8 Penyakit Ini Boleh Sembuh Hanya Berjalan Kaki


Jika selama ini anda malas untuk berjalan, fikirkan kembali. Satu kajian telah membuktikan berjalan boleh mengurangkan lapan jenis penyakit dan yang paling penting adalah proses rawatan tanpa mengeluarkan wang.

Berikut 8 jenis penyakit yang boleh disembuhkan dengan berjalan :-


1.Serangan Jantung : Berjalan boleh mengurangkan risiko serangan jantung. Otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras (dari pembuluh koroner ) agar segar dan berfungsi normal mengepam darah tanpa henti.

Berjalan dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.
Tidak banyak cara di luar dapat mengubati seperti ini. Berjalan dengan cepat boleh menurunkan risiko serangan jantung.

2. Stroke: Satu kajian dilakukan kepada 70 ribu pesakit di Harvard School of Public Health yang bekerja sambil berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya risiko diserang stroke menurun hingga dua pertiga.

3. Membakar Lemak: Rutin berjalan kaki akan meningkatkan metabolisme tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang oleh aktiviti berjalan kaki, kelebihan kalori yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut terbakar, kemudian kenaikan berat badan tidak terjadi.

4. Melangsingkan Badan : jika anda kelebihan berat badan, mulailah untuk rutin berjalan Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada terutama diperut anda akan terkikis. Lakukan berjalan kaki secara rutin selama satu jam.

5. Kanser : Gejala kanser akan lenyap dengan sendirinya jika kita rajin jalan kaki. Kanser yang dimaksudkan adalah jenis kanser usus besar (colorectal carcinoma).

Kita tahu, bergerak badan ikut melancarkan peristaltik usus, sehingga buang air besar lebih lancar. Kanser usus dicetuskan oleh najis tertahan lama dalam saluran pencernaan. Sementara dalam satu kajian lain, berjalan boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara.


6. Mencegah Osteoporosis : Sering berjalan bukan hanya menyebabkan otot-otot badan menjadi sihat, rangka atau tulang di dalam tubuh anda juga akan menjadi sihat dan kuat.
Osteoporosis tidak cukup hanya dengan rutin mengambil vitamin D dan kalsium yang banyak, tubuh juga memerlukan gerak badan dan memerlukan waktu paling kurang 15 minit dibawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis.

7. Mencegah Kencing Manis : Dengan rutin berjalan kira-kira 6 km per jam, dalam tempuh sekitar 50 minit, mampu mencegah berkembangnya diabetes, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk (National Institute of Diabetes and Gigesive & Kidney Diseases).
Selagi gula darah boleh dikawal hanya dengan cara bergerak badan (brisk walking), ubat tidak diperlukan. Anda hanya memerlukan berjalan secara rutin untuk terus menjaga kesihatan badan dan terhindar dari diabetes.

8. Depresi : Berjalan kaki dengan cepat boleh menggantikan ubat anti depresan yang biasanya diminum secara rutin oleh pesakit depresi. Mulai sekarang, rajinlah berjalan kaki akan menyembuhkan pesakit yang tengah depresi.

Kredit : Safa Khabar

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/01/8-penyakit-ini-boleh-sembuh-hanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Hanya Ingat Saya Banyak Habiskan Masa Berjalan Kaki Sedar Sedar Ada Di Padang Rengas

Saya Hanya Ingat Saya Banyak Habiskan Masa Berjalan Kaki Sedar Sedar Ada Di Padang Rengas

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 642 hits
Saya hanya ingat saya banyak habiskan masa berjalan kaki Sedar sedar ada di Padang Rengas Saya hanya ingat saya banyak habiskan masa berjalan kaki menumpang tidur di surau minum pula hanya mineral dan makan roti yang dibeli menggunakan duit...
Tidak Perlu Minum Ubat Lagi Demam Dan Batuk Anak Kecil Boleh Sembuh Dengan Hanya Memakan Sayur Ini Rileks Media

Tidak Perlu Minum Ubat Lagi Demam Dan Batuk Anak Kecil Boleh Sembuh Dengan Hanya Memakan Sayur Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 442 hits
Sistem imun kanak kanak kecil amat berbeza dengan orang dewasa Tubuh badan kanak kanak mudah sensitif apabila terdedah kepada perubahan cuaca dan persekitaran Jika cuaca tiba tiba menjadi panas atau sejuk mereka akan mudah dijang kiti demam...
Tak Perlu Bomoh Bomoh Hanya Amalkan Doa Ini 19 Kali Saja Sudah Boleh Lembutkan Hati Seseorang Dari Jarak Jauh

Tak Perlu Bomoh Bomoh Hanya Amalkan Doa Ini 19 Kali Saja Sudah Boleh Lembutkan Hati Seseorang Dari Jarak Jauh

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 1167 hits
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga k...
Bayi Di Palangka Raya Idap Penyakit Otak Mengecil Tangan Hingga Kaki Lumpuh

Bayi Di Palangka Raya Idap Penyakit Otak Mengecil Tangan Hingga Kaki Lumpuh

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 310 hits
Muhammad Ryan menderita penyakit otak mengecil sebelah sejak lahir Saat ini balita tersebut memerlukan bantuan pengobatan kesehatan dari para dermawan yang berada di Kota Palangka Raya Provinsi Kalimantan Tengah
Sekadar Berjalan 30 Menit Bisa Kurangi Risiko Penyakit Akibat Kelamaan Duduk

Sekadar Berjalan 30 Menit Bisa Kurangi Risiko Penyakit Akibat Kelamaan Duduk

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 152 hits
Dilansir dari The Health Site sebuah penelitian terbaru menjelaskan bahwa melakukan kegiatan fisik selama 30 menit sebagai pengganti duduk dapat mengurangi risiko kematian dini hingga 35 persen Berdasar penelitian tersebut durasi dan intens...
Penyakit Hirschsprung Menyebabkan Bayi Tak Boleh Buang Air Besar Ini Kaedah Rawatanya

Penyakit Hirschsprung Menyebabkan Bayi Tak Boleh Buang Air Besar Ini Kaedah Rawatanya

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 290 hits
Penyakit Hirschsprung adalah keadaan yang jarang berlaku yang menyebabkan najis menjadi terperangkap dalam perut dan sukar membuang air besar Ia kebiasaannya berlaku kepada bayi dan kanak kanak Biasanya proses pembuangan air besar sepanjang...
Menyusuri Sungai Melaka Sekeluarga Berjalan Kaki Bersiar Siar

Menyusuri Sungai Melaka Sekeluarga Berjalan Kaki Bersiar Siar

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 617 hits
assalamualaikum nak throwback kisah kami pada 6 1 2019 lalu pagi Ahad yg sgt cantik mr asben da ajak kami merasa cendol Kg Hulu sememangnya da viral dah 2 3 minggu lepas cendol ni ofismet member skola saya semua dah merasa makan cendol kat ...
Hanya Perlu Berjalan 15 Minit Untuk Dapatkan Bentuk Badan Ideal

Hanya Perlu Berjalan 15 Minit Untuk Dapatkan Bentuk Badan Ideal

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 419 hits
Melakukan senaman adalah penting jika anda ingin sentiasa kekal sihat dan mendapatkan bentuk badan yang ideal Namun dengan masa yang agak terhad mungkin sukar bagi anda untuk melakukan senaman dengan kerap Menahan lapar bukanlah cara yang s...
Hanya Boleh Berguling Dan Mengengsot Dengan Siku Selepas Disahkan Spina Bifida Dalam Kandungan

Hanya Boleh Berguling Dan Mengengsot Dengan Siku Selepas Disahkan Spina Bifida Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 205 hits
Petah berkata kata dan tak lokek dengan senyuman Wan Ainun Mardhiah Wan Saiful Syahriza 4 tahun tetap mahu menjalani kehidupan seperti rakan seusianya Namun siapa sangka di sebalik senyumannya itu Ainun disahkan mengalami tiga penyakit kron...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta