Air Mata Banduan Iringi Takbir Raya


MARANG, 26 MEI: Walau tabah dan kental jiwa seseorang banduan, air mata mereka tetap tumpah tatkala mendengar takbir Hari Raya Aidilfitri, saban tahun.
Pengalaman itu dikongsi Penguasa Penjara Marang, Ahmad Nazri Mohamad kepada Bernama baru-baru ini, setelah berkhidmat selama 32 tahun dan 16 kali menyambut Syawal bersama banduan.
Katanya, hari raya pertama adalah episod paling sayu terutama kepada banduan baharu kerana mereka tidak pernah terkurung dan terpisah dengan keluarga, namun banduan lama juga adakala berada dalam situasi sama kerana takbir hari raya membangkit ‘aura’ berbeza.
“Kebiasaan kita melihat mereka bergurau, beriadah dan sebagainya tetapi pada hari raya, terutama pada pagi raya apabila mendengar takbir raya berkumandang, kita akan dapat lihat wajah yang sayu. Masing-masing akan teringat pada keluarga, isteri dan anak-anak.
“Kerinduan itu tidak boleh dinafi walaupun disembunyikan. Sebagai pegawai penjara kita bertanggungjawab untuk menceriakan mereka supaya ia tidak memberi kesan kepada keselamatan,” katanya.
Menurut Ahmad Nazri, dalam tempoh perkhidmatan selama 32 tahun tersebut, beliau telah menyambut hari raya di dua buah penjara berasingan iaitu di Penjara Marang dan Penjara Simpang Renggam, Johor.
Kebiasaannya pada hari raya pertama, banduan beragama Islam akan dibawa ke surau untuk bertakbir dan solat sunat hari raya sebelum menjamah sarapan serta kembali ke tempat tahanan masing-masing.
Tidak seperti tahun sebelum ini, banduan kini tidak dibenarkan menerima kunjungan kaum keluarga ekoran langkah pencegahan Covid-19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
“Biasanya pada pagi raya itu mereka (banduan) akan datang berkongsi cerita. Ketika itulah kita (pegawai) akan memainkan peranan dan memberi nasihat bahawa bukan semua orang dapat merasa gembira dan ada masa kita akan alami masa sukar,” katanya.
Sementara itu, salah seorang banduan, Azizul, 25, berkata tahun ini memberi pengalaman ketiga kepadanya dalam menyambut Aidilfitri di penjara, namun takbir raya tetap membuat hatinya pilu dan teringat kenangan bersama keluarga.
Azizul berkata walau bagaimana sedih sekalipun, dia tetap perlu menerima hakikat bahawa ia adalah realiti yang harus dihadapi kerana hukuman yang perlu dijalaninya masih panjang iaitu selama 56 tahun dan 23 sebatan ekoran merogol teman wanitanya yang berstatus juvana.
“Setiap kali mendengar takbir raya, air mata mesti mengalir. Teringat pada arwah ayah…padahal masa di luar (sebelum masuk penjara), ia bagai suatu perkara biasa. Saya betul-betul sedih.
“Di sini saya banyak mengaji al-Quran dan belajar agama. Saya rasa itu sahaja yang dapat meredakan perasaan kesal. Saya betul-betul insaf…tak mahu lakukan kesalahan ini lagi,” katanya dalam nada sebak dan sempat menyatakan mahu belajar membuat songket di penjara.
Azizul yang mempunyai fizikal dan raut wajah kacak itu berkata setiap kali ibunya berkunjung ke penjara, dia akan diingatkan untuk solat dan berkelakuan baik serta reda dengan apa yang telah berlaku.
Kata-kata itu menjadi pegangan hidupnya kini dan dia turut menasihati orang lain supaya menjauhi pergaulan bebas kerana ia mampu menjadi punca melakukan kesilapan sepertimana dirinya.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/05/air-mata-banduan-iringi-takbir-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Iklan Raya Oleh Ibu Fauziah Nawi Ni Buat Ramai Menitis Air Mata

Kenapa Iklan Raya Oleh Ibu Fauziah Nawi Ni Buat Ramai Menitis Air Mata

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 857 hits
Setiap kali menjelang Hari Raya Aidilfitri sudah menjadi tradisi rakyat Malaysia untuk menantikan iklan iklan raya yang menghiburkan hati dari pelbagai pihak Walaupun raya tahun ini agak berbeza buat kita semua SAJI jenama minyak masak No 1...
Setitik Air Mata Isteri Jatuh Sebab Suami Sakitkan Hatinya Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya

Setitik Air Mata Isteri Jatuh Sebab Suami Sakitkan Hatinya Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 570 hits
Isteri adalah amanah Allah kepada suami begitu juga sebaliknya Apabila disebut sebagai amanah bermakna ia bakal ditanya dan disoal di akhirat kelak Mengikut Imam al Ghazali perkara yang paling berat untuk dilaksanakan adalah amanah Sakitkan...
Penjara Lancar Imesej Bolehkan Banduan Terima Ucapan Gambar Hari Raya

Penjara Lancar Imesej Bolehkan Banduan Terima Ucapan Gambar Hari Raya

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 371 hits
PETALING JAYA Jabatan Penjara melancarkan program yang membolehkan ahli keluarga banduan menghantar teks pesanan dan ucapan Hari Raya bagi menggantikan lawatan ke penjara berikutan sekatan pergerakan yang dilanjutkan di bawah perintah kawal...
Ramadan Tahun Ini Penuh Makna Buat Rita Rudaini Anak Anak Ajar Anak Takbir Raya Usaha Rita Memang Boleh Dipuji

Ramadan Tahun Ini Penuh Makna Buat Rita Rudaini Anak Anak Ajar Anak Takbir Raya Usaha Rita Memang Boleh Dipuji

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 418 hits
Sejuk perut ibu mengandung orang kata kalau anak anak yang dibesarkan menjadi insan yang baik dan mempunyai akhlak yang mulia selain cemerlang dalam akademik Mungkin itulah yang dirasakan oleh pelakon Rita Rudaini yang mempunyai dua orang a...
Tak Perlu Menitis Air Mata Lagi Ini 4 Tips Elakkan Mata Pedih Ketika Potong Bawang

Tak Perlu Menitis Air Mata Lagi Ini 4 Tips Elakkan Mata Pedih Ketika Potong Bawang

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 427 hits
Pasti ramai yang sudah tahu terutamanya golongan wanita kerja yang paling menyedihkan di dapur adalah kupas bawang Mana tidaknya apabila kupas atau potong bawang pasti akan ada drama air mata Bawang kalau tidak digunakan dalam masakan pasti...
Semangat Sambut Raya Hilang Kerana Air Keruh

Semangat Sambut Raya Hilang Kerana Air Keruh

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 377 hits
MILO KOSONG KAWSemangat berkobar kobar nak sambut raya taip dipatahkan oleh masalah air yang berkarat kemerahan Ore Kelate panggil putuh hangin wehhh Bilo agaknya Nik Amar nak rasa mandi berus gigi berkumur basuh kain baju dan ambil wudhuk ...
Air Mata Darah Bertetesan Blood Falling

Air Mata Darah Bertetesan Blood Falling

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 432 hits
HE PRAYED MORE EARNESTLY Dia bersungguh sungguh berdoaAIR MATA DARAH BERTETESAN blood fallingTO THE GROUND ke tanahBelajar bahasa Inggeris dari Bibel Ayat Ayat pilihan Dr HM Rakib Jamari S H M AgBefore the crucifixion as Jesus Christ prayed...
Hukum Imam Terlebih Takbir Dalam Solat Sunat Raya

Hukum Imam Terlebih Takbir Dalam Solat Sunat Raya

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 450 hits
Apakah hukum imam terlebih takbir dalam solat raya Adakah batal solat Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Saya ingin bertanya dalam sembahyang har...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya