9 Tempat Menarik Di Kuala Lumpur Yang Sesuai Untuk Kanak Kanak


Cuti sekolah telah bermula dan pastinya perkara yang merungsingkan ibu bapa adalah kemana hendak dihabiskan masa cuti sekolah ini bersama anak-anak. Jika anda bercadang untuk bercuti di Kuala Lumpur, kami cadangkan supaya anda masukkan 9 senarai tempat percutian ini dalam iternary anda.
1. Taman Rekrasi 99 Wonderland Park, Selayang.
Taman ini telah dibuka secara rasmi pada tahun 2018. Terletak di Tasik Sri Murni, Selayang telah menjadikannya lokasi ini sebagai salah satu tarikan terbaru yang ada di Kuala Lumpur.
Ia dibuka kepada setiap hari bermila jam 6 petang sehingga 9.30 malam. Kecuali pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad serta hari Cuti Umum waktu operasi dilanjutkan sehingga jam 10 malam.
Antara daya tarikan Taman Rekrasi 99 ini adalah Sky Fountain, T-Rex Ring, Magical Bridge dan pelbagai taman haiwan.
2. Farm In The City
Tempat ini berkonsepkan petting zoo, kebanyakkan haiwan di Farm In The City dibiarkan bebas dan para pengunjung boleh melihat haiwan-haiwan tersebut dengan lebih dekat.
Konsep kampung Malaysia yang diketengahkan pastinya memberikan pengalaman yang cukup menarik kepada pengunjung.
Antara aktiviti yang boleh dibuat di sini adalah memberi makan kepada haiwan seperti kura gergasi, kambing, burung dan banyak lagi. Menangkap ikan, bermain dengan arnab serta menunggang kuda.
3. Hutan Simpan Bukit Nanas
Hutan Simpan Bukit Nanas merupakan satu-satunya kawasan hutan asli jenis Dipterokarp Pamah yang masih wujud di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur. Hutan lipur ini dahulunya dikenali sebagai Hutan Simpan Bukit Weld dan merupakan Hutan Simpan yang tertua di Semenanjung Malaysia.

Pengunjung berpeluang melihat pelbagai jenis flora yang tumbuh semulajadi dan melihat fauna seperti burung-burung yang terdapat di kawasan ini sambil bersiar-siar merentasi jambatan gantung sepanjang 200 meter.
Tiada bayaran yang dikenakan kepada pengunjung untuk memasuki kawasan ini kecuali bayaran parking kenderaan.
4. Taman Cabaran, Putrajaya
Tempat ini sesuai untuk anak-anak yang gemarkan aktiviti lasak. Taman Cabaran terletak di Presint 5, Putrajaya iaitu berdekatan dengan Putrajaya International Convention Centre (PICC).
Antara fasiliti sukan yang disediakan di sini adalah rock wall climbing, skate park dan thrill park. Ruang rock wall climbing dibahagikan kepada dua bahagian iaitu untuk dewasa dan kanak-kanak. Wall Climbing bagi kanak-kanak adalah percuma dan mereka pasti suka menghabiskan masa memanjat di sini.
5. Pusat Sains Negara
Lokasinya terletak di Bukit Kiara, Kuala Lumpur merupakan satu institusi pembelajaran tidak formal yang bertujuan untuk meningkatkan kefahaman, minat dan penghargaan orang ramai terhadap Sains dan Teknologi.
Pusat Sains Negara menyediakan dua aras Galeri dan Pameran serta sebuah taman pendidikan yang dinamakan Science Wonderland. Bahan pameran yang disediakan disini lebih berbentuk self–exploration membolehkan pengunjung untuk memahami dan mempelajari semua pameran yang disediakan.
Waktu Operasi:
Sabtu – Khamis (9:00 am – 5:00 pm)
6. Kidzania
Kidzania adalah education indoor themepark yang satu-satunya ada di Malaysia. Disini kanak-kanak berpeluang merasai pengalaman ‘bekerja’ seperti orang dewasa dalam dunia mereka sendiri.
Ia direka sebagai sebuah bandar interaktif yang sesuai untuk kanak-kanak berusia 4 sehingga 14 tahun untuk merasai sendiri pengalaman sebenar dunia pekerjaan. Berkonsepkan role play, kanak-kanak berpeluang meneroka pelbagai jenis pekerjaan seperti ahli bomba, juruterbang, doktor, chef, polis dan sebagainya.
7. G2G Animals Garden, MAEPS
Terletak di Seri Kembangan Selangor, G2G Animals Garden baru di buka pada bulan Disember tahun lepas. G2G yang bermaksud Goat to Go adalah taman yang berkonsepkan Eco dan Agro Tourism sangat sesuai dilawati seisi keluarga.
Terdapat lebih 200 spesies haiwan yang terdapat sini dan berkonsepkan petting zoo. Antara daya tarikan yang utama ialah Therapy Goat House. Di sini, pengunjung boleh melihat, memegang dan berswafoto bersama kambing dengan lebih dekat lagi. Malah, pengunjung juga diberi peluang untuk memberi susu kepada anak-anak kambing yang ada.
Tarikan lain yang ada di sini ialah pigeon house, rabbit garden, bird aviary dan rumah terapi. Wah! banyaknya haiwan di sini. Berbaloi bawa anak-anak dan keluarga musim cuti sekolah ini.
8. Petrosains KLCC
Merupakan muzium interaktif yang mengetengahkan konsep sains interaktif sebagai bahan pemeran. Pengunjung boleh bermain dengan ujikaji sains yang disediakan dan merasai pengalaman seperti berada di pelantar minyak. Tarikan utama di sini adalah simulator helikopter serta kenderaan merentas masa ketika memasuki Petrosains. 
9. Taman Burung Kuala Lumpur
Merupakan taman burung terbesar di Malaysia dan taman burung terbuka terbesar di dunia. Ia mempunyai lebih 2000 ekor burung dari lebih 200 spesis burung yang berterbangan bebas di dalam kawasan terbuka yang dilitupi jaring.
Pengunjung boleh berinteraksa dengam burung tanpa sempadan serta melihat pertunjukan burung yang disediakan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsempoi.com/tempat-menarik-di-kuala-lumpur-yang-sesuai-untuk-kanak-kanak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makan Di Ojju Malaysia Nu Sentral Kuala Lumpur

Makan Di Ojju Malaysia Nu Sentral Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 2126 hits
MAKAN DI OJJU MALAYSIA NU SENTRAL KUALA LUMPUR Haritu aku dijemput untuk merasai keenakan ayam gulung cheese di Ojju K Food bertempat di NU Sentral Kuala Lumpur Ojju adalah sebuah restoran Korea dan menyediakan konsep fusion di dalam menu m...
Pavilion Hotel Kuala Lumpur Is Looking For Specialone For One Year Complimentary Stays Worth Rm35 000

Pavilion Hotel Kuala Lumpur Is Looking For Specialone For One Year Complimentary Stays Worth Rm35 000

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 302 hits
Hello lovely readers Pavilion Hotel Kuala Lumpur managed by Banyan Tree will be opening its door to the guest this coming December The new hotel will feature 325 tastefully appointed rooms and suites filled with unique charm for the discern...
Universiti Wakaf Pertama Bakal Dibina Di Kuala Lumpur

Universiti Wakaf Pertama Bakal Dibina Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 274 hits
KUALA LUMPUR Malaysia bakal mempunyai universiti wakaf pertama seumpamanya di negara ini Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh berkata bagi merealisasikan hasrat itu dua kolej iaitu Kolej Sains Perubatan Antarabangsa Pus...
Meraikan Sambutan Krismas Dan Tahun Baru Di Hotel Renaissance Kuala Lumpur

Meraikan Sambutan Krismas Dan Tahun Baru Di Hotel Renaissance Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 544 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Tidak lama lagi rakyat Malaysia dan seluruh dunia bakal meraikan Hari Natal dan juga Tahun Baru Tapi korang ada lokasi untuk sambut kemeriahan ini ...
Kembara Thailand Kuala Lumpur Dannok Prachuap Kiri Khan

Kembara Thailand Kuala Lumpur Dannok Prachuap Kiri Khan

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 337 hits
Kembara Thailand Kuala Lumpur Dannok Prachuap Kiri Khan Assalamualaikum Akhirnya bucket list Ana untuk jejakkan kaki ke negara Gajah Putih tercapai Syukur Alhamdulillah Walau pada asalnya hanya plan untuk naik ETS ke Hat Yai tapi ada rezeki...
Art In The City Kuala Lumpur Sebagai Bandaraya Yang Kaya Seni Budaya

Art In The City Kuala Lumpur Sebagai Bandaraya Yang Kaya Seni Budaya

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 342 hits
ART IN THE CITY KUALA LUMPUR SEBAGAI BANDARAYA YANG KAYA SENI BUDAYABaru baru ini AlongMurni berkesempatan menghadiri Majlis Pelancaran Art In The City yang dianjurkan oleh CENDANA Art in The City bertujuan untuk mempromosikan komuniti seni...
10 Idea Goodies Untuk Tetamu Kanak Kanak Yang Menarik Dan Paling Penting Menyihatkan

10 Idea Goodies Untuk Tetamu Kanak Kanak Yang Menarik Dan Paling Penting Menyihatkan

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 1135 hits
Tuan rumah sentiasa berusaha untuk memberikan goodies atau buah tangan yang terbaik untuk para tetamu Ini sebagai tanda penghargaan kepada tetamu yang telah meluangkan masa untuk datang dan bagi menambahkan lagi keceriaan suasana majlis yan...
Kedai Repair Iphone Di Kuala Lumpur Murah Dan Cepat Dijamin 100

Kedai Repair Iphone Di Kuala Lumpur Murah Dan Cepat Dijamin 100

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 772 hits
iPhone telah mendapat tempat di dalam hati penduduk Malaysia dan telah digunakan oleh pelbagai lapisan masyarakat Adakah anda merupakan pencinta iPhone dan sering menggunakan produk berjenama Apple ini di dalam kehidupan seharian anda Jika ...
Persiapan Penerbangan Internasional Kuala Lumpur Banyuwangi Dikebut

Persiapan Penerbangan Internasional Kuala Lumpur Banyuwangi Dikebut

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 263 hits
Penerbangan ini akan dilayani oleh maskapai Citilink Untuk itu semua pemangku kepentingan bandara dirangkul Sebab penerbangan perdana rute ini dijadwalkan akan dilakukan dalam waktu dekat
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Filem Rebel Berontak Untuk Berotak

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Anak Ketua Polis Daerah Maut Tertembak Pistol Bapa Sendiri

Four Cylinder Fury A Honda Hornet Caf Racer From France

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Ikan Selar Kuning Berlado

How To Get Rid Of Iron In Well Water

Setiap Penyakit Pasti Ada Obatnya

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan

Blogger Atau Youtuber Lagi Best

Nostalgia On Demand Preloaded Consoles For Your Instant Gaming Fix