7 Amalan Dan Doa Ketika Hamil


Assalamualaikum wbt,
7 Amalan Dan Doa Ketika Hamil | Ketika hamil, ibu ayah digalakkan untuk memperbanyakkan doa dan amalan yang baik-baik supaya menjadi kemudahan kepada isteri dan anak yang dikandung. Anak yang terbaik haruslah dibentuk sejak di dalam kandungan lagi. 

Bagaimanakah cara untuk kita membentuk anak sedari dalam kandungan lagi? Mudah sahaja sebenarnya, Allah swt menyuruh umatnya untuk berdoa seperti dalam ayat dibawah ini.
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْMaksudnya: Berdoalah kamu semua kepada-Ku nescaya Aku akan mustajab kan doa kamu semua.Surah Ghafir (60)Demikian juga ayat di atas menunjukkan bahawa Allah S.W.T bukan sahaja memerintahkan kepada para hamba-Nya untuk beribadah bahkan Dia juga memberikan jaminan bahawa doa tersebut akan dimustajabkan. Kata Khalid Al-Rib’ie: ‘’Sangat ajaib buat umat ini, dikatakan kepada mereka : Berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan mustajabkan. Allah memerintahkan kepada mereka untuk berdoa, serta menjanjikan kepada mereka kemustajaban tanpa ada sebarang syarat antara keduanya’’. Rujuk Al-Jami’ li Ahkam al-Quran, Al-Qurthubi (15/292).Meskipun begitu, seseorang yang berdoa itu hendaklah sentiasa optimis dan yakin dalam berdoa. Dari sudut dia berdoa dalam jiwa yang penuh hadir, khusyuk, serta tunduk kepada Allah S.W.T. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:ادْعُوا اللَّهَ وَأَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالإِجَابَةِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاَهٍMaksudnya: Berdoalah kamu semua kepada Allah dalam keadaan kamu yakin ia akan dimustajabkan. Dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak akan memustajabkan doa dari jiwa yang lalai lagi alpa.Riwayat al-Tirmizi (3479)7 Amalan Dan Doa Ketika HamilAntara zikir dan doa yang boleh diamalkan ketika hamil ialah :
1. Doa mendapatkan keturunan yang baik (QS. Ali Imran 38)
Surah Ali Imran dalam Al-Quran ayat 38mempunyai potongan doa ibu hamil yang sangat bagus dilafazkan semasa kehamilan. 
“Rabbii habli miladunka dzurriyyatan thoyyibah. Innaka sammi’uddu’aa”
Ertinya:Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:
”Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan”.
2. Doa Nabi Yunus a.s
Doa yang sunat dibaca oleh ibu hamil termasuklah doa Nabi Yunus a.s. dalam surah al-Anbiya’ ayat 21:87 : surah al-Anbiya’ ayat 21

“Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau (Allah), Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku termasuk dalam kalangan orang-orang yang zalim.”
3. Doa Memohon Anak Anak Yang Soleh & Solehah“Tuhanku, berilah kepadaku (seorang anak) dari anak-anak yang soleh.”
4. Doa Memohon Anak Soleh (QS. Ali Imran 35-36)Memiliki anak soleh dan solehah tentu menjadi impian hampir setiap orang muslim. Ini kerana doa anak yang soleh dan solehah tidak akan putus kepada kedua orang ibu bapanya walaupun selepas mereka meninggal dunia.
Hal inilah yang mendorong para ibu mendoakan anak anak mereka, bahkan sejak dari anak di dalam kandungan lagi / dalam rahim.
Anda yang ingin berdoa agar mendapat anak soleh dan solehah dapat membaca potongan ayat dalam surat Ali Imran 35-36, yang berbunyi:“Bismillahhirrahmaanir rahiim, Robbi inni nadzartu laka maa fii bathnii muharroron fataqobbalminnii, Innaka antas sami’ul alim” 
Ertinya:(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:” Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”
5. Doa memohon keturunan yang menenangkan hati (QS. Al Furqan 74)Memiliki keturunan yang dapat menjadi penenang hati tentu menjadi idaman pasangan suami isteri. Jika menginginkan hal sama, anda boleh amalkan potongan surat Al-Furqan ayat 74 yang berbunyi:


“Rabbanaa hab lanaa min azwaajinaa wadzurriyyaatinaa qurrata a’yuniw waaj’alnaa lilmuttaqiina imaaman”
Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.(Al-Furqaan 25:74)
7. Doa agar anak rajin solat dan bertakwa (QS. Ibrahim 40)
Salah satu kayu aras yang mengukur ketaqwaan seorang penganut agama Islam adalah solat yang dia lakukan seharian.
Jika anda inginkan seorang anak yang bertakwa sekaligus tidak pernah meninggalkan kewajiban solat dapat membaca QS. 
Di dalam surah Ibrahim ayat 40, amalkan membaca ayat ini sejak mengandungkan anaklagi mudah mudahan anak anak kita akan menjadi orang yang istiqamah mendirikan solat:

“Robbij’alnii muqiimash sholaati wa min dzurriyatii robbanaa wa taqobbal du’aa”
“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku

Begitu juga kepada ibu-ibu yang sukar bersalin, Ibn Abbas meriwayatkan Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya :
“Apabila seorang perempuan itu sukar bersalin, tuliskan di dalam bejana surah al-Ahzab (ayat 35) dan surah al-Nazi’at (ayat 46), kemudian air itu disapukan dan diminum serta disapukan di perut dan kemaluannya.”
Kredit info : akuislam & muftiwp
Baca Artikel Berkaitan : 1. Hamil Bertenaga Dengan Set Hamil Shaklee

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.vitaminwawa.com/2020/05/7-amalan-dan-doa-ketika-hamil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangkitan Covid19 Ketika Hamil Ini Yang Patut Ibu Hamil Lakukan

Jangkitan Covid19 Ketika Hamil Ini Yang Patut Ibu Hamil Lakukan

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 368 hits
Kehamilan tidak meningkatkan risiko anda untuk mendapat jangkitan teruk Namun adalah penting untuk mengambil langkah berjaga jaga terutama ketika trimester ke 3 Berikut merupakan langkah langkah yang perlu diambil oleh ibu hamil Gejala Keba...
Doa Amalan Pelancar Rezeki Di Bulan Ramadhan

Doa Amalan Pelancar Rezeki Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 483 hits
Di bulan Ramadhan Allah Subhanahu wa Ta ala mencurahkan berbagai karunia kepada para hamba Nya Ada begitu banyak bentuk karunia dari Allah mulai dari rezeki kehidupan kebahagiaan jodoh harta benda dan lain sebagainya Untuk memperoleh semua ...
Tengah Tengah Doa Tiba Tiba Keluar Kalimah Muhammad Neelofa Dedah Kisah Luar Biasa Ketika Di Arafah

Tengah Tengah Doa Tiba Tiba Keluar Kalimah Muhammad Neelofa Dedah Kisah Luar Biasa Ketika Di Arafah

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 669 hits
Selebriti terkenal Neelofa sebelum ini pernah berkongsi perjalanan melaksanakan ibadah haji tahun lalu ketika waktu wukuf di Arafah Ketika itu Neelofa berkongsi yang menunjukkan perubahan cuaca daripada panas kepada keadaan sekeliling yang ...
Bella Astillah Akui Rujuk Ketika Dalam Edah Kini Sedang Hamil

Bella Astillah Akui Rujuk Ketika Dalam Edah Kini Sedang Hamil

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 308 hits
Sejak kebelakangan ini timbul pelbagai spekulasi mengenai Bella Astillah dan penyanyi Aliff Aziz mengenai hubungan mereka Walau bagaimanapun menerusi mStar Bella Astillah mengesahkan dirinya dan Aliff Aziz sudah kembali rujuk ketika mereka ...
Nanti Malam Nuzulul Quran Jangan Sampai Dilewatkan Ini Doa Dan Amalan Yang Bisa Dilakukan Di 17 Ramadhan

Nanti Malam Nuzulul Quran Jangan Sampai Dilewatkan Ini Doa Dan Amalan Yang Bisa Dilakukan Di 17 Ramadhan

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 464 hits
Nanti malam 17 Ramadhan 1441 H diperingati sebagai Malam Nuzulul Quran lakukan amalan dan perbanyak doa ini agar mendapat keberkahan dan ampunan dari Allah Malam Nuzulul Quran jatuh pada hari ini 17 Ramadhan 1441 H Bertepatan dengan tanggal...
Doa Dan Amalan Untuk Mendapatkan Zuriat

Doa Dan Amalan Untuk Mendapatkan Zuriat

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 443 hits
Assalamualaikum Berapa ramai lagi kawan kawan kita yang telah berkahwin dalam tempoh yang lama tapi masih belum dikurniakan rezeki zuriat Rezeki itu memang dari Allah tetapi kita sebagai hambanya jangan sesekali berhenti meminta dan memohon...
Covid 19 Masih Berleluasa Netizen Selar Song Seunghun Tak Sarung Face Mask Ketika Di Pasar Raya

Covid 19 Masih Berleluasa Netizen Selar Song Seunghun Tak Sarung Face Mask Ketika Di Pasar Raya

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 423 hits
Siapa tak kenal pelakon kacak Song Seung hun Meskipun lelaki ini boleh dikatakan sempurna daripada pelbagai aspek tetapi dia nampaknya masih lagi belum berjumpa dengan pasangan yang sesuai untuk melangkah ke fasa hisup yang lebih serius Sel...
Pos Malaysia Tawar Pekerjaan Ketika Pkp

Pos Malaysia Tawar Pekerjaan Ketika Pkp

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 369 hits
Pos Malaysia Berhad mempelawa rakyat Malaysia berusia 18 tahun ke atas peluang menjana pendapatan ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pos Malaysia berkata syarikat itu memerlukan pos rider atau ejen sepenuh masa untuk serahan ite...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur