Adakah Ini Gerbang Ke Neraka



Arkeolog Itali mencari "Gerbang Neraka" di kawasan di Turki bernama Pamukkale. Gerbang Neraka ini diduga digunakan oleh masyarakat Yunani dan Rom sebagai tempat ritual persembahan kepada dewa tanah.

Pengertian Gerbang Neraka pastinya bukan gerbang menuju neraka. Gerbang ini sebenarnya merupakan gua, kadang juga disebut "Gerbang Pluto". Gua ini merupakan sebahagian daripada mitos Yunani dan Rom Purba.

Gerbang Neraka dijumpai oleh Francesco D'Andria, profesor arkeologi klasik dari University of Salento, Itali. Gua itu disebut Gerbang Neraka kerana adanya gas beracun yang keluar darinya, mengakibatkan kematian pada haiwan yang terjebak.

Sifat racun gas yang keluar dari gua itu pernah dicatat oleh ahli geografi Yunani Kuno, Strabo (64 SM - 24 M). "Gua ini penuh wap air dan pekat sehingga setiap orang akan sangat sukar melihat permukaan gua. Tiap-2 haiwan yang masuk ke dalamnya akan mati secara cepat," tulis Strabo.

"Saya melempar seekor burung merpati ke dalam gua tersebut, dan dalam masa yang singkat burung itu kehabisan nafas dan mati," tulis Strabo mendeskripsikan bagaimana ia membuktikan sifat racun gas dari Gerbang Neraka.


D'Andria sendiri membuktikan sifat racun gerbang itu saat ekskavasi. Banyak burung mati saat mereka bergerak mendekati gua. Mereka terbunuh oleh gas karbon dioksida kepekatan tinggi dalam gua itu.

Alkisah, hanya para kasim Cybele, dewi kesuburan kuno, yang boleh memasuki gerbang itu. Para kasim itu menahan nafas seboleh mungkin sehingga tak menghirup gas racun dari Gerbang Neraka.

D'Andria mencari Gerbang Neraka setelah menjalankan kajian arkeologi intensif di Kawasan Cagar Budaya Hierapolis. Ditubuhkan pada tahun 190 SM oleh Eumenes II, Raja Pergamum, Hierapolis diserahkan pada Roma tahun 130 SM.

Kawasan Cagar Budaya Hierapolis terletak di bandar Phrygia, berdekatan dengan Anatolia. Kompleks tersebut mempunyai banyak kuil, panggung, serta permandian air panas yang dianggap keramat, yang dipercayai mempunyai kuasa penyembuhan penyakit.
D'Andria mengatakan, "Kami mencari Plutonium (gerbang) dengan membina laluan dari mata air panas. Ya, mandian air panas Pamukkale yang menghasilkan white travertine terrace berpunca dari gua ini."

Bersama-sama dengan penemuan ini, D'Andria juga mendapati runtuhan yang mungkin terjadi akibat gempa. Ada pula penyangga semikolom Ionic, tempat bertapak di atas goa, serta prasasti tanda pemujaan dewa bawah tanah, Pluto dan Kore. Penemuan sesuai gambaran lokasi dalam berkongsi dokumen.

Gerbang Neraka merupakan tempat menggelar ritual. Ritual termasuk perarakan menggiring haiwan mendekati gerbang dan menariknya hingga masuk ke dalamnya dan mati. Ritual ini boleh disaksikan oleh orang awam masa lalu.

"Orang-orang boleh melihat ritual keramat itu dari anak tangga, tetapi mereka tak dapat mendekat ke kawasan di dekat mulut gua. Hanya para ahli agama yang dapat berdiri di depan portal," ungkap D'Andria.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zamrispoon.blogspot.com/2020/04/adakah-ini-gerbang-ke-neraka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Syurga Dan Neraka Telah Wujud Sekarang

Adakah Syurga Dan Neraka Telah Wujud Sekarang

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 171 hits
SOALAN Adakah syurga dan neraka telahpun wujud pada masa sekarang Atau Allah SWT hanya akan menciptakan kedua duanya setelah terjadinya hari Kiamat JAWAPAN Imam Abi al Izz al Hanafi ketika mensyarahkan matan aqidah Imam al Tohawi menjelaska...
Ditanya Adakah Perintah Kawalan Pergerakan Dilanjutkan Ini Jawapan Pm

Ditanya Adakah Perintah Kawalan Pergerakan Dilanjutkan Ini Jawapan Pm

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 300 hits
Keputusan sama ada kerajaan akan melanjutkan Perintah Kawalan Pergerakan hanya akan diketahui pada 30 Mac ini Ditanya Adakah Perintah Kawalan Pergerakan Dilanjutkan Ini Jawapan PM
Fed Akan Melancarkan Pembelian Bon Tidak Terhad Adakah Dolar Mendapat Kelebihan

Fed Akan Melancarkan Pembelian Bon Tidak Terhad Adakah Dolar Mendapat Kelebihan

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 107 hits
Wabak virus novel COVID 19 yang merebak dengan cepat di seluruh dunia menetapkan peraturannya untuk peserta pasaran Ekonomi terbesar dunia cuba menyesuaikan diri dengan keadaan semasa Begitu juga Rizab Persekutuan AS tidak terlepas dan memb...
Adakah Mahathir Berpeluang Menjadi Perdana Menteri Semula Kalau Muhyiddin Kalah Dalam Pemilihan Bersatu

Adakah Mahathir Berpeluang Menjadi Perdana Menteri Semula Kalau Muhyiddin Kalah Dalam Pemilihan Bersatu

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 277 hits
KALAU MUHYIDDIN KALAH DALAM PEMILIHAN BERSATU ADAKAH MAHATHIR BERPELUANG JADI PM SEMULA Shahbudin Husin Ramai yang melihat hubungan Muhyiddin Yassin dengan Tun Mahathir Mohamad kini ibarat sudah berpatah arang berkerat rotan Hampir tidak ad...
Covid19 Adakah Pemulihan Alam Waktu Ini Kekal Atau Hanya Sementara

Covid19 Adakah Pemulihan Alam Waktu Ini Kekal Atau Hanya Sementara

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 259 hits
Oleh Anis Anwar Suhaimi Penganalisis Penyelidikan Impak Covid19 merentasi aspek yang memberi kesan negatif ke atas kesihatan dan ekonomi global Impaknya juga mempengaruhi aktiviti ekonomi dan gaya hidup serta secara tidak langsung memberi k...
Adakah Karier Politik Dr Mahathir Akan Berakhir Sama Seperti Dato Onn Jaafar

Adakah Karier Politik Dr Mahathir Akan Berakhir Sama Seperti Dato Onn Jaafar

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 823 hits
UMNO ditubuhkan pada 11 Mei 1946 sewaktu Kongres Melayu Ketiga yang diadakan di Johor Bahru Dato Onn Jaafar telah dilantik sebagai Presiden UMNO yang pertama setelah beliau berjaya menonjolkan diri sebagai seorang pemimpin yang tegar memper...
Hadits Pendek Amalan Yang Membawa Ke Surga Menjauhkan Neraka

Hadits Pendek Amalan Yang Membawa Ke Surga Menjauhkan Neraka

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 783 hits
Pada suatu ketika ada seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW tentang amalan yang bisa membawa manusia ke surga dan menjauhkannya dari neraka Dialog itu kemudian dituliskan dalam hadits pendek berikut ini Dari Abu Ayyub Khalid bin Zaid al ...
Mulai Hari Ini Isi Ulang Tunai Di Gerbang Tol Jabotabek Ditutup Sementara

Mulai Hari Ini Isi Ulang Tunai Di Gerbang Tol Jabotabek Ditutup Sementara

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 179 hits
PT Jasa Marga Tbk melalui anak usahanya PT Jasamarga Tollroad Operator berkomitmen meningkatkan langkah antisipasi pengendalian Covid 19 Di antaranya dengan menerapkan social distancing secara bertahap termasuk dalam hal aktivitas transaksi...
Pasangan Mata Wang Eur Usd 20 Mac 2020 Adakah Trend Menurun Euro Selesai Isyarat Membeli Kuat Yang Boleh Disahkan Oleh

Pasangan Mata Wang Eur Usd 20 Mac 2020 Adakah Trend Menurun Euro Selesai Isyarat Membeli Kuat Yang Boleh Disahkan Oleh

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 326 hits
Pasangan Mata Wang EUR USD 1 JamSalam sejahtera pedagang Pada 19 Mac mata wang Eropah terus diniagakan lemah untuk sepanjang hari dagangan semalam Kita juga boleh mengatakan bahawa kejatuhan telah dipercepatkan dalam tempoh beberapa hari ke...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang