Ahmad Maslan Cadang Pas Di Bubarkan Sebab Umno Turut Bawa Wadah Perjuangan Islam


 

KUALA LUMPUR - Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan hari ini mencadangkan PAS dibubarkan kerana UMNO turut membawa wadah perjuangan Islam.
Katanya, UMNO sudah menjadi parti politik yang turut membawa wadah perjuangan Islam dan sudah meminda perlembagaan parti pada 2019 dengan meletakkan agenda mempertahan dan mendokong cita-cita agama Islam sebagai asas dan tujuan utama, berbanding hanya mendokong perjuangan kebangsaan Melayu.
"Fasal 3.1 (Perlembagaan UMNO), sebelum ini (diletakkan dalam) Fasal 3.3, tapi sekarang sudah dinaikkan ke Fasal 3.1, iaitu menegak dan mempertahan Islam sebagai agama Persekutuan serta menghormati prinsip kebebasan beragama seperti termaktub dalam Perlembagaan.
"Saya ingin menyeru kepada PAS, bubarkanlah PAS, itu mesej penting, sampaikan kepada rakan, ramai orang Kelantan di sini, PAS utamanya di Kelantan. Baru-baru ini mereka mahu berbaik dengan kita, kita rasa elok bubar, tengok perlembagaan UMNO," katanya.
Pada program Wacana Aspirasi UMNO (WAU) - 'Menggalas Perjuangan, Mendepani Cabaran' yang disiarkan menerusi Facebook Live UMNO Online hari ini, beliau berkata, dakwaan oleh bekas pemimpin utama PAS dulu bahawa UMNO bukan parti memperjuang agenda Islam, kini sudah meleset.
"Dengar betul-betul, asas dan tujuan UMNO sudah dipinda. UMNO adalah sebuah parti politik yang mendokong cita-cita agama Islam. Sebelum ini tidak diletak dalam asas dan tujuannya (dalam perlembagaan UMNO), sekarang sudah ada.
"Sebelum ini UMNO, sebuah parti politik yang mendokong perjuangan kebangsaan Melayu, itu yang pertama.
"Sekarang yang pertama, UMNO adalah sebuah parti politik yang mendokong cita-cita agama Islam, kebangsaan Melayu, Bumiputera, anak negeri Sabah dan Orang Asli serta perpaduan Melayu dan kemakmuran serta kestabilan negara. Itu asas perjuangan UMNO yang kita sudah pinda 2019," katanya.
Dalam pada itu, katanya, UMNO perlu meneruskan usaha untuk sentiasa mendahulukan dan meletakkan kepentingan rakyat di depan, khususnya dalam setiap dasar yang dirangka.
Beliau berkata, UMNO perlu berjuang memastikan rakyat terus diberi peluang mendapat pendidikan tinggi dan diberi latihan kemahiran tinggi, bantuan peluang perniagaan dan pekerjaan serta perumahan dan kebajikan.
Terdahulu hari ini di Alor Setar; Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menegaskan partinya tidak mempunyai sebarang masalah meneruskan kerjasama politik dengan UMNO melalui Muafakat Nasional (MN).
Menteri Besar Kedah berkata, parti itu masih berpegang kepada keputusan pimpinan tertinggi dan Majlis Syura, iaitu memperkukuhkan MN dan memperkasakan Perikatan Nasional (PN) demi memperkukuhkan politik umat Islam dan Melayu di negara ini.
Sehubungan itu, beliau mengingatkan, pihak yang cuba mengganggu-gugat gagasan berkenaan memberhentikan perbuatan mereka kerana ia akan hanya menyebabkan usaha menyatupadukan umat Islam dan Melayu di negara ini terjejas.
"PAS tidak ada masalah (bekerjasama) dengan UMNO. Jika UMNO ada masalah, mereka perlu selesaikan kerana PAS tidak ada masalah. Kita masih berpegang kepada keputusan dibuat kepimpinan dan Majlis Syura, kita konsisten dan tidak ada perubahan di mana PN kita mahu, MN pun kita mahu.
"Matlamat PN dan MN adalah penyatuan ummah, memperkukuh politik Melayu dan menyatupadukan ummah dalam keadaan umat Islam berdepan cabaran di seluruh dunia yang datang dari pelbagai penjuru. 'Ubat' kepada isu ini adalah memperkukuh perpaduan dan kerjasama umat Islam," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat EXCO di Wisma Darul Aman.
Beliau mengulas kenyataan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang memberi bayangan mustahil MN diteruskan jika PAS terus memperlihatkan sikap 'talam dua muka'.
Sabtu lalu, Ahli Parlimen Bagan Datuk itu yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN), berkata UMNO mahu rakan yang setia dalam MN, bukan sahaja berdasarkan daripada kenyataan dikeluarkan, tetapi melalui tindakan dan keputusan yang dibuat parti terbabit.
Muhammad Sanusi berkata, dari segi politik, PN dan MN dilihat mampu memperkukuhkan perpaduan umat Islam dan Melayu di negara ini kerana kedua-duanya mempunyai kepentingan sama.
"Apapun alasan diberikan pihak lain untuk menolak gagasan ini, PAS tetap mahu mengajak mengukuhkan perpaduan umat Islam kerana kuasa politik Melayu perlu dominan berdasarkan komposisi kaum dan sejarah latar belakang negara ini.
"Perkara lain yang mengganggu-gugat usaha menyatupadukan umat Islam dan Melayu perlu diketepikan semua pihak. Ketepikanlah kepentingan diri, peribadi, kelompok dan mazhab kerana kita perlu memperkukuhkan kuasa politik," katanya.
Di Kota Bharu pula, Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah meminta UMNO menilai semula pendiriannya berhubung kedudukan dalam Muafakat Nasional bagi membolehkan kedua-dua parti kembali bekerjasama demi kepentingan Melayu dan Islam.
Katanya, PAS sentiasa terbuka untuk menjalin kerjasama politik dengan mana-mana parti termasuk UMNO pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) demi kepentingan bangsa dan agama.
"PAS sentiasa terbuka untuk bersama-sama UMNO dan boleh duduk berbincang asalkan ia membabitkan kepentingan orang Melayu dan Islam. UMNO boleh nilai semula pendirian mereka sebelum ini dan kembali bekerjasama dengan PAS," katanya ditemui di pejabatnya selepas Mesyuarat EXCO.
"Kalau kita mahu khianati UMNO, kita dah tarik sokongan kepada UMNO. BERSATU juga tidak tarik sokongan kepada UMNO. Kita sanggup duduk bersama UMNO sebab demi penyatuan ummah," katanya.
Mengenai kenyataan Ahmad Zahid Hamidi yang meminta PAS melupakan kerjasama politik dengan UMNO melalui MN pada PRU-15, Mohd Amar menyifatkan ia sekadar pandangan peribadi Presiden UMNO itu.
"Walaupun UMNO buat macam tu dekat kita, kita tidak simpan dendam dalam hati. Orang tuduh PAS macam-macam kerana ada dalam MN dan bersama Pakatan Nasional (PN). Jadi apa masalah PAS ada dalam PN dan MN?
"PAS juga memikirkan kepentingan ummah kerana mahu halang Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan. Mengikut pengalaman sebelum ini, sudah perit 22 bulan dengan PH," katanya.
Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan pula sebelum ini menegaskan parti itu akan memuktamadkan kedudukan dalam MN yang dibina bersama PAS selepas menerima pandangan pimpinan parti di semua peringkat.
Katanya lagi, buat masa ini kenyataan berhubung status UMNO dalam MN yang dizahirkan pemimpin tertentu hanya sekadar pandangan individu.
Mohd Amar berkata, UMNO Selangor sudah menyatakan persetujuan untuk bekerjasama dengan PAS dan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid mahu keputusan kerjasama antara kedua-dua parti untuk menghadapi PRU-15 dibincangkan pada peringkat kepemimpinan tertinggi parti.
"Kenyataan presiden dan timbalan presiden (UMNO) tidak sekata dan nampak celaru. Jadi kita nak pakai (kenyataan) siapa? Lebih baik bincang dahulu dengan parti," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/05/ahmad-maslan-cadang-pas-bubar-sebab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bubarlah Pas Biar Umno Punahkan Islam Ini Tajuk Yang Betul Untuk Ahmad Maslan

Bubarlah Pas Biar Umno Punahkan Islam Ini Tajuk Yang Betul Untuk Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 156 hits
Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan mencadangkan PAS dibubarkan kerana menurutnya Umno sudah cukup membawa wadah perjuangan Islam Saya rasa Ahmad Maslan sepatutnya bercakap begini bubarkan PAS agar kami UMNO lebih mudah menyeleweng dan memus...
Umno S Relationship With Pas Is No Longer Fruitful Says Ahmad Maslan

Umno S Relationship With Pas Is No Longer Fruitful Says Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 163 hits
Muafakat Nasional is not dead but is no longer fruitful says Datuk Seri Ahmad Maslan in describing the relationship between Umno and PAS The Umno secretary general said that the conflict between both parties started during the Melaka and Jo...
Tu Diaaa Mat Maslan Cabar Pas Bubar Walaun Kata Tak Mustahil Zaman Tok Guru Dulu Kata Jangan Percaya Umno

Tu Diaaa Mat Maslan Cabar Pas Bubar Walaun Kata Tak Mustahil Zaman Tok Guru Dulu Kata Jangan Percaya Umno

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 157 hits
Nak berbaik dengan kita bubarlah PAS kata Ahmad Maslan May 11 2022 Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata sekiranya PAS mahu berbaik dengan Umno beliau mencadangkan PAS dibubarkan PETALING JAYA PAS sudah boleh dibubarkan memandangkan Um...
Biar Pun Di Tolak Umno Pas Teruskan Agenda Penyatuan Ummah Menerusi Wadah Politik

Biar Pun Di Tolak Umno Pas Teruskan Agenda Penyatuan Ummah Menerusi Wadah Politik

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 144 hits
KUALA LUMPUR PAS hari ini memberi jaminan untuk meneruskan agenda penyatuan ummah melalui wadah politik meskipun Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi secara total menolak pakatan terbabit Ketua Penerangan PAS Khairil Nizam Khirudi...
Ahmad Maslan Pas Should Be Dissolved

Ahmad Maslan Pas Should Be Dissolved

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 110 hits
PAS and Umno have had a very complicated relationship since signing the Muafakat Nasional charter in September 2019 The document was supposed to be the launchpad for future political cooperation However since becoming part of the same gover...
Bubarkan Pas Kata Umno

Bubarkan Pas Kata Umno

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 142 hits
BUBARKAN PAS KATA S USHA AGONG UMNO KERANA UMNO SUDAH PERJUANGKAN ISLAMWAJAH ISLAM TULIN BAGUS JUGA CADANGAN SETIAUSHA AGONG UMNO INIKITA WAJIB SOKONG SEKIRANYA DASAR UMNO BERTERASKAN KITAB AL QURANHADIS NABIIJMAK ULAMA QIASKERANA ISLAM HAN...
Pas Patut Usahakan Untuk Ds Ismail Sabri Diangkat Sebagai Pengerusi Perikatan Nasional Bukan Menyerang Presiden Umno

Pas Patut Usahakan Untuk Ds Ismail Sabri Diangkat Sebagai Pengerusi Perikatan Nasional Bukan Menyerang Presiden Umno

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 301 hits
ISU MN HENTIKAN SALAH UMNO ATAU PRESIDENNYASemalam YB Senator Ir Ts Khairil Nizam Ketua Penerangan PAS menyatakan bahawa PAS menjamin agenda penyatuan ummah akan diteruskan walaupun Presiden UMNO menolak agenda ini Pertama ini kenyataan tid...
Gelombang Rakyat Nak Tolak Pas Memang Ada Umno Amanah Kelantan

Gelombang Rakyat Nak Tolak Pas Memang Ada Umno Amanah Kelantan

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 164 hits
malaysiakini comKeutuhan PAS menguasai Kelantan sejak lebih 30 tahun lalu dilihat bakal tergugat apabila datangnya pilihan raya umum ke 15 yang dijangka tidak lama lagi Ketua Pemuda Umno Kelantan Noor Hariri Mohamed Noor berkata andaian itu...
Pas Tak Sedia Putus Dengan Umno Kata Mursyidul Am

Pas Tak Sedia Putus Dengan Umno Kata Mursyidul Am

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 220 hits
freemalaysiatoday com May 11 2022 9 15 AMHashim Jasin berkata rugi sekiranya hubungan PAS dan Umno tidak dipertahankan kerana Muafakat Nasional merupakan formula terbaik untuk menghadapi PRU15 PETALING JAYA Mursyidul Am PAS Hashim Jasin ber...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran