Cara Kurangkan Berat Badan Berkesan Dan Semulajadi Pengalaman Sendiri


Tips cepat kurus
Kini semakin ramai yang sudah menyedari kepentingan berat badan ideal. Bagus! Banyak cara diet yang boleh diamalkan. Tapi ada juga yang masih tidak tahu nak mula dari mana untuk memulakan diet seimbang untuk kurangkan berat badan.

Sumber Google
Amat penting untuk kita mengawal berat badan supaya sentiasa normal, tidak lebih dan tidak kurang. Nak dapatkan berat badan ideal, kenalah ubah gaya hidup. Mai nak berkongsi cara mudah untuk kurangkan berat badan melalui pengalaman sendiri.


1. Kurangkan portion makanan. Amalkan suku-suku separuh

Ya, kurangkan portion makanan sangat berkesan. Sebelum ini kalau makan nasi, Mai mesti ambil sepinggan penuh. Demi azam untuk kurangkan berat badan, Mai ikut seperti apa yang doktor pakar kongsi cara diet di laman sosial. Suku-suku separuh. Suku nasi (karbohidrat, suku lauk dan separuh sayur-sayuran dan buah-buahan. Mai gunakan pinggan plastik IKEA je hihi. Jangan guna pinggan besar pula ya.

Foto www.finerminds.com
Elok ambil makanan yang digril, rebus atau kukus. Kalau Mai makan juga makanan yang bergoreng, tapi sekali sekala. Nak makan yang berkuah pun boleh, tapi jangan letak kuah banjir.. banyak kalori tu. Lagi satu, makan ikut waktu ya.


2. Ambil sarapan pagi

Ada yang skip sarapan untuk cepat kurus katanya. Sarapan pagi ini penting ya. Nak mulakan hari dengan ceria, mestilah bertenaga. Bila bertenaga, nak buat kerja pun laju je. Tenaga itu kita dapat daripada sarapan pagi.

Menu sarapan pagi, pilih yang sihat. Tak susah pun. Contohnya ,overnight oats atau makan roti wholemeal 2 keping, telur sebiji, dan buah-buahan... tahan lama kenyangnya. Bila kenyang, kita dapat elakkan makan makanan ringan berperisa yang tak bagus untuk kesihatan. Lepas tu dapat berjimat lagi.


3. Minum air putih 2-3 liter sehari

Air putih tidak mengandungi kalori dan gula. Sangat sesuai diamalkan setiap hari. Minum air putih lebih puas daripada minum air manis. Penghilang dahaga yang berkesan. Kalau minum air manis, kita akan rasa nak makan lagi dan lagi.

Lagi, air putih membantu melancarkan proses penghadaman, mencantikkan kulit dan macam-macam lagi. Pendek kata air putih ini banyak kepentingannya dalam kesihatan.


4. Amalkan senaman

Senaman sangat membantu untuk membakar kalori dan buang lemak. Boleh dapat bentuk badan ideal juga, bantu lagi cepat hilangkan gelebeh sana sini, mengurangkan stress dan semestinya menyihatkan dalaman dan luaran tubuh badan.

Mai tahu, ramai yang elak bersenam. Ada yang kata malas, tiada masa, tak suka peluh-peluh... dan ramai fikir asal senam je jogging, kena lari-lari kuat sampai keluar peluh. Tak betul tu ye.

Paling kurang, berjalan keliling kawasan perumahan pun ok dah. Cuba buat 2-3 kali pusingan. Lepas tu badan rasa ringan je. Nak bersenam dalam rumah, pejabat pun boleh. Jangan risau kalau tiada peralatan khas untuk bersenam. Nak mudah, boleh rujuk senaman dalam rumah di YouTube atau boleh install app di smartphone. Mai guna app Lose Weight in 30 Days untuk wanita (gambar kiri), lelaki boleh cuba app Home Workout - No Equipment (gambar kanan).


Kalau rajin boleh pergi gym, rujuk terus dengan coach di situ.


4. Kurangkan ambil snek segera, tukar dengan buah-buahan atau kekacang

Kalau boleh, elakkan snek segera seperti keropok berperisa, coklat, wafer, air kotak manis, jeruk dan lain-lain seumpamanya. Gantikan dengan buah-buahan atau kekacang.

Bagus amalkan makan buah-buahan, senang nak buang air besar nanti.


5. Waktu tidur yang mencukupi

Waktu tidur, badan kita dalam keadaan rehat. Keesokan harinya mesti akan rasa bertenaga sebab dapat tidur yang cukup. Tidur yang cukup dalam mengelakkan serangan jantung, stress dan mengekalkan tekanan darah normal.

Elakkan tidur lambat. Kalau tidur lambat, akan rasa lapar. Kalau makan waktu ni.. lepas tu tidur. Uishhh makin bertambah lemak dalam badan nanti.



Setakat ini, itu je yang Mai amalkan dari mula sampai sekarang. Alhamdulillah, berat badan Mai dah turun dan BMI pun dah normal. Mudah je kan? Tak perlu diet melampau untuk kurus. Kalau rasa nak makan kegemaran pun makanlah tapi berpada-pada. Nak program diet berjalan dengan lancar, cuba cari kawan atau orang terdekat yang nak capai azam yang sama, mesti lagi cepat dapat hasil.


Sumber Google
Untuk bahan-bahan makanan sihat, boleh cari di mana-mana pasar terdekat. Asal cukup karbohidrat, lauk, buahan-buahan dan sayur-sayuran dalam satu pinggan, ini pun ok sangat dah.

Kita kena ingat, nak kurangkan berat badan sebab nak sihat, bukan nak kurus sebab nak perhatian orang ramai. Bila kita kurus sebab nak perhatian orang ramai, tu yang ramai ambil jalan singkat dengan ambil produk kurus bahaya.

Pilihlah diet sihat, tak perlu ambil produk tambahan yang akan menjahamkan organ dalaman dan wang. Diri sendiri yang lalui, diri sendiri juga yang akan rasa kesannya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.maisarahsidi.com/2019/02/cara-kurangkan-berat-badan-berkesan-semulajadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Diet Sehat Alami Untuk Menurunkan Berat Badan

Cara Diet Sehat Alami Untuk Menurunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 366 hits
Jika Anda memiliki berat badan yang berlebihan atau sudah kegemukan dan ingin menemukan metode yang aman untuk menurunkan berat badan ekstra maka cara diet sehat Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Tips Dan Cara Mudah Turunkan Berat Badan Bagi Orang Pemalas

Tips Dan Cara Mudah Turunkan Berat Badan Bagi Orang Pemalas

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 468 hits
Assalamualaikum Hi Semua Tips dan Cara Mudah Turunkan Berat Badan Bagi Orang PemalasCredit Image American Heart AssociationBetulke Betul ke ada tips dan cara mudah nak turunkan berat badan bagi orang malas Ha siapa yang malas kat sini angka...
Doyan Makan Mi Instant Wanita Di Karawang Miliki Berat Badan 250 Kg

Doyan Makan Mi Instant Wanita Di Karawang Miliki Berat Badan 250 Kg

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 254 hits
Narti Sunarti warga Perum Terangsari Blok E 9 No 25 Desa Cibalongsari Kecamatan Klari Karawang mengalami kelebihan berat badan atau obesitas Bahkan berat badan mencapai 250 kilogram
Berat Badan 47 Kg Nurul Arifin Ngaku Sempat Diejek Gendut

Berat Badan 47 Kg Nurul Arifin Ngaku Sempat Diejek Gendut

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 225 hits
Banyak rekan maupun orang yang tak dikenalnya mengomentari dan mengejek bentuk tubuhnya saat ia menjadi model maupun aktris Sempat merasa terpuruk karena kata kata tersebut namun ia memutuskan untuk melawan dengan sikap yang tegas
Cara Hilang Bau Badan

Cara Hilang Bau Badan

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 283 hits
Tips atau cara mengatasi masalah bau badan Mandi lebih kerap untuk membersihkan kotoran di badan terutama yang menutup ruang pori Memilih pakaian daripada fabrik kapas bagi meminimumkan rembesan peluh Mengurangkan pengambilan makanan sepert...
7 Cara Mudah Jika Nak Sejukkan Rumah Dan Badan Pada Musim Panas Tanpa Guna Air Cond

7 Cara Mudah Jika Nak Sejukkan Rumah Dan Badan Pada Musim Panas Tanpa Guna Air Cond

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 726 hits
Musim panas yang melanda masa kini adalah susulan tempias Taufan Lan yang menggegarkan timur Filipina pada hari Selasa lalu Disebabkan itu kita dinasihatkan untuk tidak berada di luar kawasan rumah dan sentiasa pastikan badan dan rumah kita...
Mudah Jimat Pasangan Ini Berkongsi Cara Memasang Lantai Vinyl Sendiri Di Rumah

Mudah Jimat Pasangan Ini Berkongsi Cara Memasang Lantai Vinyl Sendiri Di Rumah

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 547 hits
Mungkin ramai yang beranggapan bahawa memasang lantai jenis kayu di rumah memerlukan kos yang tinggi Sebenarnya ia tidaklah mahal sekiranya anda melakukannya sendiri menggunakan kemasan lantai jenis vinyl Lantai jenis vinyl ini bukan sesuat...
Turun Berat Badan Sebanyak 138 Kg Lihat Apa Yang Menjadi Motivasi Wanita Ini

Turun Berat Badan Sebanyak 138 Kg Lihat Apa Yang Menjadi Motivasi Wanita Ini

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 285 hits
2032 SHARES Setiap wanita pastinya mengimpikan berat badan yang ideal tetapi untuk menurunkan berat badan bukanlah satu proses yang mudah kerana ia memerlukan kesungguhan dan tekad daripada individu itu sendiri Ramai yang tewas di tengah ja...
Cara Pasang Tempered Glass Sendiri Secara Diy Tanpa Pergi Kedai

Cara Pasang Tempered Glass Sendiri Secara Diy Tanpa Pergi Kedai

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 576 hits
Pemasangan tempered Glass di kedai kebiasaannya akan dikenakan harga yang agak tinggi untuk sebuah peranti adakalanya boleh mencecah ratusan ringgit bagi jenama tertentu Namun sekiranya ia dipasang secara DIY di rumah berkemungkinan kos yan...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau