Ahmad Zahid Atur Pengubahan Wang Haram Rm7 5 Juta Pendakwaan


malaysiakini.com

Diterbitkan: Oct 5, 2021 7:45 PM

Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengatur skim pengubahan wang haram berjumlah RM7.5 juta menggunakan perkhidmatan pengurup wang untuk mengubah wang menjadi cek dan akhirnya dimasukkan ke dalam pelbagai akaun simpanan tetap.

Timbalan Pendakwa Raya (TPR) Harris Ong Mohd Jeffrey Ong berhujah bahawa pengurup wang Omar Ali Abdullah sebagai ejen, mendapat arahan daripada Ahmad Zahid untuk menukarkan RM7,511,250.20 menjadi 35 cek, dan kemudian cek itu diserahkan kepada Tetuan Lewis & Co, pemegang amanah Yayasan Akalbudi milik bekas timbalan perdana menteri (Ahmad Zahid).

Harris Ong berkata dana itu kemudian dimasukkan ke dalam pelbagai akaun simpanan tetap.

"Omar Ali atas arahan tertuduh telah menerima wang tunai dari individu yang tidak dikenali. Dia (Omar Ali) menggunakan isterinya, syarikat Kamarunisah Ahmad Shah (Ekares Sdn Bhd) untuk mengeluarkan 35 keping cek kepada Lewis & Co.

"Dia memasukkan wang tunai ke cek Ekares dan meminta isterinya untuk membuat pengesahan mengenai pembayaran jika diminta oleh bank. Dia kemudian mengisi jumlah dan penerima pada setiap cek dan menyampaikan semua cek kepada tertuduh,” katanya sebagai menjawab hujah pembelaan mengenai 27 tuduhan pengubahan wang haram di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah.

Harris Ong berkata Kamarunisah tidak tahu mengenai kegunaan cek Ekares, jumlah yang tertera di setiap keping cek, dan siapa penerima.

Merujuk kepada isu tunai RM500,000 (sebahagian daripada RM7,511,250.20) yang diterima Omar Ali, TPR itu berkata ia adalah daripada Yayasan Al-Bukhari (YALB).

“Wang tunai itu dihantar oleh lelaki yang tidak dikenali kepada Omar Ali menunjukkan bahawa urusniaga itu mencurigakan dan meragukan.

"Sekiranya benar wang itu berasal dari penderma untuk tujuan amal, mengapa semua wang tunai itu harus ditukar menjadi cek dan berakhir di akaun pelanggan Lewis & Co dan bukannya akaun Yayasan Akalbudi?

"Tanpa dokumentasi yang tepat, kami mengatakan bahawa semua wang tunai yang diterima Omar Ali berasal dari sumber haram dan bukan YALB. Omar Ali tidak tahu siapa lelaki itu dan tidak ada petunjuk bahawa lelaki itu adalah wakil YALB, ” tambahnya.
Bagi pertuduhan ke-27, Ahmad Zahid dituduh mengarahkan pengurup wang Omar Ali Abdullah menukar wang tunai berjumlah RM7,511,250.20 menjadi 35 cek yang dibuat kepada Lewis & Co sebagai simpanan tetap di Maybank adalah satu bentuk pengubahan wang haram yang berasal dari sumber tidak sah.

Sementara itu Harris Ong berkata berdasarkan pertuduhan satu hingga 25, Lewis & Co menerima sejumlah 92 cek, berjumlah RM76.9 juta, dari pelbagai individu dan entiti yang tidak mempunyai kaitan perniagaan dengan firma itu.

Beliau berkata rakan kongsi syarikat itu B.Muralidharan dalam keterangannya memberitahu bahawa dia telah menerima cek dari Ahmad Zahid di rumah bekas timbalan perdana menteri itu atau cek berkenaan diserahkan kepadanya di syarikat tersebut.

"Cara cek disampaikan oleh tertuduh dan arahan yang diberikan kepada Muralidharan jelas menunjukkan bahawa Ahmad Zahid terlibat secara langsung dalam memberi arahan kepada Muralidharan untuk menyimpan semua cek yang diterima untuk dimasukkan ke dalam 25 simpanan tetap, sebagaimana tuduhan satu hingga 25," katanya.

Ahmad Zahid, 68, berdepan 47 pertuduhan iaitu 12 pecah amanah jenayah, lapan pertuduhah rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan berpuluh-puluh juta ringgit milik Yayasan Akal Budi.

Pendakwaan akan menyambung hujahnya esok.

- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/10/ahmad-zahid-atur-pengubahan-wang-haram.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Pengubahan Wang Haram Ahmad Zahid Sama Seperti Kes Src Najib Pendakwaan

Kes Pengubahan Wang Haram Ahmad Zahid Sama Seperti Kes Src Najib Pendakwaan

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 159 hits
Kedua dua gagal tentukan sama ada wang diterima adalah sumbangan dari sumber sah atau sebaliknya KUALA LUMPUR Pendakwaan dalam perbicaraan kes pengubahan wang haram Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi di sini hari ini menyif...
Ada Bukti Cukup Zahid Terima Rm21 25 Juta Dari Beberapa Entiti Pendakwaan

Ada Bukti Cukup Zahid Terima Rm21 25 Juta Dari Beberapa Entiti Pendakwaan

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 187 hits
malaysiakini comTimbalan Pendakwa Raya Gan Peng Kun yang berhujah di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah berkata perkara itu didedahkan oleh saksi pendakwaan sebagaimana yang terdapat dalam lapan pertuduhan rasuah terhadap Ahmad Za...
Berbaloi Ahmad Maslan Bayar Rm1 1 Juta Selesai Kes Kata Najib

Berbaloi Ahmad Maslan Bayar Rm1 1 Juta Selesai Kes Kata Najib

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 250 hits
agendadaily com29 9 2021Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan dan bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak Langkah Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan membayar kompaun RM1 1 juta adalah berbaloi untuk menyelesaikan kes m...
Sanusi Mendakwa Mukhriz Pindahkan Wang Milik Mbi Berjumlah Rm13 Juta Ke Kanada

Sanusi Mendakwa Mukhriz Pindahkan Wang Milik Mbi Berjumlah Rm13 Juta Ke Kanada

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 281 hits
ALOR SETAR Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor mendakwa wang milik Menteri Besar Incorporated berjumlah RM13 juta dipindahkan oleh Datuk Seri Mukhriz Mahathir ke akaun luar negara ketika memegang jawatan itu Muhammad Sanusi berkata w...
Wang Tunai As 6 Juta Hilang Azam Baki Perlu Bertanggungjawab Sepenuhnya Ke Atas Isu Ini

Wang Tunai As 6 Juta Hilang Azam Baki Perlu Bertanggungjawab Sepenuhnya Ke Atas Isu Ini

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 252 hits
SHAH ALAM Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Seri Azam Baki harus bertanggungjawab sepenuhnya berhubung kehilangan barang kes membabitkan wang tunai AS 6 juta dikendalikan suruhanjaya itu Presiden Majlis Rangkaia...
Bebas Ahmad Maslan Dengan Kompaun Tidak Wajar Lepas Pendakwaan

Bebas Ahmad Maslan Dengan Kompaun Tidak Wajar Lepas Pendakwaan

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 293 hits
Tawaran kompaun kepada Ahmad Maslan tidak wajar diberikan selepas pendakwaan dibuat Ahli Parlimen Sungai Buloh Sivarasa Rasiah berkata tawaran itu menimbulkan keraguan awam mengenai ketelusan perjalanan pendakwaan ke atas Setiausaha Agung U...
Mukhriz Timbang Ambil Tindakan Berhubung Dakwaan Pindah Wang Rm13 Juta Milik Mbi

Mukhriz Timbang Ambil Tindakan Berhubung Dakwaan Pindah Wang Rm13 Juta Milik Mbi

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 197 hits
ALOR SETAR Bekas Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir menimbang untuk mengambil tindakan susulan berhubung dakwaan pemindahan wang berjumlah RM13 juta milik Menteri Besar Incorporated Kedah ke dalam satu akaun luar negara Men...
Bayar Kompaun Rm1 1 Juta Ahmad Maslan Akhirnya Buka Mulut

Bayar Kompaun Rm1 1 Juta Ahmad Maslan Akhirnya Buka Mulut

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 167 hits
Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan hari ini menjelaskan sendiri alasan dia membayar kompaun RM1 1 juta yang dikenakan ke atasnya dan bukan semasa ia ditawarkan lebih awal oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Bercakap di Dewan Rakyat ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api