7 Tips Jadi Social Media Influencer Untuk Pemula


Cara Nak Jadi Social Media Influencer Untuk PemulaDah jadi trend sekarang, ramai orang berlumba-lumba nak jadi social media influencer. Bunyi macam seronok je kan? Realitinya menjadi social media influencer bukanlah satu tugas yang mudah. 
Dah namanya pun “influencer”, dalam bahasa senang nak faham ialah mereka yang mempengaruhi orang lain membuat keputusan.  
Kalau di media sosial seorang influencer pastinya mempunyai pengaruh yang kuat dan pengikut yang ramai. Semakin besar pengaruh semakin besar tanggungjawab yang digalas. 
Menurut Influencer Marketing Hub, Influencer ialah seseorang yang mempunyai kuasa untuk mempengaruhi keputusan pembelian orang lain kerana kuasa, pengetahuan, kedudukan atau hubungan mereka dengan pengikut mereka. 





Jenis-jenis Influencer Mengikut Jumlah FollowerSecara amnya Influencer dikategorikan kepada beberapa jenis yang ditentukan melalui jumlah bilangan pengikut ataupun follower di media sosial. 
Selain itu, Influencer juga dikelaskan mengikut niche dan kepakaran serta platform yang dipilih. 4 Jenis Influencer mengikut jumlah pengikut adalah seperti berikut: 
Nano influencers – 1,000 hingga 10,000 pengikut
Micro influencers – 10, 000 hingga 100,000 pengikut
Macro influencers – 100,000 hingga 1,000,000 pengikut
Mega / Selebriti influencers – lebih dari 1,000,000 pengikut


7 Tips Nak jadi Social Media Influencer 
#1 Pilih Niche
Sebagai permulaan kena tentukan apa niche anda. Niche merujuk kepada kepakaran, bidang atau minat korang yang dirasakan baik untuk dikongsi dengan orang lain. 
Dalam erti kata lain, niche adalah bayangan apa yang anda cuba zahirkan supaya bila orang bercakap tentang sesuatu dan orang boleh ingat tentang anda. 
Sebagai contoh: Khairulaming dikenali kerana suka berkongsi resepi masakan, Iman Abdul Rahim suka berkongsi tentang review barang-barang Shopee. 


#2 Mula Dengan Apa Yang Ada
Mula dengan peralatan yang ada di tangan. Tidak timbul isu rekod video menggunakan DSLR lebih baik berbanding guna telefon bimbit. Jangan jadikan alasan alatan tidak mencukupi sebagai batu penghalang anda menghasilkan konten. 





#3 Buat Konten Berkualiti & Bermanfaat
Antara cabaran utama adalah menjadi Influencer yang menghasilkan konten berkualiti dan ada mesej dalam setiap karya yang dihasilkan. Kena faham tujuan kita buat konten: educate, entertain, convince & inspire. 
“Sebaik-baik manusia adalah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain”. Jangan kejar hasilkan konten viral semata-mata kerana ianya tidak akan kekal lama.  


#4 Pandai Edit Video & Gambar
Sudah menjadi satu kemestian untuk tahu sekurang-kurangnya asas editing gambar mahupun video. Banyak aplikasi percuma dan berbayar terdapat di pasaran yang mudah dipelajari. Mudah sangat nak edit video guna telefon bimbit.





#5 Konsisten Buat Konten
Jangan malas. Jangan leka dan jalan terus. Nak mula memang mudah tapi nak konsisten itu yang payah. Untuk elak kita tergelincir dari landasan, wujudkan sistem kerja dan rancang lebih awal supaya anda konsisten buat konten. 
Boleh ikut tips buat content waktu busy ini kalau rasa tak pernah cukup masa. 


#6 Pilih Platform Terbaik
Tiada istilah platform mana lebih baik kerana setiap platform mempunyai kelebihan dan fungsi masing-masing. Cari kekuatan anda dan mulakan langkah. 
Jika anda suka bercakap dan tiada masalah buat video anda boleh cuba platform Youtube atau pun Tiktok. Anda introvert dan tak suka bercakap; boleh kongsi penulisan di Facebook dan Twitter. 
Jika anda pandai ambil gambar boleh gunakan platform Instagram. Suka buat review dan tulis panjang berjela boleh pilih blog. 


#7 Bina Komuniti
Fokus dalam menjaga hubungan dengan pengikut dan bina komuniti anda. Jangan lupa berinteraksi dan jawab soalan dari pengikut anda. Cuba penuhi permintaan pengikut anda. Amalkan konsep give & take. 


Kesimpulan 
Dalam artikel ini diterangkan siapa yang digelar Influencer dan jenis-jenis Influencer mengikut jumlah pengikut di media sosial. Diterangkan juga tentang 5 tips nak jadi social media influencer sesuai untuk mereka yang baru bermula. 
Pilih niche yang sesuai, mulakan dengan apa yang ada di tangan, hasilkan konten berkualiti dan bermanfaat, kuasai kemahiran editing, konsisten, pilih platform yang anda yakin dan mula bina komuniti anda. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2021/12/7-tips-jadi-social-media-influencer.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Metmalaysia Denies Storm From Typhoon Rai Claims On Social Media

Metmalaysia Denies Storm From Typhoon Rai Claims On Social Media

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 156 hits
MetMalaysia in a statement today said Typhoon Rai is now moving towards south east Da Nang Vietnam at about 20 kilometres per hour and is away from Malaysia Bernama picKUALA LUMPUR Dec 20 The Malaysian Meteorological Department refuted info...
Mengenal Agent Social Media Indihome Mereka Yang Melayani Pelanggan 24 Jam Setiap Hari Dengan Sepenuh Hati

Mengenal Agent Social Media Indihome Mereka Yang Melayani Pelanggan 24 Jam Setiap Hari Dengan Sepenuh Hati

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 188 hits
Yuk kenalan sama Agent Social Media IndiHome orang orang yang selalu bisa ngasih solusi 24 jam setiap hari melalui akun IndiHomeCare di berbagai platform media sosial
Elak Cukai Influencer Media Sosial China Didenda Rm884 Juta

Elak Cukai Influencer Media Sosial China Didenda Rm884 Juta

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 238 hits
Elak cukai influencer media sosial China didenda RM884 juta BEIJING Seorang bintang penstriman secara langsung popular dari China dikenakan denda berjumlah 1 34 bilion yuan kerana mengelak daripada membayar cukai lapor Badan Penyiaran Brita...
Tips Merawat Anggrek Untuk Pemula

Tips Merawat Anggrek Untuk Pemula

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 158 hits
Tips Merawat Anggrek Untuk Pemula Anggrek merupakan bunga cantik yang sering dijumpai di dataran tinggi yang pesonanya tidak bisa dipungkiri Namun dibalik keindahannya ada harga yang harus dibayar untuk memilikinya Belum lagi dengan cara Me...
Era Media Sosial Menteri Tidak Boleh Berlakon Bantu Mangsa Banjir

Era Media Sosial Menteri Tidak Boleh Berlakon Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 175 hits
Dua aksi oleh Menteri untuk dilihat membantu mangsa banjir baru baru ini hanya sesuai dilakonkan pada era sebelum kewujudan media sosialGaya Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyodok lumpur dan Menteri Datuk Rina Harun members...
Menteri Bn Pn Pelancong Banjir Jangan Sekat Kritikan Rakyat Di Media Sosial Ph

Menteri Bn Pn Pelancong Banjir Jangan Sekat Kritikan Rakyat Di Media Sosial Ph

papar berkaitan - pada 26/12/2021 - jumlah : 181 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan membidas sikap lemah dan layu menteri Kerajaan BN PN yang kini digelar rakyat sebagai pelancong banjir yang memahami keperluan sebenar dan kegetiran mangsa banjir Tegas Majlis Presiden kerajaan BN PN yang dia...
Abang Viva Nafi Kutip Dana Minta Duit Dari Media Saya Bergerak Solo Mohon Hati Hati

Abang Viva Nafi Kutip Dana Minta Duit Dari Media Saya Bergerak Solo Mohon Hati Hati

papar berkaitan - pada 26/12/2021 - jumlah : 379 hits
Azwan Omar atau lebih dikenali dengan panggilan viralnya Abang Viva terkejut selepas mendapat tahu ada pihak yang cuba meminta duit dan mengumpul dana di atas namanya Sambil menafikan ada membuat kutipan dana untuk membantu m4ngsa banjir Az...
Penipu Pengutip Derma Licik Dan Budaya Pengenyahan Berleluasa Ketika Ahli Politik Guna Media Sosial Selepas Banjir

Penipu Pengutip Derma Licik Dan Budaya Pengenyahan Berleluasa Ketika Ahli Politik Guna Media Sosial Selepas Banjir

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 219 hits
Ketelusan menjadi persoalan dalam isu kutipan derma bencana kerana sering pengurusan dana yang dikumpul badan NGO dan individu tidak didedahkan kepada orang ramai Mangsa banjir di Klang Selangor dipindahkan ke PPS Sekolah Rendah Agama Kampu...
Kerajaan Patut Guna Sms Media Sosial Maklumkan Perkembangan Banjir

Kerajaan Patut Guna Sms Media Sosial Maklumkan Perkembangan Banjir

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 184 hits
Musim tengkujuh yang belum berakhir dan kemungkinan banjir di Pantai Timur Semenanjung dalam beberapa hari ini mewajarkan Kerajaan Persekutuan memperbaiki segera kelemahan pengurusan banjir agar tidak berulang tragedi sebagaimana di Selango...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment