Ailurophobia Takut Kucing Bukan Perkara Main Main


AILUROPHOBIA | Takut Kucing Bukan Perkara Main-Main. Assalamualaikum. Takut kucing. Siapa yang takut kucing, angkat tangan. hihi. Geng Cik Rose ni. hihi. 


Cik Rose takut kucing. Bukan tak suka kucing ya. Dan bukan juga tahap fobia terhadap kucing. Hanya takut. Takut kena gigit, takut kena cakar,  dan takut kena terkam. 



Kitty, kucing Cik Rose

Tak pasti apa puncanya. Tahu-tahu memang takut kucing. Memang tak pernah bela kucing. Tapi, kucing ni dia tahu kita takut dia. Lagi dia datang dekat. Contohnya kalau di kedai makan,  boleh pula kucing ni pilih kita dari ramai-ramai yang makan kat situ. Hihi. 


Cik Rose ada terbaca tentang Ailurophobia. Ketakutan pada kucing. Bila Cik Rose baca, Cik Rose tak adalah sampai 100% ke arah itu. Ketakutan Cik Rose boleh di kawal lagi. 


Nak dijadikan cerita, suami Cik Rose adalah pencinta kucing. Dekat rumah mak mertua ada banyak kucing. Macam-macam jenis ada! Pelbagau warna ada. Dari awal kahwin, suami nak jaga kucing. Tapi, apakan daya. Isterinya ini takut kucing. hikhik.


Ok, jom kita baca tentang Ailurophobia dulu. 


Apa Itu Ailurophobia (Ketakutan Pada Kucing) ? 
Sebahagian besar phobia ini muncul akibat daripada pengalaman masa kecil yang amat menakutkan yang pernah dialami oleh seseorang itu sendiri dan pengalaman ini terpalit dalam fikirannya dan terbawa sampai memasuki usia dewasa. Sebagai contoh seorang anak yang pernah dicakar atau digigit kucing dapat saja berkembang manjadi trauma dan rasa ketakutan ini berkembang menjadi Ailurophobia.

Jadi sebenarnya Ailurophobia tidak saja dapat timbul dari pengalaman buruk masa lalunya yang terkait dengan kucing, namun dapat juga timbul dengan melihat reaksi orang yang ketakutan terhadap kucing. 
Orang yang mengalami Ailurophobia biasanya dapat dilihat melalui reaksi paniknya jika bertemu dengan kucing. Di samping itu biasanya orang yang mengalami kelainan ini berusaha menghindari daripada didekati dengan kucing.

Biasanya orang yang mengalami phobia Ailurophobia akan cepat-cepat lari dari didekati kucing dan memperlihatkan tingkah laku mempertahankan diri seolah olah akan diserang oleh kucing tersebut. Tingkah laku ketakutan ini biasanya diikuti dengan jantung berdenyut lebih cepat, gemetar, sakit dada, pusing, mual dan merasa tercekik.

Orang yang mengalami Ailurophobia ini selalunya akan melakukan apa-apa saja tindakan agar tidak bertemu dengan kucing, seperti misalnya menyeberang jalan secara tergesa-gesa dan melompat. Reaksi ini sering kali diperlihatkan oleh orang yang mengalami Ailurophobia akibat dari reaksinya yang berlebihan.
Orang yang mengalami phobia ini juga mencuba untuk tidak menonton filem atau siaran TV yang dikaitkan dengan watak kucing dalam tayangannya atau menghindari berkunjung ke tempat yang di rumahnya ada kucing.


Bagaimana Cara Mengatasinya?
Para pakar menganjurkan beberapa tindakan untuk membantu Ailurophobia ringan seperti:

Pertama melatih orang yang mengalami Ailurophobia untuk lebih lama mendekati dengan kucing seperti mulai dari memandang kucing dari jarak jauh, kemudian memandang gambar kucing, mulai menyebut nama kucing dan seterusnya mencuba berjalan berdampingan dengan kucing. Tindakan ini perlu dilakukan dan dilatih secara bertahap dan berulang berkali kali untuk membiasakan diri agar perasaan takut itu secara perlahan-lahan berkurangan.

Selanjutnya dianjurkan untuk mengurangi tindakan menghindari kucing atau tindakan proteksi yang berlebihan yang selama ini biasa dilakukan dilakukan. Dalam melakukan terapi ini dianjurkan mengajak teman atau anggota keluarga, atau dapat saja meminta bantuan terapis professional.

Salah satu tindakan yang juga dianjurkan untuk dilakukan adalah mengubah dari cara berpikir dan pandangan terhadap kucing yang selama ini dimilikinya seperti kucing itu menakutkan, percaya bahwa kucing  akan mendatangkan bahaya dan dugaan prasangka buruk lainnya yang akan dapat dilakukan oleh kucing terhadap dirinya, menjadi hal hal yang lebih bersifat realistik.

Perlu diakui bahawa Ailurophobia itu tidak ada ubatnya yang dapat menghilangkannya secara cepat. Jadi jika kita memiliki phobia ini percayalah bahawa melalui latihan bertahap phobia ini dapat disembuhkan asalkan kita mau mulai melatihnya.

Sumber : https://www.kompasiana.com/

Bila Cik Rose teliti, Cik Rose hanya dalam kategori takut sahaja. Tak sampai tahap fobia lagi. Jangan sesekali dibuat main hal fobia ni. Jangan ambil ringan. Setiap dari kita berbeza-beza. 

Jatuh cinta pada kucing
Nak tahu tak? Cik Rose dah ada seekor kucing. Hihi. Biar betul? Ramai yang tak percaya, terutamanya keluarga Cik Rose. Yalah, sebab memang penakut kucing. Tiba-tiba dah ada kucing. 
Ya, kehadiran Kitty mengubah rasa takut Cik Rose kepada rasa sayang. Ya, sayang! Kitty nomey-nomey. 
Di entry akan datang, Cik Rose akan ceritakan lebih lanjut mengenai Kitty. Cik Rose akan tulis berkongsi bagaimana rasa takut pada kucing perlahan-lahan hilang. 
Apapun semuanya terletak pada diri kita. Mind set kita. Benarlah kata orang, kalau kita nak atasi ketakutan kita, kita kena berani menghadapinya. 
Ada yang takut kucing juga macam Cik Rose, tapi dah jatuh cinta dengan kecomelannya? hihi









Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com/2020/09/ailurophobia-takut-kucing-bukan-perkara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kucing Naik Angin Dengan Anjing Gara Gara Main Air Di Dalam Baldi

Kucing Naik Angin Dengan Anjing Gara Gara Main Air Di Dalam Baldi

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 422 hits
Baru baru ini Ohmedia ada buat tinjauan di laman Twitter dan ternampak satu posting yang dimuatnaik oleh Nature Animals Video yang berdurasi 21 saat itu menunjukkan kelakuan seekor kucing dan anjing yang mencuit hati sehingga mencuri tumpua...
Pertemuan Tiga Presiden Parti Ada Perkara Besar Akan Berlaku

Pertemuan Tiga Presiden Parti Ada Perkara Besar Akan Berlaku

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 258 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memuatnaik sekeping gambar bersama dengan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertemu dengan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini Turut hadir Setiausaha UMNO Datuk Ser...
Azmin Tau Banyak Perkara Kenapa Dedah

Azmin Tau Banyak Perkara Kenapa Dedah

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 287 hits
Zukri Aksah MENARIK UNTUK SAYA MEMBACA DAN MENELITI kenyataan oleh Dr Xavier Jayakumar semalam bahawa Sepanjang saya jaga kementerian selama 22 bulan saya tak pernah tulis kepada Kementerian Kewangan minta projek dibuat secara rundingan ter...
Video Tuju K Clique Dituduh Buat Hal Tular Loca B Perjelaskan Perkara Sebenar

Video Tuju K Clique Dituduh Buat Hal Tular Loca B Perjelaskan Perkara Sebenar

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 737 hits
Baru baru ini tular di media sosial sebuah video pendek memperlihatkan seorang anggota kumpulan K Clique iaitu Tuju seolah olah menyerang seseorang individu ketika di sebuah acara source
Anak Lagi Cerdik Dan Berjaya Bila Besar Rangsangan Perlu Tepat Mak Ayah Perlu Persiapkan 5 Perkara Ni

Anak Lagi Cerdik Dan Berjaya Bila Besar Rangsangan Perlu Tepat Mak Ayah Perlu Persiapkan 5 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 294 hits
Mana mana ibu bapa pun pastinya mahukan anaknya menjadi orang yang berjaya suatu hari kelak Namun kejayaan yang bakal diraih anak apabila besar nanti bukanlah satu hal yang mudah Semuanya perlu dilakukan lebih awal iaitu semasa anak anak ma...
Pelukis Tempatan Ini Minta Pengguna Twitter Lukis Perkara Yang Menggambarkan Malaysia Lihat Hasilnya

Pelukis Tempatan Ini Minta Pengguna Twitter Lukis Perkara Yang Menggambarkan Malaysia Lihat Hasilnya

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 492 hits
Dari projek kecil ianya bertukar menjadi sambutan luar biasa oleh pengguna Twitter Semuanya bermula apabila Ann Jaafar memuat naik ciapan di Twitter dengan templat 8220 Draw things that are so Malaysian to you 8221 sejak 24 Ogos yang lalu D...
3 Potensi Harga 10 Perkara Wajib Semak Sebelum Mula Bisnes

3 Potensi Harga 10 Perkara Wajib Semak Sebelum Mula Bisnes

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 317 hits
Saya sambung lagi siri 10 artikel berkenaan 10 perkara yang anda wajib semak sebelum nak mulakan apa apa idea bisnes pun Siri pertama saya dah kongsikan pasal tahap keperluan produk atau The post appeared first on
Nafuzi Zain Mungkin Kita Main Lebih Baik Berbanding Jdt

Nafuzi Zain Mungkin Kita Main Lebih Baik Berbanding Jdt

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 1278 hits
Pengendali Terengganu FC Nafuzi Zain berkata mereka telah beraksi lebih baik berbanding Johor Darul Ta zim di babak kedua tetapi gagal memanfaatkannya Terengganu tewas tipis 0 1 kepada JDT menerusi jaringan pemain sayap Safawi Rasid pada mi...
Kecoh Miera Leyana Jadi Isteri Kedua Kini Giliran Suaminya Pula Bersuara Cerita Perkara Sebenar

Kecoh Miera Leyana Jadi Isteri Kedua Kini Giliran Suaminya Pula Bersuara Cerita Perkara Sebenar

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 629 hits
KUALA LUMPUR Niat tulus usahawan Rosland Othman 47 melamar aktres Miera Leyana 27 sebagai isterinya bukan disebabkan gelaran selebriti atau populariti sebaliknya mahu berkongsi kehidupan dengannya Ini selepas melihat keadaan bapa Miera Datu...
Dah Dibebaskan Netizen Minta Abah Hayat Diam Dakwa Bangga Kes Kerat 8

3 Cara Bayar Zakat Online Mudah Dan Cepat Rakyat Malaysia

Hadits Tentang Diam Saat Khutbah Jumat

Syed Saddiq Tunjuk Ajar Pn

Kota Bharu Sentral Bakal Dibina

Zionis Israel Makhluk Perosak Dunia

Penyasaran Subsidi Ron95 Penting Bagi Reformasi Fiskal Malaysia Rafizi

Mengapa Kita Perlu Melanggan Saluran Njoi


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar


Tahun Depan Kos Hidup Dijangka Lebih Tinggi Pakar Ekonomi

Serangan Wabak Demam Babi Afrika Gugat Ternakan Babi Di Pahang

Beza Zakat Emas Pelaburan Vs Zakat Emas Perhiasan

Yam Kesedihan

Perfect Baccarat Strategy 15 Chart To Help You Master The Gam

Nous Pouvons Vous Aider Dans L Envoi De Vos Lettres D Information