Puas Dah Ajar Tetap Tak Masuk Kena Faham Kemampuan Anak Jangan Marah Paksa Paksa


Bila disuruh belajar seperti membaca atau mengira, anak tidak menunjukkan minat. Pening juga dibuatnya. Tak lama lagi nak masuk darjah satu. Dahlah silibus susah sekarang! Secara umumnya pembelajaran seseorang kanak-kanak berbeza mengikut tahap usianya. Kebiasaannya daripada usia 2 sehingga 7 tahun kanak-kanak akan mula membina kebolehan dalam dirinya.
Sumber foto: www.freepik.com Pada tahap ini dia akan mula mencari sebab dan berfikir merujuk kepada dirinya sendiri. Kemudian  selepas 7 tahun barulah dia melihat persekitaran luar daripada dirinya. Ini bermakna jika ingin mengajar anak dengan mudah terutama yang memasuki pra sekolah, berikan contoh-contoh yang mempunyai kaitan dengan diri mereka.
Misalnya, kanak-kanak yang lebih kecil memahami untuk belajar konsep abjad, nombor dan warna berbanding perkara-perkara abstrak seperti tatabahasa, pantun dan sebagainya. Seterusnya ikuti 7 panduan yang ibu ayah terlupa nak buat supaya mudah untuk  mengajar anak  belajar.
1.TEMPOH MASA
Kanak-kanak hanya mampu memberikan tumpuan untuk jangkamasa yang pendek. Oleh yang demikian, sewaktu anda membuat aktiviti dengan anak anda, misalnya menggunakan flash card, ataupun membuat gerak kerja tertentu menggunakan buku atau kertas, pastikan anda berhenti sebentar untuk rehat ataupun tukar kepada aktiviti yang lain apabila anak anda dilihat mula bosan atau menunjukkan kenakalannya.
2.PENGULANGAN
Lakukan pengulangan supaya pembelajaran yang diajar diingati dengan mudah. Biarkan mereka mengulang sesuatu aktiviti, tajuk atau set perkataan. Di samping itu, penyediaan kerja rumah (homework) dapat membantu anak anda mempelajari pembelajaran dengan cepat. Wujudkan jadual supaya ia dilakukan secara rutin dan konsisten.
3.KENALI PERSONALITI
Bagi kanak-kanak yang mudah mesra, dia mampu bersosial dengan baik dan boleh belajar sesuatu bahasa dengan cepat kerana mereka hendak berkomunikasi. Kanak-kanak jenis ini tidak takut untuk membuat kesilapan. Belajar secara berkumpulan dengan kanak-kanak lain mungkin lebih baik baginya.
Sumber foto: www.freepik.com Manakala bagi yang jenis pendiam, tidak suka melakukan kesilapan dan tidak akan memulakan sesuatu perkara atau tindakan sehinggalah mereka mendapat kepastian. Bagi yang jenis pendiam, ia lebih perlukan privasi, keadaan yang lebih senyap dan tenang untuknya mempelajari sesuatu bahasa.
Baca Juga:
“Perempuan Kalau Merajuk Suka Tengok Tingkap Eh?”. Gelagat Ayah Pujuk Anak Cuit Hati Warganet
Mudah Dukung Baby, Belakang Badan Pun Tak Sakit. Mona Allen Kongsi Cara, Guna Swaddle Je!
Anak Lebih Respect, Rapat Dengan Ayah. Buat Je Perkara Ni, Boleh Nampak Kesannya!
4.KETAHUI MINAT ANAK
Apabila anda memahami dan tahu mengenai hal ini mudah untuk melakukan pembelajaran. Persoalan seperti Apakah kepekaan mereka yang paling utama? Adakah mereka sukakan gambar-gambar atau membaca?
Jika ya! Galakkan anak anda menggunakan lukisan, gambar, peta dan gambarajah sebagai sebahagian daripada bahan pembelajaran mereka.
5.BACA KUAT
Sejak kecil lagi anak suka mendengar anda membaca buku cerita sebelum tidur. Oleh itu, tidak mustahil ada segelintir kanak-kanak suka mendengar kepada penerangan dan membaca dengan kuat. Malah mungkin cara nyanyian dan lagu.
Sumber foto: www.freepik.com 6.ANAK AKTIF
Anak anda seorang yang lincah dan bertenaga. Sukar untuk mengawalnya supaya duduk diam seketika. Jika mempunyai anak sebegini boleh menggunakan permainan (game) untuk menggalakkan mereka bergerak dan juga menari bersama si manja.
7.SUASANA CERIA
Untuk menarik minat anak, ia perlu dilakukan dalam suasana  yang seronok dan tidak memberikan tekanan (stress-free). Galakkan anak anda untuk menuruti kehendak dan minatnya sendiri.
Sebagai contoh, jika anak anda meminati badminton, berikan dia bahan bacaan berkaitan dengan badminton. Cara ini menarik minat anak-anak untuk membaca dengan pekara yang dia suka.
TIP MUDAH!
* Berikan pujian dan galakan
* Jangan kritik apabila anak buat silap
* Sediakan bahan bacaan yang diminatinya
* Ruang pembelajaran
* Sediakan jadual pembelajaran di rumah
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
The post Puas Dah Ajar, Tetap ‘Tak Masuk’. Kena Faham Kemampuan Anak, Jangan Marah & Paksa-Paksa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/puas-dah-ajar-tetap-tak-masuk-kena-faham-kemampuan-anak-jangan-marah-paksa-paksa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Macam Sewa Hospital Anak Isteri Gilir Gilir Keluar Masuk Hospital Fizo Omar Sanggup Berhabis

Dah Macam Sewa Hospital Anak Isteri Gilir Gilir Keluar Masuk Hospital Fizo Omar Sanggup Berhabis

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 132 hits
Malah tak berbau Tanpa kita jangka anak jatuh sakit secara bertubi tubi Semuanya tanpa kita jangkakan Itulah yang berlaku kepada pelakon Fizo Omar yang turut berdepan hal sama bila mana kedua dua anak dan isteri turut dimasukkan ke hospital...
Tak Rasa Ke M4ruah Awak Itu Murah Nabila Huda Nasihat Pelakon Muda Jangan Masuk Jer4t Cinta Lokasi

Tak Rasa Ke M4ruah Awak Itu Murah Nabila Huda Nasihat Pelakon Muda Jangan Masuk Jer4t Cinta Lokasi

papar berkaitan - pada 9/2/2023 - jumlah : 183 hits
AKTRES Nabila Huda beranggapan alasan cinta lokasi demi mendapatkan keserasian sehingga ada pelakon wanita terjerat dengan hubungan terlarang di luar set penggambaran adalah meng4rut dan tidak sepatutnya berlaku Nabila atau Nabila Huda Suha...
Bahayanya Bila Buat Benda Ni Waktu Susukan Anak Elakkan Jangan Buat

Bahayanya Bila Buat Benda Ni Waktu Susukan Anak Elakkan Jangan Buat

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 77 hits
Waktu susukan anak kadang kadang kita suka tengok telefon Sambil anak menyusu kita akan scroll tengok media sosial Rupa rupanya tabiat memberi susu kepada anak sambil bermain dengan telefon pintar boleh membahayakan mereka Eh macam mana tu ...
Nak Anak Pandai Perfect Tapi Ni Kesilapan Mak Ayah Selalu Buat Masa Ajar Anak

Nak Anak Pandai Perfect Tapi Ni Kesilapan Mak Ayah Selalu Buat Masa Ajar Anak

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 152 hits
Anak kecil kita bukan dilahirkan terus jadi pandai Perlu diajar dari awal untuk mengenal satu satu pelajaran dengan baik Pun begitu nak mengajar anak membaca misalnya perlukan teknik yang betu Jauh sekali kita berkasar dengan anak Itu kesil...
Anak Buat Perangai Normal Tapi Jangan Lebih Lebih 5 Situasi Ini Berlaku Jangan Pandang Ringan

Anak Buat Perangai Normal Tapi Jangan Lebih Lebih 5 Situasi Ini Berlaku Jangan Pandang Ringan

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 198 hits
Ada masanya anak anak akan melalui fasa di mana mereka akan tantrum atau mengamuk setiap masa Memang itu antara perkara yang normal akan berlaku sepanjang proses tumbesaran anak Walaupun begitu jika ia berlanjutan atau menjadi semakin seriu...
Usaha Tak Khianati Hasil Ramai Puas Hati Anak Jamal Abdillah Juara Famili Duo

Usaha Tak Khianati Hasil Ramai Puas Hati Anak Jamal Abdillah Juara Famili Duo

papar berkaitan - pada 6/2/2023 - jumlah : 84 hits
Umum sedia maklum pasangan adik beradik iaitu Zaki Yamani amp Yamani Abdillah nbsp telah dinobatkan sebagai nbsp juara nbsp bagi program realiti nyanyian nbsp Famili Duo musim kedua yang telah bersiaran secara langsung di TV3 Sri Pentas Dua...
Anak Pun Ada Perasaan Jangan Gurau Panggil Dia Macam Macam Insecure Jadi Tak Yakin

Anak Pun Ada Perasaan Jangan Gurau Panggil Dia Macam Macam Insecure Jadi Tak Yakin

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 122 hits
Biarpun anak anak masih kecil mereka mempunyai perasaan malu Setiap perkataan yang keluar dari mulut kita ada masanya boleh membuatkan anak anak terasa hati Jika anak anak membesar dalam keadaan kurang keyakinan diri dan suka merasa dirinya...
Tak Sangka Ada Masalah Hati Ibu Ini Pesan Jangan Ambil Mudah Masalah Kuning Anak

Tak Sangka Ada Masalah Hati Ibu Ini Pesan Jangan Ambil Mudah Masalah Kuning Anak

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 164 hits
Masalah jaundis atau kuning adalah keadaan yang biasa dialami bayi selepas beberapa hari dilahirkan Biasanya keadaan ini berlaku sekitar dua atau tiga hari dilahirkan Apabila bayi jaundis kulit atau mata putih akan menjadi kekuningan Mengik...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk