Ahmad Maslan Yang Malang


 
Nasib yang menimpa Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan dalam soal pemilihannya yang tertunda sebagai Timbalan Speaker Parlimen adalah sesuatu yang cukup malang bagi dirinya.
Ia bukan saja memperlihatkan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob gagal memperjuangkan nasibnya dan kepentingan UMNO, malah juga menunjukkan jawatan itu sudah tidak berharga lagi buat Ahmad Maslan.
Sampai pindaan Perlembagaan terpaksa dilakukan untuk menambah jawatan Timbalan Speaker daripada dua kepada tiga dengan tujuan agar beliau memperolehi jawatan tersebut secara mudah atau automatik, nilai jawatan itu sudah tiada makna lagi kepadanya.
Sebab itu, dalam hal ini, jika Ahmad Maslan ada maruah dan harga diri, pilihan yang terbaik buatnya ialah menarik diri dengan segera daripada terus dicalonkan.
Ini kerana pemilihan beliau pada hujung Oktober nanti untuk menduduki jawatan tersebut bersama seorang wakil daripada blok pembangkang, maknanya pemilihan beliau itu tetap tidak mendapat sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen Bersatu yang sekarang ini menolaknya.
Walaupun hanya nama beliau mewakili UMNO dan Nga Kor Ming daripada blok pembangkang yang dicalonkan untuk mengisi dua jawatan Timbalan Speaker dan apabila diumumkan menang secara automatik, kemenangannya adalah kemenangan yang cacat serta memalukan.
Realitinya, kemenangan beliau nanti bukan kerana sokongan atau kepercayaan daripada Ahli-Ahli Parlimen blok kerajaan, tetapi disebabkan adanya pindaan Perlembagaan dengan menambah jumlah jawatan.
Realitinya juga, Ahli-Ahli Parlimen Bersatu tetap dikira tidak menyokong pencalonannya.
Di mana Ahmad Maslan dan UMNO nak letak muka dengan keadaan itu, sedangkan UMNO yang mengetuai kerajaan dan Perdana Menteri sendiri datang daripada UMNO?
Lagi pun, dengan memegang jawatan Timbalan Speaker Parlimen nanti, status beliau sebagai ahli kumpulan kluster mahkamah dalam UMNO tetap tidak tidak berubah.
Keadaan dirinya bukan saja tidak menjadi bersih secara automatik dengan adanya jawatan Timbalan Speaker itu, malah tetap perlu berulang alik ke mahkamah untuk menghadiri perbicaraan berkaitan kes penggubahan wang haram sedang dihadapinya.
Oleh kerana Bersatu sebelum ini menentang sebarang pemberian jawatan kepada kluster mahkamah dan meletakkan ia sebagai syarat sokongan PN kepada Ismail Sabri, kedudukan kerajaan akhirnya akan terus berada dalam ketidakstabilan dalam tempoh yang berpanjangan.
Bersatu tentu saja tidak akan berdiam diri daripada mengkritik Perdana Menteri dan UMNO kerana meletakkan Ahmad Maslan bagi menduduki jawatan itu, lebih-lebih lagi sehingga sanggup meminda Perlembagaan bagi tujuan itu.
Sebagaimana UMNO sebelum ini mengkritik Mahiaddin Md Yasin dan Bersatu, maka selepas ini giliran Bersatu pulalah menibai Ismail Sabri dan UMNO secukup-cukupnya.
Sekarang ini pun sudah banyak kedengaran suara-suara daripada Bersatu yang mengecam pencalonan Ahmad Maslan itu dan setelah beliau memegang jawatan itu nanti, pasti ia akan lebih bersemarak lagi.
Tak diragui lagi bahawa mencalonkan Ahmad Maslan akan memberi peluru percuma kepada Bersatu untuk menembak dan melemahkan UMNO.
Untuk itu, jika Ahmad Maslan benar-benar memikirkan maruah dan harga dirinya serta tidak mahu UMNO terbeban dengan masalah yang ada pada dirinya, menarik diri adalah pilihan paling baik untuk dilakukannya tanpa berfikir lebih daripada dua kali.
Biarlah pemimpin UMNO yang lain dicalonkan bagi jawatan itu menggantikan dirinya, setidak-tidaklah oleh kerana UMNO yang enggan berbaik dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang, parti itulah yang sepatutnya menyerang Bersatu dan bukan memberi peluru percuma kepada Bersatu untuk menembaknya.
Bagi Ahmad Maslan serta UMNO, dicalonkan dan lebih-lebih lagi setelah pegang jawatan Timbalan Speaker, malang bukan saja berterusan, bahkan akan lebih berganda-ganda. – 


ShahbudinHusin 19/09/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/ahmad-maslan-yang-malang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Man Accuses Bersatu Of Blocking Ahmad Maslan S Appointment

Umno Man Accuses Bersatu Of Blocking Ahmad Maslan S Appointment

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 202 hits
Umno supreme council member Mohd Puad Zarkashi has accused Bersatu and several allied independent MPs of blocking the move to appoint Pontian MP Ahmad Maslan as a Dewan Rakyat deputy speaker Certainly those who have a grudge against Ahmad a...
Pm Yang Calonkan Nama Saya Ahmad Maslan

Pm Yang Calonkan Nama Saya Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 123 hits
Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan mendedahkan pencalonannya sebagai Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Setiausaha Agung UMNO itu memaklumkan pencalonan tersebut dibuat...
Gagal Letakkan Ahmad Maslan Timbalan Speaker Dengan Cara Jantan Tanda Ismail Sabri Tiada Kekuatan

Gagal Letakkan Ahmad Maslan Timbalan Speaker Dengan Cara Jantan Tanda Ismail Sabri Tiada Kekuatan

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 188 hits
Hasrat seorang pemimpin UMNO Ahmad Maslan untuk menjadi Timbalan Speaker Parlimen meskipun telah membentangkan manifesto 20 pembaharuan yang mahu dilakukannya akhirnya tertangguh ke sidang Dewan Rakyat berikutnya iaitu pada penghujung Oktob...
Akta Lompat Parti Dicadangkan Pada 2018 Lagi Ahmad Maslan

Akta Lompat Parti Dicadangkan Pada 2018 Lagi Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 205 hits
Akta lompat parti dicadangkan pada 2018 lagi Ahmad Maslan Datuk Seri Ahmad Maslan berkata beliau cukup gembira apabila Ahli Parlimen Pengerang Datuk Seri Azalina Othman Said mengemukakan cadangan Akta Lompat Parti di Parlimen pagi tadi Kata...
Ahmad Maslan Juga Tak Disokong Mp Umno Bukan Kluster Mahkamah

Ahmad Maslan Juga Tak Disokong Mp Umno Bukan Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 249 hits
agendadaily com16 9 2021Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan yang berdepan dua pertuduhan di Mahkamah Tinggi disebut sebut akan dilantik sebagai Timbalan Speaker Dewan Pencalonan Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Speaker tur...
Ahmad Maslan Proposes Plan That Paves Way For Nga Could Get Rid Of Rashid

Ahmad Maslan Proposes Plan That Paves Way For Nga Could Get Rid Of Rashid

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 194 hits
Pontian MP Ahmad Maslan has come up with a 20 point manifesto on parliamentary reforms in his bid to become the new Dewan Rakyat deputy speaker It proposes a possible win win solution that could entice the opposition not to block his electi...
Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 223 hits
Pas memberikan sokongan kepada Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan untuk dilantik Timbalan Speaker Parlimen baharu pada persidangan Parlimen Isnin ini Naib Presiden Pas Senator Idris Ahmad berkata beliau yakin 18 ahli Parlimen dar...
After Ahmad Maslan Nominated Rais Yatim Says Deputy Speaker Candidates Should Not Have Pending Criminal Charges

After Ahmad Maslan Nominated Rais Yatim Says Deputy Speaker Candidates Should Not Have Pending Criminal Charges

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 259 hits
Nominees to be the Speaker or Deputy Speaker of Parliament should not include those with unresolved criminal charges or scandals said Tan Sri Rais Yatim The Dewan Negara president said in an Utusan Malaysia report today that this is to ensu...
Ahmad Maslan Nominated As Dewan Rakyat Deputy Speaker

Ahmad Maslan Nominated As Dewan Rakyat Deputy Speaker

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 204 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s government has nominated Umno s Pontian MP Ahmad Maslan as its sole candidate for the position of Dewan Rakyat deputy speaker Umno s Padang Rengas MP Mohamed Nazri Abdul Aziz when contacted verified the ...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

3 Top Rated Things To Do In Jakarta



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei

Arab Saudi Mahu Gencatan Senjata Kekal

Kembali Bersama Engku Emran Ini Jawapan Erra Fazira Jika Allah Aturkan Itu Takdirnya