8 Kelebihan Menghadiri Majlis Ilmu


Ilmu pengetahuan agama adalah sangat penting bagi menjamin kesejahteraan hidup manusia di dunia dan di akhirat. Ayat pertama yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW ialah perintah supaya mencari ilmu pengetahuan. Firman Allah SWT dalam surah Al-Alaq ayat 1 hingga 5 yang bermaksud, “Bacalah wahai Muhammad dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang amat pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Ayat-ayat tersebut menunjukkan bahawa ilmu yang wajib dipelajari ialah ilmu yang mendorong kepada mentauhidkan Allah, mendekatkan diri dan mematuhi syariat. Ilmu-ilmu tersebut terbahagi kepada dua bahagian iaitu ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah. Ilmu fardu ain ialah ilmu yang diwajibkan ke atas setiap individu muslim untuk mempelajarinya, sesiapa yang tidak mempelajarinya akan menanggung dosa. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “menuntut ilmu adalah fardu ain ke atas setiap orang Islam lelaki dan perempuan.” (HR Muslim)

Ilmu fardu ain terbahagi kepada tiga bahagian utama seperti berikut :-

Pertama : ilmu akidah atau ilmu tauhid, iaitu ilmu yang berkaitan dengan kepercayaan kepada Allah, malaikat, kitab, para rasul, hari kiamat dan qada dan qadar, sebagaimana yang terkandung dalam rukun iman yang enam.

Kedua : ilmu syariat atau ilmu fekah iaitu ilmu yang berkaitan dengan ibadah, muamalat, munakahat dan jenayah yang boleh mendatangkan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.

Ketiga : ilmu akhlak atau ilmu tasawuf, iaitu ilmu yang berkaitan dengan pembersihan hati, pembentukan peribadi atau akhlak yang mulia, yang merangkumi sifat benar, amanah, ikhlas, bersopan-santun, berdisiplin, menjaga masa dan sebagainya.

Ilmu fardu kifayah pula ialah ilmu yang wajib dikuasai oleh sebahagian umat Islam yang memenuhi syarat untuk menegakkan urusan umat Islam di dalam kehidupan dunia ini. Ini merangkumi ilmu agama seperti ilmu tafsir al-Quran hadis, fekah dan sebagainya, atau ilmu duniawi seperti ilmu perubatan, pertanian, politik, teknologi, ekonomi, sains dan sebagainya.

Hadirkan dirimu dalam majlis ilmu, kerana mempelajari ilmu merupakan perkara yang dituntut sepanjang hayat, tidak ada istilah terlambat, selagi hayat dikandung badan. Oleh itu, setiap orang Islam wajib berusaha mempelajari ilmu, sama ada secara rasmi atau tidak rasmi, sekurang-kurangnya sekadar mengesahkan akidah dan ibadatnya serta mengetahui yang mana halal dan yang mana haram, bagi memastikan segala urusan hidup yang dijalankan adalah menepati hukum syarak dan diredhai Allah SWT.
Hadirkan dirimu dalam majlis ilmu sama ada di masjid, surau atau sebagainya kerana orang yang menghadiri majlis ilmu ini akan memperoleh banyak kelebihan yang disediakan oleh Allah, antaranya :-
Pertama : dipermudahkan jalan ke syurga. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Sesiapa yang menempuhi satu jalan untuk menuntut ilmu, Allah akan mempermudahkannya jalan ke syurga.” (HR Muslim)

Kedua : dimuliakan oleh para malaikat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Dan sesungguhnya malaikat merendahkan sayapnya bagi penuntut ilmu kerana redha dengan apa yang dilakukannya.” (HR Tirmizi)

Ketiga : lebih baik daripada melakukan solat sunat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Demi sesungguhnya, perginya kamu mempelajari satu bab daripada ilmu itu lebih baik daripada kamu sembahyang sunat seratus rakaat.” (HR Ibnu Majah)

Keempat : penerima wasiat Rasulullah SAW. Sabda Baginda yang bermaksud, “Akan datang kepada kamu beberapa kaum yang menuntut ilmu, oleh itu apabila kamu melihat mereka maka katakanlah kepada mereka : selamat datang kepada penerima wasiat Rasulullah SAW dan ajarkanlah kami.”

Kelima : semua makhluk memohon keampunan baginya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Orang yang mempunyai ilmu itu tiap-tiap sesuatu meminta keampunan untuknya sehingga ikan dalam laut.” (HR Abu Ya’la bersanad sahih)

Keenam : Mendapat doa para malaikat dan binatang. Rasulullah SAW  bersabda, “Sesungguhnya Allah, malaikat-Nya, penduduk bumi dan langit, serta semut yang berada di lubangnya dan ikan paus, mereka semua mendoakan orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia.” (HR. Tirmizi)

Ketujuh : Mendapat kebaikan lebih baik dari dunia dan seisinya. Rasulullah SAW bersabda “Satu bab daripada ilmu yang dipelajari seseorang, adalah lebih baik baginya daripada dunia dan isinya.”  (Hadis riwayat Imam Ibnu Hibban dan Ibnu Abdul Birri)
Kelapan : Dekelilingi para malaikat dan mendapat rahmat dari Allah SWT. Dari Abu Hurairah dan Abu Sa’id radhiyallahu ‘anhuma, mereka berdua berkata, “Rasulullah SAW bersabda, ‘Tidaklah suatu kaum duduk berzikir (mengingati) Allah, melainkan mereka dikelilingi oleh para malaikat, diliputi oleh rahmat, diturunkan sakinah (ketenangan), dan mereka disebut oleh Allah di hadapan malaikat yang ada di sisi-Nya.’” (HR. Muslim, no. 2700) 
Di zaman moden ini, majlis ilmu sangat mudah untuk dicari. Kita hanya perlu mencari ceramah ustaz-ustaz di youtube untuk berada di majlis ilmu dan mendapatkan kelebihan-kelebihan di atas. Walaubagaimanapun, menghadiri majlis-majlis ilmu di masjid adalah lebih afdal kerana disitu dapat pahala solat berjemaah dan juga keberkatan menuntut ilmu secara berjemaah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lautan-biru.blogspot.com/2020/06/8-kelebihan-menghadiri-majlis-ilmu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Siasat Video Tular Majlis Kahwin Di Kuil

Polis Siasat Video Tular Majlis Kahwin Di Kuil

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 278 hits
SERDANG Polis sedang menyiasat dakwaan satu majlis perkahwinan dilangsungkan di sebuah kuil di sini dalam satu video berdurasi seminit yang tular memaparkan deretan kereta serta orang ramai keluar masuk menerusi pintu kedua kuil itu hari in...
Terkini Panas Rumah Ibadat Langgar Sop Langsungkan Majlis Perkahwinan

Terkini Panas Rumah Ibadat Langgar Sop Langsungkan Majlis Perkahwinan

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 612 hits
ISLAMIK MEDIA SERI KEMBANGAN Sebuah kuil di sini dikunjungi hampir 100 penganut agama Hindu dipercayai bagi upacara perkahwinan walaupun kerajaan melarang perhimpunan termasuk di rumah ibadat berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergeraka...
Pkpb Tiada Majlis Perkahwinan Di Kuil Di Seri Kembangan

Pkpb Tiada Majlis Perkahwinan Di Kuil Di Seri Kembangan

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 402 hits
KUALA LUMPUR Polis menyiasat penularan satu rakaman video yang didakwa menunjukkan sekumpulan individu berhimpun di sebuah kuil untuk upacara perkahwinan di Seri Kembangan Serdang di sini hari ini Ketua Polis Daerah Serdang Asisten Komision...
Mesyuarat Majlis Kewangan Negara Yang Diadakan Secara Sidang Video

Mesyuarat Majlis Kewangan Negara Yang Diadakan Secara Sidang Video

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 371 hits
Hari ini saya telah mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kewangan Negara yang diadakan secara sidang video dari pejabat saya di bangunan Perdana Putra Mesyuarat yang disertai oleh Menteri Kewangan Menteri menteri Besar Ketua ketua Menteri dan p...
Sah Pengurusan Kuil Serdang Akui Ada Majlis Perkahwinan Semalam Polis

Sah Pengurusan Kuil Serdang Akui Ada Majlis Perkahwinan Semalam Polis

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 395 hits
Semalam ada segelintir pihak termasuk penjaga kuil bermati matian menafikan sebarang majlis perkahwinan telah dijalankan di sebuah kuil di Seri Kembangan Malah wartawan MalaysiaGazette telah dikecam dan gambarnya diviralkan kononnya telah m...
Guarchempedak Anjur Majlis Bbq 23 Individu Dikompaun Kerana Ingkar Pkpb

Guarchempedak Anjur Majlis Bbq 23 Individu Dikompaun Kerana Ingkar Pkpb

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 745 hits
Seramai 23 individu yang menyertai jamuan Hari Raya di Guar Chempedak di sini semalam dikompaun RM1 000 seorang kerana ingkar Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Ketua Polis Daerah Yan Deputi Superintenden Shahnaz Akhtar Haji berkata kese...
Pkpb Pengantin Lelaki Antara Tiga Dikompaun Buat Majlis Perkahwinan

Pkpb Pengantin Lelaki Antara Tiga Dikompaun Buat Majlis Perkahwinan

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 242 hits
Kuala Lumpur Seorang pengantin lelaki antara tiga dikompaun kerana mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat kerana terlibat dalam satu upacara perkahwinan di sebuah kuil HIndu di Seri Kembangan Serdang dekat sini Ahad lalu Ketua Po...
Perak Pecat Semua Ahli Majlis Lantikan Ph Baru Padan

Perak Pecat Semua Ahli Majlis Lantikan Ph Baru Padan

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 291 hits
Ipoh Anggota majlis pihak berkuasa tempatan di Perak telah diberhentikan daripada jawatan yang dipegang mereka berkuatkuasa 30 April Melalui sepucuk surat bertarikh 13 April yang mengandungi kepala surat rasmi pejabat sekretariat kerajaan n...
Seks Luar Tabii Gesa Majlis Agama Mencelah Prosiding Jadi Pemerhati

Seks Luar Tabii Gesa Majlis Agama Mencelah Prosiding Jadi Pemerhati

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 261 hits
Apa untung cabar undang undang yang beri hukuman lebih ringan BANGI Asakan yang tidak putus putus terhadap institusi Islam sejak belakangan ini dilihat membawa agenda tersembunyi dan mempunyai objektif tertentu Terbaru seorang lelaki yang m...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran