Adib Ditarik Dihentak Saksi Pakar



(Berita Harian) – Anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim mungkin ditarik keluar daripada van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) dan terhimpit di daun pintu sebelum dihentak dua atau tiga individu dengan kuat sehingga menyebabkan tujuh tulang rusuk kiri patah.
Bekas Pakar Perunding Kanan Forensik dan Patologi Hospital Canselor Tuanku Muhriz (dulu dikenali sebagai Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof Dr Shahrom Abd Wahid, berkata berdasarkan video lakonan semula kejadian dan corak kecederaan pada mangsa, kemungkinan besar daya yang menyebabkan mangsa terhimpit antara dua permukaan keras adalah hentaman pintu ke dada kanan Muhammad Adib, 24.
Dr Shahrom berkata, selain itu terdapat individu menghentak mangsa sekuat hati dengan daya lebih 3,000 Newton atau lebih daripada tiga orang sehingga menyebabkan patah pada tulang rusuk.
Saksi pakar itu berkata, rumusan dibuat daripada hasil rekontraksi dan lakonan semula kes Muhammad Adib berdasarkan sumber material yang diberi kepadanya, beliau mencadangkan luka sagat di dada kanan, di belakang pinggang dan patah tulang rusuk mangsa disebabkan beberapa perkara.
“Ia disebabkan mangsa diseret keluar daripada van yang dinaikinya berdasarkan luka sagat melintang pada bahagian belakang badan, selain butang satu, dua dan empat tercabut daripada pakaian seragam bomba.
“Kemudian daun pintu EMRS diterajang sehingga menyebabkan luka sagat dan patah tulang tulang rusuk di dada kanan atas dan lebam paru-paru kanan.
“Daun pintu EMRS sekali lagi diterajang menyebabkan dua lebam pada bahagian depan atas lengan kanan, manakala bahagian belakang kiri badan mangsa ditolak dengan kuat mengenai bahagian sisi menegak daun pintu menyebabkan patah tulang rusuk kiri posterior dan lebam paru-paru kiri,” katanya pada prosiding inkues hari ke-23, di Mahkamah Koroner, di sini hari ini.
Beliau berkata, mangsa mati akibat kecederaan parah pada paru-paru kiri dan kanan akibat hentakan trauma tumpul yang mana hentakan trauma tumpul bukan disebabkan perbuatan diri sendiri, tetapi akibat perbuatan dua atau lebih individu lain.
Menjawab soalan peguam Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan Bomba, Syazlin Mansor, saksi ke-29 itu berkata, tidak mungkin mangsa terhimpit akibat EMRS dan jentera Fire Rescue Team (FRT) atau mana-mana kenderaan.
“Sekiranya terhimpit antara EMRS dan FRT, besar kemungkinan mangsa akan mati di tempat kejadian,” katanya.
Beliau turut merumuskan kemungkinan yang diperoleh hasil rekontraksi dan lakon semula adalah berdasarkan sains forensik kerana tidak berada di tempat kejadian.
Dr Shahrom yang pernah memberi keterangan pada kes inkues kematian Penolong Pengarah Kastam Diraja Malaysia Selangor, Ahmad Sarbaini Mohamed yang terjatuh dari bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur pada 2011 berkata, kecederaan juga menunjukkan tidak mungkin mangsa keluar sendiri daripada van berkenaan.
Muhammad Adib yang juga anggota van EMRS Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya, parah dalam rusuhan ketika kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 November tahun lalu.
Selepas 21 hari bertarung nyawa, Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada 17 Disember lalu di Institut Jantung Negara (IJN). Prosiding di hadapan Koroner Rofiah Mohamad bersambung esok.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/04/09/adib-ditarik-dihentak-saksi-pakar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saksi Pakar Nyatakan Adib Ditarik Dan Dihentak

Saksi Pakar Nyatakan Adib Ditarik Dan Dihentak

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 256 hits
Anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim mungkin ditarik keluar daripada van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan dan terhimpit di daun pintu sebelum dihentak dua atau tiga individu dengan kuat sehingga menyebabkan tujuh tulang rusuk kiri pat...
Tiada Kesan Cedera Menunjukkan Adib Ditarik Dari Emrs Kata Pakar Forensik

Tiada Kesan Cedera Menunjukkan Adib Ditarik Dari Emrs Kata Pakar Forensik

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 347 hits
SHAH ALAM Tiada kesan kecederaan atau tanda yang menunjukkan anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim ditarik keluar secara paksa dari van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan ketika rusuhan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman USJ 25 Subang Jaya...
Mustahil Dipukul Dan Ditarik Keluar Dari Van Saksi Inkues Adib

Mustahil Dipukul Dan Ditarik Keluar Dari Van Saksi Inkues Adib

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 306 hits
Inkues kematian Muhammad Adib Mohd Kassim masuk hari ke 17 SHAH ALAM Sangat mustahil kepatahan tulang rusuk pertama hingga ketujuh di bahagian kiri belakang Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim disebabkan oleh hentakan objek atau lebih tep...
Bomba Minta Tidak Perlu Jalankan Bedah Siasat Terhadap Mayat Adib Saksi Ke 28

Bomba Minta Tidak Perlu Jalankan Bedah Siasat Terhadap Mayat Adib Saksi Ke 28

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 451 hits
Saksi ke 28 dalam Inkues Kematian Muhammad Adib Mohd Kassim Pegawai Penyiasat Kanan Jenayah Ibu Pejabat Polis Subang Jaya Asisten Superintendan Lew Keng Joe berkata ada beberapa pegawai bomba memaklumkan tidak perlu menjalankan bedah siasat...
Malaysia Kali Pertama Lihat Tulang Rusuk Patah Menegak Lurus Pakar Forensik Inkues Adib

Malaysia Kali Pertama Lihat Tulang Rusuk Patah Menegak Lurus Pakar Forensik Inkues Adib

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 314 hits
KUALA LUMPUR 29 MAC 2019 Saksi dari Ketua Jabatan Perubatan Forensik Hospital Kuala Lumpur Datuk Dr Mohd Shah Mahmud hadir di Mahkamah Sesyen Shah Alam bagi membantu kes prosiding inkues melibatkan kematian Anggota Bomba dan Penyelamat Alla...
12 Tahanan Dibebas Tiada Saksi Lihat Adib Dipukul

12 Tahanan Dibebas Tiada Saksi Lihat Adib Dipukul

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 291 hits
POLIS melakukan 12 tangkapan berhubung kes anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim yang parah dalam rusuhan ketika kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman USJ 25 Subang Jaya pada 27 November tahun lalu Pegawai Penyiasat Kanan Polis Asist...
H 11 Pencoblosan Pemilu Tkn Konsentrasi Latih Saksi Untuk Kawal Suara

H 11 Pencoblosan Pemilu Tkn Konsentrasi Latih Saksi Untuk Kawal Suara

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 202 hits
Sekretaris Tim Kampanye Nasional Jokowi Ma ruf Amin Hasto Kristiyanto mengatakan H 11 jelang pencoblosan pihaknya tak hanya sibuk berkampanye keliling tapi juga konsentrasi untuk konsolidasi internal Salah satunya menyiapkan para saksi yang...
Nasdem Latih Saksi Kawal Suara Jokowi Dan Siapkan Sistem Pelaporan Dari Tps

Nasdem Latih Saksi Kawal Suara Jokowi Dan Siapkan Sistem Pelaporan Dari Tps

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 209 hits
Partai NasDem menargetkan masuk menjadi tiga besar partai pemenang Pemilu 2019 NasDem juga berkomitmen memenangkan pasangan Calon Presiden Nomor 01 Joko Widodo KH Ma ruf Amin dalam Pilpres Untuk itu NasDem menyiapkan strategi untuk menjaga ...
Jangan Berani Kacau Kubur Anak Saya Tiada Bukti Pengislaman Namun Ibu Jadi Saksi Anak Peluk Islam

Jangan Berani Kacau Kubur Anak Saya Tiada Bukti Pengislaman Namun Ibu Jadi Saksi Anak Peluk Islam

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 353 hits
Jangan berani kacau kubur anak saya Tiada bukti pengislaman namun ibu jadi saksi anak peluk Islam Baru baru ini kes kematian seorang wanita K Surinder Kaur Bedi 37 telah mendapat perhatian ramai apabila dia telah ditemui meninggal dunia set...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Youtuber Resipi Rozana Rozek TV

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus