Adakah Kini Rakyat Telah Melakukan Penentangan Secara Terbuka Terhadap Kerajaan Gagal


 
Beberapa simptom telah kelihatan. Rakyat menyatakan rasa tidak puas hati di sana sini. Kebanyakannya dicetuskan oleh golongan muda, lelaki dan perempuan.
Simptom pertama, jelas kelihatan apabila anak-anak muda melakukan protes di jalan menuju ke Parlimen. Mereka menuntut perlaksanaan Undi 18 tahun.Ini berlaku di ibukota, di hadapan mercu tanda demokrasi di Malaysia, iaitu bangunan Parlimen yang tersergam berdiri .
Kemudian berlaku simptom yang kedua. Kita mendengar jauh di Besut, Trengganu di Pantai Timur. Sekatan polis yang terdiri dari dawai berduri dan penghadang jalan dimusnahkan oleh rakyat kampung yang tidak puas hati dengan Perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang diPerketatkan(PKPD).
Bukan di Semenanjung sahaja. Simptom Ketiga, berlaku di seberang laut Cina Selatan di Sabah sana. Berlaku protes “civil diobedience” apabila penduduk-penduduk menunjuk perasaan dalam skala kecil terhadap perintah PKP.
Simptom keempat berlaku pada bulan Mac di Johor Bahru, sekumpulan anak-anak muda mengadakan “flashmob” di Bandaraya Johor Bahru. Mereka menuntut supaya Parlimen Malaysia dibuka dan Undi 18 tahun segera dilaksanakan.


Simptom yang terkini berlaku di Parit Raja, Batu Pahat, Johor, pada malam hariraya Aidilfitri yang pertama. Lebih 20 orang anak muda berumur dari 16 tahun hingga 28 tahun memprotest di jalanraya sambil menaikkan kain sepanduk yang membawa tulisan dengan kata-kata “KERAJAAN GAGAL”. Suar api menyala di lebuhraya penting di Palimen Sri Gading. Aksi bantahan di Parit Raja itu bersifat amat political dengan merumuskan protest rakyat dengan cogan kata Kerajaan Gagal.
Mengapa ini semua berlaku?
Banyak sebabnya, faktor yang menolak dan yang menarik sehingga membawa anak-anak muda Malaysia mula turun ke jalanraya untuk bersuara.


Pertama, kerana anak-anak muda Malaysia ini adalah genarasi yang berpelajaran yang kenal internet dengan segala peranti komunikasi yang terkini. Anak-anak muda ini telah lahir dalam negara yang menjunjung amalan demokasrsi di mana wujudkan kebebasan bersuara dan menyatakan fikiran.
Anak-anak muda ini bukan taksub dan percaya sangat tentang demokrasi berparlimen. Tetapi apabila Parlimen digantung, maka anak-anak muda tersentak dan mereka mula berasa ini tidak patut. Seburuk-buruk parlimen, pada fikiran mereka, jika dibenarkan bersidang, maka akan berlaku perbahasan dan semak serta imbang. Proses perbahasan itu boleh dilihat secara langsung oleh rakyat melalui kaca tv dan youtube mereka. Tetapi apabila parlimen digantung, maka satu saluran meluahkan perasaan telah tertutup.
Kedua, kerana berlaku Periystiharaan Darurat. Pada mulanya anak-anak muda ini memberi “benefit of the doubt” terhadap Kerajaan tentang langkah mengisytiharkan Darurat itu atas alasan kononnya untuk membendung penularan Covid-19. Tetapi apabila pendemik covid ini semakin hari semakin menjadi serius walaupun Darurat diumumkan dan Parlimen digantung, maka anak-anak muda mula berasa sangsi dengan Kerajaan yang berkuasa sekarang.
Ketiga, anak-anak muda ini bukan buta politik atau tidak kritikal daya fikir mereka. Apabila Kerajaan sesuka hati menggubal Ordinan Darurat untuk membolehkan dana-dana awam seperti Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) digunakan wangnya untuk membeli vaksin dan program vaksinasi, maka anak-anak muda yang berpelajaran itu mula bertanya: Ke mana pergi RM3 bilion dana belanjawan 2021 untuk membeli vaksin yang telah diluluskan oleh Parlimen?
Faktor keempat berkait dengan tindakan ahli-ahli politik yang melompat dari satu pati ke parti lain yang dengan tanpa malu mengkhianati mandat rakyat dalam PRU 14 dulu. Anak-anak muda berasa jijik melihat perangai sesetengah ahli politik secara tidak beretika, tidak bermoral dan rakus menjual diri dan amanah rakyat untuk mengejar kedudukan politik, jawatan atau menyelamatkan diri dari pendakwaan pihak berkuasa lalu menyokong Kerajaan Pintu Belakang yang ada sekarang.
Ini semua menjadikan anak-anak muda mula tidak hormat pada orang-orang politik termasuk Perdana Menteri, menteri-menteri dan “Establishment” serta elit berkuasa dan berpengaruh dalam negara sekarang.
Kelima, anak-anak muda telah muak dan bosan. Ini berpunca dari dasar-dasar yang tidak menghormati nilai-nilai demokrasi yang diperkenalkan oleh kerajaan sekarang yang angkuh dan sombong, dijelmakan melalui perlaksanan undang-undang secara “double standard” dan dua darjat dalam isu SOP dan Hukumannya. Satu set undang-undang untuk rakyat biasa dan satu set lagi untuk para VIP, selebriti dan para menteri. Hal ini telah menjadikan anak-anak muda berasa benci.
Faktor Keenam, anak-anak muda bukan tidak tahu bahawa kerajaan sekarang yang berlindung dibawah Proklamasi Darurat dan penggatungan Parlimen adalah sebuah Kerajaan yang tidak ada legitimasi atau keabsahan. Mereka menyaksikan secara terang dan nyata bahawa kerajaan yang ada sekarang takut dengan Usul Undi Kepercayaan dilakukan di Parlimen.
Jadi isu keabsahan atau legitimasi ini menjadikan Kerajaan yang ada sekarang pada pandangan mata anak muda adalah sebuah kerajaan yang tidak sah taraf. Kerajaan tidak sah taraf ini tentu sekali tidak dapat mengundang penghormatan daripada anak-anak muda yang berpelajaran.
Dalam keadaan serba tidak stabil, tidak ada kepimpinan, tidak ada arah tuju,ibarat Malaysia kini sebagai sebuah kapal yang tiada kompas dan nakhoda yang berwibawa, terhumban ambing dipikul ribut dan badai, menjadikan anak-anak muda hilang harapan dan hilang keyakinan masa hadapan mereka. Ini faktor yang ketujuh.
Ratusan ribu sekarang anak-anak muda Malaysia yang berpelajaran tinggi, yang bergelar graduan tetapi tidak ada pekerjaan. Tidak semua yang sanggup membawa motorsikal sebagai penghantar makanan atau pekerja gig membawa Grab. Anak-anak muda itu berhutang dengan PTPTN beribu-ribu ringgit untuk ke universiti tetapi apabila tamat belajar tidak ada pekerjaan.
Apabila dalam satu tahun lebih sejak Mac 2020, tiga kali “lockdown” di bawah PKP dilaksanakan di negara ini, maka anak-anak muda berasa tertekan, tiada harapan, tiada masa depan. Ini faktor kelapan.
Jadi siapa yang boleh meyuarakan masalah dan kebimbangan mereka? Saluran bersuara ditutup. Akhirnya anak-anak muda ini melihat kepada diri mereka sendiri. Silap “posting” di facebook atau twitter maka Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia akan dikenakan ke atas mereka. Hukumannya termasuk penjara. Jika anak-anak muda ini tersilap “posting” video di internet, maka Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan akan menghambat mereka. Hukuman penjara akan menjanjikan ke atas mereka.
Parlimen tempat wakil-wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat untuk bersuara telahpun digantung. Anak-anak muda melihat semua ruang bersuara telah tertutup. Akhirnya anak-anak muda menyedari satu hakikat. Mereka tidak boleh mengharapkan sesiapa lagi. Justeru itu maka berlakulah seperti apa yang telah berlaku termasuk peristiwa terbaru kebangkitan anak-anak muda di Parit Raja, Batu Pahat dua hari yang lalu.Anak-anak muda yang kesemuanya Melayu Islam bangun memprotes terhadap Kerajaan Melayu Islam yang gagal.
Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
15 Mei 2021 (Sabtu)












Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/adakah-kini-rakyat-telah-melakukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Melakukan Ini Semua Adalah Untuk Selamatkan Nyawa Rakyat

Kerajaan Melakukan Ini Semua Adalah Untuk Selamatkan Nyawa Rakyat

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 215 hits
Kerajaan melakukan intervensi seperti PKP larangan rentas negeri dan lain lain adalah untuk selamatkan nyawa rakyat
Kepimpinan Pm Yang Jelas Gagal Rakyat Kini Tertumpu Kepada Istana

Kepimpinan Pm Yang Jelas Gagal Rakyat Kini Tertumpu Kepada Istana

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 198 hits
Saya mewakili GERAK Negeri Pahang sekali lagi merafak sembah Kebawah Duli Tuanku Yang Dipertuan Agong untuk menilai semula kedudukan PM sekarang Bukan rahsia lagi bahkan dunia mengetahui akan kegagalan PM sekarang untuk menguruskan negara i...
Pkp 3 0 Tanda Kerajaan Gagal Kawal Covid 19 Kata Bekas Menteri Kesihatan

Pkp 3 0 Tanda Kerajaan Gagal Kawal Covid 19 Kata Bekas Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 249 hits
May 13 2021 Dzulkefly Ahmad berkata kegagalan kerajaan menguruskan PKP 2 0 menyebabkan rakyat terpaksa menempuh PKP 3 0 kerana itu saja cara mudah untuk membendung penularan Covid 19 PETALING JAYA Bekas menteri kesihatan Dzulkefly Ahmad mem...
Anak Muda Protes Bawa Gegantung Kerajaan Gagal

Anak Muda Protes Bawa Gegantung Kerajaan Gagal

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 276 hits
Gegantung Kerajaan Gagal Dipamerkan Anak MudaSekumpulan anak muda melakukan protes dengan membawa gegantung mempamerkan perkataan Kerajaan Gagal Kejadian dikatakan berlaku di persimpangan lampu isyarat di satu daerah dalam Johor Protes Anak...
Kerajaan Gagal Memalukan Malaysia

Kerajaan Gagal Memalukan Malaysia

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 257 hits
Mungkin Perdana Menteri Muhyiddin Yassin patut ditanya sama ada beliau tidak kisah melihat situasi COVID 19 yang semakin teruk di Malaysia memandangkan perkara ini akan memberikan beliau alasan yang baik untuk melanjutkan lagi perintah daru...
Polis Siasat Himpunan Bakar Suar Naik Kain Rentang Kerajaan Gagal

Polis Siasat Himpunan Bakar Suar Naik Kain Rentang Kerajaan Gagal

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 224 hits
Malaysiakini ENBM STAY INFORMED SUBSCRIBE NOW Log MasukLangganKini CommunityUtamaTerkiniParlimenSukanSeni HiburanGlobalPilihan EditorLensaKiniKiniTVMakmal BeritaJejak WabakLaporan KhasWawancaraKolumUlasanSuratPengumumanAcaraPengiklananWhats...
Video Himpunan Kerajaan Gagal Polis Tahan Lelaki Merusuh

Video Himpunan Kerajaan Gagal Polis Tahan Lelaki Merusuh

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 248 hits
3 431 total views 3 431 views today Polis telah menahan seorang lelaki bagi membantu siasatan kes insiden merusuh di Parit Raja Batu Pahat yang tular dalam laman sosial semalam Ketua Polis Daerah Batu Pahat ACP Ismail Dollah berkata lelaki ...
Kerajaan Gagal Banner 20 Batu Pahat Youths Remanded Four Days

Kerajaan Gagal Banner 20 Batu Pahat Youths Remanded Four Days

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 232 hits
Batu Pahat police have arrested 20 youths including teenagers believed to have burned flares in front of a Kerajaan Gagal banner They are local residents aged between 16 to 28 and have been remanded for four days until Monday In a statement...
Demo Kerajaan Gagal Fikir Kenapa Jangan Nak Tangkap Sahaja Kata Puad

Demo Kerajaan Gagal Fikir Kenapa Jangan Nak Tangkap Sahaja Kata Puad

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 259 hits
May 14 2021 Kenapa pada hari raya pertama rakyat sanggup menunjuk perasaan tanya Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi PETALING JAYA Puad Zarkashi menggesa pentadbiran Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin fi...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan