatan Harapan (PH) sendiri agak malap sumbunya di Pantai Timur, tiada siapa pun dapat menafikan bahawa Pas akan mengukuhkan lagi pengaruhnya pada masa akan datang.
HABIS MADU SEPAH DIBUANG?
ADA pihak mendakwa DAP sudah terlupa satu jasa besar Pas pada mereka.
Benarkah ketika PRU 2013, semua calon DAP dikatakan me­nuju ke pusat-pusat penamaan calon berserta dua surat watikah? Satu yang ditandatangani oleh DAP manakala satu lagi ditandatangani oleh Pas?
Ini kerana dikatakan DAP sendiri tidak pasti sama ada surat watikah parti itu sebagai sah memandangkan ia ditandatangani oleh Setiausaha Agung DAP yang tidak dilantik secara sah dalam pemilihan parti sebelumnya yang diisytiharkan dibatalkan?
Untuk rekod, pada Disember 2012, pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP diisytiharkan sebagai tidak sah oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) kerana melibatkan keha­diran ratusan perwakilan pengundi haram.
Malangnya, jasa Pas itu khabarnya tidak membawa sebarang makna kepada DAP. Orang Pas tidak akan lupa insi­den-insiden yang dicetuskan DAP terhadap mereka sehingga dilihat seolah-olah melukut di tepi gantang dalam pakatan pembangkang dahulu.
Antaranya, DAP Sarawak diberi autonomi untuk mengambil keputusan memutuskan hubungan bukan hanya dengan Pas malah dengan PKR di Sarawak yang diputuskan pada 27 Mac 2015. DAP Sabah turut memperlakukan serupa dengan Pas di negeri itu.
DAP juga mencari ikhtiar lain pula untuk keluar dengan membuat provokasi melampau terhadap Abdul Hadi dengan harapan Pas melayan provokasi itu dengan bertindak keluar dari PH.
Setelah usaha itu tidak berjaya, DAP memutuskan hubungan dengan Abdul Hadi seorang sahaja tetapi peliknya masih mahu ada ikatan dengan Pas. Dikatakan kempen dilakukan pihak tertentu supaya perwakilan Pas men­jatuhkan Presiden dalam Muktamar Pas ke-61.
Malah pada 2015, kerajaan Pulau Pinang yang dikuasai DAP memecat semua ahli Pas yang memegang jawatan dalam Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) di negeri itu.
Dan lebih kurang ajar lagi, DAP menidakkan laporan sekumpulan ahli Pas di kawasan Parlimen Kepala Batas bahawa mereka sukarela meletak jawatan.
Utusan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/03/08/alhamdulillah-demi-melayu-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Dan Umno Yang Memperjuangkan Islam Dan Melayu Itulah Penunggang Agama Kata Menteri

Pas Dan Umno Yang Memperjuangkan Islam Dan Melayu Itulah Penunggang Agama Kata Menteri

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 441 hits
BANGI Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof menyifatkan cadangan Pergerakan Pemuda UMNO dan Dewan Pemuda PAS mengadakan perhimpunan atas isu penghinaan Nabi Muhammad sebagai sesuatu yang bersifat politik dan menungg...
Salah Faham Islam Melayu Mesti Sokong Cina Ini

Salah Faham Islam Melayu Mesti Sokong Cina Ini

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 406 hits
Oleh CONTENT CHAMPION Kenapa U peluk agama Melayu Jawapan bijak mualaf Cina ini bakal buat kita semua kagumSEMASA saya beli jam tangan di sebuah kedai jam pemilik kedai itu Mr Lim bertanya kepada saya Mr Lim Awak berkahwin Melayu jadi terpa...
Ppbm Akan Bekerja Lagi Kuat Mengumpulkan Undi Melayu Bumiputera Islam Selepas Teruk Dimaki Hamun Penyokong Dap

Ppbm Akan Bekerja Lagi Kuat Mengumpulkan Undi Melayu Bumiputera Islam Selepas Teruk Dimaki Hamun Penyokong Dap

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 483 hits
Tiba tiba tona suara para pemimpin Pakatan Harapan terutama dari PPBM berubah sebaik baik berita kekalahan calon PPBM di DUN Semenyih malam tadi Tiba tiba sahaja PPBM diselimuti keinsafan berhubung nasib orang Melayu Bumiputera dan Islam Da...
Penyatuan Ummah Manfaat Kepada Melayu Islam

Penyatuan Ummah Manfaat Kepada Melayu Islam

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 311 hits
ASAS dan dasar hampir sama Cuma pendekatan berbeza Pas dikenali dengan usrah akar umbi sehingga membentuk kesetiaan pengikut kepada kepemimpinan Begitu juga UMNO konsep usrah sudah lama mahu dibawa Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Du...
Penyatuan Ummah Yang Di Gerakkan Umno Dan Pas Beri Menafaat Pada Semua Bukan Hanya Pada Masyarakat Melayu Islam Saja

Penyatuan Ummah Yang Di Gerakkan Umno Dan Pas Beri Menafaat Pada Semua Bukan Hanya Pada Masyarakat Melayu Islam Saja

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 419 hits
UMNO dan Pas mencapai kata sepakat untuk bersetuju menjalinkan kerjasama secara formal antara kedua2 parti bagi menghadapi Pakatan Harapan dalam setiap PRK dan juga PRU 15 yang akan datang Pengerusi bersama Jawatankuasa Induk UMNO dan Pas D...
Sejak Bila Seru Perpaduan Melayu Islam Dianggap Satu Kesalahan Perkauman Tok Mat

Sejak Bila Seru Perpaduan Melayu Islam Dianggap Satu Kesalahan Perkauman Tok Mat

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 257 hits
SEMENYIH 1 Mac 8211 Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Mohamad Hasan mempersoalkan mengapa setiap kali bercakap berkaitan Melayu dan Islam akan dituduh rasis Jelas beliau adakah Malaysia baru yang dikatakan membuka pintu kepada ...
Dap Berusaha Secepat Mungkin Memusnahkan Kekuatan Ekonomi Orang Melayu Islam Prksemenyih

Dap Berusaha Secepat Mungkin Memusnahkan Kekuatan Ekonomi Orang Melayu Islam Prksemenyih

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 331 hits
https i2 wp com pakdin my wp content uploads 2019 02 20190228 dap musnahkan ekonomi melayu jpg fit 600 2C400 ssl 1Institut kajian DAP mendapati kekuatan ekonomi orang Melayu ada pada 2 tempat Pertama pada gaji 1 juta lebih kakitangan keraja...
Menteri Melayu Menjahanamkan Kawasan Perniagaan Orang Islam Al Kisah Khalid Samad Kepala Bapak Bodoh

Menteri Melayu Menjahanamkan Kawasan Perniagaan Orang Islam Al Kisah Khalid Samad Kepala Bapak Bodoh

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 258 hits
The stupidity of this monkey Khalid Samad Kepala Bapak Bodoh seems to have no bottom After unilaterally announcing that he will close a part of Jalan Tuanku Abdul Rahman now he says he does not want this issue to drag Kepala bapak bodoh eng...
Kekeliruan Melayu Sebagai Islam Oleh Melanau Dan Nasib Jatti Miriek

Kekeliruan Melayu Sebagai Islam Oleh Melanau Dan Nasib Jatti Miriek

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 373 hits
Dikatakan Melanau keluar dari Gua Niah kemudian mereka berjihrah melalui kawasan pesisir sehinggalah kawasan paling barat Sarawak Mereka kemudiannya membuat kerajaan mengikut kepada kawasan sungai Ada juga yang membuat terusan yang kemudian...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan