Agihbantuanzakat Agihan Zakat Oleh Pemimpin Bukan Islam Jejas Imej Zpp




Pemuda UMNO Nibong Tebal bimbang isu penyerahan zakat oleh pemimpin dan wakil rakyat bukan Islam akan meninggalkan imej tidak baik kepada Zakat Pulau Pinang (ZPP).

Ketuanya, Mohd Norhiesam Ismail berkata, ZPP sebelum ini mempunyai reputasi yang baik dan merupakan institusi terbesar dalam membuat kutipan dan agihan zakat di negeri ini serta mempunyai rekod yang cemerlang sebelum ini.



Namun sejak isu ini menjadi tular, pelbagai reaksi yang ditunjukkan oleh orang ramai termasuk komen masyarakat yang sudah mula hilang kepercayaan kepada institusi pengurusan zakat berkebaan.

Lebih parah lagi, terdapat juga umat Islam yang melahirkan rasa kesal dan ingin mencari alternatif lain bagi mengelakkan pembayaran zakat melalui ZPP kerana bimbang dengan cara pengagihan yang dilakukan oleh pemimpin bukan Islam di negeri ini.

"Walaupun sebelum ini Mufti Kerajaan Negeri, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor telah memberikan pandangannya mengenai isu ini dan kami dengan rendah hati menerimanya namun kami tidak berganjak dengan pendirian bahawa biarlah urusan zakat yang menjadi milik umat Islam diuruskan sendiri oleh orang Islam sepenuhnya.

"Kepada pemimpin dan wakil rakyat DAP yang bukan beragama Islam berhentilah menggunakan Zakat sebagai agenda kepentingan politik. Dengarlah pandangan dan rungutan rakyat dan umat Islam di bawah ini selain jangan cuba campuri urusan hal ehwal umat Islam," katanya ketika dihubungi.

Sebelum ini tular di laman sosial gambar beberapa pemimpin dan wakil rakyat bukan beragama Islam yang dilihat menyampaikan sumbangan kit zakat kepada asnaf.

Wakil rakyat yang dimaksudkan ialah ADUN Pulau Tikus, Chris Lee Chun Kit ; Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer dan terbaru gambar Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuriraani Patto yang menyampaikan kit bantuan zakat di dalam ruang solat sebuah masjid.

Mohd Norhiesam berkata, walaupun mendapat kritikan daripada pelbagai pihak namun pemimpin DAP di negeri ini seperti tidak ambil pusing dengan apa yang berlaku tentang isu ini.
Katanya, tindakan mereka jelas menjadikan agihan zakat ini untuk agenda dan kepentingan politik busuk mereka serta tidak menghormati institusi Islam khususnya tentang zakat.

"Kami curiga mungkin ada sesiapa di belakang mereka (wakil rakyat bukan Islam) yang memberi lampu hijau atau merestui perbuatan mereka ini kerana walaupun perkara ini telah mendapat kecaman pelbagai pihak sebelum ini namun ia terus berlaku.

"Setakat ini kita belum mendengar maklum balas mengenai isu ini daripada Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP), Datuk Abdul Malik Abul Kassim sedangkan ZPP dibawah pengurusannya," katanya.

Mohd Norhiesam berkata, Abdul Malik perlu memberikan reaksinya dan seterusnya memberi jaminan agar perkara seperti ini tidak akan berlaku pada masa akan datang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/06/agihbantuanzakat-agihan-zakat-oleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agih Zakat Pemimpin Dap Sengaja Cabar Islam

Agih Zakat Pemimpin Dap Sengaja Cabar Islam

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 281 hits
MOHD KAMIL AB HALIM 01 JUNE 2019SELEPAS tindakan biadab beberapa Adun DAP yang mengagihkan bantuan daripada Zakat Pulau Pinang untuk kepentingan politik semalam Ahli Parlimen DAP Batu Kawan Kasthuriraani Patto telah mengulangi perlakuan yan...
Zamihan Agihan Zakat Oleh Orang Kafir Buat Asnaf Terhina

Zamihan Agihan Zakat Oleh Orang Kafir Buat Asnaf Terhina

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 216 hits
Agihan zakat melibatkan bukan Islam harus dielakkan kata Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Zamihan Mat Zin Perwakilan zakat yang tidak dikawal selia dengan baik oleh Main sehingga melibatkan agihan oleh orang kafir boleh mencetuska...
Tugas Agih Zakat Diserah Kepada Bukan Islam

Tugas Agih Zakat Diserah Kepada Bukan Islam

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 411 hits
Hukumnya harus bagi orang bukan Islam mengagihkan bantuan zakat kepada golongan asnaf Ini kerana tiada nas yang menjelaskan haram perbuatan itu dilakukan Mengikut hukum fikah semua perkara adalah harus melainkan ada nas mengatakan sebalikny...
Zakat Dari Islam Untuk Islam Dan Diuruskan Islam Kata Pas

Zakat Dari Islam Untuk Islam Dan Diuruskan Islam Kata Pas

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 252 hits
Ketua Pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi hari ini meminta pemimpin politik bukan Islam agar tidak mengambil kesempatan terhadap pemberian zakat terhadap orang Islam Katanya tindakan itu sebagai sesuatu yang tidak wajar dan belum pernah b...
Quot Harta Ibadah Quot Sewajarnya Diagih Oleh Pemimpin Ahli Ibadah Juga

Quot Harta Ibadah Quot Sewajarnya Diagih Oleh Pemimpin Ahli Ibadah Juga

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 382 hits
1 Para Ulamak berbeza pendapat tentang hukum individu muslim mewakilkan bukan Islam untuk mengagihkan zakat Mazhab Syafie Hanafi dan Maliki membolehkan Manakala Mazhab Hambali pula mensyaratkan wakil hendaklah seorang muslim Jika diwakilkan...
Dr Maszlee Malik Akan Diserang Lebih Agresif Oleh Pemimpin Dap

Dr Maszlee Malik Akan Diserang Lebih Agresif Oleh Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 331 hits
Tekanan demi tekanan nampaknya semakin dihadapi oleh Dr Maszlee Malik yang merupakan Menteri Pendidikan dan serangan ini dilihat akan lebih agresif diberikan oleh beberapa pemimpin politik setelah Maszlee dilihat bertegas untuk mempertahank...
Agih Zakat Pimpinan Dap Tunggang Agama Hukum Islam Kata Tak Boleh Hujah Netizens

Agih Zakat Pimpinan Dap Tunggang Agama Hukum Islam Kata Tak Boleh Hujah Netizens

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 612 hits
SOSMED Sehari dua ini hangat isu pimpinan DAP yang memainkan peranan mengagihkan bantuan zakat ke umat Islam yang layak menerimanya Hal ini menjadi persoalan kerana ramai pihak berpendapat tujuan pimpinan DAP mengagihkan bantuan zakat adala...
Isu Agihan Zakat Usah Jual Agama Untuk Harga Murah

Isu Agihan Zakat Usah Jual Agama Untuk Harga Murah

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 338 hits
BANGI 25 Ramadan 1440H Khamis Parti Barisan Jemaah Islamiah memberi peringatan kepada institusi Islam tertentu yang seolah olah menyokong tindakan pemimpin DAP mengedarkan bantuan zakat kepada penduduk Islam baru baru ini supaya tidak menju
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah