Air Sungai Tembeling Melimpah Masuk Di Kampung Bantal Ulu Tembeling Jerantut


 

JERANTUT - Setelah beberapa kawasan penempatan di Kuantan mula dinaiki air hari ini, kini daerah ini pula sudah menunjukkan tanda awal bencana yang sama apabila Kampung Bantal, Ulu Tembeling kira-kira 130 kilometer di sini dilanda banjir.
Siren Jabatan Pengairan Saliran (JPS) di Kampung Bantal sudah pun berbunyi menunjukkan amaran pertama banjir pukul 6.25 petang hari ini, kemudian dituruti siren amaran bahaya pukul 7.03 malam ini.
Penduduk Kampung Bantal, Hamizon Loai, 51, berkata, penduduk sudah pun menjangka air Sungai Tembeling melimpah semula berikutan hujan lebat berlaku sejak tiga hari lalu di kawasan ulu Sungai Tembeling dan Sungai Sepia.
“Empat hari lalu, air Sungai Tembeling sudah melimpah masuk ke kawasan dataran perniagaan, laluan pejalan kaki, kedai kopi dan wakaf menunggu bot penambang pada sebelah malam dan surut semula pada sebelah pagi keesokannya.
“Kini, air Sungai Tembeling mula melimpah semula ke dataran ini pada pukul 7 malam tadi dan ada tanda gelombang kedua banjir berlaku di sini berikutan hujan lebat masih berterusan,” katanya di Kampung Bantal, Ulu Tembeling di sini hari ini.
Rakannya, Wan Mohd. Zakuan Wan Norahan, 36, berkata, penduduk di situ tidak panik dengan senario itu dan setelah mendengar siren JPS kebanyakan mereka sudah bersiap sedia berdepan bencana itu.
“Pertembungan aliran Sungai Tembeling dan Sungai Sepia antara punca air naik mendadak dan selalunya kawasan dataran perniagaan, pejalan kaki dan wakaf kerap dilimpahi air.
“Kebanyakan kedai kopi dan rumah di pesisir sungai ini dipasang tong pelampung dan penduduk tidak berasa bimbang dengan keselamatan harta benda, tetapi tetap waspada dengan senario ini,” katanya.
Penduduk Kampung Bantal Seberang, Jasmizan Rashid, 44, pula berkata, sebarang aktiviti sungai seperti menangkap ikan dan pengangkutan bot penambang juga berhenti buat sementara berikutan arus Sungai Tembeling deras.
“Pemilik premis kedai kopi dan runcit sudah pun bersedia menyimpan barang jualan masing-masing sekiranya air sungai semakin naik dan memenuhi kawasan dataran kampung ini,” katanya.
Ujarnya, kenaikan paras air Sungai Tembeling juga memberi kesan, iaitu banjir berlaku di penempatan penduduk pesisir Sungai Tembeling, iaitu Kampung Kuala Sat, Kampung Pagi, Kuala Tahan dan beberapa tempat lain di kawasan hilir sungai. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2023/02/air-sungai-tembeling-mula-melimpah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makan Roti Canai Tepi Sungai Di Roti Canai Pak Tam Kampung Sitiawan Yang Viral Tuuu

Makan Roti Canai Tepi Sungai Di Roti Canai Pak Tam Kampung Sitiawan Yang Viral Tuuu

papar berkaitan - pada 26/1/2023 - jumlah : 167 hits
Sebelum ni ada kak ana terbitkan entri Homestay 4 bilik di Lumut yang kak ana pii bermalam di rumah adik kak ana sempena majlis kesyukuran depa Pagi tu adik kak ana bawa lah kami pii sarapan pagi ke satu port viral katanya di Kampung Sitiaw...
Camping Di Vistana Sedim Riverside Resort Kampung Ulu Riau Kedah

Camping Di Vistana Sedim Riverside Resort Kampung Ulu Riau Kedah

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 751 hits
Pada awal Februari 2023 kami sekeluarga berpeluang untuk berkhemah di Vistana Sedim Riverside Resort Kedah Perkhemahan 3H2M hasil perbincangan sepupu sepapat dan mesyuarat akhir berjaya membawa sejumlah 21 orang ahli keluarga turun ke lokas...
Anak Dah Masuk Usia 6 10 Bulan Bayi Dah Boleh Membebel Kalau Belum Ini Tanda Red Flag

Anak Dah Masuk Usia 6 10 Bulan Bayi Dah Boleh Membebel Kalau Belum Ini Tanda Red Flag

papar berkaitan - pada 5/2/2023 - jumlah : 99 hits
Anak masih belum tunjuk tanda tanda bercakap memang merisaukan ibu ayah Kadang kadang anak dah berusia 5 tahun barulah ibu ayah sedar bahawa anak mereka lambat bertutur disebabkan kurang tahu tentang red flag lewat pertuturan aya Puan ada a...
Akar Umbi Tak Setuju Jika Zahidi Diterima Masuk Pkr

Akar Umbi Tak Setuju Jika Zahidi Diterima Masuk Pkr

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 87 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang pemimpin PKR Perlis meminta parti itu meneliti terlebih dahulu sebelum membuat keputusan menerima bekas Ahli Parlimen Padang Besar dari Umno Zahidi Zainul Abidin sebagai ahli Naib Pengerusi PKR negeri Asru...
Puas Dah Ajar Tetap Tak Masuk Kena Faham Kemampuan Anak Jangan Marah Paksa Paksa

Puas Dah Ajar Tetap Tak Masuk Kena Faham Kemampuan Anak Jangan Marah Paksa Paksa

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 280 hits
Bila disuruh belajar seperti membaca atau mengira anak tidak menunjukkan minat Pening juga dibuatnya Tak lama lagi nak masuk darjah satu Dahlah silibus susah sekarang Secara umumnya pembelajaran seseorang kanak kanak berbeza mengikut tahap ...
Dapat Saguhati Masuk Halal Quiz 2022

Dapat Saguhati Masuk Halal Quiz 2022

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 292 hits
Baru ni mr hubby balik dari kerja bawa 1 beg berisi barangan jenama NONA K fiezz nampak lah beg ni atas meja Ingatkan mr hubby shopping beli barang barang dapur hehe Rupanya mr hubby sis menang HALAL Quiz 2022 anjuran tempat kerja Memang ra...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan

Andika Mahesa Feat Dodhy Kangen Band Dimana Perasaanmu Chord

Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau