9 Cara Paling Berkesan Untuk Hilangkan Masalah Nafas Berbau





Lebih daripada 80 juta orang mengalami halitosis kronik, atau nafas berbau. Dalam kebanyakan kes ia berasal dari gusi dan lidah.

Nafas yang berbau adalah perkara yang sangat memalukan, tetapi keadaan ini biasanya  ada cara tertentu yang mampu  anda lakukan  untuk mencegahnya. Dengan tips dan cara yang saya kongsikan ini  pasti dapat  membantu mengatasi masalah nafas berbau serta menjaga mulut anda sihat setiap hari.





1. Berus gigi dua kali sehari
Berus gigi anda dua hingga tiga minit sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk mengeluarkan serpihan plak dan makanan. Ia sangat penting untuk memberus gigi sebelum tidur. Anda mungkin boleh  mencuba tips tambahan ini:  berus gigi anda dengan baking soda untuk mengurangkan keasidan di dalam mulut dan menjadikannya sukar bagi bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

2. Floss setiap hari
Flossing akan menghilangkan sisa-sisa makanan di antara gigi yang berus gigi anda tidak dapat jangkau. Sekiranya serpihan makanan tidak dibuang, bakteria akan mula memakannya, menyebabkan nafas anda berbau.

3. Berus atau gosok lidah anda
Untuk membuang apa-apa sisa  yang mungkin menebal di bahagian lidah tidak lah sesukar mana. Anda boleh mendapatkan alat untuk mengikis permukaan lidah dengan kos yang rendah.Alat ini ada dijual di farmasi dan kedai2 biasa ,Sekiranya anda tidak mempunyai pengikis lidah, anda boleh menggunakan berus gigi untuk menghilangkan.

4. Gunakan Mouthwash
Perlu diingat bahawa masalah gigi adalah punca bau mulut yang kronik, Menggunakan Mout rinse /mouthwash hanya akan menutupi bau dan tidak menyembuhkannya. Dalam sesetengah kes, berkumur menggunakan mouth rinse sebenarnya akan memburukkan lagi masalah nafas berbau.





Untuk membuat sendiri cecair mouthwash anda, campurkan air bersama beberapa titis minyak peppermint. Kemudian kumur selama 10-15 saaat. Anda juga boleh menggunakan teh hitam atau hijau untuk berkumur, menurut satu kajian oleh University of Illinois di Chicago, mencuci mulut anda dengan teh hitam atau hijau menyekat pertumbuhan bakteria yang menyebabkan bau mulut.

5. Jumpa doktor gigi anda
Cara terbaik untuk memastikan bahawa anda mengekalkan kebersihan mulut yang baik adalah dengan berjumpa doktor gigi anda dengan kerap. Sekiranya anda mempunyai nafas berbau yang kronik, anda perlu berjumpa doktor gigi anda terlebih dahulu untuk mengetahui sebarang masalah pada gigi anda.

Atau, jika doktor gigi anda percaya bahawa masalah itu disebabkan oleh sumber sistemik (dalaman) seperti jangkitan, dia akan merujuk anda kepada doktor pakar untuk membantu memulihkan penyebab masalah tersebut.

6. Berhenti merokok dan elakkan produk tembakau
Sekiranya anda memerlukan satu lagi sebab untuk berhenti, inilah yang mudah: merokok menyumbang kepada nafas berbau. Tembakau cenderung mengeringkan mulut anda dan boleh meninggalkan bau yang tidak menyenangkan yang tersisa walaupun selepas menyikat gigi anda.

7. Basahkan peluit anda
Pastikan minum air yang mencukupi (enam hingga lapan cawan 8) setiap hari untuk mengelakkan mulut kering. Minum air akan membantu mengawal bau mulut kerana ia membantu membasuh zarah makanan dan bakteria iaitu penyebab utama nafas berbau.

Sekiranya anda mempunyai mulut kering atau mengambil ubat-ubatan yang menyebabkan anda mempunyai mulut yang kering, berbincanglah dengan doktor gigi anda.



8. Makan sugarless candy atau chewy gum tanpa gula.
Makan gula-gula atau chewy gum akan membantu membasuh sisa makanan dan bakteria makanan yang menyebabkan nafas berbau.

9. Lebihkan pengambilan lobak merah, batang saderi atau epal.
Makanan ringan, buah-buahan dan sayur-sayuran segar meningkatkan aliran saliva di antara makanan untuk mencuci bakteria dari gigi, lidah dan gusi yang boleh menyebabkan nafas berbau.

Makanan ringan ini juga boleh membantu mengurangkan nafas berbau yang disebabkan oleh kelaparan atau puasa. Perut kosong dari melangkau makanan boleh menyebabkan nafas berbau asid dalam perut.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/02/9-cara-paling-berkesan-untuk-hilangkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 439 hits
3 cara dalam islam yang paling berkesan untuk menarik rezeki melimpah ruah Yang pertama Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yg tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu utk membawa rezeki yg melimpah ruah kepada si pemberi rezeki Amalan ...
Cara Paling Berkesan Buat Blasting Iklan Whatsapp Anda Tanpa Perlu Save Nombor Pelanggan

Cara Paling Berkesan Buat Blasting Iklan Whatsapp Anda Tanpa Perlu Save Nombor Pelanggan

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 650 hits
Selesai siapkan databased pelanggan untuk blasting esok guna Aplikasi Autowasap versi Android Buat masa ni ada android version sahaja Iphone belum ada lagi Bila cakap tentang whatsapp marketing ni topik trending la Ada cikgu suruh buat grou...
Cara Mudah Atasi Masalah Rambut Beruban

Cara Mudah Atasi Masalah Rambut Beruban

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 308 hits
Jika anda mengalami masalah rambut yang cepat beruban Anda boleh mengatasi dengan petua tradisional ini Cara Mudah Atasi Masalah Rambut BerubanCaranya Ambil 10 helai daun buluh siat siatkan supaya halus Setelah itu sapukan rata pada rambut ...
Jangan Biarkan Badan Berkerak Ini Cara Mudah Hilangkan Daki Dan Sel Kulit Mati

Jangan Biarkan Badan Berkerak Ini Cara Mudah Hilangkan Daki Dan Sel Kulit Mati

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 512 hits
Mesti anda geli dengan masalah daki pada badan anda kan Terutama di kawasan yang celah seperti ketiak celah paha dan juga belakang leher kan Kalau orang perempuan yang bertudung tu tak mengapa la juga kan dapat tutup bahagian belakang leher...
Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

Nak Mudah Simpan Duit Lelaki Ini Kongsi Cara Mudah Simpan Duit Dengan Bijak Dan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 500 hits
Korang susah nak simpan duit Bila simpan cukup bulan korek Ikut cara brader ni confirm boleh simpan duit untuk kahwin atau beli kereta Cubalah Sifat suka menabung haruslah diterapkan kepada semua anak anak sejak dari kecil lagi Jadi ibu bap...
Cara Kurangkan Berat Badan Berkesan Dan Semulajadi Pengalaman Sendiri

Cara Kurangkan Berat Badan Berkesan Dan Semulajadi Pengalaman Sendiri

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 505 hits
Tips cepat kurusKini semakin ramai yang sudah menyedari kepentingan berat badan ideal Bagus Banyak cara diet yang boleh diamalkan Tapi ada juga yang masih tidak tahu nak mula dari mana untuk memulakan diet seimbang untuk kurangkan berat bad...
Kaedah Tarik Pelanggan Dengan Cara Yang Paling Mudah Anda Nak Faham

Kaedah Tarik Pelanggan Dengan Cara Yang Paling Mudah Anda Nak Faham

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 355 hits
Pelanggan tidak suka di paksa Pelanggan tak suka diperbodohkan Sebenarnya apabila kita buat posting dimedia sosial pelanggan dah tau yang kita ni memang menjual dan sedang mempromosikan produk dan servis kita Habih tu pasai depa tak beli te...
Cara Dakwah Paling Lemah

Cara Dakwah Paling Lemah

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 262 hits
Memandangkan konsep menyampaikan dakwah amat luas maka setiap muslim perlu mempunyai semangat ingin menyampaikan dakwah dalam apa bentuk yang mampu dilakukan olehnya Melakukan perkara yang baik dengan niat dicontohi orang lain juga satu usa...
Cara Buat Smoothie 5 Bahan Resipi Ni Hilangkan Sakit Lutut Dan Sendi

Cara Buat Smoothie 5 Bahan Resipi Ni Hilangkan Sakit Lutut Dan Sendi

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 493 hits
Anda pernah rasa sakit lutut bila naik tangga Ia berpunca dari sakit sendi ada hubung kaitnya dengan faktor usia dan berat badan yang berlebihan Tisu penghubung yang makin haus menyebabkan ia makin sakit dan mengalami keradangan Kredit foto...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions