Adakah Agenda Untuk Mengharamkan Umno Sebagaimana Yang Pernah Dihalang Anwar Akan Tetap Diteruskan Oleh Muyyiddin


 
Berdasarkan penjelasan Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan yang berlandaskan kronologi mesyuarat dan surat-menyurat kepada Pendaftar Pertubuhan atau RoS, tidak diragui bahawa UMNO telah mengikuti segala peraturan dengan sebaiknya dalam keputusan menangguhkan pemilihan parti selama 18 bulan.
Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat MT melalui resolusi pekeliling yang dipersetujui oleh 52 daripada 56 ahli MT pada 18 Jun 2021 dan surat mengenainya telah dihantar kepada RoS pada 24 Jun.
Kaedah resolusi pekeling diambil ketika itu kerana mesyuarat MT secara bersemuka tidak dapat diadakan berikutan penguatkuasaan PKPD.
Ini bermakna keputusan menangguhkan pemilihan selama 18 bulan adalah sah kerana ia dilakukan sebelum 30 Jun iaitu tarikh tamat tempoh bagi pemegang jawatan MT sesi 2018-2021.
RoS kemudian memperakui penerimaan surat bertarikh 24 Jun itu dalam jawapan balasnya bertarikh 19 Julai yang antara lain menyatakan bahawa ia tidak mempunyai halangan terhadap penangguhan pemilihan UMNO dan keputusan itu disifatkan telah mematuhi Fasal 10.16 Perlembagaan parti.
Kemudian mesyuarat MT pada 7 Julai 2021 telah mengabsahkan keputusan MT pada 24 itu yang turut dimaklumkan kepada RoS.
Dengan itu, tindakan RoS pada 6 Ogos menghantar surat kepada UMNO memaklumkan keputusan penangguhan pemilihan selama 18 bulan sebelum ini sebagai tidak sah kerana ia didakwa dibuat setelah pemegang jawatan MT tamat tempoh iaitu selepas 30 Jun adalah tidak tepat dan mengelirukan.
Bagaimana RoS yang pada 19 Julai mengatakan tiada halangan terhadap penangguhan itu atas hakikat bahawa ia kuasa MT memutuskannya, tiba-tiba boleh berubah fikiran pada 6 Ogos dengan menyatakannya sebagai tidak sah pula?
Lebih mengejutkan RoS juga mahu mahu UMNO memberi tarikh baru agar pemilihan UMNO di semua peringkat dapat diadakan.
Sedarkah RoS bahawa PRN Sarawak telah ditunda atas alasan darurat dan beberapa PRK seperti Batu Sapi serta Gerik juga turut ditangguhkan kerana Covid19 yang didaruratkan, jadi bagaimana mereka boleh tergamak berfikir bukan saja di luar kotak, bahkan tanpa menggunakan kotak untuk memaksa UMNO mengadakan pemilihan dalam kadar yang segera?
Daripada sudut politik, tindakan RoS itu dengan mudah difahami ianya adalah bermotif politik dan memperlihatkan badan itu telah menjadi alat kepada kepentingan kerajaan PN untuk mengekalkan kuasanya.
Ini kerana RoS hanya mengambil tindakan tersebut setelah UMNO pada 7 Julai lalu membuat ketetapan menarik sokongan terhadap Mahiaddin Md Yasin dan kemudian pada 3 Ogos pula memutuskan menarik sokongan kepada kerajaan PN.
Berikutan keputusan UMNO, kerajaan PN bukan saja sudah sah tiada lagi majoriti, bahkan sehingga ini disusuli dengan tindakan dua menteri UMNO, Shamsul Anuar Nasarah dan Noraini Ahmad, meletakkan jawatan masing-masing.
Tujuan RoS memaklumkan keputusan UMNO menangguhkan pemilihannya selama 18 bulan sebagai tidak sah sebenarnya mempunyai dua tujuan utama:-
Pertama, agar pemilihan UMNO dapat segera diadakan dan kedudukan Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO dapat dirancang atau dikomplot untuk dijatuhkan bagi digantikan dengan Ismail Sabri Yaakob yang pro Mahiaddin serta kini telah diseronokkan dengan lantikan sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Kedua, untuk membatalkan penarikan sokongan UMNO terhadap Mahiaddin dan kerajaan PN yang diputuskan oleh MT pada 7 Julai dan 3 Ogos lalu.
Kesimpulannya, oleh kerana gagal menjinakkan UMNO, Mahiaddin dan kerajaan PN melalui cengkaman kuasa terhadap RoS yang berada di bawah Kementerian Dalam Negeri, telah mempergunakan agensi itu untuk kepentingan politik dan pengekalan kuasanya.
Adalah dijangkakan RoS akan terus berdalih dengan hujah lain bagi mempertahankan tidak sahnya penangguhan pemilihan selama 18 bulan itu, meskipun kronologi peristiwa yang dibuktikan oleh UMNO adalah kukuh, yang matlamatnya hanya satu iaitu memastikan UMNO akhirnya tunduk dan akur kepada kekuasaan Mahiaddin yang seluruh dunia tahu beliau adalah Perdana Menteri yang sudah hilang keabsahannya.
Tidak mustahil, langkah seterusnya ialah mengharamkan UMNO dan menjadikannya parti yang tidak – bukan kerana ada peraturan atau undang-undang tidak dipatuhi – tetapi semata-mata kerana enggan tunduk kepada kekuasaan Mahiaddin.
Jika kita masih ingat, ketika era Tun Mahathir Mohamad sebelum ini di mana ketika itu Mahiaddin adalah Menteri Dalam Negeri, fail untuk mengharamkan UMNO sudah pun ada di atas meja beliau dan Anwar Ibrahim yang mendapat tahu mengenainya telah mengingatkan Presiden Bersatu itu tentang jasa-jasa serta sumbangan UMNO dan jangan sampai tergamak untuk mengharamkannya, meski bagaimana besar sekali pun bertelingkah politik dengan parti itu.
Apakah kini Mahiaddin ingin meneruskan semula agenda yang tergendala itu?
 (ShahbuidinHusin 08/08/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/adakah-agenda-untuk-mengharamkan-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sokong Anwar Pm Maka Umno Selamat Dari Di Matikan Oleh Rejim Pengkhianat Sekarang

Sokong Anwar Pm Maka Umno Selamat Dari Di Matikan Oleh Rejim Pengkhianat Sekarang

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 169 hits
Umno dok ratib No Anwar No Dap Dlm masa yg sama hari ini khabarnya ROS dah mula buru Umno kononnya penangguhan mesyuarat Umno dulu tak sah Nampak gayanya lepas sidang media Pak Mail tadi yg gagal dptkan jumlah yg cukup untuk selamatkan abah...
Umno Tarik Sokongan Bukan Mahu Anwar Jadi Pm Mereka Mahu Kuasa

Umno Tarik Sokongan Bukan Mahu Anwar Jadi Pm Mereka Mahu Kuasa

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 186 hits
Langkah Umno menarik sokongan dari kerajaan Perikatan Nasional seperti dijangka hanya mahu memastikan parti itu kembali berkuasa dan menjadi Perdana Menteri Pengarah Komunikasi AMANAH Nasional Khalid Samad berkata mustahil Umno mahu menyoko...
No Anwar No Dap Hanya Sentimen Umno Zahid Boleh Ubah Kata Ph

No Anwar No Dap Hanya Sentimen Umno Zahid Boleh Ubah Kata Ph

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 268 hits
agendadaily com8 8 2021Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kawan rapat politik sejak 1980 an Laungan No Anwar No DAP dibawa UMNO hanya berbentuk sentimen dan boleh berubah sekali gus menjayakan kerjasama parti itu den...
Rumah Hadi Jauh Lebih Tersergam Rumah Presiden Umno Najib Anwar Ibrahim

Rumah Hadi Jauh Lebih Tersergam Rumah Presiden Umno Najib Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 321 hits
INI lah rumah Presiden Pas Haji Hadi Awang Jauh bezanya dengan rumah rumah Presiden parti parti politik lain baik Presiden Umno Zahid Hamidi Presiden PKR Anwar Ibrahim dan presiden presiden parti komponen BN Rumah rumah Menteri Menteri Umno...
Lebih Baik Bersama Kerajaan Sekarang Daripada Anwar Kata Mp Umno

Lebih Baik Bersama Kerajaan Sekarang Daripada Anwar Kata Mp Umno

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 436 hits
agendaily com5 8 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi senada dengan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim Seorang Ahli Parlimen UMNO membidas Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang masih berusaha keras mengheret parti bekerjasam...
Anwar Petik Nama Presiden Umno Dalam Parlimen Rindu Ke

Anwar Petik Nama Presiden Umno Dalam Parlimen Rindu Ke

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 203 hits
agendadaily com26 7 2021Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anak muridnya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Ketiadaan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dirasai Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim apabil...
Pernah Dibilang Burik Oleh Rekan Artis Audi Marissa Kulit Gelap Bukan Hal Yang Harus Direndahkan

Pernah Dibilang Burik Oleh Rekan Artis Audi Marissa Kulit Gelap Bukan Hal Yang Harus Direndahkan

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 136 hits
Tolak standarisasi cewek cantik itu berkulit putih Audi justru suka dan bangga dengan kulit sawo matangnya
Jika Umno Minoriti Dalam Kerajaan Anwar Berapa Jawatan Menteri Akan Diberi

Jika Umno Minoriti Dalam Kerajaan Anwar Berapa Jawatan Menteri Akan Diberi

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 297 hits
agendadaily com9 8 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi senada dengan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahli Ahli Parlimen UMNO yang berada dalam kem Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi perlu berfikir dan membuat pertimbangan ...
Ph Gets Support Of Umno Klepto Group To Push Anwar As Pm

Ph Gets Support Of Umno Klepto Group To Push Anwar As Pm

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 166 hits
Some 15 MPs aligned with Umno president Ahmad Zahid Hamidi including those facing multiple corruption charges will be backing PKR s Anwar Ibrahim to be appointed as prime minister in the event of a government collapse MalaysiaNow can confir...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats