Akhirnya Rais Pun Tinggalkan Mahathir


TAN Sri Rais Yatim seorang pemimpin yang sangat mementingkan tutur kata yang sopan dan menghormati adad serta adab Melayu yang tinggi.

Sebagai pemimpin politik berpengaruh, sokongan dan gerakan politik beliau sentiasa memberi kesan mendalam.

Beliau memilih untuk bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad di dalam Bersatu dan berpakat dengan Pakatan Harapan (PH) yang akhirnya menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya yang lalu.

Ramai yang tidak tahu bahawa kedua-dua pemimpin ini adalah akrab dan Rais juga sering menegur Dr. Mahathir khususnya yang membabitkan pentadbiran serta dasar negara yang tidak selaras dengan kebajikan rakyat.

Sebagai pemimpin veteran Rais berpendirian beliau tidak perlu takut untuk menegur pemimpin utama negara demi kebaikan rakyat.

Namun akhirnya Rais sendiri meninggalkan Dr. Mahathir dan besar kemungkinan kerana kedegilan Dr. Mahathir hingga sukar mendengar teguran beliau.

Rais sering membangkitkan soal politik menjaga perut rakyat. Perkara itu berkali-kali ditegur beliau terhadap Dr. Mahathir sama ada di dalam pertemuan formal atau tidak formal.

Bagaimanapun Dr. Mahathir tetap dengan dasar beliau yang memaksa rakyat menjerut perut serta dituduh malas dan akhirnya kerajaan PH mulai dibenci oleh majoriti rakyat.

Dr. Mahathir pada asalnya dikatakan telah bersetuju dengan Langkah Sheraton iaitu membawa keluar Bersatu dari PH dan membentuk kerajaan Perikatan Nasional bersama gabung PAS serta BN.

Langkah itu dibuat kerana kerajaan PH terlalu banyak berpolitik sehingga gagal berfungsi sebagai kerajaan untuk membela rakyat.

Beliau bagaimanapun membuat pusingan U dan kembali kepangkuan DAP serta PKR menjadi pembangkang.

Dan kini beliau terpaksa merayu kepada PKR supaya terus menyokong beliau sebagai perdana menteri sebagaimana DAP, untuk menumbangkang kerajaan PN.

Dr. Mahathir sedang berusaha memurnikan DAP dengan meyakinkan orang Melayu bahawa parti cauvanis Cina itu tidak merbahaya dan bukannya berniat jahat untuk menghancurkan Melayu.

Sedangkan selama hampir 22 bulan memerintah negara, terang-terangan DAP berusaha untuk merampas semua hak istimewa orang Melayu yang telah termaktub di dalam Perlembagaan.

Malah sejak sekian lama berada di dalam kerajaan, Dr. Mahathir tidak putus-putus mengingatkan orang Melayu tentang bahaya agenda DAP yang akan menyebabkan Melayu terpinggir di tanah air sendiri.

Selain memurnikan DAP, Dr. Mahathir memainkan peranan halus dalam peletakan jawatan CEO-CEO di dalam GLC yang kononnya kerana enggan bersekongkol dengan kerajaan PN yang korup.

Begitu juga naratif yang hampir sama sebelum pilihan raya lalu dibuat apabila beliau menutup kedai rotinya bagi memperlihatkan ekonomi negara berada dalam keadaan yang sangat buruk.

Golongan bijak pandai Melayu khususnya, cukup mudah tertipu dengan persona yang ditebar oleh Dr. Mahathir dan akhirnya mula menyokong gerakan yang dilancarkan walaupun kebanyakan mereka bukanlah ahli mana-mana parti.

Dan apabila tiba pilihan raya mereka akan berkempen serta menggunakan pengaruh di dalam keluarga dan masyarakat untuk menumbangkan kerajaan.

Bagi kerajaan PN, khususnya BN jika mereka tidak menyedari taktik itu, mereka akan jatuh ke dalam lubang yang sama. – SM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2020/06/akhirnya-rais-pun-tinggalkan-mahathir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
After Counter Offers And Insulting Proposal Ph To Return To Mahathir Anwar Combo

After Counter Offers And Insulting Proposal Ph To Return To Mahathir Anwar Combo

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 307 hits
Free Malaysia Today Pakatan Harapan is set to bring back Dr Mahathir Mohamad as its prime ministerial candidate this time with PKR leader Anwar Ibrahim as his deputy despite them struggling to show that they enjoy the numbers among MPs in t...
Kini Giliran Muhyiddin Pula Digelar Kleptokrat Oleh Mahathir

Kini Giliran Muhyiddin Pula Digelar Kleptokrat Oleh Mahathir

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 363 hits
Nampaknya Mahathir masih lagi tidak mahu mengalah dan masih berusaha untuk mengganggu Kerajaan Perikatan Nasional dengan membuat tuduhan terbaru terhadap Muhyiddin Yasin Cuma pada kali ini Mahathir seolah oleh telah kehabisan modal kerana s...
Anwar S Aide Denies Mahathir Is Harapan Plus Pm Candidate

Anwar S Aide Denies Mahathir Is Harapan Plus Pm Candidate

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 255 hits
Claims that Pakatan Harapan has decided on Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim as its prime minister and deputy prime minister candidates are untrue says an aide to the latter Contacted today Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak denied a F...
Berita 2 Anwar Pm Mahathir Mm

Berita 2 Anwar Pm Mahathir Mm

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 322 hits
By 16 June 2020Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad PETALING JAYA Pakatan Harapan dijangka mengumumkan calon Perdana Menteri mereka dalam masa terdekat Sinchew Daily melaporkan PH setakat ini menyokong Datuk Seri Anwar Ibrah...
Berita 4 Pembantu Anwar Nafi Mahathir Pilihan Ph Plus

Berita 4 Pembantu Anwar Nafi Mahathir Pilihan Ph Plus

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 251 hits
M KINIDakwaan bahawa Pakatan Harapan sudah bersetuju Dr Mahathir Mohamad menjadi calon perdana menteri manakala Anwar Ibrahim timbalannya adalah tidak benar kata seorang pembantu presiden PKR itu Dihubungi Malaysiakini hari ini Farhash Wafa...
Bukan Pengkhianat Beri Peluang Mahathir Dapatkan Kembali Kerajaan Ph

Bukan Pengkhianat Beri Peluang Mahathir Dapatkan Kembali Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 331 hits
MALAYSIA DATELINE Penganalisis politik Ahmad Lutfi Othman berpendapat peluang perlu diberikan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mendapatkan kembali kerajaan Pakatan Harapan Beliau menolak tanggapan bahawa bekas Perdana Menteri itu juga b...
Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 241 hits
Untuk mengambilalih semula pemerintahan Malaysia tokoh besar politik negara Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim perlu bertolak ansur Hal ini dibangkitkan oleh AMANAH Perak yang mahu pengalaman serta kematangan dua tonggak negara itu meletakkan k...
Beri Tempoh 6 Bulan Kepada Mahathir Mohammed

Beri Tempoh 6 Bulan Kepada Mahathir Mohammed

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 180 hits
Okay Aku sengaja bagi KEMUNGKINAN yang akan berlaku Ph take over kembali kerajaan Dato Sri Anwar mengalah kononnya hanya 6 BULAN SAHAJA Tiba bulan ker 6 GPS 5 sekawan tak berparti Warisan bagi 1 ugutan andai kata Mahathir Mohammed berundur ...
Mahathir Berubah Ubah Fikiran Menyulitkan Lagi Calon Pm

Mahathir Berubah Ubah Fikiran Menyulitkan Lagi Calon Pm

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 252 hits
Dalam isu menentukan calon Perdana Menteri PH Plus yang sehingga kini belum lagi dapat dimuktamadkan ramai orang cuba menyalahkan Anwar Ibrahim atas kegagalan itu Kata mereka jika Anwar sedia bertolak ansur dan mengalah kepada Tun Mahathir ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya