7 Tindakan Hebat Vitamin C Untuk Tubuh Anda


7 Tindakan Hebat Vitamin C Untuk Tubuh Anda
Vitamin C adalah vitamin penting, yang mana badan anda tidak dapat menghasilkannya. Walau bagaimanapun, ia mempunyai banyak peranan dan dikaitkan dengan faedah kesihatan yang mengagumkan.
Ia larut dalam air dan dijumpai dalam banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, termasuk jeruk, strawberi, buah kiwi, lada paprika, brokoli, kale, dan bayam.
Pengambilan harian yang disyorkan untuk vitamin C ialah 75 mg untuk wanita dan 90 mg bagi lelaki (1).
Walaupun ia sering dinasihatkan untuk mendapatkan pengambilan vitamin C dari makanan, ramai orang beralih kepada makanan tambahan untuk memenuhi keperluan mereka.
Berikut adalah 7 faedah terbukti secara saintifik untuk mengambil suplemen vitamin C.
 Boleh mengurangkan risiko penyakit kronik anda Vitamin C adalah antioksidan yang kuat yang dapat menguatkan pertahanan semula jadi tubuh anda.
Antioksidan adalah molekul yang meningkatkan sistem imun. Mereka melakukannya dengan melindungi sel daripada molekul berbahaya yang dipanggil radikal bebas.
Apabila radikal bebas terkumpul, mereka boleh menggalakkan keadaan yang dikenali sebagai tekanan oksidatif, yang dikaitkan dengan banyak penyakit kronik.
Kajian menunjukkan bahawa memakan lebih banyak vitamin C boleh meningkatkan tahap antioksidan darah anda sehingga 30%. Ini membantu pertahanan semula jadi tubuh melawan keradangan.
RINGKASAN
Vitamin C adalah antioksidan yang kuat yang boleh meningkatkan tahap antioksidan darah anda. Ini boleh membantu mengurangkan risiko penyakit kronik seperti penyakit jantung.
 
 Boleh membantu menguruskan tekanan darah tinggi Kira-kira satu pertiga daripada orang dewasa Amerika mempunyai tekanan darah tinggi.
Tekanan darah tinggi memberikan anda risiko penyakit jantung, penyebab utama kematian di seluruh dunia.
Kajian telah menunjukkan bahawa vitamin C boleh membantu menurunkan tekanan darah pada kedua-dua mereka dengan dan tanpa tekanan darah tinggi.
Kajian haiwan mendapati bahawa mengambil suplemen vitamin C membantu melegakan saluran darah yang membawa darah dari jantung, yang membantu mengurangkan tahap tekanan darah.
Selain itu, analisis 29 kajian manusia mendapati bahawa mengambil vitamin C tambahan mengurangkan tekanan darah sistolik (nilai atas) oleh 3.8 mmHg dan tekanan darah diastolik (nilai yang lebih rendah) sebanyak 1.5 mmHg, secara purata, pada orang dewasa yang sihat.
Pada orang dewasa yang mempunyai tekanan darah tinggi, suplemen vitamin C dapat mengurangkan tekanan darah sistolik sebanyak 4.9 mmHg dan tekanan darah diastolik sebanyak 1.7 mmHg, secara purata.
Walaupun keputusan ini menjanjikan, tidak jelas sama ada kesan tekanan darah adalah jangka panjang. Selain itu, orang yang mempunyai tekanan darah tinggi tidak harus bergantung kepada vitamin C sahaja untuk rawatan.
RINGKASAN
Suplemen vitamin C telah dijumpai untuk menurunkan tekanan darah di kalangan orang dewasa yang sihat dan mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi.
 
Boleh menurunkan risiko penyakit jantung anda Penyakit jantung adalah punca utama kematian di seluruh dunia.
Banyak faktor meningkatkan risiko penyakit jantung, termasuk tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi trigliserida atau LDL (buruk), dan kolesterol HDL (baik) yang rendah.
Vitamin C boleh membantu mengurangkan risiko ini, yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
Sebagai contoh, analisis 9 kajian dengan gabungan 293,172 peserta mendapati bahawa selepas 10 tahun, orang yang mengambil sekurang-kurangnya 700 mg vitamin C setiap hari mempunyai risiko penyakit jantung 25% lebih rendah berbanding mereka yang tidak mengambil suplemen vitamin C.
Menariknya, analisis lain dari 15 kajian mendapati bahawa mengkonsumsi vitamin C dari makanan – bukan makanan tambahan – dikaitkan dengan risiko penyakit jantung yang lebih rendah.
Walau bagaimanapun, saintis tidak pasti sama ada orang yang menggunakan makanan kaya vitamin-C juga mengikuti gaya hidup yang lebih sihat daripada orang yang mengambil makanan tambahan. Oleh itu, ia masih tidak jelas sama ada perbezaannya disebabkan oleh vitamin C atau aspek diet lain.
Satu lagi analisis 13 kajian melihat kesan mengambil sekurang-kurangnya 500 mg vitamin C setiap hari atas faktor-faktor risiko penyakit jantung, seperti kolesterol darah dan tahap trigliserida.
Analisis mendapati bahawa mengambil suplemen vitamin C berkurangnya kolesterol LDL (buruk) dengan kira-kira 7.9 mg / dL dan trigliserida darah sebanyak 20.1 mg / dL.
Pendek kata, nampaknya mengambil atau memakan sekurang-kurangnya 500 mg vitamin C setiap hari boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Walau bagaimanapun, jika anda sudah mengambil makanan kaya vitamin-C, maka suplemen mungkin tidak memberikan manfaat kesihatan tambahan.
RINGKASAN
Suplemen vitamin C telah dikaitkan dengan penurunan risiko penyakit jantung. Suplemen ini mungkin menurunkan faktor risiko penyakit jantung, termasuk paras darah tinggi LDL (buruk) kolesterol dan trigliserida.
 
 Boleh mengurangkan paras asid urik darah dan membantu mencegah serangan gout Gout adalah sejenis arthritis yang menjejaskan kira-kira 4% orang dewasa Amerika.
Ia amat menyakitkan dan melibatkan keradangan sendi, terutamanya jari kaki yang besar. Orang-orang dengan pengalaman gout bengkak dan serangan sakit yang teruk, yang teruk.
Gejala gout muncul apabila terdapat terlalu banyak asid urik dalam darah. Asid urik adalah produk sisa yang dihasilkan oleh badan. Pada paras yang tinggi, ia boleh menjernihkan dan mendepositkan pada sendi.
Menariknya, beberapa kajian telah menunjukkan bahawa vitamin C boleh membantu mengurangkan asid urik dalam darah dan, sebagai hasilnya, melindungi daripada serangan gout.
Sebagai contoh, kajian termasuk 1,387 lelaki mendapati bahawa mereka yang menggunakan paling vitamin C mempunyai kadar asid urik darah yang jauh lebih rendah daripada mereka yang menggunakan sedikit.
Satu lagi kajian mengikuti 46,994 lelaki yang sihat selama 20 tahun untuk menentukan sama ada pengambilan vitamin C dikaitkan dengan pembangunan gout. Ia mendapati bahawa orang yang mengambil suplemen vitamin C mempunyai risiko gout 44% lebih rendah.
Di samping itu, analisis 13 kajian mendapati bahawa mengambil suplemen vitamin C lebih daripada 30 hari berkurangan asid urik darah, berbanding dengan plasebo.
Walaupun terdapat hubungan kuat antara pengambilan vitamin C dan kadar asid urik, lebih banyak kajian mengenai kesan vitamin C pada gout diperlukan.
RINGKASAN
Makanan dan suplemen kaya Vitamin-C telah dikaitkan dengan mengurangkan tahap asid urik darah dan risiko gout yang lebih rendah.
 
 Membantu mencegah kekurangan zat besi Besi adalah nutrien penting yang mempunyai pelbagai fungsi dalam badan. Ia penting untuk membuat sel darah merah dan mengangkut oksigen ke seluruh badan.
Suplemen vitamin C dapat membantu meningkatkan penyerapan zat besi dari diet. Vitamin C membantu dalam menukarkan besi yang kurang diserap, seperti sumber berasaskan tumbuhan besi, ke dalam bentuk yang lebih mudah menyerap.
Ini amat berguna untuk orang ramai dalam diet bebas daging, kerana daging adalah sumber utama besi.
Sebenarnya, hanya memakan 100 mg vitamin C dapat meningkatkan penyerapan zat besi sebanyak 67%.
Akibatnya, vitamin C boleh membantu mengurangkan risiko anemia di kalangan orang yang terdedah kepada kekurangan zat besi.
Dalam satu kajian, 65 kanak-kanak dengan anemia kekurangan zat besi ringan diberikan suplemen vitamin C. Penyelidik mendapati bahawa suplemen sahaja membantu mengawal anemia mereka.
Sekiranya anda mempunyai tahap zat besi yang rendah, memakan lebih banyak makanan yang kaya dengan vitamin C atau mengambil suplemen vitamin C dapat membantu meningkatkan kadar besi darah anda.
RINGKASAN
Vitamin C boleh meningkatkan penyerapan besi yang kurang diserap, seperti besi dari sumber bebas daging. Ia juga boleh mengurangkan risiko kekurangan zat besi.
 
Meningkatkan imuniti Salah satu sebab utama orang mengambil vitamin C adalah meningkatkan imuniti mereka, kerana vitamin C terlibat dalam banyak bahagian sistem imun.
Pertama, vitamin C membantu menggalakkan pengeluaran sel darah putih yang dikenali sebagai limfosit dan phagocytes, yang membantu melindungi tubuh terhadap jangkitan.
Kedua, vitamin C membantu sel-sel darah putih berfungsi lebih berkesan sambil melindungi mereka daripada kerosakan oleh molekul yang berpotensi berbahaya, seperti radikal bebas.
Ketiga, vitamin C adalah bahagian penting dalam sistem pertahanan kulit. Ia secara aktif diangkut ke kulit, di mana ia boleh berfungsi sebagai antioksidan dan membantu menguatkan halangan kulit.
Kajian juga menunjukkan bahawa mengambil vitamin C boleh memendekkan masa penyembuhan luka.
Tambahan lagi, tahap vitamin C yang rendah telah dikaitkan dengan hasil kesihatan yang kurang baik.
Sebagai contoh, orang yang mempunyai radang paru-paru cenderung mempunyai tahap vitamin C yang lebih rendah, dan suplemen vitamin C telah ditunjukkan untuk memendekkan masa pemulihan.
RINGKASAN
Vitamin C boleh meningkatkan imuniti dengan membantu sel darah putih berfungsi dengan lebih berkesan, memperkuat sistem pertahanan kulit anda, dan membantu luka sembuh dengan lebih cepat.
 
 Melindungi memori dan pemikiran anda semasa anda berumur Dementia adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan gejala pemikiran dan ingatan yang buruk.
Ia menjejaskan lebih daripada 35 juta orang di seluruh dunia dan biasanya berlaku di kalangan orang dewasa yang lebih tua.
Kajian menunjukkan bahawa tekanan dan keradangan oksidatif berhampiran otak, tulang belakang, dan saraf (sama sekali dikenali sebagai sistem saraf pusat) boleh meningkatkan risiko demensia.
Vitamin C adalah antioksidan yang kuat. Tahap rendah vitamin ini telah dikaitkan dengan keupayaan yang kurang baik untuk berfikir dan mengingat.
Selain itu, beberapa kajian telah menunjukkan bahawa penderita demensia boleh menurunkan kadar vitamin C.
Tambahan pula, pengambilan vitamin C yang tinggi daripada makanan atau makanan tambahan telah terbukti mempunyai kesan perlindungan terhadap pemikiran dan ingatan semasa anda berumur.
Suplemen vitamin C boleh membantu menghadapi keadaan seperti demensia jika anda tidak mendapat cukup vitamin C dari diet anda. Walau bagaimanapun, kajian tambahan manusia diperlukan untuk memahami kesan suplemen vitamin C pada kesihatan sistem saraf.
RINGKASAN
Tahap vitamin C yang rendah telah dikaitkan dengan peningkatan risiko ingatan dan gangguan pemikiran seperti demensia, sementara pengambilan vitamin C yang tinggi daripada makanan dan makanan tambahan telah terbukti mempunyai kesan perlindungan.
 
Dakwaan yang tidak terbukti tentang vitamin C Walaupun vitamin C mempunyai banyak faedah terbukti secara saintifik, ia juga mempunyai banyak tuntutan tidak berasas yang disokong oleh bukti lemah atau tidak ada bukti sama sekali.
Berikut adalah beberapa tuntutan yang tidak terbukti tentang vitamin C:
Selesema. Walaupun vitamin C muncul untuk mengurangkan keterukan selesema dan masa pemulihan sebanyak 8% pada orang dewasa dan 14% pada kanak-kanak, ia tidak menghalang selesema dari berlaku.
 
Mengurangkan risiko kanser. Sejumlah kajian telah mengaitkan pengambilan vitamin C ke risiko yang lebih rendah daripada beberapa jenis kanser.
Walau bagaimanapun, kebanyakan kajian mendapati bahawa vitamin C tidak menjejaskan risiko kanser.
 
Melindungi terhadap penyakit mata. Vitamin C telah dikaitkan dengan mengurangkan risiko penyakit mata seperti katarak dan degenerasi makula yang berkaitan dengan usia.
Walaubagaimanapun, suplemen vitamin C tidak mempunyai kesan atau mungkin menyebabkan kerosakan.
 
Boleh merawat ketoksikan plumbum. Walaupun orang yang mempunyai keracunan plumbum kelihatannya mempunyai tahap vitamin C yang rendah, tidak ada bukti yang kukuh dari kajian manusia yang menunjukkan vitamin C boleh merawat ketoksikan yang teruk.
RINGKASAN
Walaupun vitamin C mempunyai banyak faedah yang terbukti, ia tidak ditunjukkan untuk mencegah selesema biasa, mengurangkan risiko kanser, melindungi daripada penyakit mata, atau merawat ketoksikan utama.
The post 7 Tindakan Hebat Vitamin C Untuk Tubuh Anda appeared first on masterlatif.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://masterlatif.com/7-tindakan-hebat-vitamin-c-untuk-tubuh-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Manfaat Vitamin E Untuk Tubuh Ampuh Cegah Radikal Bebas

7 Manfaat Vitamin E Untuk Tubuh Ampuh Cegah Radikal Bebas

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 119 hits
Tidak hanya berfungsi untuk menjaga kesehatan kulit ternyata kandungan dalam vitamin E memiliki banyak manfaat baik untuk kesehatan tubuh yang lainnya Beberapa diantaranya adalah bantu menjaga kesehatan pembuluh darah maupun sistem daya tah...
3 Bahaya Menyemprotkan Disinfektan Ke Tubuh Versi Who

3 Bahaya Menyemprotkan Disinfektan Ke Tubuh Versi Who

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 403 hits
Senyumperawat com Tiap orang rasa rasanya gak ada yang gak tahu soal cairan disinfektan Biasanya bahan The post appeared first on
Suhu Tubuh Terdakwa Korupsi Tinggi Sidang Ditunda

Suhu Tubuh Terdakwa Korupsi Tinggi Sidang Ditunda

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 131 hits
Saat akan masuk gedung pengadilan suhu tubuh Tumpal terdeteksi melebihi 38 derajat Celsius saat dicek dengan thermo gun Sementara terdakwa lain dalam perkara sama Nalom Sianipar diperbolehkan masuk karena suhu tubuhnya hanya 37 1 derajat Ce...
Catat Disinfektan Untuk Disemprotkan Ke Benda Bukan Ke Tubuh Manusia

Catat Disinfektan Untuk Disemprotkan Ke Benda Bukan Ke Tubuh Manusia

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 141 hits
Ketua Tim Pakar Gugus Tugas Penanganan Covid 19 Wiku Adisasmito mengatakan berdasarkan surat edaran Kementerian Kesehatan bilik disinfektan juga tidak boleh sembarang digunakan Oleh karena itu yang penting dilakukan adalah rajin mencuci tan...
7 Manfaat Meditasi Untuk Wanita Hamil Bisa Memperkuat Imunitas Tubuh Bayi

7 Manfaat Meditasi Untuk Wanita Hamil Bisa Memperkuat Imunitas Tubuh Bayi

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 143 hits
Meditasi bisa dilakukan siapa saja mulai dari anak anak hingga dewasa tak terkecuali untuk ibu hamil Diketahui meditasi juga sangat bermanfaat untuk wanita yang sedang hamil
Cara Membuat Beras Kencur Dan Manfaatnya Bagi Kesehatan Tubuh

Cara Membuat Beras Kencur Dan Manfaatnya Bagi Kesehatan Tubuh

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 202 hits
Beras kencur ini sudah dikenal sebagai jamu dengan kandungan yang kaya manfaat di dalamnya Beras kencur banyak dikonsumsi masyarakat sebagai obat alami untuk menambah nafsu makan terutama bagi anak anak Selain itu beras kencur juga baik unt...
Kerajaan Negeri Tubuh Tabung Covid 19 Selangor

Kerajaan Negeri Tubuh Tabung Covid 19 Selangor

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 216 hits
SHAH ALAM 3 APR Kerajaan Negeri menubuhkan Tabung Covid 19 Selangor bagi membolehkan orang ramai yang berhasrat memberi sumbangan untuk sama sama membasmi wabak tersebut Sumbangan boleh disalurkan menerusi akaun Maybank Islamic 562106684326...
5 Nutrisi Untuk Meningkatkan Imuniti Tubuh Melawan Jangkitan Kuman

5 Nutrisi Untuk Meningkatkan Imuniti Tubuh Melawan Jangkitan Kuman

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 368 hits
Dalam musim wabak COVID 19 sekarang semua kita dalam keadaan berjaga jaga dan bimbang di jangkiti virus yang telah menjadi satu wabak di seluruh dunia Sehingga kini masih belum ada ubat dan penawar khusus yang di temui dan tiada lagi vaksin...
Tak Semua Kurus Ini 6 Idol Korea Yang Menginspirasi Dengan Tubuh Berisi

Tak Semua Kurus Ini 6 Idol Korea Yang Menginspirasi Dengan Tubuh Berisi

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 117 hits
Siapa saja idol Korea Selatan yang dianggap memiliki tubuh berisi Berikut ini beberapa di antaranya
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci

Pakej Berpantang Suraya Mothercare Di Oversea Rasai Pengalaman Terbaik Berpantang Tradisional Meskipun Di Luar Negara