Akan Terhasil Antibodi Dalam Susu Untuk Anak Teruskan Menyusu Anak Walaupun Tak Sihat


Sakit ketika anda dalam fasa menyusukan anak adalah satu perkara yang menyusahkan dan memenatkan. Namun yang demikian, percaya atau tidak, menyusu anak anda ketika anda tidak sihat adalah selamat untuk anak anda, bahkan boleh jadi bermanfaat kepada mereka.

BACA: Penting Ibu Ayah Tahu! Ada Tak Protein Susu A2^ Dalam Susu Formula Anak Anda?
Bolehkah saya menyusu anak saya ketika sakit?
Dalam kebanyakkan situasi, jawapannya adalah boleh. Biasa untuk ibu merasa risau tentang kemungkinan untuk anda menjangkiti anak anda. Ini bagaimana menyusu ketika sakit boleh mendatangkan manfaat kepada bayi anda:
Ketika anda sakit, antibodi mula dihasilkan untuk melawan jangkitan dalam masa 24 jam pertama walaupun simptom belum mula muncul. Antibodi ini boleh kekal di dalam badan selama beberapa hari.
Dalam jangkitan virus pula, tempoh inkubasi boleh mengambil masa sekitar 5 hingga 7 hari, membolehkan antibodi terhasil disalurkan dalam bentuk susu badan kepada anak anda.
Ini bermakna, anak anda mendapat dos perlindungan daripada jangkitan flu atau selsema yang anda dapat tanpa mendedahkannya kepada jangkitan tersebut.
Walaubagaimanapun, anda tetap perlu mengambil langkah berjaga-jaga apabila anak anda sudah mula bersin. Sekiranya anda mengalami jangkitan selsema yang biasa atau jangkitan virus berkaitan dengan sistem penghadaman – ataupun demam – tidak menjadi masalah untuk anda menyusu. Pastikan anda membasuh tangan anda sebelum sesi menyusu dan mengelakan daripada bahagian hidung atau mulut anda menyentuh muka atau tangan mereka. Sekirannya anda mengambil ubat, cuba untuk pam dan buang susu yang terhasil dalam tempoh waktu anda mengambil ubat..
Bila untuk menyusu? Sekiranya anak anda di bawah usia 3 minggu, mereka terlalu lemah dan terdedah kepada jangkitan, justeru, menyusu badan ketika ini tidak digalakkan.
Sekiranya anda menghidap penyakit yang debilitatif (sakit jantung, buah pinggang atau anemia) atau kurang berat badan, cuba untuk elakkan menyusu kerana badan anda perlukan kalori dan lemak yang mencukupi sebelum anda boleh menghasilkan susu.
Sekiranya anda menghidap jangkitan yang teruk seperti TB yang tidak dirawat (mereka yang telah dirawat selama 2 minggu dibenarkan untuk menyusu), atau HIV/AIDS. Anda boleh menyusu jika dijangkiti Hepatitis A (jika anak anda mengambil globulin gamma) atau Hepatitis B (selepas anak anda mengambil globulin gamma dan diberi suntikan vaksin Hepatitis B)
Sesentegah bahan atau ubatan boleh menyebabkan anda tidak boleh menyusukan anak anda. Contohnya, ubat anti-barah, ubat untuk tiroid, ubat darah tinggi, penicillin, lithium, hipnotik atau perangsang, ubat tidur dan dadah atau alkohol. Sentiasa berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan nasihat kesihatan dan konsultasi.
Bila anda sakit, penting untuk anda minum air yang mencukupi untuk memastikan susu yang mencukupi dihasilkan dan juga untuk mengelakkan anda daripada tidak bermaya.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Akan Terhasil Antibodi Dalam Susu Untuk Anak” Teruskan Menyusu Anak Walaupun Tak Sihat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/akan-terhasil-antibodi-dalam-susu-untuk-anak-teruskan-menyusu-anak-walaupun-tak-sihat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Ke Ibu Positif Covid 19 Menyusu Anak Ini Yang Perlu Difahami Sebelum Teruskan Penyusuan

Boleh Ke Ibu Positif Covid 19 Menyusu Anak Ini Yang Perlu Difahami Sebelum Teruskan Penyusuan

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 299 hits
Penularan wabak COVID 19 sememangnya mendatangkan kebimbangan bagi setiap individu Tidak terkecuali ibu menyusu anak Usah khuatir berikut beberapa penjelasan untuk anda yang mungkin baru ingin memulakan atau mahu mengekalkan proses susukan ...
Kalau Berat Anak Naik 400g 1kg Setiap Bulan Tandanya Dia Cukup Susu

Kalau Berat Anak Naik 400g 1kg Setiap Bulan Tandanya Dia Cukup Susu

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 299 hits
Setiap bayi yang masih menyusu memerlukan amaun susu yang secukupnya bagi menjamin tumbesaran dan perkembangan mereka Oleh itu sudah menjadi tugas ibu bapa untuk memastikan perkara ini terjamin Ikuti artikel ini dengan lebih lanjut untuk me...
Tak Cukup Duit Beli Susu Terpaksa Bagi Air Rebusan Beras Untuk Kenyangkan Anak

Tak Cukup Duit Beli Susu Terpaksa Bagi Air Rebusan Beras Untuk Kenyangkan Anak

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 206 hits
Terkesan dengan pandemik Covid 19 sekarang ini sebuah keluarga terpaksa memberikan air rebusan beras sebagai pengganti susu buat anak kecilnya yang kelaparan Walaupun tahu ia tak sempurna namun disebabkan tidak mahu anak menangis cara ini t...
Hiburan Sumbang Susu Anak Dan Barang Dapur Ozlynn Hulur Bantuan Pada Golongan Memerlukan

Hiburan Sumbang Susu Anak Dan Barang Dapur Ozlynn Hulur Bantuan Pada Golongan Memerlukan

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 245 hits
Pelakon dan juga personaliti TV Ozlynn meluahkan rasa bimbang kepada golongan yang benar benar terjejas di kala negara sedang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan yang masih belum diketahui bila akan berakhir Disebabkan oleh itu Ozlynn dal...
Comel Gelagat Anak Dara Che Ta Dah 7 Tahun Masih Nak Minum Susu Dalam Botol

Comel Gelagat Anak Dara Che Ta Dah 7 Tahun Masih Nak Minum Susu Dalam Botol

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 361 hits
Lama tak dengar khabar pasangan Che Ta dan Zain Saidin Tahu tahu anak perempuan mereka Aaisyah Dhia Rana dah bersekolah Tahun Satu Dulu dulu masa kecil sering menjadi perhatian ramai kerana wajah kacukannya Kini bila dah besar Aaisyah terny...
Tak Menangis Tak Minta Susu Ibu Ini Kongsi Seawal 2 Tahun Anak Dah Tidur Sendiri

Tak Menangis Tak Minta Susu Ibu Ini Kongsi Seawal 2 Tahun Anak Dah Tidur Sendiri

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 304 hits
Bila agaknya anak boleh tidur sendiri ni Dah umur 5 tahun pun masih nak tidur sekali Ni antara persoalan yang bermain di fikiran ibu bapa dan dalam masa yang sama tak sampai hati nak biarkan anak tidur dalam biliknya Disebabkan kita terlalu...
Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Protein Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda

Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Protein Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 314 hits
Kepentingan susu untuk tumbesaran dan perkembangan minda anak anak tidak dapat dinafikan Setiap nutrisi yang ada di dalam susu memainkan peranannya tersendiri untuk membantu proses ini dan sudah tentunya ibu ayah tercari cari susu dari sumb...
Susu Kolostrum Ada Lebih 400 Jenis Nutrien Jadikan Anak Kuat Imun Jarang Sakit

Susu Kolostrum Ada Lebih 400 Jenis Nutrien Jadikan Anak Kuat Imun Jarang Sakit

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 275 hits
Penyusuan susu ibu diketahui dapat mencegah pelbagai masalah kesihatan dan kematian dalam kalangan bayi Mengikut kajian bayi yang diberikan susu ibu sejak lahir kurang menghidap penyakit pada tahun pertama hayat mereka Malah bayi yang menyu...
Bayi Hisap Susu Tak Sampai 5 Minit Dah Tertidur Cuba 6 Cara Ni Kejutkannya Menyusu

Bayi Hisap Susu Tak Sampai 5 Minit Dah Tertidur Cuba 6 Cara Ni Kejutkannya Menyusu

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 257 hits
Ramai ibu yang baru melahirkan bayi selalu merungut bayi kerap tertidur ketika menyusu Hisap susu tak sampai 5 minit dan tertidur Ini membuatkan jaundis naik tinggi esoknya Lepas tu mulalah adegan kena top up susu rumusan dan tak cukup susu...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku