Acheh Jawa Bugis Banjar Datang Tm Pertahan Islam


February 15, 2020


KUALA LUMPUR: Kedatangan etnik Nusantara ke Tanah Melayu (TM) suatu ketika dahulu bukanlah sebagai nelayan atau petani, sebaliknya selaku pejuang yang mahu mempertahankan kedaulatan Islam daripada berdepan dengan penjajahan.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, etnik Melayu Acheh, Jawa, Bugis dan Banjar datang berjihad untuk menentang penjajah yang cuba menakluk dan menghapuskan agama Islam di Tanah Melayu.

Beliau mengupas dalam ucaptama dan pembentangan ‘Sunnah Pengutusan Rasul dan Sejarah Kemasukan Islam ke Alam Melayu‘ pada Multaqa Dakwah Nusantara di Puri Pujangga Hotel, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, sebentar tadi.

Jelasnya, peranan pendakwah Islam yang datang ke Nusantara ini adalah sama sebagaimana usaha para Nabi dan Rasul A.S di mana tidak mengajak untuk bersyahadah semata-mata, tetapi menjadikan Islam memerintah dan berdaulat.

“Islam yang menghukum, bukan Islam yang dihukum. Islam yang mentadbir, bukan Islam yang ditadbirkan. Ini mesti letak dalam kefahaman kita sebagai pendakwah.

“Dan Nabi-nabi A.S berdakwah bukan sahaja mengajak orang mengucap dua kalimah syahadah, termasuk mengajar Raja-raja dan pemimpin-pemimpin melaksanakan Islam. Dakwah dengan makna yang menyeluruh. Ini hakikat yang perlu kita faham,” serunya.

Beliau juga menyangkal catatan para Orientalis kononnya Islam masuk ke Nusantara pada abad ke-9, 10 dan 13, walhal berdasarkan sumber Islam antaranya Batu Bersurat Terengganu, ia sampai lebih awal daripada itu dan menjadi pemerintahan berdaulat dengan Islam.

Terangnya, perjuangan menentang penjajah khususnya di Melaka tahun 1511 atas nama Islam itu sebenarnya banyak dikecilkan sejarah, sebaliknya diangkat perjuangan kemerdekaan era 1900-an lebih dari hakikat sebenar.

Tuan Guru juga memuji kebijaksanaan para pendakwah ke Nusantara di mana walaupun mengikuti mazhab Imam Syafie, namun mereka dapat menangani penduduk di Tanah Melayu yang juga terdiri daripada penganut Hindu dan Buddha.

Kerana jelasnya, menurut mazhab Syafie, penduduk dalam kalangan ahli Zimmah hanya Kristian, Yahudi dan Nasrani sahaja serta tidak pada Hindu dan Buddha yang diberi pilihan sama ada menganut Islam atau dibunuh.

Sedangkan katanya, hakikat penduduk Nusantara terdapat juga yang beragama Hindu dan Buddha, sekali gus menunjukkan para pendakwah tersebut tidak hanya memahami fekah, tetapi juga sejarah dan pendekatan Islam dalam menangani kemajmukan. 
– HARAKAHDAILY   15/2/2020

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/02/acheh-jawa-bugis-banjar-datang-tm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menilik Sejarah Perkembangan Islam Paling Awal Di Jawa Timur

Menilik Sejarah Perkembangan Islam Paling Awal Di Jawa Timur

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 194 hits
Islam di Jawa Timur memang sudah jauh berkembang dibanding saat pertama kali datang Kenyataan itu meneguhkan bahwasanya upaya untuk menilik kesejarahan Islam di masa masa paling awal kedatangannya senantiasa perlu dilakukan
Dijual Atau Dipindah Milik Bukti Ph Gagal Pertahan Aset Milik Orang Islam Dr Shamsul Anuar

Dijual Atau Dipindah Milik Bukti Ph Gagal Pertahan Aset Milik Orang Islam Dr Shamsul Anuar

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 312 hits
Zylan Moha KUALA LUMPUR Sama ada empat rangkaian hotel milik Tabung Haji dijual atau dipindah milik hakikatnya ia sudah tidak lagi menjadi milik agensi tersebut kata Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah Ia juga tega...
Masjid Cheng Ho Bukti Akulturasi Budaya Tiongkok Jawa Dan Islam Di Jawa Timur

Masjid Cheng Ho Bukti Akulturasi Budaya Tiongkok Jawa Dan Islam Di Jawa Timur

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 324 hits
Belasan masjid di berbagai penjuru di Indonesia khususnya daerah daerah yang pernah disinggahi Laksamana Cheng Ho mengabadikan namanya sebagai nama masjid Di Jawa Timur sendiri ada tiga masjid yang menggunakan nama Cheng Ho
Institusi Islam Melayu Terancam Bawah Ph

Institusi Islam Melayu Terancam Bawah Ph

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 269 hits
DR MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT TAKIRIBERDASARKAN kepada Fasal II Perlembagaan DAP matlamat utama penubuhannya adalah untuk mensekularkan Malaysia dan memberi hak yang saksama kepada setiap rakyat Malaysia Di atas asas ini walaupun Perlem...
Ph Cabar Islam Kemerdekaan Dan Kedaulatan

Ph Cabar Islam Kemerdekaan Dan Kedaulatan

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 137 hits
HARAKAHDAILY BANDAR TUN RAZAK Pemerintahan PH hari ini telah bertindak mencabar tiga teras utama terpenting negara iaitulah kesucian Islam kemerdekaan Tanah Melayu dan juga kedaulatan pertiwi Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Dr Rosni Adam ...
Pas Lebih Islam Tapi Fitnah Power

Pas Lebih Islam Tapi Fitnah Power

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 195 hits
Ketika tanah kubur RM 200K masih merah Ketua Penerangan PAS Perak pula berdepan saman jika tidak memohon maaf dalam tempoh tujuh hari kerana kenyataan fitnah Aku pun kurang faham apa sebenarnya perkara yang bersarang dalam otak dan hati pem...
Hina Islam Perkauman Pemilik Akaun Facebook Kelvin Cao Diburu

Hina Islam Perkauman Pemilik Akaun Facebook Kelvin Cao Diburu

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 391 hits
KUALA LUMPUR 13 Feb Polis Diraja Malaysia memburu pemilik akaun Facebook dikenali sebagai Kelvin Cao kerana dipercayai menghina agama Islam dan mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman D...
Melayu Islam Terus Di Miskinkan Oleh Kafir Harbi Dap Mujahid Yang Mengaku Pejuang Buat Apa

Melayu Islam Terus Di Miskinkan Oleh Kafir Harbi Dap Mujahid Yang Mengaku Pejuang Buat Apa

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 399 hits
Harta Tabung Haji terus dijarah dan dimamaj oleh kafir harbi DAP Terkini 4 buah hotel kepunyaan TH akan ditamatkan operasinya 14 Disember 2018 syarikat tujuan khas kononnya untuk menyelamatkan Tabung Haji ditubuhkan di bawah Kementerian Kew...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment